Palme-pressträffen - vad tror du?

Skägg.
10 Chambers
Palme-pressträffen - vad tror du?

Om en dryg halvtimme drar pressträffen kring Palme-utredningen igång och förväntningarna är ju vansinnigt uppskruvade. Vad tror ni, kommer de avslöja vem mördaren var eller helt enkelt lägga ner?


signatur
Medlem

Trodde det mer eller mindre var bekräftat att dom lägger ner det eftersom den man tänkte åtala är död? 🤔

Frilansare
Skrivet av Laddemannen:

Trodde det mer eller mindre var bekräftat att dom lägger ner det eftersom den man tänkte åtala är död? 🤔

Det ena utesluter ju inte det andra? De kan ju ha en gärningsman. Som är död. Som de presenterar bevis mot och sedan lägger ner undersökningen.

Skribent
Skrivet av Laddemannen:

Trodde det mer eller mindre var bekräftat att dom lägger ner det eftersom den man tänkte åtala är död? 🤔

Vem tänkte man åtala då?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Joakim Bennet:

Det ena utesluter ju inte det andra? De kan ju ha en gärningsman. Som är död. Som de presenterar bevis mot och sedan lägger ner undersökningen.

Han är död och bor i en låda!


signatur
Frilansare

liknar toppraffel nu!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Joakim Bennet:

liknar toppraffel nu!

Krister är så taggad!


signatur
Medlem

Det här är ju rätt konstigt/tragiskt 😂

– ”Vi har 134 personer som har erkänt mordet. Av dem är det 29 som erkänt direkt till polisen.”

Medlem

Känns ändå skönt att det tar slut nu. Får man säga så?


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vem tänkte man åtala då?

Nu låter ju detta som en efterkonstruktion men ja Skandiamannen

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Det ena utesluter ju inte det andra? De kan ju ha en gärningsman. Som är död. Som de presenterar bevis mot och sedan lägger ner undersökningen.

Haha trodde det var det jag sa?

Geeks Gaming
Skrivet av Managor:

Känns ändå skönt att det tar slut nu. Får man säga så?

Jag förstår hur du menar och ja, att få ett avslut på det hela är ju skönt

Medlem

Skönt att det är slut och fick en lösning. Samtidigt så undrar man hur mycket detta har kostat...

Mer glad i så fall över att han i Linköping som dödade två personer för 16 år sedan slutligen åkte fast.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent

Sitter och kollar, men har de nämnt någon ny bevisning som stärker att Engström faktiskt begick mordet än? Annars kan man ju undra vad Palmegruppen sysslat med i alla år, eftersom uppgifterna de talar om nu var kända inom ett par månader av mordet.

En individ vars vittnesmål går helt stick i stäv med vad alla andra bekräftade vittnen uppger borde väl ha tänt varningslampor direkt?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Sitter och kollar, men har de nämnt någon ny bevisning som stärker att Engström faktiskt begick mordet än? Annars kan man ju undra vad Palmegruppen sysslat med i alla år, eftersom uppgifterna de talar om nu var kända inom ett par månader av mordet.

En individ vars vittnesmål går helt stick i stäv med vad alla andra bekräftade vittnen uppger borde väl ha tänt varningslampor direkt?

Det jag fick höra min sambo, som är arkivarie, att det var digitaliseringen av arkiven som möjliggjort att kolla upp såna här saker noggrannare på senare tid som gjort att man kunnat dra dessa slutsatser nu utav gammalt material.

Sen är ju polisens agerande den första tiden som möjliggjorde att det gick som det gick i första början, men det skulle vara förklaringen av varför vi nu ser en lösning.


signatur

Videomupp

Redaktör

Märkligt att de nämnde "Christer A" som misstänkt (bodde nära, hade rätt vapentyp, ogillade Palme) men inte sa varför inte han är intressant. Jag har missat det.


signatur
Skribent
Skrivet av conthox:

Skönt att det är slut och fick en lösning. Samtidigt så undrar man hur mycket detta har kostat...

Mer glad i så fall över att han i Linköping som dödade två personer för 16 år sedan slutligen åkte fast.

"Kostnaderna för den 34 år långa
mordutredningen ligger enbart för
polisen på runt 600 miljoner kronor,
uppskattar Sveriges Radios Ekot, som
har begärt ut siffror från polisen. "

Står just nu på text-tv (Ja, jag läser fortfarande text-tv) sid 111.

https://www.svt.se/svttext/tv/pages/111.html

Medlem
Skrivet av Shadee:

"Kostnaderna för den 34 år långa
mordutredningen ligger enbart för
polisen på runt 600 miljoner kronor,
uppskattar Sveriges Radios Ekot, som
har begärt ut siffror från polisen. "

Oj, ja det hade varit pengar som hade gjort nytta annan stans. Men jag antar att det är relativt lite ändå, med tanke på hur lång tid det rör sig om.

