Recension – Persona 4 Golden

Robot
Recension – Persona 4 Golden

Äntligen får PC-spelare testa Persona-seriens stjärna.

#persona-4-golden


Medlem

Aldrig lirat ett Persona förut men det är inte helt omöjligt man kikar på denna om den hamnar på rea, är ju inte infrälst i serien ännu så även om det bara kostar 200 spänn så avvaktar jag, har en maffig backlog redan.

Medlem

Känns ju som att de borde ha släppt senaste spelet istället


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Aldrig spelat Persona spelen tidigare men detta var ju hur bra som helst En av det bästa spelen jag kört på länge !

Medlem

Bra recension! Jag har aldrig varit så mycket för JRPGs bortsett från Final Fantasy och Pokémon men har verkligen fastnat för Persona 5 Royal. Jag älskar det! Det är nästan nostalgiskt för det är som att jag i vuxen ålder hittat ett spel som ger mig samma känsla som Pokemon och Final Fantasy gjorde när jag var yngre. Persona har speciellt när det kommer till gameplay mycket gemesamt med FF och Pokémon.

Gillar också den sociala delen med sina teammates och all character development. Inte blivit så fäst vid mitt team sen Mass Effect.

Har aldrig testat något annat Persona och var inte ens medveten om hela Megami Tensi franchisens existens förrän ett knappt år tillbaka men Persona 5 Royal är en riktig 5/5 enligt mig.

Jag antar att spelet har kontroll support? Och hur står sig denna jämfört med Persona 5? Jag har väldigt långt kvar i 5an men känner att jag kanske borde ge denna en chans också. För mig kan det dock vara ett litet problem att börja med en senare release och sen gå tillbaka pga saker som var mer polished i 5an är nu borta i 4an men vill samtidigt inte missa denna om det nu är så att jag kanske kommer fästa mig vid 4an också.

Tack för recensionen!

Medlem

"Grovhuggna 3D-miljöer" kan man nog säga om nästan alla JRPGs tyvärr.

Har varit sugen på att hoppa in i Personaserien länge, kanske är dags.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Trevlig recension. Ser dock ingen anledning att köpa det igen på PC när jag kan spela det handhållet på Vitan.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@1337Figaro: Tack och bock för de fina orden! Jadå handkontroll stöds också, jag har spelat med min Xbox Wireless Elite Series 2 cirka 99,97 procent av tiden, har bara spelat med mus och tangentbord för att kontrollera om det fungerar bra

Ja alltså Persona 4 Golden är åtta år gammalt vid det här laget, så det saknar flera av de kvalitetsförbättringar som Persona 5 introducerade (och ytterligare förfinades i Royal). Palatsen i P5/Royal är exempelvis skräddarsydda efter bossen vars förvridna personlighet ligger till grund för dem, medan motsvarigheterna i P4 Golden är slumpgenererade och ganska generiska. Bossarna är precis lika roliga och charmiga som vanligt, men vägen till dem är inte lika engagerande. De är också den enda metoden för att levla dig, medan du i P5/Royal har mementos som ger dig samma sak som dungeons i P4 Golden men faktiskt bättre utformade i P5 också.

Sedan har P5 Royal en uppsjö av quality of life-förbättringar som gör spelupplevelsen trevligare, men konstigt vore det annars om de inte förbättrat formeln över ett åtta år äldre spel. Men även om P4 Golden inte är lika smidigt och riktigt lika engagerande som P5/Royal gameplay-mässigt är det ändå så galet roligt, snyggt och välberättat att de föråldrade delarna inte förvanskar spelupplevelsen på något betydande sätt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox

Vilken trevlig recension! Och med video! Det borde alla recensioner ha

Jag har aldrig spelat något Persona-spel, men @Loevet idoga kampanjande för spelen på Discord och fantastiskt trevliga recensioner har fått mig intresserad på riktigt. Ska ge det en chans framöver!


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: Tack och bock! Jag uppskattar vårt JRPG-nördande på Discord enormt mycket, och kul att vi vill lyssna på den här gamla Japanpredikanten Jag blir glad bara om du och andra testar på Persona och ser om det är något för er. Om inte, fine, men P5 Royal och P4 Golden på PC gör att en ny publik som missat serien får en ny chans nu. Om fler som delar min smak i JRPG:s får upp ögonen för serien blir jag en lycklig campare


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@loevet Bra recension!

Om alla stjärnor och planeter möts i en perfekt planetär konjunktion den 23 juni så kanske vi får se en första teaser för Persona 6. Följer i sådana fall hur de teasede persona 5 något år före release med en enkel bild på en stol och en fängelse kula.

https://gamerant.com/persona-6-atlus-new-game-plus-expo/

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: Tack! Åh, det har jag missat, trodde ärligt talat att P6 skulle vara betydligt längre bort än så. Om det stämmer blir jag en mycket lycklig camper ❤️Skulle vara spännande om de hinner presentera och släppa Persona 6 före SMT5


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Anser för övrigt att Atlus måste släppa Persona 3 till PC nu när loggan finns med i P4 Golden för PC


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Blev ett givet köp, stor anhängare av Persona serien men sedan min PS3:a gick sönder har jag inte spelar något alls.

Hoppas de släpper femman på PC också!


signatur

^Katten, idle extreme.

Skribent

Gick tillbaka till 4an nu och grottorna (dungeons) har verkligen inte åldrats bra. Snacka om korridorer av copy and paste. Hade glömt hur mycket faktiskt 5an förbättrade den delen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Gick tillbaka till 4an nu och grottorna (dungeons) har verkligen inte åldrats bra. Snacka om korridorer av copy and paste. Hade glömt hur mycket faktiskt 5an förbättrade den delen.

Skaffade inte 5:an just p.g.a. det. Körde igenom 4:an och tyckte att det var OK men ganska oinspirerande miljöer.

Skribent
Skrivet av Esri:

Skaffade inte 5:an just p.g.a. det. Körde igenom 4:an och tyckte att det var OK men ganska oinspirerande miljöer.

5an har helt klart mer inspirerande miljöer och ställena känns som platser, inte bara transportsträckor. Däremot är det spelet långdraget...tror jag körde ungefär halva spelet innan jag ledsnade. Tänkte jag skulle ta en paus och återvända, men har inte tagit upp det igen sen dess.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Esri:

Skaffade inte 5:an just p.g.a. det. Körde igenom 4:an och tyckte att det var OK men ganska oinspirerande miljöer.

Då borde du ge 5:an en chans. Alla dungeons i Persona 5 Royal är platser, inget som slumpas fram. Mycket mer underhållande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar