Det blir Playstation 5-visning denna vecka!

Dex
Medlem
Skrivet av Andreas88:

Hur långt är eventet? Jag sover hellre än att sitta uppe halva natten när jag jobbar dagen eftet.

Förra veckans event skulle vara strax över 1 timme, så gissar på att det är samma denne gången också.

Kontot avslutas

Vad roligt. Lite E3 utan E3.


signatur

ゼルダの城

NuZ
Testpilot
Skrivet av dex20:

Det bästa med den nya generation är ju att du behöver inte köpa båda konsolerna för att få båda "världarna" alla Xbox spel kommer ju även till PC, så har du en PC och en PS5 så kommer du kunna spela alla spelen som kommer.

Som jag skrev om man föredrar konsol och inte har råd att uppdatera en PC för kommande spel. GPUer kostar lixom lika mycket som att köpa båda konsolerna om man vill vara ”framtidsäker”. Tror båda kommer leverera bra spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Som jag skrev om man föredrar konsol och inte har råd att uppdatera en PC för kommande spel. GPUer kostar lixom lika mycket som att köpa båda konsolerna om man vill vara ”framtidsäker”. Tror båda kommer leverera bra spel

Mjasså vet du priset på kommande BigNavi, Ampere och konsolerna?

Dex
Medlem
Skrivet av NuZ:

Som jag skrev om man föredrar konsol och inte har råd att uppdatera en PC för kommande spel. GPUer kostar lixom lika mycket som att köpa båda konsolerna om man vill vara ”framtidsäker”. Tror båda kommer leverera bra spel

Nä visst har man inte en gaming dator så får man ju skaffa ett XBox istället. Men eftersom alla Xbox spel kommer vara spelbara på både äldre konsoler och PC så behöver man ju inte ha någon speciellt kraftfull dator för att kunna njuta av spelen. Även en sämre dator lär man ju kunna spela på

Som du säger så lär det ju komma många intressanta spel till båda!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Andreas88:

Hur långt är eventet? Jag sover hellre än att sitta uppe halva natten när jag jobbar dagen eftet.

Ungefär en timme har det sagts.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Mjasså vet du priset på kommande BigNavi, Ampere och konsolerna?

Killgissade genom trenden av prissättningen på dessa ting. Tror ett 3080 kommer kosta minst 17 000 och under det kommer troligen båda konsolerna kosta. Som sagt gissar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av dex20:

Nä visst har man inte en gaming dator så får man ju skaffa ett XBox istället. Men eftersom alla Xbox spel kommer vara spelbara på både äldre konsoler och PC så behöver man ju inte ha någon speciellt kraftfull dator för att kunna njuta av spelen. Även en sämre dator lär man ju kunna spela på

Som du säger så lär det ju komma många intressanta spel till båda!

Första året iaf. Sen kommer det ju bara vara PC och nyaste konsolen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@NuZ: Godfall kommer väl till PC också?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Killgissade genom trenden av prissättningen på dessa ting. Tror ett 3080 kommer kosta minst 17 000 och under det kommer troligen båda konsolerna kosta. Som sagt gissar

30xx serien kommer att kosta lika mycket eller mindre än 20xx serien.
ett 3080ti/3090 hamnar nog runt 13.000

Medlem
Skrivet av Leinad:

Jag tror att 500-1000kr kan vara avgörande för ganska många människor i världen för vilken konsol de kommer välja. Att MS kan locka med en kraftfullare och billigare konsol än Sony tror jag kommer jämna ut försäljningssiffrorna lite grann.

OT: Ps5 är bokad sedan länge så det hade varit fantastiskt kul om vi får se vilka spel som kommer till launch! Horizon Zero Dawn 2 hade varit grymt!

För min del är det den konsoll som får dom mest intressanta exklusiva titlarna som avgör. Hittills är det Sony som lockat mig varje generation Återstår att se denna gång!

Dex
Medlem
Skrivet av NuZ:

Första året iaf. Sen kommer det ju bara vara PC och nyaste konsolen

Ja men det innebär ju att det kommer funka på "sämre" datorer också med lite sämre upplösning. Tvivlar på att minimum kraven kommer motsvara en gaming dator på 15000

NuZ
Testpilot
Skrivet av loerk:

30xx serien kommer att kosta lika mycket eller mindre än 20xx serien.
ett 3080ti/3090 hamnar nog runt 13.000

2080ti kostar 13.000kr nu. Låg runt 18.000kr när det släpptes. Så troligen kommer ett 3080ti kosta ungefär lika när man kan ta de summorna för en mobil t.ex.

Har ett 1080ti i min burk och de tuggar på bra än så länge men med ny generation konsoler och spelskaparna pressar vidare så kommer säkert viss typ av ssd bli krav osv osv. Kommer killgissat bli rätt saftig historia bärmaste åren att ”hänga” med i PC spelandet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Killgissade genom trenden av prissättningen på dessa ting. Tror ett 3080 kommer kosta minst 17 000 och under det kommer troligen båda konsolerna kosta. Som sagt gissar

Den trenden baseras delvis på Bitcoin-hypen för några år sedan, tillsammans med bristen på konkurrans från AMD på high-end segmentet. Kollar man på mid-end segmentet där AMD faktiskt konkurrerar, ser man att ex ett 2070 Super är galet mycker mer prisvärt, jämfört med ett 2080 eller 2080ti. Försäljningen av high-end Turing-korten blev också lägre än Nvidia räknade med och även fast korten självklart är dyra att tillverka, har de fortfarande relativt stor vinstmarginal.

Nä, att de skulle bli ännu dyrare känns inte rimligt. Folk kommer inte köpa korten, speciellt inte om arbetslösheten fortsätter att öka i världen. Nvidia har även ett stort intresse att folk köper PC-komponenter och då kan de ju inte var för dyra i förhållande till konsolerna. Även AMD har ett stort intresse att inte tappa PC-försäljningen, dels då det fortfarande är deras största inkomstkälla, och dels skulle de till slut innebära att de hamnar efter.

Främsta anledningen till en ökning vore i så fall stor brist på komponenter och problem med tillgängligheten, något som även kan drabba konsolerna.

Hursom, att det krävs ett 3080 för att vara framtidssäker känns lite typiskt dubbelstandard. Ett 3060-kort lär hålla sig väl, åtminstone fram till Pro-versionerna.

Mina åsikter och killgisningar :).

Medlem
Skrivet av NuZ:

2080ti kostar 13.000kr nu. Låg runt 18.000kr när det släpptes. Så troligen kommer ett 3080ti kosta ungefär lika när man kan ta de summorna för en mobil t.ex.

Eller så kan vi hålla oss till sanningen.
ASUS DUAL korten och Gigabytes billigaste gick att få för 11-12k i begränsad mängd på komplett och Inet bland annat på releasedagen.

Snittpriset på ett 2080TI var runt 14k, de billigaste låg runt 13, med överstickare som 2080TI ASUS STRIX som kom lite senare med en prislapp på ca 16-17k. Trio X jag förbokade, som jag sedan avbokade efter 3 månaders väntan, hade då ett pris 14500kr, vilket det också kostar idag ungefär (14 799kr) på inet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av X-TroNiC:

Eller så kan vi hålla oss till sanningen.
ASUS DUAL korten och Gigabytes billigaste gick att få för 11-12k i begränsad mängd på komplett och Inet bland annat på releasedagen.

Snittpriset på ett 2080TI var runt 14k, de billigaste låg runt 13, med överstickare som 2080TI ASUS STRIX som kom lite senare med en prislapp på ca 16-17k. Trio X jag förbokade, som jag sedan avbokade efter 3 månaders väntan, hade då ett pris 14500kr, vilket det också kostar idag ungefär (14 799kr) på inet.

Nu menar jag inte begränsade reor och verkligen titta efter billigaste modellen. Ungefärligt pris enligt prisjakt var 15-17k kr. Det är fortfarande som jag sa tidigare. En GPU är som 2st pro konsoler när de kom


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tack för svar. Ungefär en timme klarar jag nog utan jetlag på fredagen

Medlem
Skrivet av NuZ:

2080ti kostar 13.000kr nu. Låg runt 18.000kr när det släpptes. Så troligen kommer ett 3080ti kosta ungefär lika när man kan ta de summorna för en mobil t.ex.

Har ett 1080ti i min burk och de tuggar på bra än så länge men med ny generation konsoler och spelskaparna pressar vidare så kommer säkert viss typ av ssd bli krav osv osv. Kommer killgissat bli rätt saftig historia bärmaste åren att ”hänga” med i PC spelandet

Vad konstigt, jag köpte mitt 2080ti Gaming X trio för 14500 när det släpptes.
MSRP är oförändrad, det har inte fått några price cuts. Det har däremot alltid kostat 13500-18000.

Ampere kommer kosta lika mycket, alltså runt 15000 för ett av de vettigare korten, eller så blir de billigare än Turing.

Skrivet av Sapiens:

Hursom, att det krävs ett 3080 för att vara framtidssäker känns lite typiskt dubbelstandard. Ett 3060-kort lär hålla sig väl, åtminstone fram till Pro-versionerna.

Mina åsikter och killgisningar :).

Om de rykten vi har att gå på visar sig stämma så kommer ett 3060 eller motsvarande från AMD sparka röven ur konsolerna. Ganska rejält också.
Ryktas att 3080ti/3090 ligger runt 22-23 Tflop
Ett 3060 skulle nog landa på minst 15.

Medlem

Vad man har längtat!

Medlem

@NuZ:

Ja, 11-12 var begränsade. Ej de andra, de flesta låg mellan 13-15k utan nå begränsade reor för ett 2080TI.
Fortfarande inga 18k som du snackade om på komplett, dustin eller inet. Vet att ASUS STRIX osv var svindyrt men de fanns inte ens tillgängliga på releasedagen.

Men ta ett highend 2080Ti MSI trio X, de låg mellan 14,5-15k på release och några månader efter, men tillgången var horribel. Det är priset på det idag.

NuZ
Testpilot
Skrivet av X-TroNiC:

@NuZ:

Ja, 11-12 var begränsade. Ej de andra, de flesta låg mellan 13-15k utan nå begränsade reor för ett 2080TI.
Fortfarande inga 18k som du snackade om på komplett, dustin eller inet. Vet att ASUS STRIX osv var svindyrt men de fanns inte ens tillgängliga på releasedagen.

Men ta ett highend 2080Ti MSI trio X, de låg mellan 14,5-15k på release och några månader efter, men tillgången var horribel. Det är priset på det idag.

Du läste inte alt. Förstod vad jag mena eller hur? Min ståndpunkt står kvar. Det är för dyrt att uppdatera en dator i dagsläget när du kan få båda konsolerna samt en switch för de priset.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@NuZ: Nej, jag har inte läst allt. Men gillar inte när folk kastar ur sig saker som inte stämmer, hade stenkoll på den biten då jag och ett par vänner tänkte köpa ett 2080Ti. Men avbokade efter 3 månader av väntan, då de var ständigt slut och ingen ÅF visste när de skulle få in korten.

Priset på 2080Ti-korterna har typ stått stilla sedan release, vilket direkt går mot dit påstående.
Snittpriset är gott som opåverkat på 2080Ti sedan release.

Vad som är dyrt att är upp till var och en att avgöra, men just nu är det direkt dumt skulle jag säga då nya kort står runt hörnet. Har svårt att se att de skulle vara billigare, däremot kanske man får lite mer prestanda per krona vilket inte var fallet med 2000 vs 1000-serien.

