Se Dual Universe, rymd-MMO:t där du kan bli vem du vill

Robot
Se Dual Universe, rymd-MMO:t där du kan bli vem du vill

Slåss mot Star Citizen och No Man's Sky.

#dual-universe


Medlem

Inte imponerad. Fick kinesisk mobilspels vibbar från spelet. Typ som Second Galaxy.

Medlem

Ser bra ut, kan bli intressant. Kul att det verkar bli lagom med konkurrens i "space-sim" genren, behövs verkligen.

Läste lite om, vad de kallar, Continuous Single-Shard Cluster, revolutionerande om de får ihop det i ett färdigt spel. Ett system som delar upp världen automatiskt i olika servrar baserat på spelartäthet så att det nu ska vara möjligt att ha en samlad värld där tusentals spelare kan vara på samma ställe. Får se hur det blir, ingen har gjort något liknande än, vad jag vet.

Stadsbyggandet påminner lite om Star Wars Galaxies.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

...
Läste lite om, vad de kallar, Continuous Single-Shard Cluster, revolutionerande om de får ihop det i ett färdigt spel.
...

Inte revolutionerande alls på något sätt. Många spel online fungerar så idag. EvE online var bland de första och är fortfarande aktivt. Nämnda kinesiska spel Second Galaxy ett annat. Så även kinesiskt skräp kör med single shard.

Medlem

Lyckas de göra ett EVE online, fast roligt att spela och inte bara läsa om, så kan det bli väldigt intressant. Älskar att EVE är så spelarstyrt, jämfört med i princip alla andra spel på marknaden.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Inte revolutionerande alls på något sätt. Många spel online fungerar så idag. EvE online var bland de första och är fortfarande aktivt. Nämnda kinesiska spel Second Galaxy ett annat. Så även kinesiskt skräp kör med single shard.

De nämnde EVE Online i deras 'devblog' om deras lösning, fungerar, av vad de säger, väldigt annorlunda, sen verkar inte detta vara ett likadant spel oavsett, då detta är i första-person och samtidigt mer komplext med grafik och spelfysik. Så det verkar definitivt inte vara någon klassisk "single-shard".

Du kan läsa själv.
https://board.dualthegame.com/index.php?/topic/19-devblog-a-s...

Medlem

Det här spelet är rätt intressant om man kommer från Space Engineers, eftersom man bygger skeppet helt från ingenting och designar dem själv, förutom vissa komponenter som motorer och vapen etc vad jag förstår. Formerna på skeppen är väl dessutom voxel-baserade och inte en mängd enskilda block, så det är inte lika tungt för fysiken. Antar att fysiken inte kommer att vara lika mycket (vilket kanske inte buggar så mycket) men man kan ju tydligen programmera funktioner för dörrar, ljus, annat etc via LUA.

Om jag nu inte minns fel, det var nåt år sedan jag läste på om det.

Medlem

Det ser intressant ut, men månadsavgiften är en dealbreaker för mig. Det känns så föråldrat att ta ut en månadsavgift för ett onlinespel som man har köpt. Visst, att driva servrar är inte gratis, men det är bra mycket billigare idag än vad det var för 15-20 år sedan.

Medlem
Skrivet av krepilo:

Antar att fysiken inte kommer att vara lika mycket (vilket kanske inte buggar så mycket) men man kan ju tydligen programmera funktioner för dörrar, ljus, annat etc via LUA.

Om jag nu inte minns fel, det var nåt år sedan jag läste på om det.

Jag tror du tänker på ett liknande spel som heter Starbase


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Jag tror du tänker på ett liknande spel som heter Starbase

Nä, det är dual universe i detta fallet, har följt det lite av och till under åren. Men Starbase har väl några features som är liknande tror jag.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Lyckas de göra ett EVE online, fast roligt att spela och inte bara läsa om, så kan det bli väldigt intressant. Älskar att EVE är så spelarstyrt, jämfört med i princip alla andra spel på marknaden.

