Hur skapas och defineras ett community i spel?

Medlem
Hur skapas och defineras ett community i spel?

Jag har länge funderat på detta. En del spel har en hög mängd giftiga (toxic) spelare som agerar hotfullt eller nedvärderande gentemot andra (och ofta nya) spelare. Om man behöver hjälp eller inte förstår något är man per automatik mindre värd. Samtidigt går det att finna raka motsatsen i andra spel, där spelare strävar efter att få hjälpa och bidra till att träna upp nya och okunniga spelare.

Jag tänker direkt på exempelvis Counter-Strike eller DOTA 2, där det hör till normaliteten att stå ut med glåpord och förolämpningar så fort man gör ett felsteg eller inte spelar efter någon annan spelares preferenser och önskningar.

Jag har nyligen börjat spela Final Fantasy XIV, och är nästan överväldigad över hur hjälpsamma alla jag stöter på är, vilket är varför jag kom att tänka på detta trådämne. I spelet finns det ett slags mentorprogram, där veteraner kan bli mentorer med målet att hjälpa nya spelare (och återkommande spelare som varit inaktiva ett tag).

Så varför är det ibland så stora skillnader på communities i spel? Vad är det som avgör om ett community är giftigt eller hjälpsamt? Har det att göra med hur strikta spelutvecklarna är med att straffa oönskat beteende? Är det beroende på hur gammalt spelet är, där ett äldre spel har fler veteraner och färre nykomlingar vilket skapar en högre genomsnittlig skicklighetsnivå? Eller hur spelet bemöter nya spelare; alltså hur mycket man är tvungen att förlita sig på andra för att komma igång?

Jag är också lite intresserad av vad ni har för erfarenheter kring just detta. Vilka spel har ni upplevt varit extra hjälpsamma/giftiga?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Min erfarenhet är att spel med större tävlingsmoment drar till sig flera idioter. Sådana som tycker det är okej att vara en skitstövel mot allt och alla som kan vara ett hot mot nästa seger. Dota, CS, Overwatch är alla sådana spel.

På andra kanten finns MMO:n och andra spel där den sociala samvaron är halva (eller hela!) grejen. T.ex. när jag återvände till wow classic chockades jag över hur trevliga folk var. T.o.m. när man drog på sig aggro och failade i dungeons. Detsamma kan gälla "barnsligare" spel som Roblox och Minecraft där jag ofta förvånas över hur trevliga folk är mot dottern (jag förväntade mig minst 90% nätpedofiler när hon började spela online... 🙄)

Så det tror jag är grejen. Tävlande gör folk till arslen. Iaf. online.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Gnällkuk

Tror inte så mycket egentligen har ändrats över åren u stort. Tävlingsmomentet är absolut en stor del i det hela, men det känns också som att den mest avgörande faktorn ändå är ålder. I samtliga spel där det finns tävlingsmoment är också snittåldern klart lägre än i spel där mer samarbete erfordras.

I ett tävlingsspel är det ju också klart mer avgörande med individuell skicklighet än t ex ett mmo som FFXIV där det mer handlar om gear, lvl och symbios. Eftersom alla har ett gemensamt mål och det inte finns någon scoreboard med frags och k/d så är man mer samarbetsvillig och fokuserad på laget mer än jaget.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Backloggens befriare

Min upplevelse är lite tvärtemot vad ni beskriver..
Tyckte aldrig att det var något större problem nör jag spelade StarCraft: Brood War, klart det fanns rötägg, men generellt en ganska respektfull ton mellan folk.
De som inte betedde sig blev ju kickade/ignorerade och tröttnade, eller ändrade beteende är min uppfattning.

Däremot i mmos beter ju sig folk som rövhattar utan konsekvens på samma sätt, ävrn om det såklart är långtifrån alla.
Spel med väldigt mycket cancer blev ju att man mest lirade med polare eller la ner.

Numera är det ju bara singleplayer som gäller för min del mer eller mindre.


signatur

Ad hoc addendum

Redaktör
Ponny

Jag är en inbiten ensamvarg av skälet att internetfrämlingar™ tenderar att vara "hyfsat" otrevliga. Har inte så stor erfarenhet på senare år pga att jag gillar att spela solo, men har faktiskt börjat spana på just Final Fantasy XIV. Blir därför glad över att det communityt verkar fint! Kanske blir det ett sommarspel för mig.

