Ps5 digital eller optisk?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Helt klart optisk. Gillar att ha fysisk tillgång till mina spel utan att begränsas av lagringsutrymme. Spelar fortfarande spel till äldre konsoler vars onlinebutiker lagts ned så fysiska utgåvor förlänger även livet på de spel du äger till konsolen.

Du kan skriva Nintendo

Sen ska man ha i åtanke att köper man spel på skiva till ps5 denna generation kommer den bara kopiera spelet till ssd:n då man annars kommer gå miste om den snabba läshastigheten. Ditt argument om att begränsas av lagringsutrymme faller därför.

Medlem

Optisk pga bluray samt att kunna sälja spel jag inte fastnar för

Medlem

Kommer välja optisk av den simpla anledningen att man inte blir låst till en enda butik.

jbx
Medlem

Väljer den varianten med öl-mage, optisk..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Valet borde vara givet, förstår inte varför man kör digitala versionen. Det är liksom första PS som kommer ha 4k-spelare, vilket gör att man äntligen kan avnjuta riktiga blueray filmer


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Oj satan! Mena såklart digital! Redigerar!

Jag förstår, jag tycker själv att "optisk" "låter digitalt", haha.

Medlem

Optisk. Digitala spel är för dyra, samt grabben har en del PS4 spel som jag kommer ta med i förhoppning om att de kommer funka på PS5an och att fysisk media kan jag sälja igen. Digital så är jag fast med spelet.


signatur

I drank what?

Medlem

Absolut utan optisk läsare. Optiska läsare är så ute. Har inte använt skivor på många herrans år. Inte i datorer och inte i konsoler.

Har typ 2 spel till PS4 på skiva, resten köpt digitalt. Varför? För att det är enklare att växla mellan spel och man kan köpa spelet omgående utan att behöva gå till fysisk butik eller köpa online och behöva vänta på att det skickas hem. Samma med Nintendo Switch. Har typ Mariokart och Zelda på fysiskt kort. Resten digitala köp.

Blu-ray skiter jag fullständigt i. Har aldrig haft en enda BR film och tänker inte skaffa någon heller. Netflix och HBO funkar för mig som inte är någon ljud och bild nörd. Tycker kvalitén är helt OK och jag slipper gå till fysisk butik eller vänta på hemleverans.

Medlem

enkelt val då jag helt undviker skivor sedan 15 år


signatur

//monster

Medlem

@John.Blund:

Smaken är som baken, delad. Har man sett (hört) en Bluray (DTS Master HD eller Dolby TrueHD) med ett bra hemmabiosystem så blir streaming som att jämföra PS4 PRO med PS2.

PS5 kommer med nya audio features så optisk is the way to go ifall man värdesätter ljud. Bra bas utgör 30 - 40 % av ljudupplevelsen, bra ljud utgör 30 - 50 % av spel/film-upplevelsen skulle jag säga.

Medlem

Digital om köp


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Optisk, har för segt internet för att ladda ner stora spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Du kan skriva Nintendo

Sen ska man ha i åtanke att köper man spel på skiva till ps5 denna generation kommer den bara kopiera spelet till ssd:n då man annars kommer gå miste om den snabba läshastigheten. Ditt argument om att begränsas av lagringsutrymme faller därför.

Njeao?
Blir disken full så måste man radera spel. Sitter man inte på en fet uppkoppling så vågar jag lova att kopiering från skiva->disk går fortare.

Ontopic:
Som vanligt: Skiva.
Herregud vad alla digitala sheeples är sheeplade. Hur lånar ni ut digitala spel? Hur säljer ni vidare digitala spel?
Jag gjorde en snabb kalkyl på att min totala kostnad för spel på skiva under hela PS4:a generationen landat på under 2000 SEK.
(Och då har jag spelat över 50 titlar på skiva). Räkna lågt på att jag hade hamnat på 350:- per titel digitalt -> 10500:-

Medlem

Optisk såklart, men inte innan dem släpper en svart variant av konsolen.

Medlem

Var är alternativet,
Vad ska jag ha en konsol till?

Medlem

Blir en optisk, dels för vissa collectors edition och sen för 4k Blu ray. Även om digitala är snyggare

Medlem

Optiskt, tycker att spelen digitalt oftast är för dyra här i Sverige.

Medlem

Digitalt alla dar i veckan, av de 200+ spel till ps4an jag har är inget på skiva.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Har inte köpt en enda skiva sedan början på denna generationen så jag har inget behov av en optisk läsare. Avvaktar med beslut av modell till jag får se prisskillnaden.

Men den utan är ju definitivt snyggare.

Fragtjuv

Om jag köper en PS5 om några år så blir det den digitala versionen. Jag köper bara spel digitalt och har gjort det sedan några år.

Visst går möjligheten att sälja spel förlorad i dagsläget men av någon anledning blir mina fysiska ex bara stående ändå. Tar mig väldigt sällan för att sälja saker. Det är ju förstås ett idiotbeteende i vissa avseenden men så är det i alla fall.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

jbx
Medlem
Skrivet av A1200G:

Bra bas utgör 30 - 40 % av ljudupplevelsen, bra ljud utgör 30 - 50 % av spel/film-upplevelsen skulle jag säga.

