Recension - The Last of Us Part II

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Låter ytterst märkligt att ge ett högt betyg om man inte gillar handlingen i sin helhet🤨.

Längtar till fredag! Märkligt å längta till fredag när det är fredag😄.

Fast recensenten gav ju minuspoäng för twistarna i storyn.
Lite märklig poängsättning enligt mig, tycker inte att grafik borde spela in på hur bra betyg ett spel får.
Hade de inte gett pluspoäng för grafik så hade spelet kanske fått lägre betyg här.

Men det är ju bara vad jag tycker.

Medlem
Skrivet av loerk:

Lite märklig poängsättning enligt mig, tycker inte att grafik borde spela in på hur bra betyg ett spel får.

Hur tänker du då? Tror det är första gången jag ser någon säga att ett spels grafik inte borde påverka betyget

Moderator | Testpilot
Skrivet av loerk:

Fast recensenten gav ju minuspoäng för twistarna i storyn.
Lite märklig poängsättning enligt mig, tycker inte att grafik borde spela in på hur bra betyg ett spel får.
Hade de inte gett pluspoäng för grafik så hade spelet kanske fått lägre betyg här.

Men det är ju bara vad jag tycker.

Alla fokuserar på olika saker i spel. Generellt bryr jag mig inte så mycket om grafik, men det finns exempel där grafiken gör det mindre intressant att utforska ett spel eller bara höjer inlevelsen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Alla fokuserar på olika saker i spel. Generellt bryr jag mig inte så mycket om grafik, men det finns exempel där grafiken gör det mindre intressant att utforska ett spel eller bara höjer inlevelsen.

Bryr mig inte heller så mycket om grafiken i dag, men det beror ju på så gott som allt ser ju bra ut idag. Det har det gjort enligt mig sen PS360 generationen.

Medlem

Tror ingen vill läsa en recension där man spoilar hela handlingen i ett spel. Om du tar dig tid att läsa ett par recensioner, inte enbart denna så du lär du lätt få en klar bild över handlingen utan att veta specifika detaljer. Det är ju inte direkt så att FZ är den enda spelsidan som gett spelet ett högt betyg, exempelvis en annan svensk spelsida gav det 10 av 10 (totalt snitt runt 96 på Meta/Open critic).

För övrigt är det lite trist attityd som första inlägg, att anklaga FZ för oseriös journalistik, p.g.a. personliga åsikter angående ett spels betyg.

Rensat lite av inlägget på grund av potentiella spoilers // Robin


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Det är fantastiskt att det kan finnas personer som "vet" att 99% av världens recensenter har fel gällande ett spel som de själva inte spelat.

Medlem

fasan, jag trodde jag missade launchen och kollade genast PS4:an, men det är ju 6 dagar kvar.
Känns nuförtiden ovanligt med recension innan ett stort spel släps.

Moderator | Testpilot

@theQube: Nu är det ju faktiskt så vi inte vill att folk ska snacka om spoilers på något plan. Oavsett vad man har hört så tyckte Jocke om spelet i helhet, även om handlingen enligt honom hade en del skavanker.

Inga texter på FZ skrivs på något sätt för att "hålla bilden uppe", utan de skrivs utifrån vad vi tycker om spel & hårdvara. Håller man inte med så är det givetvis okej, men snälla, sitt inte och anklaga oss för saker du verkligen inte har något hum om - helst som en av dina första inlägg.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Dex
Medlem

Intressant att du tycker att en person har gett dåligt betyg har helt rätt, medans alla andra som hyllar spelet tydligen har fel och är dåliga journalister..... Är så kul att läsa kommentarer från personer med den inställningen

Men det är klart att du som inte har spelat det vet bättre än dom som har spelat det.

Du ska nog sluta försöka hinta om spoilers också. Ingen är som är intresserade av att läsa dom.

Jag har tagit bort delar av inlägget på grund av potentiella spoilers // Robin

Medlem

En mycket bra recension, och därför förtjänar den att vara helt perfekt.
Jag upptäckte nämligen ett grammatikfel på ett ord i denna mening: "Det var väldigt effektivt, men 'lämna' en lite sur eftersmak av att ha utnyttjat systemet".
Jag gissar att det skall stå "lämnade" istället för "lämna".

Som sagt en mycket inspirerande recension som gjorde att jag blev ännu mera sugen på att spela spelet, som jag har förhandsbokat.