Det är väl en mognadsprocess kan jag tänka mig också rent individuellt – även om vissa mognar snabbare än andra, och andra kanske aldrig får särskilt mycket hyfs. Är ju som många av oss märkt lätt för somliga att sitta bakom anonyma, ansiktslösa konton och vara allmänt otrevliga.

Har, som vissa här varit inne på, svårt att se att det ska bli bättre, så hittar man ett community som är älskvärt och hjälpsamt tycker jag man ska hålla hårt i det.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Min upplevelse är lite tvärtemot vad ni beskriver..
Tyckte aldrig att det var något större problem nör jag spelade StarCraft: Brood War, klart det fanns rötägg, men generellt en ganska respektfull ton mellan folk.
De som inte betedde sig blev ju kickade/ignorerade och tröttnade, eller ändrade beteende är min uppfattning.

Sant! Jag har upplevt detsamma i både SC:BW och SC2 nu när du säger det. Kan det bero på att det är 1v1? Dvs. finns ingen anledning att klaga på en medspelare?

Eller så är det som Artosis säger, Starcraft-spelare är bättre än andra människor. 👌


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Geeks Gaming

Hmmm, intressant fråga.

Jag tror det har att göra med en hel del saker.
Det ena är om det tex är pvp eller pve. Pvp är tävlingsinriktat och rör lätt upp känslor.
Pve handlar oftast om ett gemensamt mål i grupp och det kanske är enklare (och mer naturligt) att samarbeta.

Sen tror jag det har med djupet att göra. Med ett lore-rikt spel eller en välkänd historia i ryggen så ökar kanske folks personliga känslomässiga engagemang och då kanske man tenderar till att vara trevligare(?).

Är det ett spel med en relativt tunn eller ingen story så är det pang på. Du är inte lika djupt engagerad utan det blir lite mer slit och släng och lättare att strunta i vett och etikett.
Där är alltså ingen djupare känsla du delar med andra

Medlem

Jag lirade väldigt mycket UT förr och Star Citizen nu.
Även om jag var helt frälst på UT och har mina absolut bästa gaming minnen därifrån var (och är) det väldigt tråkig attityd ingame. I Star Citizen är det tvärtemot vilket är konstigt då UT har ett minimalt community nu och SC har ett gigantiskt ditto.
Tror Nomman är nåt på spåret.

Backloggens befriare
Skrivet av Nomman:

Sant! Jag har upplevt detsamma i både SC:BW och SC2 nu när du säger det. Kan det bero på att det är 1v1? Dvs. finns ingen anledning att klaga på en medspelare?

Eller så är det som Artosis säger, Starcraft-spelare är bättre än andra människor. 👌

Svårt att avgöra, jag har ju mest spelat annat än 1v1 (även om det blev en hel del även av den varan, iaf i scbw, sc2 nästan uteslutande teamgames med kompisar) och har aldrig upplevt det som direkt toxic, även om det som sagt, alltid finns några idioter överallt.

Artosis brukar ju ha rätt, i det mesta, förutom pylon-placeringar.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag tror det har att göra med en sak: Det finns en chat.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Medlem

Spelade några rundor Rocket league tidigare ikväll. I slumpade lag 3vs3 är det otroligt toxic när man kör rankat. Däremot i samma spelläge men orankat, är det mycket mer uppmuntrande ton i chatten.
Summa: Tävlingsmomentet tar fram det sämsta ur oss.

Medlem

Tror också att det har väldigt mycket med tävlingsmoment att göra, samt vilken ålder det är på spelarna. Tänker dock även på t.ex. GTA Online är folk är väääldigt trolliga av sig även där det inte är tävlingsmoment, många som gillar att åka runt och enbart griefa etc. Tänker ju ofta för mig själv att det är många i yngre tonåren men vet egentligen inte om så är fallet eller ej. Hursomhelst verkar spel där man kan griefa andra ganska effektivt också dra till sig rätt toxic spelare.

(dock måste jag säga att RDR2 online än så länge verkar betydligt mindre griefigt än GTA's. Har inte spelat så många timmar men de allra flesta man mött har betett sig fredligt, de enda gångerna jag råkat ut för agressiva spelare har varit när rockstar i sin eviga visdom haft som daily objective att man ska fånga andra spelare med lasso och släpa dem efter hästen...)

Medlem

Jag vet att jag kan bli irriterad på folk som inte kan ta en sekund att kolla upp något i spelet själva.

