"Om detta inte är året då familjen beslutar att köpa en ny Xbox, så är det okej"

Robot
"Om detta inte är året då familjen beslutar att köpa en ny Xbox, så är det okej"

Phil Spencer om coronakrisens påverkan.

#phil-spencer, #xbox, #xbox-series-x


Medlem

Skönt, då slipper jag gå med skuldkänslor.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Så länge de inte har en enda titel som intresserar mig så kommer jag fortsätta att inte köpa Xbox, precis som de som tycker samma sak om Playstation.

Inaktiv

Helt rätt taktik tror jag. Series X kommer inte golva PS5.... Xcloud kommer göra det. Tänk själva alla TV apparater, datorer, telefoner mm. Som kommer ge MS Xbox spelare utan ytterligare instegskostnad. För oss som vill ha bästa möjliga konsol grafik gäller som vanligt att köpa en Krysslåda (inte PS5). Längtar redan efter MS fantastiska spel I höst. Lär komma en strid ström av välpolerade titlar med grymt spelvärde. I alla kommer gratis till oss på gamepass. Bästa tiden någonsin att vara spelare.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Helt rätt taktik tror jag. Series X kommer inte golva PS5.... Xcloud kommer göra det. Tänk själva alla TV apparater, datorer, telefoner mm. Som kommer ge MS Xbox spelare utan ytterligare instegskostnad. För oss som vill ha bästa möjliga konsol grafik gäller som vanligt att köpa en Krysslåda (inte PS5). Längtar redan efter MS fantastiska spel I höst. Lär komma en strid ström av välpolerade titlar med grymt spelvärde. I alla kommer gratis till oss på gamepass. Bästa tiden någonsin att vara spelare.

Låter som att du är högt bland molnen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Dischange:

Låter som att du är högt bland molnen.

Ambassadör
Xbox

Helt rätt, konsolen är bara ett sätt av flera att kliva in i ekosystemet. Trevligt och konsumentvänligt.


signatur

Jump in.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Blir en PS5a för mig, detta är anledningen till att jag köper lite färre spel just nu för att kunna köpa en TV och en PS5a i höst!

Men tycker att Microsoft/Xbox har en trevlig taktik med gamepass och att erbjuda spel till större mängd hårdvara.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Skönt att de satsar hårt på spel och game pass nu. Fantastisk tjänst! Series X köper jag nog ändå beroende på pris och sådär.

Medlem

Äsch då! Phil oroa sig i onödan. De har ju lagt tusentals miljarder $$$ i olika stimulanspaket som kommer att fixa allt! Storföretagen, politikerna, bankerna ska först bara ha sin del av kakan, blir massor av smulor kvar sen till folket...

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Helt rätt taktik tror jag. Series X kommer inte golva PS5.... Xcloud kommer göra det. Tänk själva alla TV apparater, datorer, telefoner mm. Som kommer ge MS Xbox spelare utan ytterligare instegskostnad. För oss som vill ha bästa möjliga konsol grafik gäller som vanligt att köpa en Krysslåda (inte PS5). Längtar redan efter MS fantastiska spel I höst. Lär komma en strid ström av välpolerade titlar med grymt spelvärde. I alla kommer gratis till oss på gamepass. Bästa tiden någonsin att vara spelare.

Fick du betalt för att skriva detta?

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Helt rätt taktik tror jag. Series X kommer inte golva PS5.... Xcloud kommer göra det. Tänk själva alla TV apparater, datorer, telefoner mm. Som kommer ge MS Xbox spelare utan ytterligare instegskostnad. För oss som vill ha bästa möjliga konsol grafik gäller som vanligt att köpa en Krysslåda (inte PS5). Längtar redan efter MS fantastiska spel I höst. Lär komma en strid ström av välpolerade titlar med grymt spelvärde. I alla kommer gratis till oss på gamepass. Bästa tiden någonsin att vara spelare.

Ser dock inte hur argumentet " Förr oss som vill ha bästa konsol grafiken " håller här, låt oss vara ärliga, kommer inte skiljas ett snyft på grafiken på konsoler, har aldrig gjort kommer aldrig att göra heller.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Det är ett stort kliv från 9 till 12.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är ett stort kliv från 9 till 12.

Enligt IGN och Sweclockers så ligger dom på 10,28 och 12,15, vart har du fått dom siffrorna ifrån?
När det kommer till processor så skiljer det bara 100MHz i SMT prestanda.

Det skiljer alltså ~18,2% på grafikkortet och ~3% på processorn, så det bör inte ge några större märkbara skillnader i prestanda.
Det är också omöjligt att veta ifall det kommer ge någon extra prestanda i verkligheten då PS5 verkar ha komponenter som avlastar systemet.

Det är dock större kliv emellan 2,4 och 5,5.

Streaming och bakåtkompabilitet är tråkigt för dom som har pengar att lägga på sin hobby, jag hoppas verkligen att Microsoft har något mer att komma med i Juli, eller när dom väl får tummen ur och vill visa något lite mer imponerande i spelväg. Såhär i förhand så känns inte uppskalade Xbox one spel så värst lockande, men vi får väl se vad dom kan göra med sina investeringar.

