Vilka är de första spelen du spelade?

Medlem

Tidigt 90-tal och jag var runt 3-4 år när jag blev introducerad till NES, SNES, Sega osv, minns dock inte specifikt vilka spel, men gissar på Super Mario som var bland dom första såklart.

Runt -96 så fann jag dock kärleken till PC, då i form av Wolfenstein, Quake, Duke Nukem, Red Alert osv, såg aldrig tillbaka efter det!

Medlem

Intellivision var min första konsol som jag fick runt 1982. Spelade spel som frog bog, burger time och nightstalker.

Medlem
Skrivet av stjärnsoldat:

Pong, Space Invaders, Missile Command, Tank. Det första man kollade in när man reste på semester var arkadhallarna.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/det-var-sveriges-mest-...

Dags att Sverige avskaffar de där dumma lagarna.

https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga-e57....

Arkadhallarna kunde vara det enda roliga under en semester.

Medlem

Oj! Ja jag har spelat Vectrex.. Atari och då speciellt Astroids, Intelivision och Vic20 med shadowfax t ex.. men det första spelet jag hade som farsan släpade hem hette Luxor.. kanske runt 1974-75. Var en ganska hög kontroll som joystick med en trekant på toppen som gick att vrida styra och trycka på. Bowling var det man spelade mest på det minns jag. Någon annan som spelat samma enhet?


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Tennis och Hangman på Luxor Video Entertainment System!


signatur

Är ofta så tyst att man kan höra ett helt ton knappnålar falla.
Spelat spel sen Lode Runner var det nya heta...

Medlem

Mitt första TV-spel hade jag bara en kassett till och det var Supersportic som följde med konsolen. Allt var ju bara olika varianter på Pong men riktigt skoj på den tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=05V6d5iWvQk
Tätt följt av Donkey Kong och Oil Panic på Game & Watch.

Medlem

Måste ha varit något spel på Nintendo 8-bitar som jag inte minns alls mer än Super Mario.
Annars minns jag att ett av de första spelen på PC när vi hade Win 95. Riktigt grymt och häftigt på den tiden!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Kan inte säga helt säkert men kommer ihåg att vi hyrde en NES när jag var typ 7 och att ett av spelen var Clu Clu Land. Har också något minne av Zelda 1/2 men det kan ha varit vid ett annat hyr tillfälle.

Vi skaffade en Amiga 500 när jag var 9 och de två spel vi köpte med den var Onslaught och Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus Games.

FM-guru
F.d. Sisyr

De första spelen jag har minnen av är Cannon Fodder på SNES samt ett litet plattformspel på PC vars namn jag glömt. Spelade säkert något annat dessförinnan, men då var jag så pass liten att minnena inte är kvar.

Medlem

Tror det var Fire Power på Amiga 500. Spelade även nåt annat Amiga 500-spel (plattform) där man var en karaktär som jag minns som en gammal gubbe, som samlade grejer i dungeons. Har ett vagt minne av att man samlade stearinljus(?)

Medlem

nån gång under det tidiga 90 talet, köpte vår far varsin gameboy till mig och brorsan. Tillhörande spel: Tetris
första "ordentliga konsol" ett sega mega drive med sonic 1


signatur

no i will not go loladin no not at all

Medlem
Citat:

Minns typ första mötet med dem att vi spela något interaktivt spel med en blå fågel och att man kunde använda micken.

Låter som fin-fin on Teo, the magical planet. Ett spel som ingick i min pappad jobbdator. Spelades dock inte särskilt mycket av mig. Hade andra spel.

Snes hemma med framförallt Mario. Men också atari/commodore hos kompisar.

Minns inte exakt första spelet men
stunt car racer
defender of the crown
något golfspel - svartvitt
tetris

Var rätt tidigt.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Har många minnen men namnen på de flesta vet jag inte. Tar gärna emot tips vilka det kan vara från dessa beskrivningar. Det va iaf på commodore.
Minns något spel man var varulv i och man skulle undvika poliser tror jag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Werewolves_of_London_(video_g...
Älskade det spelet!

Medlem
Skrivet av Dalaboy:

Tennis och Hangman på Luxor Video Entertainment System!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Channelf....

Ja kolla! Om jag inte minns helt fel så var der knall gula kassetter som spelen låg på?


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Sega master system och Alex kidd, double dragon, golden axe och after burner är mina tidigaste minnen.

Nintendo 8 bit kom senare för mig.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag fick NES julen 1991 tillsammans med Super Mario Bros 3, jag kommer än ihåg hur förvånad och glad jag blev - då min mor tyckte (och fortfarande tycker) att tv-spel är något som inte tillför något. "Läs en bok", "gå ut och lek" var alltid motargumenten när jag ville spela. Jag hade innan spelat SMB1, Ice climber, Zelda 1 hos en klasskompis förvisso.

