Elite Dangerous – är det nybörjarvänligt?

Fragtjuv
Elite Dangerous – är det nybörjarvänligt?

Jag har noterat att det är fint pris på Elite Dangerous på Steam just nu och funderar på att slå till. Tanken på att utforska rymden är lockande men hur är nybörjarvänligheten? Är det väldigt mycket att sätta sig in i?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag skulle inte säga att det är nybörjarvänligt.

Själv har jag iofs bara spelat någon timme, men anledningen till att det inte har blivit mer är att styrningen är knepig. Åtminstone för en nybörjare.

Jag spelade f.ö. med kontroller på PC.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

De har gjort om nybörjarupplevelsen ganska nyligen, men av det jag hört är det fortfarande otroligt förvirrande. Vill man spela bör man nog ha en kompis som kan agera sherpa

Medlem

De har uppdaterat starten i spelet så man nu som nybörjare kan åka runt i ett antal system som är skyddade (om man nu spelar Open och kan stöta på andra spelare). Dessutom har det en bättre introduktion med tutorial scenarion för nya spelare. Det kom för ungefär ett år sedan.

När man väl har kommit igenom dem så blir det lite knepigare. Ett stort problem med Elite Dangerous är att man är beroende av information utanför spelet. Det är svårt eller tidsödande att luska ut saker inne i spelet själv. Vill man ta sig an det i alla fall så finns det massor av videos och sajter som kan hjälpa till.

Medlem

Det var krångligt när det släpptes för 6 år sedan. Men nu finns det tutorials och ingame hjälp som borde göra starten ganska mild, annars svarar youtube på eventuella problem som kan tänkas uppstå.

Jag kör med flightstick och throttle, men mus+t-bord och handkontroll fungerar också bra.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Fragtjuv

Tack alla för svaren! Tror jag slår till 70% skojar man inte bort!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Inaktiv

Det har blivit bättre, men jag personligen tycker det är mycket som är otydligt i spelet.
Tog mig 45min att förstå hur man scannar en Nav beacon för det fanns två markeringar i rymden. Tog lika lång tid att fatta hur man fick data ur en Data Point i min SRV.
Men när man lärt sig spelets quirks är det ett riktigt bra spel!

Medlem

Jag köpte nyligen men fick total avsmak från första sekund. Det togs tusen år innan jag ens kunde spela. Först skulle man koppla Steam licensen mot Frontier butiken. Fick skapa konto där som jag absolut inte ens ville. När jag skulle verifiera mailen så gick inte det pga något fel i deras ände. Fick vänta till dagen efter då gick det. Men sen var det något annat som jag inte ens minns. Efter det fungerade det inte i VR vilket var hela tanken med köpet. Slutade med att jag bad dom deleta mitt konto vilket tog 3-4 veckor för dom. Supporten visste inte ens hur de skulle göra.
Har lagt månader på Elite till c64 och Amiga. Så tålamod har jag men där brast det.

Medlem

Jag försökte spela detta i VR men lyckades aldrig få till kontrollerna med gamepad. Default inställningarna för gamepad kräver fortfarande att man använder tangentbordet vilket såklart inte fungerar något speciellt bra i VR. Tappade intresset efter någon timmes strul med kontroller. Spelet gör sig nog bättre i vanligt läge än i VR så kanske man ger spelet ett nytt försök någon gång.

Medlem

Kanske dags att ta fram Saitek X52 och testa igen

Medlem
mjo

@joelthor100:

Det kan vara krångligt i början förstå allt man bör/vill/ska göra.

Titta lite på YouTube om hur man tjänar pengar och så kan vara vettigt.

Finns alltid EVE Online, ett annat rymdspel, kanske lika svårt att lära sig men i min mening roligare och bättre.
Vill någon ha hjälp med att komma in i detta spel så kan jag bistå med hjälp när jag hiner5 spela själv.

FLyg Säkert

Medlem

Det som jag ogillade mest med spelet är att ibland kan man få sitta i 10 minuter medans man flyger från jump point till en station som ligger lång långt ut i systemet.
Det är nått man måste hålla koll på för det är tråkigt och dåligt gjort.

Medlem
Skrivet av Marsman:

@joelthor100:

Det kan vara krångligt i början förstå allt man bör/vill/ska göra.

Titta lite på YouTube om hur man tjänar pengar och så kan vara vettigt.

Finns alltid EVE Online, ett annat rymdspel, kanske lika svårt att lära sig men i min mening roligare och bättre.
Vill någon ha hjälp med att komma in i detta spel så kan jag bistå med hjälp när jag hiner5 spela själv.

FLyg Säkert

Skulle också säga att eve online är roligare, men det är ju inte likt elite dangerous eller star citizen som ligger varandra närmre.
Gällande inlärningskurvan så är det delar av spelet jag inte har en aning om, och har nästan spelat i ett decennium nu. :')

Medlem

Det är en väldigt speciell spelupplevelse.. Men det är vad man gör det till. På PC går det bra att köra en gamepad/mus/tangentbord kombo, om man inte har spak såklart. Det kan först kännas att det är rätt mkt dötid i spelet och om man förväntar sig att ha konstanta konfrontationer ska man tänka om. Såvida inte arena läget är intressant.
Jag brukar säga till polarn att de är en skrivbordsunderläggs jagare. Fina vyer, lite väntande och mkt grävande. Men fyfan vilka snygga bilder det blir när man hittar just dom där planeterna som ligger i just det där solsystemet och man har fått råd att köpa det där snygga skeppet man hittade på andra sidan gaxalen. Det är inte spelet för alla men det är värt att prova nu när det finns i nedsatt pris. Och att folk klagar på frontier-store grejen.. Vilket företag har inte en egen launcher idag? De här är ett multiplayer spel rakt igenom, dom vill hålla koll på dig.


signatur

I have spoken..

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Jag har noterat att det är fint pris på Elite Dangerous på Steam just nu och funderar på att slå till. Tanken på att utforska rymden är lockande men hur är nybörjarvänligheten? Är det väldigt mycket att sätta sig in i?

Tänk dark souls. När du väl lär dig hantera skeppet och klarar dina första uppdrag o börjar tjäna lite cash så är det en oerhört belönande känsla Men den känslan (likt dark souls) är att spelet inte hjälper dig speciellt mycket. Du måste landa och starta skeppet själv, ingen autopilot här inte. Men det ger en också en känsla av att "det är verkligen jag som flyger och styr skeppet!!)
Jag köpte det lite random för några år sedan och satte mig in i det. Efter mycket övning och inställningar med kontroller osv så satt allt precis perfekt och det blir en fröjd att flyga runt i rymden. För att inte tala om känslan när man äntligen får flyga ner på en planet första gången. Härligt

Medlem

Skaffade för att köra i VR för typ 3 år sen, det var helt obegripligt hur man skulle spela så jag la ner det.

Medlem

It's all fun and games tills man gör ett superlitet misstag då man ska äntra en rymdstation och råkar dinka i en kant och således blir "hostile" och omedelbums blir ihjälskjuten av turrets.

-kanhända att de ändrat det nu, men så var det vid lauch iaf.. och det sög HÅRT!


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Äger det men har aldrig blivit av att jag dragit igång det. Är man förpassad till att enbart flyga sitt eget skepp eller kan man bygga upp en liten flotta/affärsimperium?

Medlem
Skrivet av Jaasii:

Äger det men har aldrig blivit av att jag dragit igång det. Är man förpassad till att enbart flyga sitt eget skepp eller kan man bygga upp en liten flotta/affärsimperium?

du kan köpa hur många skepp som helst, men du kan bara använda ett åt gången, dvs inget affärsimperium som i t.ex x3.

Geeks Gaming

Har kört i typ 300 timmar och jag tycker de är lätt. Speciellt om man har en 360 kontroller. Då är det extremt lätt. Finns även så man kan ha assistans som visar vilka knappar när man ska lyfta eller landa.
Och jag anser att de är till och med lättare än star Citizen då du kan göra allt bara med en handkontroller.

Quake-konnässsör

Tyckte det var svårt att komma in när man spelade i början. Men efter lite try and error så tog man sig igenom.

Kanske finns en bättre sida, men den här kan vara bra. Ska väl alltid planera sitt bästa inköp av skepp och hur man utrustar det så man får så lång räckvidd och effektivitet som möjligt.

https://edsy.org/

Finns säkert någon bättre sida, ni andra får gärna komma med förslag. Var mer än 2 år sedan man spelade sist så Men väldigt avkopplande spel. Joystick med TrackIR är att föredra, VR är väl okej också.