😄 och jag som för det mesta spelar med ljudet avstängt eller väldigt lågt. Är nöjd med det så klagar inte, det händer någon gång då och då att jag använder lurar, men då bara den ena på örat. Har sånt kontrollbehov att jag alltid måste höra vad som låter och sker runt mig. Även om det 99% av fallen är helt tyst.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av whoo:

Njeao?
Blir disken full så måste man radera spel. Sitter man inte på en fet uppkoppling så vågar jag lova att kopiering från skiva->disk går fortare.

Ontopic:
Som vanligt: Skiva.
Herregud vad alla digitala sheeples är sheeplade. Hur lånar ni ut digitala spel? Hur säljer ni vidare digitala spel?
Jag gjorde en snabb kalkyl på att min totala kostnad för spel på skiva under hela PS4:a generationen landat på under 2000 SEK.
(Och då har jag spelat över 50 titlar på skiva). Räkna lågt på att jag hade hamnat på 350:- per titel digitalt -> 10500:-

Jag lånar inte ut mina digitala spel Däremot kan jag vara schysst och låna ut kontot ifall man är iväg och inte använder ps4an.
Som sagt, jag har inga problem med att köpa ett spel som ställer mat på bordet för en hårt arbetande programmerare som får cruncha röven av sig
Jag har själv gjort precis som du och säger inte att det är rätt eller fel, bara olika tankesätt.

Avstängd

Digital för köper allt digitalt på PS4 med. Var bara i början jag köpte några spel på skiva men det är bara jobbigt. Sen får man ju inte spelen direkt heller som när man köper digitalt.

Sen kan man ju förladda nya släpp med ett par dagar innan. Finns inget bättre än att slå på en ny release kl 00 när det släpps och sedan sitta inpå morgontimmarna med kaffe! Gör så med alla nya spel som kommer, om jag inte jobbar då men det har jag inte gjort på ett tag.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@jbx: Va fasen, du missar ju halva nöjet!

Digitalt, finns inte en chans att jag byter skivor för att spela ett spel. Inte ens dom hundralappar man tjänar på att köra optiskt skulle få mig att spela via skiva.
Så länge Xbox eller Playstation är aktivt så känns det säkrare att ha spelen digitalt. Jag har noll intesse av att ha tillgång till mina spel om +10 år, om det nu skulle vara så att dom lägger ner i framtiden.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag lånar inte ut mina digitala spel Däremot kan jag vara schysst och låna ut kontot ifall man är iväg och inte använder ps4an.
Som sagt, jag har inga problem med att köpa ett spel som ställer mat på bordet för en hårt arbetande programmerare som får cruncha röven av sig
Jag har själv gjort precis som du och säger inte att det är rätt eller fel, bara olika tankesätt.

Skrivet av breahl:

Digital för köper allt digitalt på PS4 med. Var bara i början jag köpte några spel på skiva men det är bara jobbigt. Sen får man ju inte spelen direkt heller som när man köper digitalt.

Sen kan man ju förladda nya släpp med ett par dagar innan. Finns inget bättre än att slå på en ny release kl 00 när det släpps och sedan sitta inpå morgontimmarna med kaffe! Gör så med alla nya spel som kommer, om jag inte jobbar då men det har jag inte gjort på ett tag.

Skrivet av PeterMagnusson84:

Digitalt, finns inte en chans att jag byter skivor för att spela ett spel. Inte ens dom hundralappar man tjänar på att köra optiskt skulle få mig att spela via skiva.
Så länge Xbox eller Playstation är aktivt så känns det säkrare att ha spelen digitalt. Jag har noll intesse av att ha tillgång till mina spel om +10 år, om det nu skulle vara så att dom lägger ner i framtiden.

Köper allt ni säger, skivorna är ett meck.

Dock är "dealbreakern" för mig överpriserna på digitalt.
Man kapar både tillverkning av skiva/fodral, transport, återförsäljarens cut samt fördelen att det inte går att låna ut /sälja vidare.
Enkel logikgör att det borde bli billigare.

Märkligt nog vill dom ha ~120:- mer:
https://store.playstation.com/sv-se/product/EP9000-CUSA10249_...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4044798

Säg att ovan nämna spel hade gått att köpa digitalt för runt 450 bagare vid release så hade jag slagit till på digitalt direkt.

Medlem

Har ju en hel drös av Playstation spel från generation 1, så optisk får de bli

Medlem

Beror på priset men troligtvis optisk. Kollar mycket på film så blir bra att ha en 4k spelare också

Medlem

Tror inte prisskillnaden blir tillräckligt stor för att ens överväga helt digital. Särskilt inte om man sedan räknar in den högre kostnaden för spelen.

Tror dock att de två versionerna är en indikation på väldigt högt pris. Lanseringspriset på PS3 lär säkert kännas billigt i jämförelse.

Medlem

Optisk för de e mer handy!

Skriv svar