Recension - The Last of Us Part II

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag spelar om spel och kollar om filmer. Då tiden ändrar hur jag tänker och ser på saker så är det kul att återuppleva saker och ting igen med nya glasögon.

Jag förstår vad du skriver angående Skyrim och Witcher 3. Älskar också de spelen, fast på ett annat sätt.

The Last of us är så jäkla bra just för att det är en så styrd upplevelse, vilket är skönt mellan varven så att säga. Man behöver inte tänka så mycket eller lägga så mycket tid men ändå få ut så mycket.

Otroligt kul att höra hur andra resonerar! Jag är som sagt en total invers av det, ser aldrig om filmer eller serier och konsumerar faktiskt sällan media överhuvudtaget faktiskt.

Just din sista mening sätter ju exakt fingret på varför jag inte tycker om det. 🤣

Medlem
Skrivet av dex20:

Javisst bryr dom sig inte om vad spelföretag tycker om dom, men dom bryr sig helt och hållet av vad tittarna tycker och det handlar framför allt om att få så många subscribers som möjligt för att få in pengar och då måste dom ju locka till sig tittare.
Dom blidkar alltså inte spelutvecklare utan dom blidkar spelarna istället så hur är det bättre?
Tror du ärligt talat att Youtube streamers inte säger vad folk vill höra och bara pratar om det som ger dom mest tittare?

Men jag ger upp. Du får fortsätta sitta i din bubbla och tro att recensenter på alla sidor i världen bara ger betyg efter vad spelutvecklarna vill ge dom eftersom EN recensent gav ett dålig betyg och fick sparken så därför är det så i hela världen och för alla andra tusentals recensenter som finns.

Du behöver verkligen öva på läsförståelse.


signatur

I drank what?

Medlem

Konspirationsteorier, kring oärliga recensenter, verkar alltid dyka upp från personer som hatar att ett spel fick bra betyg. Samma personer verkar dock aldrig ha några problem med dem när spel de gillar får det.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av matt76:

Konspirationsteorier, kring oärliga recensenter, verkar alltid dyka upp från personer som hatar att ett spel fick bra betyg. Samma personer verkar dock aldrig ha några problem med dem när spel de gillar får det.

Förstår dock inte hur man kan hata ett spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av breahl:

Förstår dock inte hur man kan hata ett spel.

Mycket sant. Finns massor av spel jag inte gillar och då undviker helt enkelt att spela dom, inte svårare än så. Inte går jag heller in på olika forum och liknande för att minsann tala om hur dåligt ett visst spel är, framförallt om jag inte ens spelat spelet

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför skulle den göra det? Hur bra ett spel är, är ju oberoende av grafik.
Såklart det är trevligt och ett plus i kanten men inget jag skulle basera poäng på.

Jag tycker det är en konstig ställning att ta, att man bortser från grafiken i ett datorspel när man snackar om hur bra det är. Huruvuda ett spel är bra eller inte är ju en kombination av alla delar som tillsammans skapar en helhet. Visst väger grafiken (och gameplay, ljud, etc) olika mycket i olika spel (se t.ex. Dwarf Fortress), men i spel som TLoU/2, Horizon, RDR2, så är ju grafiken en så integral del av upplevelsen att jag inte ka ta någons åsikt på allvar om de bortser från den när de värderar spelet.

Du kanske menar hur bra själva gameplay:et är? Men det är ju inte den enda faktorn i en recension.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag vågar inte läsa även om det står att den är spoilerfri.

Sony har vart benhårda i sina krav kring recensioner, dom som recenserar får i princip inte avslöja något om jag fattat det hela rätt.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag tycker det är en konstig ställning att ta, att man bortser från grafiken i ett datorspel när man snackar om hur bra det är. Huruvuda ett spel är bra eller inte är ju en kombination av alla delar som tillsammans skapar en helhet. Visst väger grafiken (och gameplay, ljud, etc) olika mycket i olika spel (se t.ex. Dwarf Fortress), men i spel som TLoU/2, Horizon, RDR2, så är ju grafiken en så integral del av upplevelsen att jag inte ka ta någons åsikt på allvar om de bortser från den när de värderar spelet.

Du kanske menar hur bra själva gameplay:et är? Men det är ju inte den enda faktorn i en recension.