Medlem

Vare sig man tänker köpa Xbox eller inte så måste man väl ändå uppskatta den här approachen mer än vid förra generationslanseringen?

Medlem

Jävla fanboy-krig så fort det skrivs något om de nya konsolerna, dom har ju uppenbart olika fokus så varför hålla på att försöka överbevisa varandra i stil med "min pappa är bättre än din!".

Köp det ni vill, jag kommer köpa båda, troligen Xbox först pga smidigheten med Game Pass och sen PS5 när det släppts några höjdartitlar som är värt att spela igenom (nytt GoW please!)

Medlem

Blir båda för mig även om jag spelar primärt på PC.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Blir ingen av dom till mig då jag lirar enbart nya saker på PC och sen allt annat jag lirar är retro på gamla commodore/apple/arkad (eller gamla konsoler pre-2000)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Enligt IGN och Sweclockers så ligger dom på 10,28 och 12,15, vart har du fått dom siffrorna ifrån?
När det kommer till processor så skiljer det bara 100MHz i SMT prestanda.

Det skiljer alltså ~18,2% på grafikkortet och ~3% på processorn, så det bör inte ge några större märkbara skillnader i prestanda.
Det är också omöjligt att veta ifall det kommer ge någon extra prestanda i verkligheten då PS5 verkar ha komponenter som avlastar systemet.

Det är dock större kliv emellan 2,4 och 5,5.

Streaming och bakåtkompabilitet är tråkigt för dom som har pengar att lägga på sin hobby, jag hoppas verkligen att Microsoft har något mer att komma med i Juli, eller när dom väl får tummen ur och vill visa något lite mer imponerande i spelväg. Såhär i förhand så känns inte uppskalade Xbox one spel så värst lockande, men vi får väl se vad dom kan göra med sina investeringar.

Grafikmässigt så verkar skillnaden bli rätt stor, men inte så att folk med 1080P tvs lär märks.
MS satsar ju på avancerade grafik förbättringar även bakåt (alla spel får hdr retroaktivt tex). För dem som håller grafik och flyt högt så är PC eller Krysslåda förmodligen enda vägen denna gen. Men vi får se ikväll vad Såny säger. Kanske de soupar upp sin låda lite. 9tflop mot 12+ är rätt stor skillnad. Den använder ju dessutom throttling enligt cerny, det använder man inte om något är byggt för att leverera max under längre perioder.

Medlem

Jag har inte köpt mer eller mindre spel, men har märkt att jag köper mer multiplayer spel. Det ger ett oerhört mervärde då det annars är slutspelat när kampanjen är avklarad.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Jag är glad om jag inte känner ett måste att uppgradera mitt Xbox i år. Väntar gärna lite.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

No shit, eller finns det lansering av en konsol där någon faktiskt mött efterfrågan?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Enligt IGN och Sweclockers så ligger dom på 10,28 och 12,15, vart har du fått dom siffrorna ifrån?
När det kommer till processor så skiljer det bara 100MHz i SMT prestanda.

Det skiljer alltså ~18,2% på grafikkortet och ~3% på processorn, så det bör inte ge några större märkbara skillnader i prestanda.
Det är också omöjligt att veta ifall det kommer ge någon extra prestanda i verkligheten då PS5 verkar ha komponenter som avlastar systemet.

Det är dock större kliv emellan 2,4 och 5,5.

Streaming och bakåtkompabilitet är tråkigt för dom som har pengar att lägga på sin hobby, jag hoppas verkligen att Microsoft har något mer att komma med i Juli, eller när dom väl får tummen ur och vill visa något lite mer imponerande i spelväg. Såhär i förhand så känns inte uppskalade Xbox one spel så värst lockande, men vi får väl se vad dom kan göra med sina investeringar.

Det är i Boost mode. Det är någonting som inte kan hållas på i en längre stund. Tänk dig en bil designad för fart med alla rätta komponenter vs en bil vanligt designad med lite tuning som sedan har NOS Turbo. Väldigt enkelt förklarat.

Jag kan utveckla lite mer. Både CPU och GPU är inte fixerad prestanda dem varierar. Och när GPU kör i boost mode klarar den av 10,28. Men det är ett chip med 9,2-ish i tanke. Ett svar på Xbox Series X 12 stabila. Men det är utan tvekan ett chip designad för 9-ish. Och visst kan man köra med växel 2-3 i 110km/h en liten stund men motorn tar skada. Därför kommer man inte att kunna köra alla spel 100% av tiden i 10,28. Utvecklare, mest 3de part, kommer att tvingas sikta på 9-ish för att sedan jobba sig uppåt lite.

It's not a lake, it's an ocean

Min Xbox One X är inte ens ett år gammal, och med tanke på att jag har Game Pass och att Halo Infinite även kommer till Xbox One finns det ganska få skäl att uppgradera redan i år. Den lite paradoxala effekten av Microsofts kundvänliga approach med "leave no one behind" är att jag blir mindre benägen att köpa en Series X. Jag kan tänka mig att det blir som förra gången: först en ny PlayStation, sedan en ny Xbox (som blir min primära plattform över tid).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lepr:

Jävla fanboy-krig så fort det skrivs något om de nya konsolerna, dom har ju uppenbart olika fokus så varför hålla på att försöka överbevisa varandra i stil med "min pappa är bättre än din!".

