Aktieägarna ryter ifrån när Activision-chefen Bobby Kotick föreslås få stor bonus - trots nedskärningarna

Medlem
Skrivet av Baronova:

Jag har aldrig fattat grejen med att chefer får enorma bonusar. Vad fyller det för syfte? Varför ska inte pengarna stanna inom företaget så att företaget kan antingen expandera eller säkerställa sin framtid?

Anledningen är för att öka intäkterna. Du får X i bonus om vi når Y resultat. Då kommer cheferna göra allt dom kan får att nå sina mål. Först så ökar företaget i vinst och då höjs värdet på aktien.

Bonusar ger bra resultat men kan ge dålig arbetsmiljö för dom som ligger längst i botten.

Har själv jobbat på ett företag som började ge bonusar till chefer och jävlar vilket helvete den arbetsplatsen blev efter det men dom öka för varje år tyvärr.

Medlem

Jag och brorsan skulle för nån vecka sedan testa gratis versionen av Starcraft. Tänkte det vore kul att bara nooba oss mot datorn.

Men alltså vi gav upp, alla menyerna var sjukt röriga med olika skumma gamemodes. Det var som en labyrint med olika offers att betala för saker.
Sluta med att vi gav upp och körde något annat.

Blizzard har gått utför de senaste 10 åren. Dom har haft lyxen att ha en väldigt lojal skara fans, men nog fan har dom lärt sig hur man mjölkar spelare på så mycket pengar dom möjligtvis kan.

Sjukt lite förtroende för Activision Blizzard, så tänker vara extra snåla mot dom i framtiden.
Bara att inse att gamla Blizzard är borta sedan länge.

Medlem

Finns få personer jag avskyr mer än Bobby Kotick.

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Logiken är egentligen ganska enkel:
Bonus ges till folk som gjort ett bra jobb (såklart sjukt förenklat men ja).

Att tvingas skära ner på folk är ju tråkigt på individnivå men sett till ett företags ekonomi/framtid kan det vara helt rätt sak att göra. Marknaden förändras, om man inte anpassar sig (tex genom nedskärningar, blir man utkonkurrerad). Detta kommer innebära expansioner och recessioner.

Nedskärningar kan också göras på bra/dåliga sätt. Nedskärningar kan vara riktigt svårt och få enormt destruktiva konsekvenser om de görs fel.

Nedskärningar är inte heller tvunget ett tecken på att ett företag går dåligt, det kan handla om ingrodd ineffektivitet i strukturer som behöver göras om. Oftast kallar man det då något annat "effektivisering" men orden används ofta synonymt beroende på perspektiv.

Alltså kan en bonus vara fullt rättfärdigad trots en nedskärning, den kan ha varit helt rätt sak att göra, den kan ha gjorts på ett bra sätt.

Rejält förenklat, men logiken att nedskärningar och bonusar skulle vara motsättningar är ofta direkt felaktig. Sen kan man ha åsikter om oreglerad kapitalism och bonusar (bör ha till och med), men det är en annan sak.

I'm man drivit företag till en punkt där man sparkar 700+ Pers låter ju som att man ska sparkas

Medlem
Skrivet av toern:

Känns som att enda anledningen att bonusar existerar är för att alla andra kör med det och för att locka chefer måste man matcha denna bonus till en viss grad, där jämförelser mellan olika företag kan göras. Man önskar att det kollektivt kunde tas bort så att bara lönen spelar in, och sedan sätta de pengarna i företaget, men det är ju naivt att tro att det skulle hända tyvärr.

fan kicka idioterna som vill ha hög idioti bonus och promota nån inifrån, är han kass på jobbet promotea näste man hur svårt ska det va?

Medlem

Hela vårt ekonomiska system är sjukt och det här ett symptom på det. Makten att förändra är dessutom koncentrerad till samma grupper resursstarka som gynnas av systemet, vilket är en stor anledning till att det drivits så långt och är svårt att förändra.

Skrivet av toern:

Känns som att enda anledningen att bonusar existerar är för att alla andra kör med det och för att locka chefer måste man matcha denna bonus till en viss grad, där jämförelser mellan olika företag kan göras. Man önskar att det kollektivt kunde tas bort så att bara lönen spelar in, och sedan sätta de pengarna i företaget, men det är ju naivt att tro att det skulle hända tyvärr.

Detta är väl ganska självklart?
Om du vill ta reda på din egen lön så får du ju titta på löneläget för liknande tjänster på olika ställen.
Här har du den mest utsatta positionen i ett multimiljard-företag med långtgående risker för företag, investerare, pensionssparare, etc. Självklart måste han jämföra sin position med andra VD:ar i företag av samma storlek.