Tlou är i första hand ett spel där story är det viktigaste, story är oberoende av grafik. Grafikbuggar är dock något jag kan tycka man tar med i betyg, enda genren jag kan komma på därdålig grafik skulle vara ett minus är walking simulator, då det visuella är det som är prioriteringen. I dom flesta genrer så är det story och/eller gameplay som är det viktiga. Jag förstår intehur medioker grafik skulle göra dom 2 elementen sämre, ja om man inte är en sån som bara bryr sig om bästa grafiken

Medlem
Skrivet av breahl:

Förstår dock inte hur man kan hata ett spel.

Personligen kan jag hata Pro Evolution Soccer när det går åt helvete och det känns som att datorn fuskar. Det går dock över rätt snart.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag tycker det är en konstig ställning att ta, att man bortser från grafiken i ett datorspel när man snackar om hur bra det är. Huruvuda ett spel är bra eller inte är ju en kombination av alla delar som tillsammans skapar en helhet. Visst väger grafiken (och gameplay, ljud, etc) olika mycket i olika spel (se t.ex. Dwarf Fortress), men i spel som TLoU/2, Horizon, RDR2, så är ju grafiken en så integral del av upplevelsen att jag inte ka ta någons åsikt på allvar om de bortser från den när de värderar spelet.

Du kanske menar hur bra själva gameplay:et är? Men det är ju inte den enda faktorn i en recension.

Det jag menar är att ett spel utan bra gameplay, är ett dåligt spel. Hur bra grafiken än är.
Samma gäller om AIn är dum som en sten, det förstör allt.
Grafiken är alltid sekundär, även om den kan vara av stor tyngd för saker som inlevelse.

Medlem

Eftersom grafik (som innefattar en hel del tekniska detaljer) har stor tyngd för inlevelsen är det även självklart att det ska räknas med i betyget. Grafik överlag verkar idag för övrigt vara extremt viktigt bland spelare, där spel sågas hej vilt om det har dålig sådan.

När det gäller TLOU2 och Jockes recension, så prisas spelet inte enbart p.g.a grafiken, utan för att det är ett av de tekniskt mest kompletta spelen till PS4. Utöver det tillhandahåller spelet, vad jag sett, extremt mycket inställningar (för att vara ett konsolspel) där det går tweaka det mesta in absurdum (med tre-fyra inställningar enbart för hur bra AI ska vara).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Grafiken kan, tillsammans med musiken, vara helt avgörande för att sätta stämningen och atmosfären i ett spel. I The Last of Us Part 2 är det inte bara partikeleffekter, ljuseffekter, skuggarbete och reflektioner som sätter stämningen, utan också animationsarbetet och att man kan urskilja känslor som rädsla, smärta och sorg i karaktärernas ansikten. Det hade brutit illusionen om karaktärerna hade stenansikten när de får en stilettkniv i njuren, om man säger så. Därför är grafiken allt annat än oviktig i ett spel som detta.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Tycker inte last of us är så bra spel som många får det att låta som.
Nu spelade jag remastern till ps4 och inte när det begav sig med originalet så kan ju ha "åldrats dåligt"
Den här recensionen gjorde mig inte mer sugen på att skaffa 2an men kanske i brist på annat
Nån som vet hur spelet flyter på vanlig PS4 dvs ej pro?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker inte last of us är så bra spel som många får det att låta som.
Nu spelade jag remastern till ps4 och inte när det begav sig med originalet så kan ju ha "åldrats dåligt"
Den här recensionen gjorde mig inte mer sugen på att skaffa 2an men kanske i brist på annat
Nån som vet hur spelet flyter på vanlig PS4 dvs ej pro?

Jag spelade nyligen igenom remaster-versionen, och spelet anser jag har åldrats otroligt väl. Magin är kvar, och spelet flyter betydligt bättre än PS3-versionen.

Angående PS4 vs Pro så har Digital Foundry testat versionerna sida vid sida, och de visar att PS4 alltid flyter i stabila 30 fps medan bilduppdateringen på PS4 Pro ibland dippar ner till 25 fps på grund av den högre upplösningen. Om man väljer att dra ner upplösningen till 1080p på PS4 Pro flyter det dock lika bra som på originalkonsolen.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Skribent

Om ett spel lockar till så här mycket diskussion redan innan det ens är släppt så undrar jag lite hur det kommer se ut när folk faktiskt hunnit spela det. Vi kommer att drunkna i hot takes på Twitter. Jag är glad att jag fått mina ur systemet redan.

