Elite Dangerous – är det nybörjarvänligt?

Medlem

Jag skulle inte vilja säga att Elite Dangerous är speciellt nybörjarvänligt, däremot är det inte speciellt svårt att komma in i. Jag skulle rekommendera (och det finns flera) någon nybörjarguide på YouTube. När man väl kommit över den tröskeln så går det rätt fort att komma in i spelet och man kan få ut många timmar av häftigt rymdäventyr.

Är man minsta intresserad av att flyga rymdskepp, så skall man tveklöst testa Elite Dangerous.

Testpilot

Det kräver att man sitter och forskar lite och läser guider/kollar youtube videos.
Jag kör med joystick då det ger bästa känslan. Jag har också labbat mycket med att köra både med TrackIR och Tobii 4C. Nästa gång jag får pepp att spela skall jag testa VR

Det som var lite träligt är att det tar ordentlig tid att tjäna in pengar. Det finns som tur är många olika guider och sätt att göra det på vilket gjort det bättre ju fler uppdateringar de släpper på spelet.
Det är också väldigt tidskrävande att hitta uppdateringar och få till sådant på sitt skepp.

Grymt bra spel iallafall och mäktigt då man ger sig ut i den tomma rymden och kollar in allt coolt som finns därute.

Medlem

Jag har lagt spelet på hyllan ett tag för att kunna köra andra spel och planerar börja spela igen efter expansionen släppts. Men det går att lägga många timmar på spelet om man vill. Expansionen blir bra eftersom det kommer innebära massor av ny gameplay till fots.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag köpte nyligen men fick total avsmak från första sekund. Det togs tusen år innan jag ens kunde spela. Först skulle man koppla Steam licensen mot Frontier butiken. Fick skapa konto där som jag absolut inte ens ville. När jag skulle verifiera mailen så gick inte det pga något fel i deras ände. Fick vänta till dagen efter då gick det. Men sen var det något annat som jag inte ens minns. Efter det fungerade det inte i VR vilket var hela tanken med köpet. Slutade med att jag bad dom deleta mitt konto vilket tog 3-4 veckor för dom. Supporten visste inte ens hur de skulle göra.
Har lagt månader på Elite till c64 och Amiga. Så tålamod har jag men där brast det.

Fungerar det som om man köper Ubisoft spel på steam, att man måste ha en "frontier" klient igång för att kunna spela Elite Dangerous?
Märkligt då man inte kan köpa spelet på Frontier utan blir vidare länkad direkt till Steam https://www.elitedangerous.com/buy/

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Fungerar det som om man köper Ubisoft spel på steam, att man måste ha en "frontier" klient igång för att kunna spela Elite Dangerous?
Märkligt då man inte kan köpa spelet på Frontier utan blir vidare länkad direkt till Steam https://www.elitedangerous.com/buy/

Det ska gå att köpa hos dem fortfarande här;
https://www.frontierstore.net/games/elite-dangerous-cat.html

Anledningen att de kräver konto hos Frontier även via Steam är för att kunna hantera multiplayer och servrar själva.

Medlem

Elite dangerous var det första sim spelet jag verkligen satt mig in i och jag tycker inte det var svårt alls. Ha en sidoskärm uppe där du snabbt kan googla när du fastnar på något så lär du dig allt eftersom. Var inte rädd för att misslyckas och köp inget som du är rädd att förlora i början.

Medlem

Det är nog dags att starta up spelet igen för att testa på indexen. Startade det senaste 16juni 2017 med 1020h loggat.

Någon som har koll på hur prestandarden är i vr nu? Den var lite si sådär med orginal viven och ett 1080.

Nu har jag dock uppgraderat riggen rätt hyfsat.

Medlem

är det inte smockat med grind och mikrotransaktioner också


signatur

//monster

Medlem

Jag tycker det är väldigt enkelt nuförtiden att komma in.
Tutorials är kanske fortfarande si så där.
Men i grund o botten känns det för mig en "shoppping" spel. Gillar man det, perfekt. Annars, blir det snabbt trokigt.

Medlem

@Fulci:
Blev köp på Steam ändå, bara för att priset var okej.
Återstår sedan att se när jag testar på det.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

är det inte smockat med grind och mikrotransaktioner också

Du kan köpa skins och andra kosmetiska grejer till dina skepp, det är väl det enda. Grind? Ja, absolut, fast det beror på vilka mål du sätter. Jag började nyss med engineers, även fast det funnits i ett par år, lite grindigt men ganska kul ändå.

Medlem

En fråga, det verkar vara en hel del som spelar med handkontroll, hur får ni det att funka spelmässigt?
Jag kör Joystick med throttle, roder och riktningsknapp, tangentbord, mus och TrackIR och känner ändå att det hade behövts mer knappar så att kunna spela med gamepad (och tgb+mus gissar jag) känns sjukt skillat.

12
Skriv svar