Kommer tv-apparater och skärmar bli ett och samma?

Kommer tv-apparater och skärmar bli ett och samma?

Läste i tråden Spela PC på TV och började fundera.

Kommer tv-apparater och skärmar bli ett och samma? Att man suddar ut skillnaderna och lägger ihop likheterna istället.
Om ja, när tror ni det kommer hända?

Ni som kör på tv istället för skärm, vilka är fördelarna respektive nackdelarna?


signatur

Go home and be a family man!

Medlem

"TV" är redan ett utdöende begrepp. Allt fler kanaler tar steget till Internet i appar etc som vi kan nå via smartphones, plattor, spelkonsoler och andra system med inbyggd eller påkopplad skärm.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Har slutat se på TV, den står i förrådet då jag ser film på 32 tums skärmen.

Medlem

Det största beviset på att tv och skärm snart är samma är väl att licensavgiften för television togs bort!

Medlem

För att svara på frågan tror jag att de flesta bara kommer se det som olika skärmar/displayer. Sen kommer det dröja länge innan ”svensson” köper en 120 hz-skärm för att de ser ett behov.

Medlem
Skrivet av maq777:

Det största beviset på att tv och skärm snart är samma är väl att licensavgiften för television togs bort!

Fast den har ju dock inte tagits bort riktigt, den har bytt namn så den kan påtvingas hela befolkningen i skatten vi betalar istället för bara en person i varje hushåll. Borde kunna gå ur skiten som man kan göra med kyrkan.

Men ja, i framtiden så lär skillnaden försvinna. Men det är ett bra tag kvar. Det är för stora skillnader mellan dem just nu för att det ska hända inom två år.
Det känns dock inte som att någon är så engagerad på att försöka sudda ut skillnaden än så länge då inte allt folk bryr sig så värst över skillnaderna och vad allt betyder.

Medlem

Två olika slags skärmar.

Med TV får man i intrycket att den ska sitta i vardagsrummet två-fyra meter från soffan. Med skärm får man intrycket att den är till en spel- eller arbetsdator, sittandes 80-100 cm ifrån på ett skrivbord.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag har en 40tums skärm och en mini mac istället för tv.
Spelar inget på den dock, det har jag en dedikerad pc för.

Men ja, jag skulle gissa på att traditionell tv är döende och kommer ersättas sv diverse internettjänster.
Att licensen avskaffats och införts som skatt är väl ett tydligt bevis för ”gammeltvs” panik inför framtiden. Någon generation till så skulle de knappt ha några betalande.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Flera av er verkar inte förstå frågeställningen. Frågeställningen handlar om TV och datorskärmen kommer bli samma sak. Den handlar ingenting om huruvida linjär-TV kommer överleva eller inte.

Personligen tror jag inte att TV och skärm kommer vara samma sak. Två olika saker för olika ändamål.

Medlem

Röstade nej!

Skulle aldrig kunna sitta med tre 55 tums-skärmar på skrivbordet när jag spelar på PCn men när jag spelar konsol i soffan på TVn så är det perfekt storlek med en tv på cirka 55 tum.

Två helt olika saker!

Medlem
Skrivet av maq777:

Det största beviset på att tv och skärm snart är samma är väl att licensavgiften för television togs bort!

Jasså? Jag är tvingad, via skattesedeln, att betala till statens desinformationskanaler.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jasså? Jag är tvingad, via skattesedeln, att betala till statens desinformationskanaler.

Exakt, det beror juh på att folk köper fler skärmar och färre tv-apparater...

Medlem
Skrivet av maq777:

Exakt, det beror juh på att folk köper fler skärmar och färre tv-apparater...

Köper folk verkligen färre tv-apparater?
Har de börjat spela konsol och kolla film/serier på datorskärmen istället eller?

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Köper folk verkligen färre tv-apparater?
Har de börjat spela konsol och kolla film/serier på datorskärmen istället eller?

Jag vet inte, men jag tror det. T.ex. mina egna kidz. De vet knappt ved en tv är. De tittar oftast film på sina paddor.

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag vet inte, men jag tror det. T.ex. mina egna kidz. De vet knappt ved en tv är. De tittar oftast film på sina paddor.

Ja, fast barn köper ju varken tv-apparater eller bildskärmar eller hur?

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Ja, fast barn köper ju varken tv-apparater eller bildskärmar eller hur?

I deras ålder hade jag ägt ett flertal tv-apparater.

Medlem
Skrivet av maq777:

I deras ålder hade jag ägt ett flertal tv-apparater.

Det är väl irrelevant när vi diskuterar dagsläget och nutidens vara eller icke-vara för tv-apparater?

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Det är väl irrelevant när vi diskuterar dagsläget och nutidens vara eller icke-vara för tv-apparater?

Du frågade om det verkligen såldes färre tv-apparater nu mera? Jag jämförde mig själv med mina kidz. De har köpt 2 färre vid samma ålder, trots att de är dubbelt så många...

edit: inte vattentätt bevis, men ändå

Medlem
Skrivet av maq777:

Du frågade om det verkligen såldes färre tv-apparater nu mera? Jag jämförde mig själv med mina kidz. De har köpt 2 färre vid samma ålder, trots att de är dubbelt så många...

edit: inte vattentätt bevis, men ändå

Wow... vi släpper det där!