Medlem

Nu har jag fått spelet! Reklam(Early bird). 2disc en data en "spel".
Dags att dra ner persiennerna, låsa och hålla mig inne. Midsommarafton?? Knacka på och ge mig lite sill, potäter och nubbe. Sen kan jag spela hela dagen och natten. Inte för mycket nubbe bara.
GLAD MIDSOMMAR!

Medlem

Och jag fick inte mitt från spelbutiken idag som ju använde sig av early bird trots att jag bokade i tid. Snark.

Medlem
Skrivet av Daven:

Och jag fick inte mitt från spelbutiken idag som ju använde sig av early bird trots att jag bokade i tid. Snark.

Eh Du vet väl att det är en röd dag hoppas jag.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Eh Du vet väl att det är en röd dag hoppas jag.

Ehh, ja det vet jag. Därav spelbutiken använder sig av early bird som han ovan mig skrev. Pratade även med dom själv och dom skulla leverera idag eller imorrn och även på deras fb ser man många som fått det idag runt 07. Early bird levererar mellan 01-07 på nätterna/morgonen även röda dagar.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Eh Du vet väl att det är en röd dag hoppas jag.

Midsommarafton är faktiskt ingen röd dag. Midsommardagen är det däremot.

Avstängd
Skrivet av Argonlav:

Midsommarafton är faktiskt ingen röd dag. Midsommardagen är det däremot.

man får anta att han menar att post inte delas ut, vilket egentligen var det som var relevant.. men visst.

Kul att se lite användarrecensioner, precis som jag trodde skiljer sig dessa extremt mot vad media tycker. Jag är mycket glad att jag blev varnad i förtid...

Medlem

Vanlig post delas inte ut nej men vissa budfirmor kör, som tex den som spelbutiken använder sig av. Många som fick imorse, dock inte jag

Medlem

Jag är en av dom få som faktiskt aldrig riktigt lyckades komma in i The Last of Us, jag köpte det långt senare (då jag är en sådan där PC Master Race) men fick köpa en polares gamla PS4 som han inte använde för en tusenlapp eller så, så klart köpte jag The Last of Us: Remastered det första jag gjorde (okej, köpte RDR2 först, enda anledningen att jag köpte PS4).

Spelade kanske 4-5 timmar men sen glömde jag bort spelet totalt och har försökt komma tillbaka till för någon månad sedan men även där några timmar och kom aldrig in i det.. Jag vet inte, är väldigt picky när det kommer till single player, måste vara mycket RPG anda, som tex Skyrim, Witcher 3, Kingdom Come: Deliverance.. Och ja okej, märker vad felet var nu, det är inte open world, haha.

Dex
Medlem
Skrivet av Harmond:

man får anta att han menar att post inte delas ut, vilket egentligen var det som var relevant.. men visst.

Kul att se lite användarrecensioner, precis som jag trodde skiljer sig dessa extremt mot vad media tycker. Jag är mycket glad att jag blev varnad i förtid...

Lite nyfiken här. Varför tycker du att användare som förmodligen inte ens spelat spelet,get spelet 0 i betyg är mer korrekt än vad professionella spel recensenter tycker? Det är inte alla som ger det 0 i betyg, men det blir ju verkligen sönder bombat av folk som inte har spelat det ens, vilket var ganska väntat förvisso efter allt hat mot Naughty Dog.

Medlem

Lite sorgligt att vissa är så engagerade i ett konsolspel, att de blir helt överlyckliga när fejkade konton (med en review) review bombar ett spel som de långt tidigare bestämt sig för att inte gilla. För att sedan återkomma och kommentera om detsamma för att få någon sorts bekräftelse på att deras dröm gått i uppfyllelse


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Harmond:

man får anta att han menar att post inte delas ut, vilket egentligen var det som var relevant.. men visst.

Kul att se lite användarrecensioner, precis som jag trodde skiljer sig dessa extremt mot vad media tycker. Jag är mycket glad att jag blev varnad i förtid...