Vi ska också tänka på att när den här snubben gör ett bra arbete så handlar det om mycket, mycket mer pengar än den här bonusen han får. Det är alltså OBSCENT mycket pengar som rör sig i företaget och kostnaden att sparka honom skulle vida överstiga den bonus han får. För att inte tala om kostnaden att hitta en VD av samma kaliber, de växer trots allt inte på träd.

Det krävs en särskild sorts hjärna för att ens orka befatta sig med en VD-position i ett sådant här företag. Inte helt osannolikt en hjärna med skarpa psykopatiska/sociopatiska drag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Medlem
Skrivet av Sickness666:

Dålig idé. Resultatet av det skulle bara vara högre lön, och det blir svårare att koppla till rörselseresultatet för företaget.

Det kan det nog vara, är rakt ingen expert på ekonomi. Dock verkar det som att det är största anledningen till att bonusar finns? I det formatet osv - som en utomstående - verkar det mesta handla om att gör man inte som andra företag i samma bransch, är man inte kompetitiv när man rekryterar chefer.

Skrivet av toern:

Det kan det nog vara, är rakt ingen expert på ekonomi. Dock verkar det som att det är största anledningen till att bonusar finns? I det formatet osv - som en utomstående - verkar det mesta handla om att gör man inte som andra företag i samma bransch, är man inte kompetitiv när man rekryterar chefer.

Finns säkert skattetekniska skäl också. Det torde vara en helt annan skattesats på en bonus än vad det är på en lön.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Påminner lite om hur Patrick Söderlund fick typ 20 miljoner dollar efter att han lämnade EA efter att Battlefield 5 gick lång under förväntningarna. Går det bra för cheferna för dem överdrivna bonusar och gör dem dåligt ifrån sig får dem också extremt mycket pengar i fallskärm.
Så argumentet att dem får så mycket pengar pga. att det är dem som har allt ansvar och är anledningen för framgångarna håller inte då dem fortfarande kommer få pengar även om dem kan vara ansvariga för finansiella fiaskon.

Skrivet av mobmoben:

Påminner lite om hur Patrick Söderlund fick typ 20 miljoner dollar efter att han lämnade EA efter att Battlefield 5 gick lång under förväntningarna. Går det bra för cheferna för dem överdrivna bonusar och gör dem dåligt ifrån sig får dem också extremt mycket pengar i fallskärm.
Så argumentet att dem får så mycket pengar pga. att det är dem som har allt ansvar och är anledningen för framgångarna håller inte då dem fortfarande kommer få pengar även om dem kan vara ansvariga för finansiella fiaskon.

Men alltså... Blanda inte ihop bonus med uppsägningsvillkor. Till och med jag, som tillsvidare-anställd, har tre månadslöner i fallskärm om min arbetsgivare inte kan ha kvar mig. Dock är det svårare att sparka mig än vad det är att sparka en VD, därav är det få som sätter sig i en chefsposition utan att avtala en bra ersättning i händelse av att de får sparken.

Sedan är en VD en anställd person. Han/hon är inte mer personligt ansvarig för företaget än vad en vanlig löntagare är. För det hade ju varit sjukt om löntagarna varit tvungna att betala för att ersätta förluster i ett bolag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Välförtjänt, men tveksam timing.
Det är inte vem som helst som klarar att vara VD på den här skalan. Mycket oförvånand över tonen här dock. Självklart skulle ni själva avstå en hög kosing till "fördel" för erat jobb (egenföretagare exkluderade).

Medlem

@Brutulv: Precis. Vad folk inte verkar fatta är att Koticks jobb inte är att ge oss bra datorspel utan att se till att hans arbetsgivare tjänar så mycket pengar som möjligt. Spel behöver inte vara bra för att sälja, det krävs bara att dom är någorlunda kompetent programmerade samt att det står Call of Duty på kartongen.

Avstängd
Skrivet av MaxWarp:

@Brutulv: Precis. Vad folk inte verkar fatta är att Koticks jobb inte är att ge oss bra datorspel utan att se till att hans arbetsgivare tjänar så mycket pengar som möjligt. Spel behöver inte vara bra för att sälja, det krävs bara att dom är någorlunda kompetent programmerade samt att det står Call of Duty på kartongen.

