Rykte – Persona 4 Golden till Steam i veckan

Robot
Rykte – Persona 4 Golden till Steam i veckan

Atlus lovar något pc-relaterat på lördag.

#atlus, #persona-4-golden, #steam


Medlem

Hoppas verkligen att det stämmer! Det är helt absurt att det bästa sättet att spela det på just nu är via emulator...

Medlem

Någon som spelat?
Helnöjd med Persona 5 Royal
Samma kvalitet?

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Någon som spelat?
Helnöjd med Persona 5 Royal
Samma kvalitet?

Absolut! Jag vill t.o.m. påstå att jag hade roligare i Persona 4 Golden än i Persona 5.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Spelade nyss igenom detta på PS vita. Rekommenderas!

Medlem

Började spela P4 på PS2 men kom inte särskilt långt. Började P4G på Vita och kom längre. Tredje gången gillt nu?

Med det sagt så är det min FOMO som gör att jag inte kommer vidare. Vill hela tiden veta vad jag missar att jag knappt kommer vidare. Detta är ju halva grejen med spelet pga. New game+ men hjälper inte mig hehe. Storyn är riktigt intressant från första början så egentligen borde jag bara köra klart på Vita. Någon mer som har detta problem med spel?

Medlem

Denuvo är extremt avtändande


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Moderator | Testpilot

Please be true.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hur mycket hänger storyn ihop mellan spelen, har 5:an till ps4 men inte börjat på det än. Är det bra idé att köra 4:an före?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Steam? När det finns Switch... i vart fall ser jag fram mot att testa. Kör P5Royal nu och har väldigt kul med det.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Absolut! Jag vill t.o.m. påstå att jag hade roligare i Persona 4 Golden än i Persona 5.

Fasiken vad bra. Hoppas innerligt att ryktet stämmer.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Hur mycket hänger storyn ihop mellan spelen, har 5:an till ps4 men inte börjat på det än. Är det bra idé att köra 4:an före?

De är fristående. Märks i alla falla inte alls på femman att det funnits fyra spel innan.

Hedersmedlem

Ohh, det här hade varit kul. Har spelat igenom spelet två gånger redan (platinum trophy!) men kan säkert lägga 100 timmar på en till genomspelning om det ska vara så. Det som gör mig mest glad är att alla som inte äger en PS Vita kommer kunna spela!

Medlem

Dag ett om det visar sig stämma!

Medlem

Om persona 4 golden kommer i veckan kommer den här helgen bli kanon!

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Någon som spelat?
Helnöjd med Persona 5 Royal
Samma kvalitet?

Jag har väl sett bara animen typ men jag tycker att den verkar ha en bättre story än 5:an

Dödgrävaren

Det vore ju fantastiskt om det var så! 4:ans sidokaraktärer och allmänna setting passar mig mycket bättre än "likes"-jagandet i femman. Ett av mina absoluta favorit-spel, men vet inte om jag kommer orka harka mig igenom tutorialtimmarna i början igen. Men för alla som inte spelat P4:Golden så är det definitivit värt att spela!

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

De är fristående. Märks i alla falla inte alls på femman att det funnits fyra spel innan.

Tack


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

P4Golden är absolut minst lika bra som P5. Det vore underbara nyheter om fler får uppleva det spelet då inte alla äger en vita.

Medlem

Suck, jag som precis köpte en PlayStation tv och spelet på Vita för att spela igenom det. 😆

Moderator | Testpilot
Skrivet av Aletheides:

P4Golden är absolut minst lika bra som P5. Det vore underbara nyheter om fler får uppleva det spelet då inte alla äger en vita.

Bara spelat Royal, men alla jag prarsr med säger samma sak!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Någon som spelat?
Helnöjd med Persona 5 Royal
Samma kvalitet?

Av Personaspelen skulle jag säga att båda persona 4 Golden och persona 3 Portable är bättre än persona 5 royal. Men det är mest en smakfråga. Alla är riktigt bra spel


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av korvmos:

Hur mycket hänger storyn ihop mellan spelen, har 5:an till ps4 men inte börjat på det än. Är det bra idé att köra 4:an före?

Det finns små små saker som binder ihop spelen. Men det är knappast avgörande. Story är helt fristående.

Men om du letar i Persona 5 så hittar du små hintar om Persona 4 och 3.

Mellan 3 Portable och 4 Golden är de fler. I 3 Portable hittar du också en man på en pub som har kärleksproblem. Vilket är från ett helt annat spel.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av korvmos:

Hur mycket hänger storyn ihop mellan spelen, har 5:an till ps4 men inte börjat på det än. Är det bra idé att köra 4:an före?

