EA Sports sätter in åtgärder mot rasism i communityn

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det man enligt mig istället bör titta på är varför betydligt fler svarta i USA är fattiga vilket förmodligen är en stor orsak till att de begår fler brott.

Det räcker väl med att ha en liten inblick i ganska nylig amerikansk historia?

Många som lever idag i USA har växt upp med att färgade inte haft rösträtt och att olika former av diskriminering varit helt laglig. Bara för att lagarna ändrats så har inte attityder och uppväxtförhållanden ändrats över en natt utan det finns fortfarande mycket att arbeta på.

Jag har svårt att se varför någon skulle tycka att arbetet mot att minska denna diskriminering och rasism skulle vara dålig?

På vilket sätt blir någon svensk persons liv sämre av detta initiativ från EA (eller andra liknande initiativ) så man känner att man måste uttrycka sitt missnöje om och om på ett spelforum?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tänk dig att du går på bio. Där blir du skitdåligt behandlad av vissa andra som är där, av ren jävla elakhet. Samma sak händer din familj och vänner när de går på bio. Biografkedjan säger "Det här är inte okej" och sätter in åtgärder för att minska problemet.

Är det också masshysteri?

Problemet är att det har blivit masshysteri över ett problem som är uppblåst över rimliga nivåer. Svarta i USA är inte förtryckta. De största problemen i USA är snarare kopplad till en dåligt utbildad polis, problem med vapen och gängkriminalitet och slumområden. Det är inte "vita" som dödar "svarta" det är människor som dödar människor, och om man nu prompt ska prata om "ras" så är de som dödar varandra är oftast av samma etnicitet.

Det är fullständigt absurt att vi har protester i Sverige, England och andra delar av europa, där man vandaliserar statyer och pratar om "black lives matter" när vi har diktaturer i asien, mellan-östern och afrika, etnisk folkrensning i kina, slavhandel, osv. Det är fullständigt absurt hur opålästa, hjärntvättade och korkade vår medelklass har blivit, när man helt tappat konceptet över VAD man bör fokusera på för att göra skillnad. I storbrittanien vandaliserar man statyer över historiska figurer som byggt upp hela samhällen, enbart för att de hade en hand i slavhandel, samtidigt så skiter de fullständigt i att det förekommer slavhandel i afrika och mellan-östern. Om man verkligen vill engagera sig i black lives så borde man snarare fokusera på sub-Saharan africa där ~500 miljoner människor lever i extrem fattigdom, och hälften av alla barn som dör, dör av svält.

Fast det är det ju inte en jävel som gör.


signatur

???????????????

Medlem

Det jag själv kan ifrågasätta i detta är bl.a vad teknikbolag gör för förändringar i deras sätt att arbeta. Om de gör en genomgång av de olika avdelningarna. För jag tror inte att detta enbart går att lösa med att säga att man gillar idéerna. T.ex vad jobbar folk med? Står de på Amazons lager med usel lön?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja. Nyheter om att EA tar krafttag för att stoppa fusk eller annat oönskat beteende leder aldrig till inlägg som att det inte är nån idé, osv.

Du sitter alltså och spelar oförstående varför artiklar med politisk diskussion är mer aktiva och får mer åsikter än såna utan? Kom igen nu... ni lägger ju fram dem främst för att trigga reaktioner.

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Det räcker väl med att ha en liten inblick i ganska nylig amerikansk historia?

Många som lever idag i USA har växt upp med att färgade inte haft rösträtt och att olika former av diskriminering varit helt laglig. Bara för att lagarna ändrats så har inte attityder och uppväxtförhållanden ändrats över en natt utan det finns fortfarande mycket att arbeta på.

Jag har svårt att se varför någon skulle tycka att arbetet mot att minska denna diskriminering och rasism skulle vara dålig?

På vilket sätt blir någon svensk persons liv sämre av detta initiativ från EA (eller andra liknande initiativ) så man känner att man måste uttrycka sitt missnöje om och om på ett spelforum?