Hans jobb är inte att ge oss bra datorspel.
Men ger han inte oss/publiken bra spel. Så köper man inte hans spel.
Så på något sätt blir han väl tvungen att anställa människor som förstår sig på strukturen annars åker han. Som många innan honom.

Medlem

@Konstig Inombords:
Nu förutsätter du att det finns tillräckligt många människor som bryr sig och har självdisciplin nog att avstå från något dom vill ha för att det ska märkas i Activisions årsredovisning. Den stora massan vet inte eller bryr sig inte om vad som händer i branschen. Dom bara kollar på nästa CoD-trailer på YouTube, trycker på ogilla-knappen därför att tydligen ska man bara göra det nuförtiden, och sedan köper dom spelet innan det ens släppts.

Så länge det är så kommer spelutgivarna fortsätta ge konsumenterna mindre och mindre för pengarna varje år.

Medlem
Skrivet av aholman:

I'm man drivit företag till en punkt där man sparkar 700+ Pers låter ju som att man ska sparkas

Minns jag inte helt galet sparkade de folk som arbetat med marknadsföring, administration och e-sportscenen. Anledningen var att de ville kunna ha ett större fokus på att utveckla spel. Låter inte helt dumt, tycker jag.

Alla som fick sparken fick också avgångsvederlag och hjälp för att kunna finna nya jobb.

Så, absolut, att folk får sparken är alltid trist. Men om det görs snyggt, och av en vettig anledning som att man försöker ta företaget i en ny riktning, så tycker jag att det är okej.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Utan anställda finns ingen vd.
Sedan är frågan hur mkt bonus får han?
Det fanns inget som tydde på hur mkt bonus han får.

Och min personliga fråga är ska en vd få mkt mer lön än den anställda och varför?
Mitt svar är han bör inte ens få dubbelt ens.
Men sedan så finns det en marknad för hur det ska fungera.

Jag säger inte att det är rätt.
Men ingen verkar kunna bryta det kugghjulet och då fortsätter dem otroliga summor som vd:n får.

Jag har redan svarat varför han ska få mer: en VD är aldrig ledig, de är ytterst ansvariga för företaget, med allt vad det innebär. Du anser att någon aldrig ska vara ledig, men ändå tjäna som en knegare? Var är rättvisan där? knegaren jobbar 8-17, har 5+ veckors semester, etc, etc. VD'n har hög lön, och visst, semester, som kan tvingas abryta pga problem med företaget. För knegaren fortsätter semestern. Etc, etc. VD'n får betalt för det arbete personen lägger in, och ansvaret personen bär på.

Att de får otroliga summor måste ju baseras på hur mycket företaget drar in, vad kulturen på företaget är, och en massa andra faktorer. Jag säger inte det är rätt att han får så många miljoner i Blizzards fall, men det är upp till ledningen att besluta om bonusar. Det är sällan VD'n har den makten. Det är styrelsen som sitter på den makten.

Skrivet av aholman:

I'm man drivit företag till en punkt där man sparkar 700+ Pers låter ju som att man ska sparkas

Hur menar du? De sparkades inte för att Blizzard skulle överleva. Varför de sparkades kommer vi aldrig få reda på. Det kan som föregående talare sagt handlat om effektivisering av en dålig struktur som gjorde att de blev överflödiga.

Skrivet av hannes.theorell:

Finns säkert skattetekniska skäl också. Det torde vara en helt annan skattesats på en bonus än vad det är på en lön.

Inte i Sverige iaf. Julbonusen jag fick lades ovanpå min lön. Tack staten, som tog 50%. Fuck you Löfvén. Jävla tjyvar i Rosenbad.

Skrivet av hannes.theorell:

Sedan är en VD en anställd person. Han/hon är inte mer personligt ansvarig för företaget än vad en vanlig löntagare är. För det hade ju varit sjukt om löntagarna varit tvungna att betala för att ersätta förluster i ett bolag.

Jo, det är precis det personen är. VD'n är ytterst ansvarig för företaget. Att säga att en VD är lika personligt ansvarig för ett företag som knegaren på golvet är absurt. knegarens arbetsuppgift kan tex vara vaktmästare, personens ansvar är vaktmästeri. VD'n arbetsuppgift är att se till att företaget fungerar och styrs enl. uppdrag från styrelsen. Helt olika ansvarsnivåer. Vaktmästaren är inte ansvarig på något sätt för företaget, vare sig som legal person eller via arbetsuppgifter. Han är ansvarig tex för att dörren där borta inte faller av gångjärnen och att toan inte översvämmar.


signatur

I drank what?

@Mirage: Och min bonus körs som aktieutdelning med bara 20 % skatt. Men de riktigt stora bolagen slussar säkert runt bonusen på ett fiffigt sätt så att den helt magiskt dyker upp utan att någon skatt betalats.

VD:n är inte personligt ansvarig på så sätt att denne måste betala för företaget ur sin egen ficka. Det ansvaret åligger företagets styrelse.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Jag jobbar på ett väldigt stort internationellt bolag, men det drivs inte som ett AB, så den lyxen har ingen i företaget. Vår bonus betalas sonika ut som extralön kan man säga, så det mesta går bort i skatt.

Jag sade aldrig VD'n var ekonomiskt ansvarig för företaget, mer än företagets ekonomi dvs att företaget går bra.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Han har inte kodat något spel, men han har sett till att det fanns resurser till att koda spelet, samt vilken styrning företaget ska ha. Han är ytterst ansvarig, och han, liksom vilken annan VD som helst för den storleken på företag är ALDRIG helt ledig, och har jour året runt. Utan VD'n finns det inga anställda.

Sen visst, att ge bonus när du sparkat folk är osmakligt, minst sagt.

Jag förstår och håller delvis med, det jag har svårt med kring just denna VD är att han inte är artisten som skapar magin, han är managern som sköter ekonomin. Med så skickliga artister borde det fan få finnas en gräns för hur mycket pengar man får tjäna på dem. Vem skulle vilja betala mäklaren som sålde din bostadsrätt för 200.000 kr, runt 3.000.000 kr i arvode?

Samtidigt så vet jag för lite om honom och hans "bedrifter" inom företaget för att ha några egentliga åsikter av substans, det låter bara så fel i mina öron med sådana summor. Blizzards anställda har förvandlat löven i företagets trädgård mot sedlar, och Kotick ska ha det mesta av dem då det är så jobbigt att kratta ihop dem nu när han sparkat alla trädgårdsmästarna.

Medlem
Skrivet av Mirage:

...
Inte i Sverige iaf. Julbonusen jag fick lades ovanpå min lön. Tack staten, som tog 50%. Fuck you Löfvén. Jävla tjyvar i Rosenbad.
...

De där 50% var aldrig dina, de har alltid varit avsedda som en betalning för att du fick växa upp i ett land som hållit sig utanför krig tillräckligt länge för att blomstra, som låtit dig växa upp med jämlikhet och möjlighet till personlig utveckling och hälsa, där du kunnat utbilda dig till precis vad du vill, där endast ditt intellekt och dina ambitioner sätter gränsen för hur långt du kan nå. Ett land där dina barn och dina nära kan växa upp i relativ trygghet med förutsättningar som blir bättre för varje år och ett av dina största bekymmer är snabbheten på ditt bredband.

Hade du något att klaga om på riktigt eller?

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Jag och brorsan skulle för nån vecka sedan testa gratis versionen av Starcraft. Tänkte det vore kul att bara nooba oss mot datorn.

Men alltså vi gav upp, alla menyerna var sjukt röriga med olika skumma gamemodes. Det var som en labyrint med olika offers att betala för saker.
Sluta med att vi gav upp och körde något annat.

Blizzard har gått utför de senaste 10 åren. Dom har haft lyxen att ha en väldigt lojal skara fans, men nog fan har dom lärt sig hur man mjölkar spelare på så mycket pengar dom möjligtvis kan.

Sjukt lite förtroende för Activision Blizzard, så tänker vara extra snåla mot dom i framtiden.
Bara att inse att gamla Blizzard är borta sedan länge.

Ska ju också tilläggas att Kotick inte hade något att göra med Blizzard innan 2008.

Han har varit VD för Activision sen 1990.
2008 köpte Vivendi Games (som ägde Blizzard) upp Activision och de behöll Activisions ledning och majoriteten av folk när de mergade.

Medlem
Skrivet av Ender:

De där 50% var aldrig dina, de har alltid varit avsedda som en betalning för att du fick växa upp i ett land som hållit sig utanför krig tillräckligt länge för att blomstra, som låtit dig växa upp med jämlikhet och möjlighet till personlig utveckling och hälsa, där du kunnat utbilda dig till precis vad du vill, där endast ditt intellekt och dina ambitioner sätter gränsen för hur långt du kan nå. Ett land där dina barn och dina nära kan växa upp i relativ trygghet med förutsättningar som blir bättre för varje år och ett av dina största bekymmer är snabbheten på ditt bredband.

Hade du något att klaga om på riktigt eller?

Ja det har jag, men inget jag tänker ventilera här. Jag kan säga att du, liksom många svenskar, är grymt naiv (regeringens favoritord) om vad gemene man utsätts för i landet. Sverige fungerar jättebra, så länge som du passar i mallen. Så fort NÅGOT gör att du inte passar i mallen längre kastas du bort.

Men jag tycker du kan läxa upp folk i förorterna, Malmö, GBG och Sthlm om "relativ trygghet", tvivlar på att många kommer hålla med dig. Jag håller inte med dig om den punkten alls. Inte många pensionärer heller.

Samt, de där 50% var mina. Skatt är inte en betalning, eller menar du på att jag har en skuld till landet?


signatur

I drank what?

Medlem

@Mirage: Jag skrev "relativ trygghet" då vi fortfarande har kriminalitet och utanförskap som föder kriminalitet, som i sin tur göder ilska och rasism som leder till ytterligare utanförskap. En dålig cirkel där mycket kan förbättras, något som inte kommer hända ifall man bara sitter och gnäller på hur mycket "regeringen stjäl". Nu vet jag lika lite om dig som du vet om mig, så jag tänker inte göra samma misstag som dig i att snedspekulera i vad jag gör, tycker och tror på din sida av skärmen.

Det enda jag kan säga är att ifall vi inte haft det skattesystem vi har i Sverige så har du inga garantier för att du hade haft vad du har idag, vare sig vad gäller utbildning, kompetens och yrke...eller något annat för den delen. Vi betalar skatt för att ge ALLA möjligheten att lyckas, något som för mig är ovärderligt. Du verkar göra samma misstag som många andra när du räknar bruttoinkomsten som din egen, utan att förstå att den inte skulle varit den samma ifall skatten inte var tänk att dras från den. Netto inkomsten är din, och ifall du tycker den är för låg för vad du presterar så tar du det med din arbetsgivare istället för att sitta och gnälla på att "regeringen stjäl" från dig.

Du behöver inte se det som en "skuld" till landet, tänk istället på det som en skyldighet att ge andra samma fantastiska möjligheter du själv fått.

Medlem
Skrivet av Ender:

@Mirage: Jag skrev "relativ trygghet" då vi fortfarande har kriminalitet och utanförskap som föder kriminalitet, som i sin tur göder ilska och rasism som leder till ytterligare utanförskap. En dålig cirkel där mycket kan förbättras, något som inte kommer hända ifall man bara sitter och gnäller på hur mycket "regeringen stjäl". Nu vet jag lika lite om dig som du vet om mig, så jag tänker inte göra samma misstag som dig i att snedspekulera i vad jag gör, tycker och tror på din sida av skärmen.

Det enda jag kan säga är att ifall vi inte haft det skattesystem vi har i Sverige så har du inga garantier för att du hade haft vad du har idag, vare sig vad gäller utbildning, kompetens och yrke...eller något annat för den delen. Vi betalar skatt för att ge ALLA möjligheten att lyckas, något som för mig är ovärderligt. Du verkar göra samma misstag som många andra när du räknar bruttoinkomsten som din egen, utan att förstå att den inte skulle varit den samma ifall skatten inte var tänk att dras från den. Netto inkomsten är din, och ifall du tycker den är för låg för vad du presterar så tar du det med din arbetsgivare istället för att sitta och gnälla på att "regeringen stjäl" från dig.

Du behöver inte se det som en "skuld" till landet, tänk istället på det som en skyldighet att ge andra samma fantastiska möjligheter du själv fått.

Skyldighet? Mina SKYLDIGHETER till detta landet upphörde för länge sedan. Detta landet har en skyldighet gentemot sina medborgare, som landet missköter å det grövsta. Min lön, brutto, är min lön. Staten är inget annat än en parasit som lever på det jag producerar. #vadfanfårjag?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Skyldighet? Mina SKYLDIGHETER till detta landet upphörde för länge sedan. Detta landet har en skyldighet gentemot sina medborgare, som landet missköter å det grövsta. Min lön, brutto, är min lön. Staten är inget annat än en parasit som lever på det jag producerar. #vadfanfårjag?

Hade staten en egen röst så skulle den säkert vilja debattera begreppet "parasit" och vem det passar bäst på i sammanhanget. Jag har iallafall ingenting mer att tillföra den här diskussionen.

Ha en om möjligt trevlig kväll.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Skyldighet? Mina SKYLDIGHETER till detta landet upphörde för länge sedan. Detta landet har en skyldighet gentemot sina medborgare, som landet missköter å det grövsta. Min lön, brutto, är min lön. Staten är inget annat än en parasit som lever på det jag producerar. #vadfanfårjag?

