Vilka är de första spelen du spelade?

Medlem

Hade ett typ Magnavox 2 hemma innan man fick NES men SMB och NES blev nog det stora. Magnavox bjöd ju inte in på några äventyr liksom typ pacman, pong liksom

Inaktiv
It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Baronova:

Första spelet jag minns tydligt var Stötnisse Åker Hiss.

Remake till PS5!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Super Mario Bros till NES 1987. Mina kusiner hade en NES, jag och min bror spelade som besatta varje gång vi träffade dem. Vi fick vår NES först 1989. Möjligen kan jag ha spelat Pong och något Game & Watch tidigare, men mitt första riktiga minne av att spela tv-spel är just Super Mario Bros.

Medlem

Måste nog vara stugan, Det var när jag gick i 5an tror jag. NES med Super Mario var lite senare, samt att jag hängde i en Arkad på pappas jobb som liten.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Jag hade också en sån där! Men en med två skärmar, en röd. Tror spelet hette ”oil spill” eller nått sånt, man skulle samla olja i hinkar.

Medlem

Dom första spelminnena jag har är från:

"Armor Attack" till Vectrex

"Venture" Till Atari 2600

och "Gorf" till Atari 2600


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Mina tidigaste minnen


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag minns inte helt säkert, men det kan ha varit en Pong-klon eller spelet Rocket Command på VIC-20. Basic-koden till det senare var med i manualen till VICen.

Bättre minns jag Avenger (Space Invaders-klon), Downhill, Bonzo och Traxx på samma plattform.

Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag hade också en sån där! Men en med två skärmar, en röd. Tror spelet hette ”oil spill” eller nått sånt, man skulle samla olja i hinkar.

Oil Panic.

Medlem

Space Invaders på familjens Texas Instrument TI-99/4A.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Oj, kul tråd! Kan inte riktigt minnas det allra första spelminnet men har gott om gamla härliga spelminnen tillsammans med brorsan i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Det var många spel som gick varma på vår Amiga 500, som exempelvis Hill Street Blues, Wings, Police Quest serien men kanske framförallt B17 Flying Fortress och Elite II Frontier. Där har vi många timmar tillsammans där vi planerat nästa rymdtrip eller vilka varor som skulle smugglas. En annan gammal goding som få brukar känna till var Rome AD92, vilket underbart spel. Det var ett RPG i romarriket där man började som slav och arbetade sig uppåt.

Tror nog jag ska ta en tur ut i garaget och plocka fram den gamla Amigan igen...


signatur

Balthazar

Medlem

Mina första spelminnen är från mitten av åttiotalet. Man var fascinerad arkadespel som Elevator Action, Wonder boy och Outrun. Kommer dock ihåg att jag fick testa något spel på en konsol runt 1985 där man var en röd och en blå pansarvagn. Oklart vad det var för konsol dock. Första egna spelet var Game n Watch Donkey Kong och sen fick jag ett Master system i födelsedagspresent.

Medlem

ja rockstar ate my hamster var nog det första pc spelet. på en amiga.
sen var den nog pong eller nått på konsoll. ja jag e gammel.

Det var nog det där Ping Pong spelet i thumbnail på nån apparat jag kopplade in i farmors gamla TV. Det medföljde 2st kontroller man hade två snurrhjul på.

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=Z6L02ZGW3jA

International Soccer till C64. Detta var det första jag spelade och det första spel jag såg. Nästa var Pole Position. Även det till C64. Sen minns jag inte vad det blev. En drös C64 spel.

Medlem

Första spelkonsolerna/datorerna man hade var G7000, Vectrex och Vic-20.

En av de allra första spelen måste ha varit Gunfighter/Showdown till G7000:

Shadowfax till Vic-20 var också en av de allra första. Jag minns att jag tyckte hästarna rörde sig så realistiskt:

Vectrex var väldigt speciell på många sätt. Dels att varje spel hade en medföljande transparent panel man satte fast framför skärmen för att få färger och interface till spelen, men även att det fanns ett ritprogram och en ritpenna som man kunde rita direkt på skärmen med. Snudd på gammaldags touch-screen asså. Man kunde göra animationer vilket var skoj. Här demonstreras ritpennan och hur man kunde rita direkt på skärmen. Rekommenderar att du tar en snabbtitt. Inte illa för en spelkonsol från 1982:

Minestorm på Vectrex var en av mina allra första höjdare:

Super Mario Bros på NES spelade man några år senare, men det var såklart väldigt speciellt. Spelade hos en kompis som hade hyrt konsolen och spelet, och när jag kom hem på kvällen så kunde jag inte sluta tänka på hur häftigt det var. Den dagen farsan (tack pappsen - R.I.P.) kom hem med en NES så kunde man knappt tro att det var sant. Då blev det Ice Climber med brorsan och det var magiskt!

Medlem

Jet Set Willy till ZX-Spectrum. Jag var fem år och spelet var skitläskigt!

Medlem

Första spelminnet jag kommer ihåg är när jag fick ett Gameboy medföljande Tetris när jag fyllde år.

Flakmonkey

Svårt att säga om det faktiskt var de absolut första men de här har jag tydliga minnen av att ha spelat

Medlem

Nintendo 8 bitars!
Men det var ett antal år senare typ mellan stadiet när jag fick se spel som doom, quake c&c som det började på riktigt för mig.

Mina föräldrar köpte en pc runt 97 (om jag minns rätt) Jag skramlade ihop till Interstate 76. Farsan köpte Duke nukem 3d plus Diablo till mig. Jag var en extrem glad men blek tonåring den sommaren 😀

Medlem

Brorsan som är 9 år äldre än mig hade både en Atari 2000 och en c64.

De första spelminnerna jag har är från att han lär mig hur man stoppar in disketten och skriver in "run" för att starta spelen i C64. Vi hade rätt många spel, men Giana Sister och Bubble Bobble gick helt klart varmast 😊

Jh
Medlem

Oj vad svårt att komma ihåg.. men det var varken pc eller konsoll.
Det måste varit ZX Spectrum och kanske ett spel som Skool Daze 🤔
Efter det blev det C64 och vidare till Amiga❤


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Donkey Kong och Octopus på Game & watch (arvegods från syskon, alla kompisar hade nes). På min första PC (486 DX2 66Mhz) vart det Pippi Långstrump och NHL 96. Hardcore gaming ftw..


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Det var nog Super Mario på NES. Men det starkaste minnet är Warcraft 2 på PC.

Medlem

Det första spelet jag spelade var nog Sonic 2 till Sega Mega Drive. Kan emellertid inte påstå att jag var överförtjust i det.

De första spelen som jag verkligen föll för var istället Warcraft 2 och SimCity 2000. Jösses vad de förändrade min värld. Skulle jag alls vara samma människa om jag inte hade introducerats för dem av en vän? Tror i vart fall inte att spelintresset skulle ha varit detsamma annars.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Fick en sån här som present i mitten av 80-talet.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Första spelet jag minns var Triple Action till en Intellivision tror jag den hette. Förvånansvärt god fysik i flygspelet. Synd man inte behöll den.

Medlem

Pong, Space Invaders, Missile Command, Tank. Det första man kollade in när man reste på semester var arkadhallarna.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/det-var-sveriges-mest-...

Medlem

Jag minns mest att jag kunde sitta länge och titta på när andra spelade, och fascineras över allt som hände på skärmen. Det var som att titta på tecknad film (mitt intresse för spelfilm var väldigt litet). När det blev min tur greppade jag kontrollen och provade, men vem av oss som spelade kom alltid i andra hand.

Medlem

Farsan köpte ett NiNTENDO NES 8-Bit konsol på slutet av 80-talet med spelen Ice Climber och Super Mario Bros. Var ca 5 år gammal då jag lirade dessa. Sedan har jag minnen från att vi hade en gammal PC en 386a med pirat spel på disketter. Lirade Commander Keen, Larry 1 och Secret of Monkey Island. Sedan köpte farsan en begagnad SEGA Mega Drive i början på 90-talet genom den gamla slagrutetidningen "Gula Tidningen" då internet inte var på tapeten. Där kom spel som Sonic och NHL 93 med bl.a. Favoritspel till Mega Drive eran var Bonanza Bros och General Chaos. 2 riktigt charmiga co-op lir som jag dyrkade.

Hade en polare som hade fixat nån specialkassett i Japan till NES 8-Bit i början på 90-talet som hade 200 spel installerade på kassetten. Jag var så jäkla avundsjuk på honom minns jag. Hehe. Den hade nåt as roligt pansarvagnsspel bl.a. som man kunde lira i co-op. Ägde aldrig någon Commodore 64 men hade en polare som hade en sån enhet så fick iaf chansen att prova på den som liten. Hemska laddtider på 45 minuter bara för att starta upp ett spel. Hehe. Sedan hade jag en annan polare som hade en Amiga 500 dator med massor av piratspel bl.a. "Nord och Syd" spelet som var kul minns jag.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skriv svar