Jag tycker inte arbete mot rasism och diskriminering är dåligt.
Det jag ifrågasätter är verklighetsbeskrivningen att polisen i USA är rasistisk och systematiskt dödar svarta bara för att de kan, något som enligt mig inte stämmer. Det som protesterna handlar om.

Eftersom stora kulturyttringar i USA uppenbarligen har stor påverkan i Sverige så påverkar även detta Sverige och svenska personer. Samma påverkan som protesterna har när det kommer till relationerna mellan folkgrupper i USA har de även i Sverige.
Med stor sannolikhet har även flera svenska personers liv blivit sämre av protesterna och upploppen i Stockholm och Göteborg. Har någras liv blivit bättre av dem?

Att jag uttrycker min negativa inställning tycker jag är nödvändigt så att inte all feedback blir positiv, då blir det lätt att folk tror att de har rätt när de har fel och kejsaren fortsätter vara naken utan att någon säger till.

Redaktör
Skrivet av Jiminy:

Du sitter alltså och spelar oförstående varför artiklar med politisk diskussion är mer aktiva och får mer åsikter än såna utan? Kom igen nu... ni lägger ju fram dem främst för att trigga reaktioner.

Spetsa inte till vad jag skriver, tack.

Jag förstår att nyheten får reaktioner. Men jag förstår inte varför vissa blir upprörda när ett spelföretag försöker förbättra spelkulturen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Spetsa inte till vad jag skriver, tack.

Jag förstår att nyheten får reaktioner. Men jag förstår inte varför vissa blir upprörda när ett spelföretag försöker förbättra spelkulturen.

Du menar alltså att man inte ska ifrågasätta något om intentionerna verkar goda?

Seems legit.


signatur

???????????????

Redaktör
Skrivet av aegd:

Du menar alltså att man inte ska ifrågasätta något om intentionerna verkar goda?

Seems legit.

https://www.youtube.com/watch?v=sXQkXXBqj_U

Du kan ju fråga vad jag menar om du tycker det är oklart, istället för att förminska mig.


signatur
Medlem

Skitbra av EA! Rasism, sexism, homofobi osv hör inte hemma i nördhobbyn.
Härligt att se att man tar kraftag för inkludering både hos EA och FZ.
Alla tjänar på det i slutänden

Medlem

Komiskt att vissa personer, med anonyma forumprofiler, alltid anser sig veta bäst huruvida det förekommer rasism inom polisen i USA, med absoluta påståenden som "Svarta i USA är inte förtryckta" med illa dold antydan om att det inte heller finns någon rasism i landet

För övrigt hade CNN en intressant artikel kring just polisvåldet under gårdagen (baserat på statistik) https://edition.cnn.com/2020/06/08/us/us-police-floyd-protest...


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Slutade spela online generellt för det var så mycket skit som slängdes mellan spelarna. Orkar inte med sånt längre när man kommer hem från jobbet så i mina ögon låter det här som en helt okej grej.

Inaktiv
Skrivet av matt76:

Komiskt att vissa personer, med anonyma forumprofiler, alltid anser sig veta bäst huruvida det förekommer rasism inom polisen i USA, med absoluta påståenden som "Svarta i USA är inte förtryckta" med illa dold antydan om att det inte heller finns någon rasism i landet

För övrigt hade CNN en intressant artikel kring just polisvåldet under gårdagen (baserat på statistik) https://edition.cnn.com/2020/06/08/us/us-police-floyd-protest...

Tror inte att någon påstår att det inte finns rasism inom polisen eller att det inte finns någon rasism i USA.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Du kan ju fråga vad jag menar om du tycker det är oklart, istället för att förminska mig.

Det är väl precis vad du säger? Vad förstår du inte? Du säger ju att du *INTE* förstår. Om du inte förstår varför folk kritiserar det, så betyder det väl sannolikt att du inte ser att de har någon grund att kritisera företag som vill göra något "bra". Är det bara för att de säger ordet "rasism"? Är det bra bara för att det är emot rasism? Oavsett hur menlösa åtgärderna är? Oavsett om de inte leder till någon faktiskt förbättring? Oavsett om det överhuvudtaget finns någon grund för vidare arbete mot rasism?