Som redan skrivits, de är helt fristående. Vissa saker känns igen mellan spelen men det är mest så kallade "cameos". Så du kan köra dem i vilken ordning du vill utan att känna att du missat något. Det finns en plats som förekommer i P4 Golden som även finns med i P3Fez/Portable som gör att man kan sätta dem på en tidslinje, där man ser att P4 storyn måste utspela sig kring ett eller två år efter storyn i P3, men mer än den platsen förekommer inte och storylinsen är fristående utan vidare referenser till varandra och utspelar sig på olika platser i Japan.

Det finns en viss kronologi mellan Tex P3P/FEZ och Persona fighting spelet som släppts senare genom en så kallad Shadow conclave ledd av karaktären Mitsuru. Men det är inget de bygger vidare på till P4 eller P5 på det sättet. Det går även att hitta spinoffs som tex Persona Q1 och Q2 till 3DS. Persona är förövrigt från början en spinoff till serien Shin Megami Tensei som överträffat sitt ursprung. SMT spel är oftast rena dungeon crawlers utan den här bredare slice of life storyn som man ser i Persona spel.

Medlem

Detta vore ju trevligt! Undrar dock hur "fint" spelet kommer se ut, med tanke på hur mycket grafiken har åldrats, speciellt efter att ha spelat igenom P5R nyligen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Detta vore ju trevligt! Undrar dock hur "fint" spelet kommer se ut, med tanke på hur mycket grafiken har åldrats, speciellt efter att ha spelat igenom P5R nyligen.

Här är dungeon gameplay från original versionen som någon kör på Vita TV.

Samt icke dungeon crawling delarna på Vita TV:

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Här är dungeon gameplay från original versionen som någon kör på Vita TV.

https://www.youtube.com/watch?v=HyP68DLROi0

Samt icke dungeon crawling delarna på Vita TV:
https://www.youtube.com/watch?v=kZWKBpOdMZE

Ja, det blir definitivt ett köp ändå. Hade dock önskat att det fanns någon möjlighet att skala upp lite, pixlarna är nästan större än mina björnramar till händer.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent

Har försökt spela både 4an och 5an, men finner mig uttråkad efter ett tag. Visst, det är många timmar in i spelet jag börja känna det så jag har fått ut massa speltid, men har aldrig "orkat" slutföra...tappar som drivet.

Intressant hur folk skriker om att de vill ha Persona på Switch, men Atlus dodgar det som pesten...släpper dock spel som Cathrine och karaktärer i Smash Bros.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Belfry:

Ja, det blir definitivt ett köp ändå. Hade dock önskat att det fanns någon möjlighet att skala upp lite, pixlarna är nästan större än mina björnramar till händer.

Kan hända att de lägger på någon form av post processing på PC versionen för att släta ut den saken, då det finns tillgängligt i samtliga av dagens grafikkort. Who knows Vi får se på lördag. Jag tycker dock inte att det är skadligt för ögonen personligen så blir definitivt ett köp trots att jag kört igenom vita verisonen X antal gånger.

Medlem

Hade vart trevligt med Scooby Doo Murder Mystery Golden. Vanilla P4 introducerade mig till SMT och blivit tusentals timmar med alla spel i serierna sedan dess, men skaffade aldrig VITA för Golden.

P4 fick enormt med kritik när det kom ut för att det inte var lika mörkt som är standard inom SMT-spelen. Handlingen är att lösa en mordgåta men temat är att lära känna sig själv och acceptera den man är. Perfekt med tonåringar i huvudrollen med andra ord och tror alla kommer känna igen "tonårsbekymmer" när de spelar igenom. Var hittar man då sanningen? Givetvis genom TV! Dungeons utspelas alltså genom att hoppa in i TV så transporteras du till en parallell verklighet. Dungeons är en reflektion av den persons tankar man skall rädda så du kommer bland annat besöka slott, en 8-bits värld och till och med himlen. Gameplay är mycket som övriga serien med det underhållande "one more turn" systemet där det gäller att utnyttja motståndarens svaghet för att få extra turns. Nya demoner fås genom diverse "rouletter" med tarotkort och dessa kan sedan fusioneras som vanligt. Golden var väl första utgåvan där man kunde välja de abilities som fördes över vid fusion istället för att spela fusion-roulette i timmar som i P3.

Golden extra gameplay blev oerhört hyllat och var vad som satt Atlus på kartan. Kommer glatt spela igenom det igen i höstom rycktet stämmer och kan även rekommendera P3 om det kommer (ryktas om detta också). P3 är dock betydligt mer mörkt (handlar mer om att acceptera sitt öde och göra det mesta av livet, men präglas starkt av döden som slutet på resan), även om att summona en demon kommer få dig att rycka till i stolen / soffan ett bra tag innan du accepterar sättet det görs på. P3 har inte alls samma quality of life som de senare spelen då det var det första i "nya persona" (1:an och 2:an är mer standard SMT) men tycket överlag det är en stark rekommendation överlag då det berör en på en helt annan nivå än P4 & P5.

12
Skriv svar