Men, det var inte SMB 3 som var mitt första möte med spel, utan med C64 tror jag, två kompisar som var ett år äldre än mig hade varsin (och som hade lite mera spel-liberala föräldrar / dom brydde sig inte som min mor). Giana sister, Bubble bobble torde ha varit bland de första spelen.

Men min far var den som introducerade mig för spel på PC, på hans nya Macintosh 5120 - det torde ha varit runt 1988. Jag ärvde den datorn något år senare och har sedan runt 8 års ålder alltid haft en egen dator (något som polarna var grymt avundsjuka på). På 5120 installerade jag en herrans massa olika spel, men tyvärr kastade jag datorn när jag flyttade hemifrån, något jag naturligtvis ångrar idag.

Runt 1991 bytte farsans jobb från Mac till PC och med det kom även det härliga spelet Winter Challenge från Accolade, vilket vi båda tävlade ihärdigt i på hans helt nya bärbara PC.. Kommer tyvärr inte ihåg märket, men den hade en svart-vit skärm och var troligtvis en Siemens.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Enkelt, Lemmings utgiven av Psygnosis på min farfars Mac på den tiden!

Medlem

Pong och Space Invaders.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Vad hette spelet till intelvision där man körde uppåt med nåt jag gissar var en bil, då det kunde likväl varit pong spelet grafiskt... Men commodore64 och Nin8bit var det första maskinerna som fick en inse hur kul tv spel kunde vara? Rambo spelet till commodre64, musiken är fortfarande grym i spelet, klassiker!

Lyssna så fet!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Har ett svagt minne av att farsan hyrde ett SEGA på lokala godisbutiken, men då var jag så ung att jag inte minns vilka spel det var ens.
Tror det första spelet jag faktiskt minns är Excite Bike på NES.

Men minns att första spelet jag körde på PC var Apache Longbow typ 1996 eller nåt. Kanske är därför jag har en svaghet för militär-simulatorer nuförtiden.

Medlem

Lite svårt att minnas exakt vilket var mitt första spel som laddades upp på C64an.. men ett av dom som jag spenderade tid med som liten var

Vet att morsan var den som hade high-score Kul spel förörigt!

Redaktör

Antagligen Pong. Jag var dagbarn hos min farbrors fru, och förmodligen lånade de en konsol av någon. Alternativt Sprint 2 eller nån variant av det, vid kassan på Tempo i Hedemora.


signatur
Medlem

Spelade super mario bros 3 till nes som mamma och pappa hade, sen fick jag ett sega game gear av min morbror som hade ninja gaiden och några andra spel. Nostalgi👌

Medlem

Minns inte vad det hette,men det var ett kalle anka spel på sega megadrive.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Skönt att se att det uppenbarligen hänger så så många "boomers" på FZ av spelen att döma.

Jag har också svårt att säga vad som var först. Farsan tog hem den där med två paddles som man kunde lira Tennis (Pong), squash och ishockey. Står helt stilla i gubbhjärnan nu... Men om det var före eller efter jag spelade Pac Man i en arkadhall, det vete fasen. Hade även två olika handhållna Puc Man (inte felstavat). Första egna datorspelet är jag dock helt säker på. Omega Race till Vic 20 vilket jag lagt stört mycket timmar på.

Flakmonkey
Skrivet av perihelion74:

Skönt att se att det uppenbarligen hänger så så många "boomers" på FZ av spelen att döma.

Jag har också svårt att säga vad som var först. Farsan tog hem den där med två paddles som man kunde lira Tennis (Pong), squash och ishockey. Står helt stilla i gubbhjärnan nu... Men om det var före eller efter jag spelade Pac Man i en arkadhall, det vete fasen. Hade även två olika handhållna Puc Man (inte felstavat). Första egna datorspelet är jag dock helt säker på. Omega Race till Vic 20 vilket jag lagt stört mycket timmar på.

Boomers? Det är väl efter andra världskriget fram till slutet på 60? Tror snarare att det är många "Generation X:are" som väl ska vara 70 och 80-talister. Men ja det är kul att se Får många härliga nostalgitrippar när man ser namn, skärmdumpar och filmer från spel som man lirade i sin barn och ungdom

Medlem

Pong på en konsol som min kusin hade i början av 80-talet. Fick senare ärva apparaten, men kan inte komma ihåg vad den hette.

Medlem

Jag minns när min pappa hade tagit med en Windows laptop från jobbet hem och jag och min brorsa fick testa SkiFree. Magi!

Minns också att min betydligt äldre bror hade ett NES och jag satt storögt och tittade på när han spelade Super Mario. Jag fick dock inte spela på det, men jag gjorde det i smyg.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Skönt att se att det uppenbarligen hänger så så många "boomers" på FZ av spelen att döma.

Boomer är personer som är födda mellan 1946 och 1964...


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Vill minnas att mitt första egna spel jag ägde var Lego island 2, där kan man verkligen snacka kvalité på story och variation i uppdrag.

Skriv svar