Ps5 digital eller optisk?

Medlem

Digital, kunde inte bry mig mindre om optisk media när det gäller spel. Köpte några enstaka spel i början av PS4-tiden men sedan många år köper jag allt digitalt, slipper man bry sig om en skiva som kanske går sönder eller repas tex. Har 250/250 lina så allt tankas ner snabbt.

Medlem

Även om jag köper nästan alla mina spel digitalt så kommer jag köpa versionen med UHD-spelaren.
För vi kör fortfarande ganska mycket filmer via Blu-ray och då kan ungarna få ha PS4an som blu-ray spelare.

Medlem

Satt och funderade lite igår efter eventet.. Tänkte; "vem fan vill ha en optisk läsare 2020!?"
Men det finns ju onekligen stort intresse där, det förvånar mig. Personligen anser jag att slippa skivor är det bästa som har hänt sedan skivat bröd. Film och musik har jag kört digitalt i närmare 20 år, och spel kanske 10.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Beror på pris.

Medlem

Det blir absolut en optisk PlayStation 5 då jag vill ha mina konsolspel på skiva så att man kan låna ut till polare. Priset spelar ingen roll i detta fall. Sedan gillar jag att ha en liten spelsamling i mina Blu-Ray hyllor också. Sedan kommer enheten att användas för att kolla på film även. Har aldrig upplevt 4k Ultra HD Blu-Ray film.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Belfry:

Den dagen jag kan sälja vidare mina digitala spel så kommer jag välja den digitala enheten, tills dess får det helt enkelt bli den optiska varianten.

Med andra ord: aldrig


signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent
Skrivet av Lasrod:

Känns som det blir mycket dyrare med digital PS5 då spelen är dyrare på playstation store. Så p.g.a det så blir det optisk.

Beror lite på, jag har inget behov av att köpa spelen när de är nya och PSN har rätt bra reor ständigt där du kan få relativt nya spel för 100-300 kr digitalt. Är nog så jag mest handlat spel senaste åren faktiskt. Däremot nya spel går inte köpa digitalt, vissa kostar ju 799 kr.

Jag kan nog klara mig utan läsare, men det beror ju på vad prisskillnaden blir också.


signatur

"Writer and Fighter"

CTI
Medlem

Optiskt blir det pga att jag vill köra äldre PS4 spel, UHD, digitala spel är oftast svindyra i början av sin livscykel.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Optisk är klart givet. Går då att köra befintliga Blu-Ray filmer samt att man även kan slänga i klassiska DVD-er om man vill, och sedan köpa och se nya 4k-filmer. Väldigt lätt val.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Beror lite på, jag har inget behov av att köpa spelen när de är nya och PSN har rätt bra reor ständigt där du kan få relativt nya spel för 100-300 kr digitalt. Är nog så jag mest handlat spel senaste åren faktiskt. Däremot nya spel går inte köpa digitalt, vissa kostar ju 799 kr.

Jag kan nog klara mig utan läsare, men det beror ju på vad prisskillnaden blir också.

This. Senast jag köpte ett spel vid release var förvisso härom dagen med The last of us Part 2 för 699:-. Reorna avlöser ju dock varandra på psn som du skriver och har man lite is i magen så kan man göra sjukt bra klipp.

Digitalt blir det för mig!

Moderator | Testpilot
Skrivet av gorbatjov:

This. Senast jag köpte ett spel vid release var förvisso härom dagen med The last of us Part 2 för 699:-. Reorna avlöser ju dock varandra på psn som du skriver och har man lite is i magen så kan man göra sjukt bra klipp.

Digitalt blir det för mig!

699? Var fasiken handlade du? Har du inget Elgiganten eller så nära?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

699? Var fasiken handlade du? Har du inget Elgiganten eller så nära?

