Hjäääääälp! Behöver köpa AVR med stöd för nästa generation

Medlem
Hjäääääälp! Behöver köpa AVR med stöd för nästa generation

Behöver köpa någon form av AV receiver till min "nya setup". Jag kör mest datorn, men har också behov av att koppla in ett antal bef. konsoller. Men största kruxxet - jag behöva koppla in "nästa generations" konsoller. Dessa konsoller har ju en sju helsike massa features och olika standards i upplösning, frekvens, färgdjup, ljud och gud vet vad. Jag vet knappt vad jag skall börja leta...
.
.
.
...osså hittade jag följande artikel, https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2020/06/04/denon-unve....

Jag har städad ekonomi. Men upp till 20k spänn som maskinerna i artikeln kostar känns fan inte bra alltså. Har jag några alternativ? Snälla, hjälp mig ut ur detta mörker!

Medlem

Tänk efter vad exakt du vill ha. Du kommer väldigt långt med en AVR med HDMI 2.1 stöd och dolby atmos. Köp något med tillräckligt antal HDMI ingångar för det du vill ansluta.

Tänk på hur många högtalare du tänkt ha i rummet. Kanske räcker med ett 5.1 system? Blir fort dyrt med 7.1 eller mer.

Kan även vara bra att avvakta. Lär komma mycket nytt inom ett par år och priserna kommer säkerligen gå ner.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Tänk efter vad exakt du vill ha. Du kommer väldigt långt med en AVR med HDMI 2.1 stöd och dolby atmos. Köp något med tillräckligt antal HDMI ingångar för det du vill ansluta.

Tänk på hur många högtalare du tänkt ha i rummet. Kanske räcker med ett 5.1 system? Blir fort dyrt med 7.1 eller mer.

Kan även vara bra att avvakta. Lär komma mycket nytt inom ett par år och priserna kommer säkerligen gå ner.

Jag gillar hur du tänker. Tyvärr kan jag inte vänta. Trist att spela på bef. konsoller helt utan ljud nu... Kommer inte ha mer än 2.0 eller möjligtvis 2.1. Du har möjligtvis inget bra tips/länk?

Medlem

Förtydligande: Lika viktigt som ljudet är bilden. Maskinen måste kunna föda den enda skärmen jag har med bild från de olika maskinerna med mesta möjliga bells & whistles.

Medlem

Om du ska matcha spec'en på nya konsollerna på papperet så kommer du blåsa mycket pengar i onödan. Lite som att köpa en bil med toppfart på 300 istället för begränsad till 250, men du ska bara köra lagligt på landsväg.

8k upplösning är kanske mer för film, men skall du köra spel i den upplösningen kommer du göra avkall på annan grafik, osv. Skall du köraljudspec'en fullt ut så får du grymt ljud, men är du redo att montera högtalare i taket?

Håller med tidigare talare. Du kommer väldigt långt 4K UHD med Dolby Vision och Atmos, och du landar i en god prisgrupp. Antalet HDMI-källor styr ganska mycket vilken "nivå" du skall gå på. Resten brukar vara dimensionerat efter behovet. Jag brukar kolla på Denon, HK, Marantz osv. Bra ljud och bra produkter till "bra pris" (subjektivt).

Kom bara ihåg att inte stirra dig blind på Watt. Det mäts olika. HK mäter Watt per kanal, andra anger totalen osv. Innebär att även om en annan tillverkare uppger 5ggr högre värde så kan verkligheten vara betydligt lägre (ex om man jämför 7 kanaler med 100W styck). För att inte tala om vad man matar kanalerna med...

Om jag skulle välja (jag gillar kvalitet. Kör oled, audiofil-lurar multizon för utomhus, flera olika konsoller inkopplade osv) så skulle jag nog köra en avvägning och gå på en Denon X2600H

Sedan en liten gissning:
"Dessa konsoller har ju en sju helsike massa features och olika standards i upplösning, frekvens, färgdjup, ljud och gud vet vad. Jag vet knappt vad jag skall börja leta"

Du kommer köra HDMI mellan konsollerna till AVR'en. Sedan kommer du mata en schysst TV med 4k UHD och Dolby Vision. Du kommer sannolikt inte kliva över dig med 5.1-ljud i framtiden och står det Dolby Atmos så är du nöjd. Du kommer få en grymt fin upplevelse och vara riktigt nöjd.

Medlem

@blizzard: Jag har inte hunnit läsa hela ditt meddelande än. (jag kommer göra det snart). Men jag kollade på maskinen du länkade till. Jag fastnar för följande: "Bildfrekvens 24p, 60p, 50p". Nya maskinerna och min PC kör juh minst 120Hz... Det är en dealbreaker för mig.