Köp det ni vill, jag kommer köpa båda, troligen Xbox först pga smidigheten med Game Pass och sen PS5 när det släppts några höjdartitlar som är värt att spela igenom (nytt GoW please!)

Klart det blir fanboydiskussioner. Så blir det inom alla områden som människor bryr sig om. Om det nu är sport, politik eller spel. Det kommer att ske, och personligen så älskar jag det!

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Men vi får se ikväll vad Såny säger. Kanske de soupar upp sin låda lite. 9tflop mot 12+ är rätt stor skillnad. Den använder ju dessutom throttling enligt cerny, det använder man inte om något är byggt för att leverera max under längre perioder.

Eftersom att du inte har någon källa på 9tflop och inte kan stava till Sony så är det svårt att ta det du skriver seriöst.

Enligt Cerny så throttlar konsolen väldigt lite och prestandan bör ligga nära 100% hela tiden.
En förklaring till det är att GPU och CPU som delar strömbudget väldigt sällan används tills 100%, utan växlar användning efter vad som händer i spelet.
Har du en PC så kan du se att GPU och CPU i stort sätt aldrig ligger på 100% användning samtidigt.

Ska bli intressant att se vad som händer ikväll, men det ända next-gen som har visats än så länge är UE demot, så Sony behöver inte visa så mycket imorgon kväll egentligen.

Något av det bästa med nya konsoler är konsolkriget, konkurrens är väldigt bra för marknaden.
Jag vill att både Series X och PS5 ska blir bra, men just nu så ser jag ingen anledning till att se fram emot eller köpa en Series X då jag ända kommer att köpa en ny PC inom 2 år.

Och det här med att min konsol är bättre än din konsol är inte mindre moget än att mitt lag i sport eller min bil är bättre än din bil, så det är långt ifrån exklusivt till spelkonsoler. Men jag håller såklart med om att det är störande när det går till överdrift. Alla lag, bilar, telefoner och konsoler har fördelar och nackdelar, det kommer bli likadant med dom nya konsolerna.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Min Xbox One X är inte ens ett år gammal, och med tanke på att jag har Game Pass och att Halo Infinite även kommer till Xbox One finns det ganska få skäl att uppgradera redan i år. Den lite paradoxala effekten av Microsofts kundvänliga approach med "leave no one behind" är att jag blir mindre benägen att köpa en Series X. Jag kan tänka mig att det blir som förra gången: först en ny PlayStation, sedan en ny Xbox (som blir min primära plattform över tid).

Och det är du nog långt ifrån ensam om. Eftersom konsolhårdvara inte brukar vara en kassako så vill tro att Microsofts mål är att få in så många användare som möjligt i GamePass. Huruvida dessa användare sitter på Xbox One, Series X eller PC spelar nog mindre roll.

Sedan om det faktiskt går att tjäna pengar på GamePass som studio vettefasen.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Enligt IGN och Sweclockers så ligger dom på 10,28 och 12,15, vart har du fått dom siffrorna ifrån?
När det kommer till processor så skiljer det bara 100MHz i SMT prestanda.

Det skiljer alltså ~18,2% på grafikkortet och ~3% på processorn, så det bör inte ge några större märkbara skillnader i prestanda.
Det är också omöjligt att veta ifall det kommer ge någon extra prestanda i verkligheten då PS5 verkar ha komponenter som avlastar systemet.

Streaming och bakåtkompabilitet är tråkigt för dom som har pengar att lägga på sin hobby,

10,28 är endast i boost mode.
Så fort det blir lite rörelse i scenerna så kommer det droppa till 9 för att inte överhetta hårdvaran.
Det här är varför Sony är så intresserade av att snacka 1440p uppskalat hela tiden, istället för 4K.

Den nya arkitekturen är så pass effektiv...
Så den verkliga skillnaden blir som en lägga till en PS4 Pro eller Xbox One X på Series X.

Streaming och bakåtkompabilitet är inte tråkigt, nu låter du väldigt defensiv och bitter.

Streaming är ju perfekt, jag längtar tills 5G är klart så jag kan spela avancerade spel med mobilen vart jag vill.

Xbox bakåtkompatibilitet förbättrar många av de gamla spelen man äger, medan PS5 sägs bara spela upp dom på samma nivå som de gjorde på en PS4/Pro.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

10,28 är endast i boost mode.
Så fort det blir lite rörelse i scenerna så kommer det droppa till 9 för att inte överhetta hårdvaran.

Här får du nog klämma fram en trovärdig källa för detta är inte alls hur Sony och Cerny förklarat hur konsolen fungerar.

Medlem

Det hjälpte inte att Xbox One X hade betydligt mer muskler än PS4 Pro. De snyggaste spelen fanns ändå på Playstation (God of War, Uncharted 4 och Horizon). Om det blir så även under nästa generation återstår att se, men än så länge har Microsofts studior inte övertygat överhuvudtaget.


signatur

Kunskapsförmedlare.

12
Skriv svar