I min mening så är det här ett PR uttalande. Kostar dem ingenting. Allt är saker de redan gör. Den här typen av verktyg har funnits i spel de senaste femton åren.


signatur

???????????????

Geeks Gaming

@aegd: Jag tror ni pratar om helt olika saker

Skägg.
10 Chambers

Hellre "Virtue signaling" med uppbackning av dollardonationer och nya policys än folks tankar och teorier om vad de "egentligen" är ute efter.

Om ett företag både gör en god gärning, och tjänar pr-kredd på det, vad är egentligen problemet?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja. Nyheter om att EA tar krafttag för att stoppa fusk eller annat oönskat beteende leder aldrig till inlägg som att det inte är nån idé, osv.

De kan stoppa fusk med teknologi, det är möjligt att göra. Att ändra hur människor beter sig är stört omöjligt, såvida du inte använder våld/indoktrinering/hot, om personen inte håller med om vad du säger, och används de metoderna så är vi redan i en diktatur.

Att stoppa rasism är en bra idé, men den stoppas inte genom donationer till någon organisation eller genom att säga "vi står minsann bakom budskapet! köp våra spel nu...". Rasism lärs ut, det är ingen som föds rasist.

Skrivet av Tomas Helenius:

Spetsa inte till vad jag skriver, tack.

Jag förstår att nyheten får reaktioner. Men jag förstår inte varför vissa blir upprörda när ett spelföretag försöker förbättra spelkulturen.

Det handlar inte om vad de gör, utan tidpunkten de valde. De försöker bara visa hur snälla och bra de är, detta arbetet är inget som skulle startat nu utan för LÄÄÄÄNGE sedan. Och om det startade för länge sedan är vi tillbaka på att de försöker plocka godhetspoäng, och om de startade nu samma sak. Bara "oh look at me, I am soooo nice. Buy my games!" inställning.


signatur

I drank what?

Geeks Gaming
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hellre "Virtue signaling" med uppbackning av dollardonationer och nya policys än folks tankar och teorier om vad de "egentligen" är ute efter.

Om ett företag både gör en god gärning, och tjänar pr-kredd på det, vad är egentligen problemet?

För att det är bara totalt osjälviska handlingar (som inte existerar) som räknas /sarkasm

Geeks Gaming
Skrivet av Mirage:

De kan stoppa fusk med teknologi, det är möjligt att göra.

Jo det har ju visat sig fungera bra

Citat:

Att ändra hur människor beter sig är stört omöjligt, såvida du inte använder våld/indoktrinering/hot, om personen inte håller med om vad du säger, och används de metoderna så är vi redan i en diktatur.

Inte alls. Med tanke på hur rasism och liknande faktiskt odlas så handlar det om mer om indoktrinering/arv/miljö/tillhörighet/okunskap än faktiska åsikter, så du kan visst det förändra beteende, bland annat genom ”dialog”.

Citat:

Att stoppa rasism är en bra idé, men den stoppas inte genom donationer till någon organisation eller genom att säga "vi står minsann bakom budskapet! köp våra spel nu...". Rasism lärs ut, det är ingen som föds rasist.

Så vad är ditt förslag?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hellre "Virtue signaling" med uppbackning av dollardonationer och nya policys än folks tankar och teorier om vad de "egentligen" är ute efter.

Om ett företag både gör en god gärning, och tjänar pr-kredd på det, vad är egentligen problemet?

Att man fokuserar på fel saker och problemet istället växer.


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hellre "Virtue signaling" med uppbackning av dollardonationer och nya policys än folks tankar och teorier om vad de "egentligen" är ute efter.

Om ett företag både gör en god gärning, och tjänar pr-kredd på det, vad är egentligen problemet?