Medlem

Jag tror inte att dem kan skjuta på det så mycket längre. För ju längre dem skjuter upp det desto närmare kommer dem Xbox's Juni event. Ja Xbox Juni event ska vara annorlunda tydligen men, ryktet säger, det kan handla om Xbox Series S (Lockhart).

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu menar jag inte begränsade reor och verkligen titta efter billigaste modellen. Ungefärligt pris enligt prisjakt var 15-17k kr. Det är fortfarande som jag sa tidigare. En GPU är som 2st pro konsoler när de kom

Men vad jämnför du med egentligen när du pratar om en GPU?

En GPU med samma prestanda som dagens Pro-konsoler? För då var det verkligen inte som priset av två Pro-konsoler när de kom.

En GPU med nextgen prestanda? I så fall bör man väl vänta tills man vet priset och prestandan på Ampere, BigNavi och konsolerna, innan man gör en jämnförelse?

Medlem

Götta!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag tror inte att dem kan skjuta på det så mycket längre. För ju längre dem skjuter upp det desto närmare kommer dem Xbox's Juni event. Ja Xbox Juni event ska vara annorlunda tydligen men, ryktet säger, det kan handla om Xbox Series S (Lockhart).

Om det skulle bli så att Sony och Microsoft skulle sända sina presentationer samtidigt så skulle uppskattningsvis/antagligen Sony ha minst dubbelt så många tittare så jag tror mer det är MS som får anpassa sig efter Sony.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Men vad jämnför du med egentligen när du pratar om en GPU?

En GPU med samma prestanda som dagens Pro-konsoler? För då var det verkligen inte som priset av två Pro-konsoler när de kom.

En GPU med nextgen prestanda? I så fall bör man väl vänta tills man vet priset och prestandan på Ampere, BigNavi och konsolerna, innan man gör en jämnförelse?

Exakt! Next gen GPU med RTX och annat mys. Om man tror priset blir ”billigt” vs konsol så är man ju fel ute


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av X-TroNiC:

@NuZ: Nej, jag har inte läst allt. Men gillar inte när folk kastar ur sig saker som inte stämmer, hade stenkoll på den biten då jag och ett par vänner tänkte köpa ett 2080Ti. Men avbokade efter 3 månader av väntan, då de var ständigt slut och ingen ÅF visste när de skulle få in korten.

Priset på 2080Ti-korterna har typ stått stilla sedan release, vilket direkt går mot dit påstående.
Snittpriset är gott som opåverkat på 2080Ti sedan release.

Vad som är dyrt att är upp till var och en att avgöra, men just nu är det direkt dumt skulle jag säga då nya kort står runt hörnet. Har svårt att se att de skulle vara billigare, däremot kanske man får lite mer prestanda per krona vilket inte var fallet med 2000 vs 1000-serien.

Ja förlåt då att du blev sur?!
Ja självklart, men för en statligt anställd med 2 barn har man inte pengarna att lägga 25+ på en ny gaming burk


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Exakt! Next gen GPU med RTX och annat mys. Om man tror priset blir ”billigt” vs konsol så är man ju fel ute

Mja billigt lär det nog inte bli oavsett nextgen-konsol eller nextgen-mid/high-end GPU. Men om vi snackar nextgen-konsol prestanda lär man nog inte behöva något mer än ett RTX 3070 eller RX 6700 för att vara en bra bit över både PS5 och Xbox Series X i grafikprestanda. Att de korten skulle kosta dubbelt så mycket som en nextgen-konsol känns långsökt.

Medlem

Slö som man är så fungerar konsol perfekt. Man har uppgraderat datorn hur många gånger som helst genom åren. Speciellt på 90 talet samt dom första 10 åren under 2000 talet. Har bara spelat på PS4 sen release och det är så skönt att veta att man har det man har och att spelen faktiskt är kanon för det mesta. Jag ser otroligt mycket fram emot morgondagens event och kommande PS5 releasen!


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

123
Skriv svar