Medlem

Jag skaffade det för VR senast det var på rea. Väldigt häftigt med VR + HOTAS. Bra tutorial i början men man behöver som sagt tangentbord också. Sedan ville jag landa på en planet och köra runt lite vilket jag gjorde efter att ha tagit hjälp av youtube. Men sen har jag inte spelat nåt mer. Alldeles för öppet och ingen story vad jag förstått utan man får skapa sin egna. Har en kompis som kört det ett par hungra timmar så kanske ska testa online nån gång..

Medlem

Efter att ha dött en långsam död, i ett rymdskepp som slagits ut av intetsägande rymdpirater, där jag förlorade allt jag samlat på mig under flera timmar, tappade jag helt intresset. Det är rymdsimulatorernas Dark Souls. Oerhört oförlåtligt. Dock har jag aldrig känt mig så ensam och utelämnad som i detta spel. Känslan av tomheten och rymd är verkligen påtaglig. Med VR, som det verkligen känns som gjort för, kan jag tänka mig att det blir en ännu mer solitär och deppig upplevelse.

Medlem
Skrivet av starboy83:

[...] Med VR, som det verkligen känns som gjort för, kan jag tänka mig att det blir en ännu mer solitär och deppig upplevelse.

Absolut. Det är en otrolig upplevelse att cruise:a runt i ett asteroidfält i en VR-cockpit. Se sig omkring på stenarna som glider förbi, korrigera hastigheten lite, scanna lite då och då, vilket för mig gjorde mining en väldigt njutbar upplevelse

Hade gjort det nu om det inte var så jävla förbannat varmt! VR och värme fungerar inte när man lätt börjar svettas.

Medlem

Måste man köpa Horizons? Eller räcker det med grundspelet?

Funkar det bra med WMR? Tänkte köra i VR med xbonekontroller då.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av starboy83:

Efter att ha dött en långsam död, i ett rymdskepp som slagits ut av intetsägande rymdpirater, där jag förlorade allt jag samlat på mig under flera timmar, tappade jag helt intresset. Det är rymdsimulatorernas Dark Souls. Oerhört oförlåtligt. Dock har jag aldrig känt mig så ensam och utelämnad som i detta spel. Känslan av tomheten och rymd är verkligen påtaglig. Med VR, som det verkligen känns som gjort för, kan jag tänka mig att det blir en ännu mer solitär och deppig upplevelse.

Det kanske låter bakvänt, men ditt inlägg gjorde mig väldigt sugen på att testa spelet.

Fragtjuv

Tack alla som har svarat i tråden!

Jag har nu tagit mig igenom ett gäng tutorials, kollat youtube-klipp och är redo att ge mig ut i rymden.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Akronym:

Jag skulle inte säga att det är nybörjarvänligt.

Själv har jag iofs bara spelat någon timme, men anledningen till att det inte har blivit mer är att styrningen är knepig. Åtminstone för en nybörjare.

Jag spelade f.ö. med kontroller på PC.

Det verkar vara lite från person till person. Jag har vänner som inte kunde spela överhuvudtaget med gamepad men mus/tangentbord var inga problem, samt tvärtom. Vissa hade inte några problem med varken eller och någon jag känner kunde inte spela med något annat än en HOTAS (vilket jag starkt rekommenderar då spelet känns perfekt med det)!

Själv tänkte jag att när jag väl återvänder för expansionet blir det nog att testa mig på Mus/Tangentbord när vi får FPS-modulen, om jag inte kan komma på något sätt att göra plats åt både mus/tangentbord samt min HOTAS...

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Absolut. Det är en otrolig upplevelse att cruise:a runt i ett asteroidfält i en VR-cockpit. Se sig omkring på stenarna som glider förbi, korrigera hastigheten lite, scanna lite då och då, vilket för mig gjorde mining en väldigt njutbar upplevelse

Hade gjort det nu om det inte var så jävla förbannat varmt! VR och värme fungerar inte när man lätt börjar svettas.

BAH... detta med värme och gaming e bara en undanflyckt från datorn (om det nu finns undanflyckter från det käraste man har😂). Har man råd med ett VR kit så har man råd med en portabel AC 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Elite dangerous är verkligen inget spel som håller dig i handen som alla dagens spel. Sjukt kul när man fattat allt. Och köra i vr är klart en grym och härlig upplevelse. Grymt spel som man inte "klarar" av på många år. Spelat sen betan och jag har forfarande massa att göra. Särskilt nu efter fleer carrier uppdateringen.

12
Skriv svar