Medlem

"tv-apparat industrin" har väll alltid gjort allt för att distansera sig från "dator industrin". Dom har aldrig dragit jämnt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Något som lirat konsol på datorskärm? Har testat med Warzone på PS4, gick bättre än tv. Förmodligen för att man sitter närmare och ser bättre, sen sitter jag upprätt och inte ligger ned vilket nog gör mig lite rappare. Föredrar dock soffa och tv för alla spel.

Kontot avslutas

Här hemma är det tvärtom istället, att vi tittar och spelar på en skärm.

**Anledning**
Det är för att vi sålde vår tv när vi ansåg att tv-licensen blev för dyr och det mesta kan man ju göra via en skärm med HDMI.

Idag när det ligger på skatten så skulle det vara skönt om man fick tag på en tv med både scart uttag och HDMI, då det finns äldre konsoler i hemmet med.
GameCube har jag fixat HDMI till, så nu egentligen så är det bara min Nintendo 64 som behöver HDMI också för att fungera i ett modernt hem.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Det blir olika skärmar för samma sak hemma hos oss

Streamar gör vi hemma både på tvn, telefon eller padda.
Spelar gör vi på alla tre också.

Om fler vill se/spela=TV

Om någon vill se/spela något för sig själv=padda/telefon.
Undantag barnen som kan se ngt på paddan tillsammmans.

Fördelen med Tvn är väl att vi kan uppleva saker tillsammans. Allihopa oavsett om det är film eller spel.

Hatar umgänge hemma i soffan där alla har sin egen skärm.

Sedan tar jag inte upp datorskärm här som exempel. Har ingen spelbar maskin. Bara ett arbetsverktyg som jag sitter alladeles för mycket vid ändå. Skönt att komma från den skärmen.

Quake-konnässsör

TV och Monitorer börjar bli allt mera lik varandra, på ett sätt kanske, eller är det att definitionen börjar ändras?

Det som skiljer dem åt är att en TV har en dedikerad signalmottagare för ljud och bild, där en monitor saknar det. En monitor kan inte få in någon signal om det inte går via en omvandlare som gör om signalerna till bild och ljud. Använder ena monitorn hemma som en "TV" med hjälp av en IP-TV box och kopplar in ljudet via förstärkaren, är då min monitor en TV? Om det inte är det, är då IP-TV boxen själva TVen? Vad händer om man tar bort signalboxen från TVen är det då en monitor? Sen finns det väl säkert olika tekniska skillnader, TV brukar oftast ha max 60Hz medans monitorer kan ha allt mellan 60Hz upp till 244Hz, TV kanske har bättre färgdjup medans monitorerna har lite mera mattare färger.

Har för mig att Radiotjänsten klassificerade en "TV" som skärm med mottagare för bild och ljud, men hade för mig de skrotade det förklaringen eller om de ändrade den helt.

Där TV-apparater börjar experimentera med färgdjup, så experimenterar monitorer med att få in så mycket uppdaterings-frekvens som möjligt. De går väl lita olika vägar på så vis.

Har under något år funderat på om jag ska byta ut min gamla heliga TV mot en större monitor, som exempel en OMEN 65" kanske inte skulle sitta så dumt, eller varför inte ASUS ROG Swift PG65UQ 65". Eftersom man inte längre tittar på TV enligt de gamla traditionella sättet längre så spelar det inget roll. Men förmodligen kommer jag inte göra det.

Man känner sig mera avkopplad när man sitter och spelar på TV, i alla fall jag. Men det hör väl mest med själva miljön som man spelar. Enklare och bli mera avkopplad när man sitter i en soffa eller fåtölj, jämfört med att sitta på en kontorsstol framför ett skrivbord. Men båda två har väl sina meriter, när man sitter och spelar FPS så vill man vara lite mera spänd och på alerten, kontra när man sitter och spelar Final Fantasy 7 Remaken på soffkanten.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag har en 40tums skärm och en mini mac istället för tv.
Spelar inget på den dock, det har jag en dedikerad pc för.

Men ja, jag skulle gissa på att traditionell tv är döende och kommer ersättas sv diverse internettjänster.
Att licensen avskaffats och införts som skatt är väl ett tydligt bevis för ”gammeltvs” panik inför framtiden. Någon generation till så skulle de knappt ha några betalande.

Jag tror det är någon medveten taktik, att SVT-avgiften skall vara påtvingad via skatten men också vara så dyr som möjligt, inte bara för att få in pengar. SVT tål inte konkurrens, och vill att folk skall uppleva SVT-avgiften + de privata tjänsterna som alltför dyra, och säga upp de privata tjänsterna (möjligtvis att SVT accepterar TV 4). Att välja att säga upp SVT-avgiften fungerar ju inte längre... Rena maffiametoderna. SVT kan i alla fall bara försöka bromsa utvecklingen, men inte hindra den.

1
Skriv svar