Tror ingen av dom har klarat spelet ännu men om dom har spelat sen släpp har dom kanske tagit sig halvvägs. Men som väntat, för min del iaf, så är det inte särskilt uppskattat. Första spelet tryckte jag inte var särskilt bra just spelmekaniskt. Det va just karaktärerna och hur relationerna byggdes upp som gjorde spelet magiskt.
Tyvärr har andra spelet samma tråkiga stridssystem, uppfräschad och animationerna och världen ser fantastiskt ut. Men historien är fruktansvärd i mer än en bemärkelse. Allt som gjorde första spelet magiskt är borta. Karaktärerna är väldigt bleka i jämförelse och berättandet är inte intressant.
Precis som mass effect 3 ser jag detta som ett spel jag kunde varit utan då det gjorde resan i det andra spelet helt onödig och ger en bitter smak av det man faktiskt gillade.

När jag läser andra användares recensioner så verka det vara älska eller hata, men kritikerna är eniga att det är fantastiskt. Jag förstår inte, men vet även att naughty dog vägrat skicka ut exemplar till vissa, och kanske då vägrat de kritiker de trodde skulle vara negativa.

Fördelen är att man inte har några problem att sluta spela så man kan få in lite Midsommarfirande. Glad midsommar!

Avstängd
Skrivet av dex20:

Lite nyfiken här. Varför tycker du att användare som förmodligen inte ens spelat spelet,get spelet 0 i betyg är mer korrekt än vad professionella spel recensenter tycker? Det är inte alla som ger det 0 i betyg, men det blir ju verkligen sönder bombat av folk som inte har spelat det ens, vilket var ganska väntat förvisso efter allt hat mot Naughty Dog.

Lite nyfiken här. På vilket sätt skulle recensenter vara mer "professionella" på att spela och kunna ge ett rättvist omdöme än någon som te.x både betalat för spelet och som inte kommer ha några privilegier genom att säga "10/10!"?

Det finns säkert, som du säger, en del som reviewbombar-spelet (te.x pg.a ND/Sonys tråkiga beteende), och som inte spelat klart det. Men detta är inte ovanligt bland dina s.k "professionella" recensenter heller, det har uppdagats flera ggr att dessa inte inte ens spelat, utan bara läst andras recensioner och ibland to.m kopierat text rakt av.

Jag tror att många som fick spelet igår kväll faktiskt kommit så pass långt att de kan get adekvat betyg. Följer själv det på olika amerikanska forum och ser missnöjet med vad man gjort med spelet.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Tycker inte last of us är så bra spel som många får det att låta som.
Nu spelade jag remastern till ps4 och inte när det begav sig med originalet så kan ju ha "åldrats dåligt"
Den här recensionen gjorde mig inte mer sugen på att skaffa 2an men kanske i brist på annat
Nån som vet hur spelet flyter på vanlig PS4 dvs ej pro?

Börjar själv tro att jag kanske skulle gilla tvåan av exakt samma anledning. Är inte heller på tåget att TLOU var något mästerverk. Det är ett bra spel, absolut, men för mig blev det lite ett dussinspel. Delvis välskrivet, dock tråkiga spelpartier, i stort inget som lämnade kvar något efter kan jag tycka (Värt och nämnas är att jag också spelade spelet första gången som remaster). Däremot är multiplayerdelen sjukt underskattat, hade roligare med den än med själva singelplayerläget.

Tänker att mina förväntningar på 2an inte är så höga som för alla andra och då kanske jag inte blir så besviken?


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot

Vill ni snacka om spoilers, läckan och det som hör till gör en The Last of US 2 Spoiler-tråd istället och fortsätta snacket där


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Börjar själv tro att jag kanske skulle gilla tvåan av exakt samma anledning. Är inte heller på tåget att TLOU var något mästerverk. Det är ett bra spel, absolut, men för mig blev det lite ett dussinspel. Delvis välskrivet, dock tråkiga spelpartier, i stort inget som lämnade kvar något efter kan jag tycka (Värt och nämnas är att jag också spelade spelet första gången som remaster). Däremot är multiplayerdelen sjukt underskattat, hade roligare med den än med själva singelplayerläget.

Tänker att mina förväntningar på 2an inte är så höga som för alla andra och då kanske jag inte blir så besviken?

Spelmekaniken är kraftigt förbättrad. Kontrollen och kameran är mycket bättre och mer följsam här. Dessutom är storyn fantastisk såhär långt (jag har fortfarande inte spelat klart spelet). De som har valt att bojkotta spelet på grund av läckorna har verkligen missat något.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Skriv svar