Med vänlig hälsning
Andy Wadstein

Moderator | Testpilot

Hörrni, nu snackar vi inte om spoilers ELLER det som påstås ha läckt ut från spelet. Snacka gärna om recensionen och vad vi vet om spelet utöver det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare
Skrivet av Andy Wadstein:

En mycket bra recension, och därför förtjänar den att vara helt perfekt.
Jag upptäckte nämligen ett grammatikfel på ett ord i denna mening: "Det var väldigt effektivt, men 'lämna' en lite sur eftersmak av att ha utnyttjat systemet".
Jag gissar att det skall stå "lämnade" istället för "lämna".

Som sagt en mycket inspirerande recension som gjorde att jag blev ännu mera sugen på att spela spelet, som jag har förhandsbokat.

Med vänlig hälsning
Andy Wadstein

Herregud, fixat! Tack för korr!

Frilansare

Tack alla för konstruktiv feedback och beröm för texten!

Angående embargot - ja, det var riktigt hårt. Vi har snackat en del om det i Fragzone-Fredag och på andra ställen. Jag hade velat skriva mer om storyns struktur, men det gick inte. Tycker ändå att man kan läsa rätt mycket mellan raderna i det jag tagit upp, inte sant?
Och tro mig, det handlar inte om att betyget påverkas för att vi inte fick berätta X eller Y. Allt sånt är bara trams, och de som läst annat av mig vet att inte en käft påverkar vad jag tycker.

Ser fram emot det stora Lou2-tråden som lär skapas efter releasse, där vi som spelat klart kan grotta ner oss i alla storydetaljer!

Medlem

Tack för en grym recension. Väldigt välskriven.

Vill spela men ska försöka vänta till den oundvikliga PS5 "uppgraderingen".


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
En annan Recension

Om ni vill läsa en annan recension från IGN Nordic, faktiskt en av de bättre recensioner jag läst.
IGN

Medlem

Välskrivet och bra recension. Men, jag väntade mig nästan en stark trea när jag läste texten. Är det bara jag som tycker det verkar lika vansinnigt linjärt, tråkigt och förutsägbart som ettan?

....vill jag titta på en TV-serie så kan jag titta på Netflix.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av loerk:

Fast recensenten gav ju minuspoäng för twistarna i storyn.
Lite märklig poängsättning enligt mig, tycker inte att grafik borde spela in på hur bra betyg ett spel får.
Hade de inte gett pluspoäng för grafik så hade spelet kanske fått lägre betyg här.

Men det är ju bara vad jag tycker.

Plus och minus är inte några "poäng" utan specifika saker recensenten highlightar som positiva och negativa, som en form av lathund. Ett spel kan ha tre plus och tre minus och få en fyra i betyg, och ett annat kanske också har tre plus och tre minus men en tvåa i betyg...

Skrivet av Henrico:

Välskrivet och bra recension. Men, jag väntade mig nästan en stark trea när jag läste texten. Är det bara jag som tycker det verkar lika vansinnigt linjärt, tråkigt och förutsägbart som ettan?

....vill jag titta på en TV-serie så kan jag titta på Netflix.

Tilltalade första spelet inte dig lär nog inte det här heller göra det. Bara att unvika för din skull, inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Bra recension som alltid!

Men efter att ha läst denna recension och andra recensioner, är jag ännu mindre sugen på spelet. Det känns som ett spel med skyhöga produktionsvärden och sedan inget mera. Våld, våld och våld. Verkar tom vara svårare att smyga i detta jämfört med ettan, med tanke på tex hundar. När kan vi få ett känslomässigt AAA-spel som inte tvingar oss att döda massor? Verkar ha blivit som jag var rädd för, att dom valde att bygga spelet kring strider istället för att lösa tidigare problem med strider.

Ja, jag är också oerhört trött på att våld, ju brutalare desto bättre, så ofta verkar ses som ett viktigt försäljningsargument. Jag skulle gärna spela ett open world-spel utan våld. Med utforskande och andra spelmoment än dödande i fokus. Det måste ju gå att göra.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Ja, jag är också oerhört trött på att våld, ju brutalare desto bättre, så ofta verkar ses som ett viktigt försäljningsargument. Jag skulle gärna spela ett open world-spel utan våld. Med utforskande och andra spelmoment än dödande i fokus. Det måste ju gå att göra.