Det kostar 699:- digitalt via Playstation Store. Konstigt att han inte bara köpte en fysisk version för 578:- som ändå dyker upp i brevlådan på releasedagen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Skaffa hongkong eller us psn konto så blir det oftast billigare än svenska disk-priser. Problemet löst.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Belfry:

Det kostar 699:- digitalt via Playstation Store. Konstigt att han inte bara köpte en fysisk version för 578:- som ändå dyker upp i brevlådan på releasedagen.

Aha, inte undra på.

Läsa inläggen innan man skriver är en bra idé.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är ju upp växt me att äga kunna hålla i spelet i handen sedan man hade commodore 64 känns mera åkt på något sätt. Även ommaka har den hastighet att kunna ladda ned det så blir de inte samma känsla.

Är typ samma sak om man köper en film från Apple TV eller från någon butik så är de roligare

Medlem

Är lite kluven faktiskt. Har klarat mig utan dvd läsare i datorn i flera år, och om jag ska vara helt ärlig så kan jag nog vara utan i ps5an också, MEN, om det är en 4K bluray läsare i den (vilket jag antar att det är) så hade det varit trevligt med några 4k bluray filmer... Vi får se hur priset blir med och utan helt enkelt.

Medlem

Optisk alla gånger. Kollar mycket film på blu-ray så digital lockar inte överhuvudtaget...

Avstängd
Skrivet av whoo:

Köper allt ni säger, skivorna är ett meck.

Dock är "dealbreakern" för mig överpriserna på digitalt.
Man kapar både tillverkning av skiva/fodral, transport, återförsäljarens cut samt fördelen att det inte går att låna ut /sälja vidare.
Enkel logikgör att det borde bli billigare.

Märkligt nog vill dom ha ~120:- mer:
https://store.playstation.com/sv-se/product/EP9000-CUSA10249_...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4044798

Säg att ovan nämna spel hade gått att köpa digitalt för runt 450 bagare vid release så hade jag slagit till på digitalt direkt.

Jag betalar gärna en hundring mer för att slippa byta skiva varje gång man ska byta spel. Igår t.ex spelade jag RDR2, FIFA20 och AC Odyssey under dagen/kvällen. Det hade blivit ett jävla springande och byte av skivor om jag haft alla tre på skiva.

Sen som i AC-spelen så vill jag gärna köpa från början så det bara är att ladda ner expansionerna utan att betala något när dom kommer. Det kan du väl inte göra när du köper på skiva? Dvs köpa en deluxe-version? Man fick även med AC 3 remaster har jag för mig då man köpte Odyssey om man lyxade på lite.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av whoo:

Köper allt ni säger, skivorna är ett meck.

Dock är "dealbreakern" för mig överpriserna på digitalt.
Man kapar både tillverkning av skiva/fodral, transport, återförsäljarens cut samt fördelen att det inte går att låna ut /sälja vidare.
Enkel logikgör att det borde bli billigare.

Märkligt nog vill dom ha ~120:- mer:
https://store.playstation.com/sv-se/product/EP9000-CUSA10249_...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4044798

Säg att ovan nämna spel hade gått att köpa digitalt för runt 450 bagare vid release så hade jag slagit till på digitalt direkt.

Håller med.
Har också alltid häpnats över hur digitala tjänster inte kan ha lägre, så i alla fall prismatcha fysiska butikers priser.
I synnerhet när det är tillverkarens egen digitaltjänst, som slipper pröjsa 30% till Steam.
Utgår från att det därför måste bero på att de har ett svinhögt MSRP, som flera butiker skiter i, varför större butiker som Webbhallen mfl på din lista har priser närmare Sonys egna, och Sony själva inte vill undercutta sina återförsäljare genom att själva dumpa sin egen MSRP.
Själv tycker jag att det naturliga vore att ta ut en extraavgift för fysiska kopior istället och säga fuck you till sina fysiska butiker. Det börjar bli dags nu. Spel på skivor är så föråldrat.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/3JvPKP/bbc-stoppar-p...

En viktig anledning till att jag föredrar disc framför streaming. "Moments in time" är inbrända på skivan - på gott och ont. Streaming redigeras godtyckligt efter påbud från vem som råkar ha makten.