Kunde inte sagt det bättre själv, spelat en del EVE online, men det har hela tiden varit roligare att läsa om det


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Det ser intressant ut, men månadsavgiften är en dealbreaker för mig. Det känns så föråldrat att ta ut en månadsavgift för ett onlinespel som man har köpt. Visst, att driva servrar är inte gratis, men det är bra mycket billigare idag än vad det var för 15-20 år sedan.

Det är stor skillnad på ett "vanligt" online-spel och ett mmo-spel, de går liksom inte att jämföra då storleken på servrarna är större samt hanterar mer samt ska kostnaden även täcka upp vidareutveckling då mmo-spel är ett mycket mer organiskt spel som växer med tiden med nytt innehåll.

Medlem
Elite dangerous är spelarstyrt
Skrivet av Dunder:

Lyckas de göra ett EVE online, fast roligt att spela och inte bara läsa om, så kan det bli väldigt intressant. Älskar att EVE är så spelarstyrt, jämfört med i princip alla andra spel på marknaden.

Elite dangerous är väldigt spelarstyrt.

Spelarna bestämmer hur världen ska utvecklas genom val dom gör. Har spelat det i flera år. Man kan få tillåtelse att bygga fraktioner i andra sidan galaxen. Man har egna solsystem som tillhör fraktioner som är spelarstyrda. Man kan ändra hela ekonomiska marknaden på vissa gods. I olika event dom har ibland så är det hur spelarna gjorde eventet som avgör hur spelet ska byggas ut och fortsätta. Rätt kul faktiskt. Så det är väldigt spelarstyrt.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Det är stor skillnad på ett "vanligt" online-spel och ett mmo-spel, de går liksom inte att jämföra då storleken på servrarna är större samt hanterar mer samt ska kostnaden även täcka upp vidareutveckling då mmo-spel är ett mycket mer organiskt spel som växer med tiden med nytt innehåll.

Jo, fast om man tänker tillbaka till då exempelvis WOW var som störst och hade flest aktiva spelare så är det ju billigare idag jämfört med då av två anledningar, kraftfullare och effektivare servrar till samma eller lägre pris och det faktum att färre spelar det idag. Och vidareutveckling av spelet täcks ju till stor del av betalexpansioner. Finns ju i stort sett inget MMO som inte har fått en betalexpansion.

Och om man har fler små servrar eller få större servrar känns som att det i slutändan spelar väldigt liten roll. Jämför exempelvis Xbox Live och PSN, som har ett tiotal miljoner aktiva spelare utspritt på olika spel. Även om det är olika spel så krävs det ju serverkapacitet för samtliga användare, och då har de 5-10 gånger så fler aktiva spelare som t.ex. WOW, men ändå mycket lägre månadsavgifter. Det känns som att spelutvecklare som har månadsavgifter på sina spel använder sig av föråldrade argument som var aktuella för 20 år sedan, då servrar som skulle hantera tusentals användare samtidigt var väldigt dyr i både drift och inköp.

Medlem

det här kan bli riktigt bra, och jag vet att om spelarbasen är stor så kommer de utveckla det hela tiden. Jag tycker det är en häftig ide med att kunna bygga egna skepp, städer, länder, vapen osv. Det tilltalar mig ganska mycket då jag meckar själv. Hoppas detta spel blir av och att folk nappar på ideen. Vi får väl se i framtiden antar jag. Ikväll Playstation event, de kanske visar någonting mer från spelet:)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av denza:

Elite dangerous är väldigt spelarstyrt.

Spelarna bestämmer hur världen ska utvecklas genom val dom gör. Har spelat det i flera år. Man kan få tillåtelse att bygga fraktioner i andra sidan galaxen. Man har egna solsystem som tillhör fraktioner som är spelarstyrda. Man kan ändra hela ekonomiska marknaden på vissa gods. I olika event dom har ibland så är det hur spelarna gjorde eventet som avgör hur spelet ska byggas ut och fortsätta. Rätt kul faktiskt. Så det är väldigt spelarstyrt.

Nja, utifrån vad jag läst och de streams jag kikat på känns det inte särskilt spelarstyrt. Främst tänker jag på spelets ekonomi, där den i EVE är helt styrd av spelarna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar