Info om Xbox Lockhart hittad i Windows-kod

Robot
Info om Xbox Lockhart hittad i Windows-kod
Medlem

Är det bara jag som tycker dessa namn på xbox-maskinerna är oerhört förvirrande?

Medlem
Skrivet av PontusT:

Är det bara jag som tycker dessa namn på xbox-maskinerna är oerhört förvirrande?

Absolut. Än idag väljer jag att tolka namnet som ett koncept snarare än namnet på en konsol. Tror det är medvetet av Microsoft för att bryta generationstänket vi är vana vid.
Där skiljer sig Microsoft rejält från Sony.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Skrivet av Freddan:

Absolut. Än idag väljer jag att tolka namnet som ett koncept snarare än namnet på en konsol. Tror det är medvetet av Microsoft för att bryta generationstänket vi är vana vid.
Där skiljer sig Microsoft rejält från Sony.

Kan så vara. Kan också vara så att man helt enkelt inte vill kalla det för Xbox 4 då man kan få för sig att det ligger ett steg efter Playstation.

Medlem

Så länge det inte är någon typ av steaming xbox så är det väldigt svårt att gå ner i prestanda och fortfarande stödja spel som redan finns. Det brukar ju däremot vara ganska vanligt att de efter något år släpper en konsol med högre prestanda.

Gnällkuk
Skrivet av PontusT:

Är det bara jag som tycker dessa namn på xbox-maskinerna är oerhört förvirrande?

Som med alla produkter under utveckling, spel som hårdvara, så får den ett kodnamn när man börjar. I de flesta fallen så har man nog arbetat en eller flera år innan man spikat produktnamnet. När det gäller kod så antar jag att det är enklare att fortsätta använda ursprungsnamnet än att leta upp alla värden och byta dem (kommer garanterat missa något och fucka upp koden).

Eller syftar du på något annat än kodnamnen?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Så länge det inte är någon typ av steaming xbox så är det väldigt svårt att gå ner i prestanda och fortfarande stödja spel som redan finns. Det brukar ju däremot vara ganska vanligt att de efter något år släpper en konsol med högre prestanda.

Efter något år? Det har väl hänt en gång och det var i den senaste generationen ps och Xbox, plus var efter över 3 år efter den initiala releasen. Eller vad tänker du på?

Tycker det var ett bra sätt det sköttes med upphittad version halvvägs genom livslängden. Inte bra att starta med två val, bättre leka med en äldre generation så fall om konsumenterna skulle tycka det är för dyrt.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Den existerar. Den är nu i Take-Home-Program.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Kan så vara. Kan också vara så att man helt enkelt inte vill kalla det för Xbox 4 då man kan få för sig att det ligger ett steg efter Playstation.

Bra poäng. Det är nog en kombination rentav kanske. Högre låter alltid bättre därav deras ”X”. Dels att de ligger
en siffra lägre sen att Microsoft vill antyda att de aspirerar på något större än en bunden siffra - lämnar det flytande så att säga. Det ligger också i linje med deras xCloud osv. Molnet är framtiden och serie X kan med tiden bli dess största plattform.
Ytterliggare en grej: De gör som Apple lite grann med X modell och S modell. Skiljer mellan budget och premium. Så namnet har sina logiska förklaringar.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PontusT:

Är det bara jag som tycker dessa namn på xbox-maskinerna är oerhört förvirrande?

Det finns ingen som tycker något annat. Phil Spencer har ju själv sagt att deras namn är "all over the place". Det var innan de beslöt att förvirra alla ännu mer med Xbox Series X...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det finns ingen som tycker något annat. Phil Spencer har ju själv sagt att deras namn är "all over the place". Det var innan de beslöt att förvirra alla ännu mer med Xbox Series X...

Skönt att jag inte är ensam då haha

1
Skriv svar