Jag blev så glad när jag såg vad bl.a Lego skrev i sitt uttalande, så jag håller helt med.
Pengar till välgörenhet är bara bra.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av aegd:

Att man fokuserar på fel saker och problemet istället växer.

Då har vi ett par stycken här inne som sitter inne på både sanningar och spåkulor - perfekt! Ge mig nästa lottorad, tack. Eller tänker dessa personer att man bidrar till en positiv förändring genom att gnälla på andras försök till en positiv förändring. The plot thickens!


signatur
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Med stor sannolikhet har även flera svenska personers liv blivit sämre av protesterna och upploppen i Stockholm och Göteborg. Har någras liv blivit bättre av dem?

Hur menar du att EA:s och andra spelbolags insatser mot rasism och diskriminering skapat oroligheter vid protester i Sverige?

Skrivet av anon_306295:

Att jag uttrycker min negativa inställning tycker jag är nödvändigt så att inte all feedback blir positiv, då blir det lätt att folk tror att de har rätt när de har fel och kejsaren fortsätter vara naken utan att någon säger till.

Men vad är din anledning till att vara negativt inställd mot insatser mot rasism? På vilket sätt för det med sig mer negativt än positivt?

Medlem

Det jag tycker är intressant att vi har person som sitter i Sverige som påstår att det som händer i USA har blivit över regerat och det händer inte till den nivån som det visat och påstått.

Om det inte var fallet varför är hela USA i uppror över racism som det svarta möter dagligen där? Flera tusentals personer som bara vill skrika för saken skull?

Medlem
Skrivet av matt76:

Komiskt att vissa personer, med anonyma forumprofiler, alltid anser sig veta bäst huruvida det förekommer rasism inom polisen i USA, med absoluta påståenden som "Svarta i USA är inte förtryckta" med illa dold antydan om att det inte heller finns någon rasism i landet

För övrigt hade CNN en intressant artikel kring just polisvåldet under gårdagen (baserat på statistik) https://edition.cnn.com/2020/06/08/us/us-police-floyd-protest...

Svarta är inte förtryckta i USA. Om du tycker det så förstår du inte vad förtryck är. Du har samma rättigheter & skyldigheter oavsett hudfärg. Staten är inte heller rasistiska mot svarta, då de har samma rättigheter. Det är väl snarare tvärtom då man har diverse program och åtgärder där man ger förtur till college och stipendium till folk från vissa etniska minoriteter.

Att det däremot finns strukturella problem inom polisen är det väl ingen som argumenterar emot. Rasism förekommer också på en individuell nivå. Däremot så har polisen en relativt bred representation från olika etniciteter. Svarta är något underrepresenterade (baserat på % av befolkningen) men det är sannolikt kopplat till att man inom folkgruppen har lägre förtroende för polisen, och då inte söker sig till yrket, och att det är vanligt inom polisen att barnen söker sig till samma yrke. Man ska inte heller glömma att african americans bara är cirka 10% av USA's total befolkning.

https://www.governing.com/gov-data/safety-justice/police-depa...


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Då har vi ett par stycken här inne som sitter inne på både sanningar och spåkulor - perfekt! Ge mig nästa lottorad, tack. Eller tänker dessa personer att man bidrar till en positiv förändring genom att gnälla på andras försök till en positiv förändring. The plot thickens!

Fast du sitter ju med samma spåkula när du inbillar dig att allt de gör blir bra. Vad är skillnaden?


signatur

???????????????

Geeks Gaming
Skrivet av aegd:

Svarta är inte förtryckta i USA. Om du tycker det så förstår du inte vad förtryck är. Du har samma rättigheter & skyldigheter oavsett hudfärg. Staten är inte heller rasistiska mot svarta, då de har samma rättigheter. Det är väl snarare tvärtom då man har diverse program och åtgärder där man ger förtur till college och stipendium till folk från vissa etniska minoriteter.