Liten sak kan tyckas men när humor censureras så är det "harbinger of things to come". Och som ordspråket säger, den som inte minns sin historia är dömd till att... 🙂

Medlem
Skrivet av Kulneff:

När det blir ett PS5, om två-tre år, då blir det med optisk läsare. Inte förrän man kan sälja vidare digitala spel kommer jag köpa en utan läsaren.

Håller fullt med. Många spel är digitala som man inte spelar längre och då är dom kopplade till kontot.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

699? Var fasiken handlade du? Har du inget Elgiganten eller så nära?

Nja inte jättenära men jag vill inte ha på skiva;).

Skrivet av Belfry:

Det kostar 699:- digitalt via Playstation Store. Konstigt att han inte bara köpte en fysisk version för 578:- som ändå dyker upp i brevlådan på releasedagen.

Stämmer. Nej inte speciellt konstigt faktiskt;). Ingen större förlust med tanke på att de senaste kanske 6 spelen jag köpt har varit på psn-rea för mindre än halva releasepriset.

Medlem

Det verkar som att det för många handlar om ekonomi eller ett behov av att de måste låna ut spel till polare.

För mig är det såa tt först och främst så är det värt varenda krona det kostar extra att köpa det digitalt och slippa strulet med skivbyten och allt sånt. och för det andra lånar jag aldrig ut spel. Mina vänner har råd att köpa spel själva och skulle de det ändå inte vara så och jag absolut känner att en vän måste spela ett spel jag spelar så bidrar jag gärna med 200 kr om det är det som behövs.

Medlem
Skrivet av John.Blund:

Det verkar som att det för många handlar om ekonomi eller ett behov av att de måste låna ut spel till polare.

För mig är det såa tt först och främst så är det värt varenda krona det kostar extra att köpa det digitalt och slippa strulet med skivbyten och allt sånt. och för det andra lånar jag aldrig ut spel. Mina vänner har råd att köpa spel själva och skulle de det ändå inte vara så och jag absolut känner att en vän måste spela ett spel jag spelar så bidrar jag gärna med 200 kr om det är det som behövs.

Det kanske är en klassfråga om man köper digitalt eller på skiva?
Sen kan jag hålla med om att samla på skiva men varken Sonys eller Microsofts spel stiger i värde med åren utan där är det typ enbart Nintendo som är värda att samla på i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av John.Blund:

Det verkar som att det för många handlar om ekonomi eller ett behov av att de måste låna ut spel till polare.

För mig är det såa tt först och främst så är det värt varenda krona det kostar extra att köpa det digitalt och slippa strulet med skivbyten och allt sånt. och för det andra lånar jag aldrig ut spel. Mina vänner har råd att köpa spel själva och skulle de det ändå inte vara så och jag absolut känner att en vän måste spela ett spel jag spelar så bidrar jag gärna med 200 kr om det är det som behövs.

För mig handlar det enbart om att jag vill ha en bluray-spelare så jag kan kolla film/serier på TVn.

Medlem

Köper majoriteten av mina spel digitalt men har ett stort filmbibliotek med BD-skivor i min bokhylla och saknar en 4k-spelare så det blir utan tvekan den optiska varianten av PS5.

Avstängd
Skrivet av Jiminy:

För mig handlar det enbart om att jag vill ha en bluray-spelare så jag kan kolla film/serier på TVn.

Jag brukar använda Netflix/Hbo osv till det.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag brukar använda Netflix/Hbo osv till det.

Tänk lite Jag vet att du kan!

Avstängd
Skrivet av Jiminy:

Tänk lite Jag vet att du kan!

Varför ska man köpa serier på bluray när dom finns att se via appar?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Varför ska man köpa serier på bluray när dom finns att se via appar?

Du spelade inte alltså? Fascinerande!

Okej.. först och främst så skrev jag film/serier.
Med det syftar jag givetvis på filmer och serier jag har på bluray-skivor.

Filmer/serier som inte finns tillgängliga på streamingtjänster.

Förstår du nu?

Skriv svar