Det vore ett intressant koncept - skulle vilja se en vuxen tagning på hur man gör ett intressant och underhållande spel med detta som en slags 'kärnidé'

Medlem
Skrivet av Acatoth:

Det vore ett intressant koncept - skulle vilja se en vuxen tagning på hur man gör ett intressant och underhållande spel med detta som en slags 'kärnidé'

Spel utan våld finns ju, men ett spel som i allt väsentligt ser ut och uppför sig som t ex GTA eller Skyrim eller något annat spel i öppen värld men med ett annat fokus än våld, det vore intressant att se. Det finns ju linjära, storydrivna spel utan våld som gör det jättebra (Firewatch t ex), så det borde gå att göra ett öppet spel på samma premisser också.

Medlem

Främsta anledningen till att jag läser artiklar och recensioner på FZ är inte alltid nödvändigtvis nyfikenhet på vad en viss recensent tycker om ett visst spel eller att jag har ett trängande behov av att veta vad Kojima hade på sig för strumpor i förrgår. Jag läser främst artiklar på den här sidan för att jag söker tidsfördriv, förströelse eller underhållning och i undantagsfall för att jag vill veta vad recensenten ifråga tyckte om spelet. I det här fallet var jag nyfiken på spelet då jag älskade föregångaren, men precis som vanligt så höll texten i sig en hög klass och i just det här fallet så höll texten en helt fantastiskt hög kvalitet, en fröjd att läsa! Hatten av!

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Spel utan våld finns ju, men ett spel som i allt väsentligt ser ut och uppför sig som t ex GTA eller Skyrim eller något annat spel i öppen värld men med ett annat fokus än våld, det vore intressant att se. Det finns ju linjära, storydrivna spel utan våld som gör det jättebra (Firewatch t ex), så det borde gå att göra ett öppet spel på samma premisser också.

Just ja, glömde bort Firewatch! Det finns säkerligen en del, är lite halvsömnig just nu så snackar nog lite i nattmössan xD

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Ja, jag är också oerhört trött på att våld, ju brutalare desto bättre, så ofta verkar ses som ett viktigt försäljningsargument. Jag skulle gärna spela ett open world-spel utan våld. Med utforskande och andra spelmoment än dödande i fokus. Det måste ju gå att göra.

Du får plocka upp Death Stranding igen.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

"Ett av de grafiskt och tekniskt mest kompletta spelen till PS4
Skådespeleriet är toppklass, alla kategorier
Följsamheten är enorm
Ja, jag grät"

Låter som en bra film!

Medlem
Skrivet av Henrico:

Välskrivet och bra recension. Men, jag väntade mig nästan en stark trea när jag läste texten. Är det bara jag som tycker det verkar lika vansinnigt linjärt, tråkigt och förutsägbart som ettan?

....vill jag titta på en TV-serie så kan jag titta på Netflix.

Håller inte alls med om den beskrivningen.

Ettan är ett mästerverk rakt av. Atmosfär, gameplay, karaktärer, miljöer, med mera, slår mer eller mindre allt annat. Det brutala i våldet kombinerat med det sköra i människan hanteras på ett sätt jag knappt sett motstycke till. Det närmsta jag kommer är God of war.

Har spelat om det flera gånger, varje gång blir det bättre. Jag har gått från att ha sågat gameplay till att älska det.

Det enda klagomålet jag har är att trophies suger röv.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Läste inte eftersom jag har tagit semester och redan bokat spelet i brist på att göra så mycket annat i sommar. Eh vem lurar jag har inte ändrat mitt liv en smula. Älskar ju att spela tv spel så jag hade nog gjort samma endå. Och jag gillar endå inte att resa så mycket. Blir bara stressad av sånt.

Medlem
Skrivet av matt76:

Du får plocka upp Death Stranding igen.

Ja, Death Stranding var ett intressant försök på något nytt som inte var primärt "mörda för progression". Finns det fler bra exempel som inte är walking sims och är mer open world-aktiga?

Skribent
Skrivet av Tröjan:

Ja, jag är också oerhört trött på att våld, ju brutalare desto bättre, så ofta verkar ses som ett viktigt försäljningsargument. Jag skulle gärna spela ett open world-spel utan våld. Med utforskande och andra spelmoment än dödande i fokus. Det måste ju gå att göra.

Börjar inte Firewatch nosa ganska nära på ett sådant koncept? Inte open world direkt kanske, men ger ändå ett sken av det då du är rätt fri att utforska skogarna runt ditt torn.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Börjar inte Firewatch nosa ganska nära på ett sådant koncept? Inte open world direkt kanske, men ger ändå ett sken av det då du är rätt fri att utforska skogarna runt ditt torn.

Minecraft finns ju alltid. Bara slå på peacemode. Fattigt på story dock.

Skriv svar