Att det däremot finns strukturella problem inom polisen är det väl ingen som argumenterar emot. Rasism förekommer också på en individuell nivå. Däremot så har polisen en relativt bred representation från olika etniciteter. Svarta är något underrepresenterade (baserat på % av befolkningen) men det är sannolikt kopplat till att man inom folkgruppen har lägre förtroende för polisen, och då inte söker sig till yrket, och att det är vanligt inom polisen att barnen söker sig till samma yrke. Man ska inte heller glömma att african americans bara är cirka 10% av USA's total befolkning.

https://www.governing.com/gov-data/safety-justice/police-depa...

Jag kan inte riktigt släppa känslan av att där finns ganska många miljoner amerikanare som tycker du har fel, speciellt eftersom det är skillnad på vad som är skrivet på papper och vad som faktiskt händer i samhället

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Hur menar du att EA:s och andra spelbolags insatser mot rasism och diskriminering skapat oroligheter vid protester i Sverige?

Men vad är din anledning till att vara negativt inställd mot insatser mot rasism? På vilket sätt för det med sig mer negativt än positivt?

EA och liknande företag har inte skapat oroligheter eller protester i Sverige, dock bidrar de med sina handlingar till samma masshysteri när de skriver under samma verklighetsbeskrivning, en verklighetsbeskrivning som får människor att gå ut och protestera mot saker de inte har någon aning om.

Jag är inte negativt inställd till insatser mot rasism, jag är negativt inställd till den här masshysterin som får folk att tro på saker som inte stämmer som att anledningen till att fler svarta per capita blir dödade av polisen i USA bäst förklaras med rasism inom polisen och som enligt mig förvärrar relationerna mellan olika folkgrupper och odlar en offermentalitet hos de grupper som anses vara utsatta.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hellre "Virtue signaling" med uppbackning av dollardonationer och nya policys än folks tankar och teorier om vad de "egentligen" är ute efter.

Om ett företag både gör en god gärning, och tjänar pr-kredd på det, vad är egentligen problemet?

Bara för att de säger att gärningen är god betyder det inte att det leder till ett positivt utfall.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Då har vi ett par stycken här inne som sitter inne på både sanningar och spåkulor - perfekt! Ge mig nästa lottorad, tack. Eller tänker dessa personer att man bidrar till en positiv förändring genom att gnälla på andras försök till en positiv förändring. The plot thickens!

Precis som att du tror detta hjälper finns det väl folk som tror att det bara göra saken värre. Ingen sitter väl med en spåkula, man tror bara olika saker. Problemet enligt mig är när bara ena sidans åsikt accepteras som rumsren.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_306295:

Precis som att du tror detta hjälper finns det väl folk som tror att det bara göra saken värre. Ingen sitter väl med en spåkula, man tror bara olika saker. Problemet enligt mig är när bara ena sidans åsikt accepteras som rumsren.

Problemet enligt mig är att skeptikerna ofta (inget personligt menat) gnäller istället för att säga: ”Jag tror på den här lösningen istället”. Det snackas det om masshysteri, virtue signaling och liknande.


signatur
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kan inte riktigt släppa känslan av att där finns ganska många miljoner amerikanare som tycker du har fel, speciellt eftersom det är skillnad på vad som är skrivet på papper och vad som faktiskt händer i samhället

Det är också stor skillnad på vad som skrivs i media och vad som händer i samhället.

För att få någon som helst vettig bild så behöver du kolla både på rapporter från vänster och höger, och
även gå ut och söka information från hobbyjournalister på twitter osv. Om du bara sitter och läser NBC och kollar på John Oliver så får du en extremt snedvriden bild av verkligheten.

De flesta människor läser knappt en nyhetskälla. Inte konstigt de blir dumma i huvudet.


signatur

???????????????

Geeks Gaming
Skrivet av aegd:

De flesta människor läser knappt en nyhetskälla. Inte konstigt de blir dumma i huvudet.

Jo, jag märker det. Tvivlar dock starkt det har med det dagliga nyhetsintaget eller avsaknaden av detta att göra

Skriv svar