Hektor & Akilles figurerar i demonstrationen av Total War Saga: Troy

Medlem
Skrivet av Thane:

På samma sätt som du vet att Valve inte kommer stänga ner Steam antar jag.

*Poängen flyger över ditt huvud*

Sidnotering
Steam har existerat i 16 år
EGS 1 år i sin nuvarande form


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

No

Skrivet av Godofcheese:

*Poängen flyger över ditt huvud*

Sidnotering
Steam har existerat i 16 år
EGS 1 år i sin nuvarande form

Och jag förstår inte vad det har med saken att göra. Epic Games har funnits i branschen sen 1991 så de borde också vara av med sin ”ny i branschen”-stämpel sen länge.

Det här hittar jag på reddit i frågan:

”Therefore, you do have to install all games through the EGS launcher. Each game will be installed to its respective directory. That directory is your full copy of the game. You can create a backup copy, zip it up, and put it away. You can shut down EGS and even uninstall it. And your game will function properly.

So let's say for example, Epic explodes. There is no more Epic games and no more EGS client. Well guess what? You still have all your games. All your games will still fully function since none of them require the EGS client to access the internet to verify. While devs have the option to apply DRM to games or not, the EGS client itself is DRM-free.

This is not true if Valve and Steam explodes. This is because your games require Steam client to access the internet to verify DRM in order for them to function. There is no failsafe I know of for this other than if they were to know in advance they were going to explode, and release all hostages.”

Medlem
Skrivet av Thane:

NoOch jag förstår inte vad det har med saken att göra. Epic Games har funnits i branschen sen 1991 så de borde också vara av med sin ”ny i branschen”-stämpel sen länge.

Det här hittar jag på reddit i frågan:

”Therefore, you do have to install all games through the EGS launcher. Each game will be installed to its respective directory. That directory is your full copy of the game. You can create a backup copy, zip it up, and put it away. You can shut down EGS and even uninstall it. And your game will function properly.

So let's say for example, Epic explodes. There is no more Epic games and no more EGS client. Well guess what? You still have all your games. All your games will still fully function since none of them require the EGS client to access the internet to verify. While devs have the option to apply DRM to games or not, the EGS client itself is DRM-free.

This is not true if Valve and Steam explodes. This is because your games require Steam client to access the internet to verify DRM in order for them to function. There is no failsafe I know of for this other than if they were to know in advance they were going to explode, and release all hostages.”

Tänkte lite innan jag skrev tidigare
"Måste jag påpeka att Valve och Epic har existerat tidigare och att jag enbart snackar om deras platformar nu? nej då, det förstår dom"

Suck vad jag hade fel.

Du vet att EGS (Epic Games Store) har spel med DRM right?
Inte alla är DRM fria.
Likaså med Steam, finns en drös som är DRM fria
Steamworks som agerar som Steams DRM är HELT VALFRITT, dock i stort sätt alla devs väljer att använda det ändå.
Sånt finns inte på EGS out of the box, det är något som utvecklarna måste koda själva. (att klienten ska vara på i bakgrunden)

Sen är det inte rätt forum att säga att det finns emulatorer för steam (SmartSteamEMU)
Dör steam, så kommer majoriteten av dina nedladdade spel fortfarande att kunna spelas.

EGS och Steam är lika dåliga när det kommer till DRM och vad som händer efter deras död.
Vill man ha DRM fritt så vänder man sig till GOG, en no brainer.

Men poängen här är om det verkligen är förståndigt att lägga ner pengar på en ny platform som många visar trots mot och när det redan finns ett flertal andra platformar som gör ett bättre jobb.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Men poängen här är om det verkligen är förståndigt att lägga ner pengar på en ny platform som många visar trots mot och när det redan finns ett flertal andra platformar som gör ett bättre jobb.

Risken för att en plattform stänger ner är extremt liten. Det finns inga tecken på att EGS kommer göra det. De som ”visar trots mot” är som vanligt människor som skriker bojkott och kommer i slutändan inte vara en tillräcklig majoritet för att göra en skillnad. Eftersom att folk kommer fortsätta använda EGS särskilt med gratisspel och bra rabatter.

Vad är ett bättre jobb? Steam är långsamt, storepage är hemskt designad, de saknar kvalitetskontroll och låt oss inte glömma den höga royaltyn för ingen anledning. Steam finns och går att tolerera, mer än det njaa pass.

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

Risken för att en plattform stänger ner är extremt liten. Det finns inga tecken på att EGS kommer göra det. De som ”visar trots mot” är som vanligt människor som skriker bojkott och kommer i slutändan inte vara en tillräcklig majoritet för att göra en skillnad. Eftersom att folk kommer fortsätta använda EGS särskilt med gratisspel och bra rabatter.

Vad är ett bättre jobb? Steam är långsamt, storepage är hemskt designad, de saknar kvalitetskontroll och låt oss inte glömma den höga royaltyn för ingen anledning. Steam finns och går att tolerera, mer än det njaa pass.

30% är en industri standard och är inte en royalty avgift.
Det är för att betala för tjänsten, servrarna och alla dess funktioner.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

30% är en industri standard och är inte en royalty avgift.
Det är för att betala för tjänsten, servrarna och alla dess funktioner.

12% är en bättre deal för devs oavsett. ”Vi brukar göra så” är inte ett stabilt argument, med tanke på vad Steam tjänar kan man tycka att det borde vara en bättre plattform.

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

12% är en bättre deal för devs oavsett. ”Vi brukar göra så” är inte ett stabilt argument, med tanke på vad Steam tjänar kan man tycka att det borde vara en bättre plattform.

Tjänsternas funktion och stabilitet reflekterar priset.
Epic skulle inte kunna ta 30% även om dom ville, inte om dom ska tävla mot Valve.

Tänk såhär också, varför ska du behöva lida med en sämre tjänst bara för att publishers ska få mer pengar i fickan? (Ja, i flesta fall så tar utgivarna en majoritet av pengarna, efter kontrakt ofc, men självpublicerar utvecklarna, då får dom ju hela kakan ofc)

Notering
Sony, Microsoft, Nintendo, Ubisoft, EA, GOG
Samtliga tar 30%
De tre förstnämnda tvingar dig också att betala extra för att ens kunna spela online.
Folk bråkar och gnäller inte över det, så varför ska Valve få skit över Steam?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Tjänsternas funktion och stabilitet reflekterar priset.
Epic skulle inte kunna ta 30% även om dom ville, inte om dom ska tävla mot Valve.

Tänk såhär också, varför ska du behöva lida med en sämre tjänst bara för att publishers ska få mer pengar i fickan? (Ja, i flesta fall så tar utgivarna en majoritet av pengarna, efter kontrakt ofc, men självpublicerar utvecklarna, då får dom ju hela kakan ofc)

Notering
Sony, Microsoft, Nintendo, Ubisoft, EA, GOG
Samtliga tar 30%
De tre förstnämnda tvingar dig också att betala extra för att ens kunna spela online.
Folk bråkar och gnäller inte över det, så varför ska Valve få skit över Steam?

Jag gnäller och bråkar emot alla som tar 30%, det är inte en rimlig kostnad. Klart tar utgivarna en majoritet av pengarna då iaf de bra utgivarna ger en hel del under utvecklingsperioden. Däremot känner jag inte att funktionerna som Steam ger är värda den cut som de tar.

Men ser inte hur denna konversation ska leda vidare till något.

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

Jag gnäller och bråkar emot alla som tar 30%, det är inte en rimlig kostnad. Klart tar utgivarna en majoritet av pengarna då iaf de bra utgivarna ger en hel del under utvecklingsperioden. Däremot känner jag inte att funktionerna som Steam ger är värda den cut som de tar.

Men ser inte hur denna konversation ska leda vidare till något.

Alla har rätt till sin egna åsikt
Även om den är helt tokig och fel


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

@Godofcheese: Bara för att Steam funnits visst länge, betyder inte per automatik, att det är en bra "tjänst"....
Snarare tvärtom.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

@Godofcheese: Bara för att Steam funnits visst länge, betyder inte per automatik, att det är en bra "tjänst"....
Snarare tvärtom.

Oh my
Något bra måste dom väll göra för att vara den största butiken / platformen på PC?
Speciellt efter 16 år så borde dom väll ha försvunnit / gått i konkurs om det var skit


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

@Godofcheese: Nej, dom har inte gjort något bra, däremot hade dom i stort sett monopol väldigt länge.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

@Godofcheese: Nej, dom har inte gjort något bra, däremot hade dom i stort sett monopol väldigt länge.

Där kom det
"Monopol"
"Inte gjort något bra"

Du är obviously ett troll så jag hoppar av tråden här


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Orkar inte dyka in i diskussionen här, men det är klart att längden en spelklient varit aktiv spelar roll för förtroendet, något annat är absurt. Sen kan man ha förtroende för företag bakom klienten och att det kompenserar för det, men det har inte jag.

Finns säkert mycket problem med Steam och säkert en poäng i ökad konkurrens, men jag är för konservativ och bekväm i den här frågan. Var en smärre mardröm att pröva Origin eller Uplay, även om denna är bättre - nej tack. Vill ha mina grejer på ett ställe.

Spelet då? Finns säkert en kundgrupp för dessa Saga-titlar, men den tillhör inte jag. Tycker CA ska sluta lägga tid på massa små skitspel och istället producera riktiga titlar. Gillade inte sidospåret med WH, trots att jag älskar fantasy. För mig är de historiska faktorerna viktiga för mitt TW-intresse, trots att jag skiter i om hjälmarna inte är helt historiskt korrekta eller att vissa enheter har kvinnliga krigare.

12
Skriv svar