Medlem

Min lösning på detta problem blir en Denon X3700H när de kommer, stöd för HDMI 2.1 input, som går till datorn samt 2 outputs varav en går till TVn och har hand om eARC. PS5 kommer kopplas direkt i TVn och så får man ut ljud via arc. De övriga portarna har hdmi 2.0 men samtidigt stöd för alla viktiga funktioner från HDMI 2.1 som man vill ha till en konsol.

Alternativt om du redan har TV med hdmi 2.1 är att köpa en 3600H redan nu och enbart köra ljudet via den, dator och nya konsoller i TV samt resten i AVR.

Medlem

@maq777: Kommer du sitta med PC'n i närheten skulle jag nog säga att du oavsett kommer vilja direktkoppla PC'n till skärmen och dra ljudet via stärkaren (ex via optiskt/SPDIF eller retur via TV'n/monitorn om den stödjer det).
AVR är främst för hemmabio och är inte optimerade för att trycka all variation av PC. Beroende på skärm kan du nog toggla "PC" eller "AVR" med en enkel knapptryckning. Gissningsvis vill du oxå trycka lite Gsync eller adaptivesync oxå.

För referens:
En av Denons tyngre varianter (AVC-X8500H för 40kkr)
"Inbyggd videoprocessor : Uppskalning till 4K/60 Hz UltraHD"

Marantz SR8012 - ca 30kkr
"4K/60 Hz full-rate pass-through, 4:4:4 färgupplösning, HDR, BT.2020 , Dolby Vision och HLG (Hybrid Log Gamma) pass-through"

Yamaha RX-A3080 - ca 25kkr
"4K Ultra HD Pass-through and upscaling: Yes (4K / 60p, 4:4:4)"

Quake-konnässsör

Kanske inte riktigt är en AV Receiver men, sitter själv med en Hegel H90 som jag har kopplat ljudet till. Kör med 2.0 system, med ett par Dynavoice DF-8 och har aldrig känt att jag saknar någon form av subwoofer. Använder också H90 till datorn.

Sen kör jag video signalen till TVen direkt från konsolen.

Hegel H90

Medlem

@blizzard: I min dröm matchar AVRen konsollen. PCn kommer vara min primära station, så den kan jag mycket väl tänka mig koppla direkt till skärm. Men alla konsollerna, inkl. PS5an vill jag ha igenom AVRen. Men det verkar inte som om min plånbok matchar min dröm.
@almblad: Tittade på en Hegel 2.0 förstärkare härom dagen. Tänkte det kunde lösa min problem. Men skärmen min har inte så många inputs. Jag behöver verkligen den som video switch också...

Medlem

AVR är ju förlegat, det end adu behöver är ett par feta hörlurar, thats it, och jag garanterar, duf år bättre surround ljud, och du skadar inte trumhinnor hos dig, släkt eller grannar, dina grannar slutar hata dig varje gång du kör dunka dunka musik, och hörlurar i modell variant halvdyr men fett ljud max 1000-2000kr. Med AVR, tar mycket plats, och baslådan kostar mer än 1000-2000kr?? Jag var likadan som duf örut med surround ljud och det skulle kännas som när THX ljudet dras på bsssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss...... BOOOOOOM.... men det behövs inte längre... t.om 3dljudet på ps5, är gjord för stereo ljud (hörlurar) som virtuellt blir som surround ljud. Kan ärlig talat säga, jag har haft båda av bästa världar, och ett par feta surround hörlurar knäcker i praktiska skäl, surroundsystem varje gång. Biligare, BÄTTRE LJUD, mindre störning och du sade att du ville koppla till alla olia maskiner, bästa med hörurar är, dom är universala, så dom kommer ufnka till alla, för du kopplar dom helt enkelt till TV:n, jag brukar göra med Logitechs 7.1 lurar, med Wifi koppling, såden sitter från TV:n, så jag har dom alltid på, och ni som köper fortfarande ljudkort för att få 7.1 analoga ljud utgångar och dedikerade ljud processorer, ni bör veta, att software ljudet har gått om hardware, sen lång tid tillbaka, ljudkort är det mest onödiga köpet du kan göra idag. Räcker gott och väl med era usb kontakter eller realteks HD ljudutgång... Så ligger det till... I have spoken... (nästan lika ful är jag okcså som Nick Nolte i mandalorian, fast snygg på ett cooolt super intelligent sätt som han och jag är? )


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

@HaZe303: 1) Öronsvett 2) Man får tyvärr inte fler input's på skärmen bara för att man kör lurar...

edit: Själv är jag ful som stryk, ett par lurar skulle bara göra mig snyggare.

1
Skriv svar