Men om du ska ha din bruttolön, hur ska staten få intäkter då? Vem ska betala för vägarna, skolorna, sjukvården, etc? Tänker du själv betala för sjukvården? En operation kan kosta en halv mille - är du beredd att betala det? I USA betalar man mycket själv, vill du ha det så? Har du sett filmen "Sicko"? Den handlar om hur svårt amerikanerna har det angående sjukvården - nu handlar filmen uteslutande om amerikaner som har sjukförsäkring. Tiotals miljoner amerikaner har ingen försäkring och har inte råd att gå till sjukhusen för någonting.

Du är helt ute och cyklar. Precis som den här tråden. Den är full av judehatare och antisemiter. Flera av inläggen gränsar till anmälan #Pjotor, #ben toe, #Ronzem, #hannes.theorell, #Ender, mfl. Jag håller noga koll på vad som skrivs här i tråden. Om vi hade bott i något av de 27 EU länderna där man faktiskt får fängelse för att förneka Förintelsen så skulle jag anmält flera här för judehat till myndigheterna. Var så säker.

Skrivet av SaraLivblad:

Men om du ska ha din bruttolön, hur ska staten få intäkter då? Vem ska betala för vägarna, skolorna, sjukvården, etc? Tänker du själv betala för sjukvården? En operation kan kosta en halv mille - är du beredd att betala det? I USA betalar man mycket själv, vill du ha det så? Har du sett filmen "Sicko"? Den handlar om hur svårt amerikanerna har det angående sjukvården - nu handlar filmen uteslutande om amerikaner som har sjukförsäkring. Tiotals miljoner amerikaner har ingen försäkring och har inte råd att gå till sjukhusen för någonting.

Du är helt ute och cyklar. Precis som den här tråden. Den är full av judehatare och antisemiter. Flera av inläggen gränsar till anmälan #Pjotor, #ben toe, #Ronzem, #hannes.theorell, #Ender, mfl. Jag håller noga koll på vad som skrivs här i tråden. Om vi hade bott i något av de 27 EU länderna där man faktiskt får fängelse för att förneka Förintelsen så skulle jag anmält flera här för judehat till myndigheterna. Var så säker.

Kopplas jag ihop med judehat? Det var något nytt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

Men om du ska ha din bruttolön, hur ska staten få intäkter då? Vem ska betala för vägarna, skolorna, sjukvården, etc? Tänker du själv betala för sjukvården? En operation kan kosta en halv mille - är du beredd att betala det? I USA betalar man mycket själv, vill du ha det så? Har du sett filmen "Sicko"? Den handlar om hur svårt amerikanerna har det angående sjukvården - nu handlar filmen uteslutande om amerikaner som har sjukförsäkring. Tiotals miljoner amerikaner har ingen försäkring och har inte råd att gå till sjukhusen för någonting.

Du är helt ute och cyklar. Precis som den här tråden. Den är full av judehatare och antisemiter. Flera av inläggen gränsar till anmälan #Pjotor, #ben toe, #Ronzem, #hannes.theorell, #Ender, mfl. Jag håller noga koll på vad som skrivs här i tråden. Om vi hade bott i något av de 27 EU länderna där man faktiskt får fängelse för att förneka Förintelsen så skulle jag anmält flera här för judehat till myndigheterna. Var så säker.

Skatt är rimlig inom vissa mängder, 50% är inte rimligt. Man måste inte jämföra med USA när det gäller sjukvård, jämför istället med ett land som har en mycket bättre fungerande sjukvård än både oss och USA, tex Mexiko. Där finns det allmänna sjukhus, som är väldigt billiga (att jämföra med oss) och dyrare där man behöver mer flis eller försäkring eller dylikt. De har allt från "betala vad du vill" doktorer till doktorer för tusentals pesos. Allt handlar där om din inkomst och/eller vad du är villig att betala. Skillnaden är att deras doktorer inte alla är bundna till vad Kamrat Ledare™ bestämmer, så som det är här. Skillnaden där är att om du inte håller med om vad en doktor säger, så kan du få hur många andra utlåtanden du vill, du behöver bara besöka andra doktorer, till skillnad från här där vad doktorn säger är det som gäller, du har bara 1 sjukhus att vända dig till / stad, typ.

Tänk att det fungerar utan 50% skatt. Helt otroligt, eller hur?


signatur

I drank what?

123
Skriv svar