Skrivet av Shadee:

Står just nu på text-tv (Ja, jag läser fortfarande text-tv) sid 111.

https://www.svt.se/svttext/tv/pages/111.html

Inget fel med text-TV! Jag har en kollega som hellre läser det än vanliga sajter då det är så befriande att slippa reklam och att det är kortfattat skrivet utan all bullshit runt om kring.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av conthox:

Oj, ja det hade varit pengar som hade gjort nytta annan stans. Men jag antar att det är relativt lite ändå, med tanke på hur lång tid det rör sig om.

Inget fel med text-TV! Jag har en kollega som hellre läser det än vanliga sajter då det är så befriande att slippa reklam och att det är kortfattat skrivet utan all bullshit runt om kring.

Precis så tänker jag också angående text-tv, men när man nämner att man läser text-tv så får man blickar som insinuerar att jag är en dinosaurie (speciellt när jag tar fram text-tv appen på telefonen)

Medlem

Jag är helt säker på att Palme blev mördad!

Skribent
Skrivet av Cortex:

Jag är helt säker på att Palme blev mördad!

Kom inte dragandes med dina konspirationsteorier!

Medlem
Skrivet av Shadee:

(speciellt när jag tar fram text-tv appen på telefonen)

Vänta, va! Det här måste jag skaffa!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Shadee:

"Kostnaderna för den 34 år långa
mordutredningen ligger enbart för
polisen på runt 600 miljoner kronor,
uppskattar Sveriges Radios Ekot, som
har begärt ut siffror från polisen. "

Står just nu på text-tv (Ja, jag läser fortfarande text-tv) sid 111.

https://www.svt.se/svttext/tv/pages/111.html

Misstänker att siffran blir läskigare om man inflationsjusterar. Varit en del inflation sedan 1986 (KPI har mer än dubblats)

Århundradets antiklimax?

Bara att sparka igång utredningen av Palme-utredningen, klart bedömt 2054-06-15.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om en dryg halvtimme drar pressträffen kring Palme-utredningen igång och förväntningarna är ju vansinnigt uppskruvade. Vad tror ni, kommer de avslöja vem mördaren var eller helt enkelt lägga ner?

https://www.youtube.com/watch?v=K9UE5qI_PwQ

Väldigt misslyckad presskonferens. Inga konkreta bevis, bara spekulationer och indicier mot en som inte kan försvara sig. Hela saken luktar ett billigt försök att lägga ned utredningen utan att tappa ansikte.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Tillräckligt många indicier för att ha kunnat häkta honom vid tiden för mordet, men inte mycket mer. Det hade dock kunnat leda till en lösning om nu inte Holmér helt hade snöat in sig på PKK spåret och avfärdat allt annat. Att gärningsmannen kunde vara vara en helt vanlig person, utan internationella kopplingar, var uppenbarligen något helt omöjligt, fanns inte ens på kartan, för Holmér och hans Palmegrupp.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Eftersom ingen hade kännedom om att palme skulle på bio just där och då känns det märkligt med Engström, hade han alltid en laddad revolver med sig på jobbet? Står o snackar lite med vakterna först och sen allt det andra. Känns långsökt.

Medlem

Misstänker att Petersson helt enkelt fick en deadline när han tog över förundersökningen och det här kändes bättre än att säga "IDK LOL!". Nu är jag inte jurist överhuvudtaget, men har i mitt yrke suttit på både en och 114 rättegångar och spontant känns det som att det ska till en väldigt välvillig tingsrätt för att kunna häkta någon på de indicier som presenterades på presskonferensen. Även om det finns annat i förundersökningen som skulle kunna styrka misstankarna så är det ju rätt tveksamt om någon vid sina sinnens fulla bruk kommer ögna igenom FUP:en igen bara för att.

Men, med tanke på hur vagt det som presenterades på presskonferensen idag var så lär Palmemordet fortsatt inspirera privatspanare och konspirationsteoretiker i flera år framöver. Jag är mest nyfiken på hur utredarna på Palmegruppen ska kunna återintegreras i vanligt polisarbete igen

Skribent
Skrivet av Baronova:

Vänta, va! Det här måste jag skaffa!

Haha, GörT! Finns ingen officiell och det buggar ibland, men bättre än inget!

It's not a lake, it's an ocean

Inte ett enda nytt bevis. Ingenting konkret, ingenting alls som styrker att Engström är mördaren. Ingen verkstad, bara rök och bulle, för att citera Leif GW Persson.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar