Recension - The Last of Us Part II

Medlem
Skrivet av loerk:

Fast recensenten gav ju minuspoäng för twistarna i storyn.
Lite märklig poängsättning enligt mig, tycker inte att grafik borde spela in på hur bra betyg ett spel får.
Hade de inte gett pluspoäng för grafik så hade spelet kanske fått lägre betyg här.

Men det är ju bara vad jag tycker.

Sant men en twist är ju inte hela storyn heller. Jag håller nog inte med om grafik, spelar in ganska mycket i flera aspekter tycker jag.

Medlem

Högsta möjliga betyg, inte alltid ni brukar utdela detta. Märkligt

Medlem
Skrivet av submariner:

Högsta möjliga betyg, inte alltid ni brukar utdela detta. Märkligt

jodå visst händer det haha

Medlem

@SWEBarb:

bara för det förekommer latex och massor av glidmedel i del två så behöver man inte dra ut det på resten av spelets finesser

Avstängd
Skrivet av Margy:

Det är fantastiskt att det kan finnas personer som "vet" att 99% av världens recensenter har fel gällande ett spel som de själva inte spelat.

Och då ska man också nicka och instämma.
Det är väl fel att gå emot dessa recensenter?

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Och då ska man också nicka och instämma.
Det är väl fel att gå emot dessa recensenter?

Ja, innan man själv har spelat spelet bör man kanske lita på vad recensenterna skriver. Mycket mer än så har man ju inte att gå på, eller?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Geeks Gaming
Skrivet av submariner:

Högsta möjliga betyg, inte alltid ni brukar utdela detta. Märkligt

Missar jag något eller har du sett fel? Är det inte 4/5?

Medlem

Bra recension och ett trevligt betyg på nåt av de spel jag nånsin sett framemot lika mycket. Tack för att ni inte förstörde min HYPE den här gången, för detta spelet som föregångaren är mer än bara spel för mig, det är som vänner, och ingen gillar när någon snackar skit om ens vänner? Nu ska jag lägga mig och sova tills nästa vecka, så jag slipper ha en slö vecka, för ju mer man vill ha något, desto saktare går tiden?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Frågan är ifall man ska vänta med detta till ps5 eller inte

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Och då ska man också nicka och instämma.
Det är väl fel att gå emot dessa recensenter?

Detta spel är ett av de spel som fått bland de allra högsta betygen under denna generation. Föregångaren fick också skyhöga betyg och älskades av väldigt många.

Är det då inte lite konstigt att det sitter en grupp personer som sedan ett tag tillbaka lägger en massa energi på att hävda att spelet är dåligt trots att de inte spelat det? Sedan börjar man blanda in konspirationer om att recensenterna egentligen inte gillar spelet utan bara säger att det är bra ändå.

Att man tycka annorlunda om ett spel är inget konstigt. Det blir dock rätt underligt när en grupp människor tycker att det är väldigt viktigt att försöka övertala folk om att just vissa spel är dåliga - ofta utan att ha spelat dem.

När de sedan ibland har mage att hävda att det är utvecklarna och recensenterna som har "politiska agendor" så bör de nog titta på sig själva i spegeln.

Jag hade tyckt det varit ännu coolare om det varit ett open-world spel. Nu är det ju redan ett mästerverk verkar det som så jag nöjer mig

Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag hade tyckt det varit ännu coolare om det varit ett open-world spel. Nu är det ju redan ett mästerverk verkar det som så jag nöjer mig

Open world spel har sin plats helt klart, men tycker det är rätt skönt med spel där du slipper ta fram kartan och markera ett objekt, frågetecken mm för att sen ta dg dit genom att att traska eller genom fast travel och sen repetera samma sak i vad som känns som en oändlighet

Skrivet av hoppalängdhopp:

Open world spel har sin plats helt klart, men tycker det är rätt skönt med spel där du slipper ta fram kartan och markera ett objekt, frågetecken mm för att sen ta dg dit genom att att traska eller genom fast travel och sen repetera samma sak i vad som känns som en oändlighet

Det är det negativa med open-world, transporten, tillslut blir det mest fast-travel. Men som i RDR2 så öppnar transporten också upp för random meetings med folk och events som känns mer realistiska än i ett closed world spel. Det jag gillar med med open-world och som hade varit coolt i Last of Us 2 är att man kan gå runt snacka mer med folk, upptäcka samhällen, köpa vapen etc. Framförallt tänker jag på att sätta sig på en bar och ta en drink och sen börja slåss kanske, men det är inte så troligt att man skulle kunna göra i The Last of Us världen ändå

Avstängd
Skrivet av Margy:

Detta spel är ett av de spel som fått bland de allra högsta betygen under denna generation. Föregångaren fick också skyhöga betyg och älskades av väldigt många.

Är det då inte lite konstigt att det sitter en grupp personer som sedan ett tag tillbaka lägger en massa energi på att hävda att spelet är dåligt trots att de inte spelat det? Sedan börjar man blanda in konspirationer om att recensenterna egentligen inte gillar spelet utan bara säger att det är bra ändå.

Att man tycka annorlunda om ett spel är inget konstigt. Det blir dock rätt underligt när en grupp människor tycker att det är väldigt viktigt att försöka övertala folk om att just vissa spel är dåliga - ofta utan att ha spelat dem.

När de sedan ibland har mage att hävda att det är utvecklarna och recensenterna som har "politiska agendor" så bör de nog titta på sig själva i spegeln.

Rädslan av att sticka ut.
Kan ibland spela in.

Det gäller alla.
Och jag tar vara på en sådan möjlighet.
Där jag känner att det kan spela in vad andra tycker.

Det är inte alltid lätt att avgöra vad man själv tycker då trycket är hårt från ett håll.
Man kan till och med bli lite rädd och tänka simma emot stimmen är inte så klok.

Då kan vi ge det en fyra istället för en trea.
Och detta har ingen politisk agenda.
Detta är mer för att skydda sig själv från att bli påhoppad.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Hur tänker du då? Tror det är första gången jag ser någon säga att ett spels grafik inte borde påverka betyget

Varför skulle den göra det? Hur bra ett spel är, är ju oberoende av grafik.
Såklart det är trevligt och ett plus i kanten men inget jag skulle basera poäng på.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Plus och minus är inte några "poäng" utan specifika saker recensenten highlightar som positiva och negativa, som en form av lathund. Ett spel kan ha tre plus och tre minus och få en fyra i betyg, och ett annat kanske också har tre plus och tre minus men en tvåa i betyg...

Jaha, alltid antagit att de baserade sin poänggivning på de för och nackdelar som listas upp.

Skrivet av gorbatjov:

Sant men en twist är ju inte hela storyn heller. Jag håller nog inte med om grafik, spelar in ganska mycket i flera aspekter tycker jag.

Kanske inte hela storyn, men men skulle ju kunna argumentera för att det är de viktigaste delarna av storyn.

Medlem

Trevlig recension och det lär bli trevligt att spela dpelet när man får tid över.

Medlem
Skrivet av loerk:

Kanske inte hela storyn, men men skulle ju kunna argumentera för att det är de viktigaste delarna av storyn.

Så kan det ju vara ena gången medans nästa gång va en ganska obetydlig sådan;).

Skrivet av loerk:

Varför skulle den göra det? Hur bra ett spel är, är ju oberoende av grafik.
Såklart det är trevligt och ett plus i kanten men inget jag skulle basera poäng på.

Visst kan ett apfult spel vara riktigt jädra bra ändå men tänk dig då det apfula spelet som apsnyggt istället. Ungefär som att en tavla inte blir finare med en riktigt fin ram (observera att jag inte kan ett smack om konst;-P).

Medlem
Skrivet av lampis:

Ja, innan man själv har spelat spelet bör man kanske lita på vad recensenterna skriver. Mycket mer än så har man ju inte att gå på, eller?

Varför ska du lita på en recensent öht?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Varför ska du lita på en recensent öht?

Litar hellre på åsikter från en känd recensent (eller 70+ stycken) än åsikter från en person som gömmer sig bakom en anonym forumprofil.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Dex
Medlem
Skrivet av Mirage:

Varför ska du lita på en recensent öht?

Du behöver inte lita på recensenten om du inte vill heller, men tvivlar ju starkt på att en spelsida som FZ på något sätt skulle ändra sina betyg för att dom är påverkade av spelstudios.

Men oddsen är ju betydligt bättre att en recensent som har spelat spelet och gett det betyg faktiskt vet vad dom pratar om jämfört med någon slumpmässig människa på internet som inte har spelat spelet tycker det är skit.

Förstår verkligen hur vissa tänker här. Detta borde ju vara rätt uppenbart. Visst att vissa har en agenda och hatar vissa spelstudios, men förstår verkligen inte varför andra personer lyssnar på sådana människor.

Moderator | Testpilot
Skrivet av loerk:

Varför skulle den göra det? Hur bra ett spel är, är ju oberoende av grafik.
Såklart det är trevligt och ett plus i kanten men inget jag skulle basera poäng på.

Vissa gör ju dock det. Ibland handlar det om inlevelse, eller att de valt en väldigt snygg stil som passar av olika anledningar. Kan till och med vara så att man har en typ av utseende som inte passar in, eller att det är ett AAA-spel som ser ut som något som kom 2003.

Extremt exempel på slutet, men grafik spelar i vissa fall roll.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av dex20:

Du behöver inte lita på recensenten om du inte vill heller, men tvivlar ju starkt på att en spelsida som FZ på något sätt skulle ändra sina betyg för att dom är påverkade av spelstudios.

Men oddsen är ju betydligt bättre att en recensent som har spelat spelet och gett det betyg faktiskt vet vad dom pratar om jämfört med någon slumpmässig människa på internet som inte har spelat spelet tycker det är skit.

Förstår verkligen hur vissa tänker här. Detta borde ju vara rätt uppenbart. Visst att vissa har en agenda och hatar vissa spelstudios, men förstår verkligen inte varför andra personer lyssnar på sådana människor.

Problemet är sådana saker som Gamespot incidenten. Recensenten är ärlig och sågar ett dåligt spel, får sparken.
Vad det betyder är ett problem med tilltro till spelsiter, eftersom hur många ger bra betyg för att de vill behålla annonspengarna?

Därav, en recensent (generellt för mig) har lika mycket trovärdighet som någon random snubbe på internet.
Jag har mer tilltro till folk som Skill Up och Angry Joe än spelsiter. Spelsiter går jag till för community och nyheter, inte recensioner.


signatur

I drank what?

Medlem

Finns det något val på Pro att skala ner upplösningen till 1080 och få högre fps?

Dex
Medlem
Skrivet av Mirage:

Problemet är sådana saker som Gamespot incidenten. Recensenten är ärlig och sågar ett dåligt spel, får sparken.
Vad det betyder är ett problem med tilltro till spelsiter, eftersom hur många ger bra betyg för att de vill behålla annonspengarna?

Därav, en recensent (generellt för mig) har lika mycket trovärdighet som någon random snubbe på internet.
Jag har mer tilltro till folk som Skill Up och Angry Joe än spelsiter. Spelsiter går jag till för community och nyheter, inte recensioner.

Så för att en recensent gjorde ett dåligt jobb och blev mutad eller vad vi nu ska kalla det så innebär det då att alla andra recensenter i världen helt plötsligt också gör det? Helt underbar logik du kör med där ju.

Där finns ju väldigt många Youtube recensenter som säger saker bara för att få likes och mer subscribers så enligt din logik borde ju personer som Angry Joe också vara likadana då eller och bara säger vad som ger dom mest likes? Är alla recensenter identiska med varandra så gäller det väl youtube streamers också?

Medlem
Skrivet av dex20:

Så för att en recensent gjorde ett dåligt jobb och blev mutad eller vad vi nu ska kalla det så innebär det då att alla andra recensenter i världen helt plötsligt också gör det? Helt underbar logik du kör med där ju.

Där finns ju väldigt många Youtube recensenter som säger saker bara för att få likes och mer subscribers så enligt din logik borde ju personer som Angry Joe också vara likadana då eller och bara säger vad som ger dom mest likes? Är alla recensenter identiska med varandra så gäller det väl youtube streamers också?

Nej, en recensent gjorde ett BRA jobb och fick sparken. Det gör att de resterande misstänkliggörs, eftersom du kan de mycket väl ha skrämts in i tystnad och bra betyg. Jag förstår verkligen inte hur du lyckades bygga den omvända halmgubben från det jag sade.

Eftersom dessa Youtubers enda hot är just det, Youtube, så handlar det bara om ifall Youtube demonitizar deras video, och de gör de inte för de snackar skit om ett spel. De bryr sig snarare om löjliga saker som ordval, inte själva åsikter om det de recenserar. Därför har många av dem även Patreon och andra sätt att få in flis. De är inte beroende av att spelföretag så som sidor som behöver deras reklam för att överleva. Många är solo också, så de behöver inte avlöna andra. De är helt enkelt mindre känsliga för vad spelföretag tycker om dem.


signatur

I drank what?

Dex
Medlem
Skrivet av Mirage:

Nej, en recensent gjorde ett BRA jobb och fick sparken. Det gör att de resterande misstänkliggörs, eftersom du kan de mycket väl ha skrämts in i tystnad och bra betyg. Jag förstår verkligen inte hur du lyckades bygga den omvända halmgubben från det jag sade.

Eftersom dessa Youtubers enda hot är just det, Youtube, så handlar det bara om ifall Youtube demonitizar deras video, och de gör de inte för de snackar skit om ett spel. De bryr sig snarare om löjliga saker som ordval, inte själva åsikter om det de recenserar. Därför har många av dem även Patreon och andra sätt att få in flis. De är inte beroende av att spelföretag så som sidor som behöver deras reklam för att överleva. Många är solo också, så de behöver inte avlöna andra. De är helt enkelt mindre känsliga för vad spelföretag tycker om dem.

Javisst bryr dom sig inte om vad spelföretag tycker om dom, men dom bryr sig helt och hållet av vad tittarna tycker och det handlar framför allt om att få så många subscribers som möjligt för att få in pengar och då måste dom ju locka till sig tittare.
Dom blidkar alltså inte spelutvecklare utan dom blidkar spelarna istället så hur är det bättre?
Tror du ärligt talat att Youtube streamers inte säger vad folk vill höra och bara pratar om det som ger dom mest tittare?

Men jag ger upp. Du får fortsätta sitta i din bubbla och tro att recensenter på alla sidor i världen bara ger betyg efter vad spelutvecklarna vill ge dom eftersom EN recensent gav ett dålig betyg och fick sparken så därför är det så i hela världen och för alla andra tusentals recensenter som finns.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte alls med om den beskrivningen.

Ettan är ett mästerverk rakt av. Atmosfär, gameplay, karaktärer, miljöer, med mera, slår mer eller mindre allt annat. Det brutala i våldet kombinerat med det sköra i människan hanteras på ett sätt jag knappt sett motstycke till. Det närmsta jag kommer är God of war.

Inser mer och mer varför detta är en vattendelare.

Ser du även om filmer? Jag spelar spel för att leva mig in i karaktären och känna mig som en del av historien, därför jag älskar t.ex. Witcher och Skyrim, när jag spelar Last of Us känner jag mig bara som en betraktare som tittar in i en historia, som jag dessutom förstår var den ska ta vägen... Samma känsla som jag fick på Amiga 500 och Dragon's lair för en herrans massa år sedan (ja, det är nog 30 år sedan), oerhört snyggt, men det var ju inte mitt spel utan jag hänger bara med...

Men det är väl tur att det finns olika spel för olika smaker.

Medlem
Skrivet av Henrico:

Inser mer och mer varför detta är en vattendelare.

Ser du även om filmer? Jag spelar spel för att leva mig in i karaktären och känna mig som en del av historien, därför jag älskar t.ex. Witcher och Skyrim, när jag spelar Last of Us känner jag mig bara som en betraktare som tittar in i en historia, som jag dessutom förstår var den ska ta vägen... Samma känsla som jag fick på Amiga 500 och Dragon's lair för en herrans massa år sedan (ja, det är nog 30 år sedan), oerhört snyggt, men det var ju inte mitt spel utan jag hänger bara med...

Men det är väl tur att det finns olika spel för olika smaker.

Jag spelar om spel och kollar om filmer. Då tiden ändrar hur jag tänker och ser på saker så är det kul att återuppleva saker och ting igen med nya glasögon.

Jag förstår vad du skriver angående Skyrim och Witcher 3. Älskar också de spelen, fast på ett annat sätt.

The Last of us är så jäkla bra just för att det är en så styrd upplevelse, vilket är skönt mellan varven så att säga. Man behöver inte tänka så mycket eller lägga så mycket tid men ändå få ut så mycket.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Börjar inte Firewatch nosa ganska nära på ett sådant koncept? Inte open world direkt kanske, men ger ändå ett sken av det då du är rätt fri att utforska skogarna runt ditt torn.

Jo, det är det närmaste jag kommer på. Och jag håller det spelet som ett av de senaste tio årens bästa spel.

Skriv svar