Exempel är i Star Citizen där man i options har en karta över alla knappar både för skepp och på fot. Men ändå kan folk inte ta sig den orken att kolla på den bilden.

Är det mer avancerade saker eller något som man måste kolla upp utanför spelet så förstår jag absolut att alla inte kan allt. Sitter själv t.ex. med Escape from Tarkov och lär mig om saker igen.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Absolut, med råge, värsta in-game chatten jag varit med om var World of Tanks innan de tog tag i det och började dels banna folk och dels spärrade möjligheten att chatta mellan lagen.

OMG... så fort någon blev sprängd i bitar så var motståndaren (eller din allierade som inte "hjälpt tillräckligt") en ... jag vet inte ens om det går att skriva? Men det var i princip "goddamn mo**erf**king "person som bor i israel" "person med färgad hy" "person som härmar Hagamannen"... Hela jäkla tiden.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Min erfarenhet är att spel med större tävlingsmoment drar till sig flera idioter. Sådana som tycker det är okej att vara en skitstövel mot allt och alla som kan vara ett hot mot nästa seger. Dota, CS, Overwatch är alla sådana spel.

På andra kanten finns MMO:n och andra spel där den sociala samvaron är halva (eller hela!) grejen. T.ex. när jag återvände till wow classic chockades jag över hur trevliga folk var. T.o.m. när man drog på sig aggro och failade i dungeons. Detsamma kan gälla "barnsligare" spel som Roblox och Minecraft där jag ofta förvånas över hur trevliga folk är mot dottern (jag förväntade mig minst 90% nätpedofiler när hon började spela online... 🙄)

Så det tror jag är grejen. Tävlande gör folk till arslen. Iaf. online.

Bra skrivet. Plus i kanten för garvet om 90% nätpeddon. LOL.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Inaktiv
Medlem

Jag är ett stort fan av Fromsoft i.e Dark Souls, Bloodborne och Sekiro. Det finns många good guys i communityn men jag kan ge ett exmepel på typisk toxicity inom Froms community genom att citera en tråd jag läste.

"Hey how do i play this game in offline mode? I just want to experience the PvE without being invanded"

Response i stil med.

"Lol why even play the game if you're going to block out one of the big mechanics"

"Just git gut the world is empty without invasions"

"This game is not deisgned to play offline you're ruining the experience by playing it like this"

Snubben fick inget annat än skit för att han ville lira Dark Souls 2 offline vilket jag också ville göra på PS4, det var så jag hittade tråden. Jag har lirat en jävla massa Dark Souls PvP och vill nu för tiden bara köra PvE när jag lirar och pallar inte med massa twink assholes som invaderar. Inte nog med att en nybörjare har verkligen ingen chans mot 90% av de som invaderar för de är twinks vars enda syfte är att fucka över noobs. Förstår inte varför det är konstigt att lira PvEn offline i dessa spel. Älskade att lira PvP förut men det är fortfarande PvEn som enligt mig gör Froms spel så extremt grymma.

Soulsborne communityn tror dem är så jävla high level gamers bara för att de lyckats ta sig igenom dessa spel vilket inte ens är SÅ svårt. Hybrisen om hur svårt Froms spel är, är extremt överdriven. Det krävs inget annant än lite extra tålamod för att ta sig igenom och vem som helst med erfarenhet av action/RPG spel borde enligt min åsikt kunna ta sig igenom alla de här spelen.

Jag verkligen avskyr en står del av elitismen inom Froms community.

"Oh look at me I beat this game I'm fucking MLG". Tycker bara the är cringe som fan och det är väldigt många såna typer inom Soulsborne communityn.

Medlem

Kompetitiva spel(are), kompetitiv stämning.
Kooperativa spel(are), kooperativ stämning.

Medlem

Free to Play och kompetitivt är en bra grund för en usel community. Lägger man till "populärt på twitch" så har man den perfekta kombinationen av ingredienser till en community som man inte vill ta i med tång ens.

Medlem

Generellt i spel kan man koppla beteende med ålder. Upp till någonstans 0 till 25-30 års ålder så har den olyckliga fasen där vi får stå ut med beteende. Ovanför den så börjar den te sig annorlunda.

Sedan att vi alla sitter bakom ett tangentbord, mic, gamepad utan konsekvens så beter vi oss som "keyboard warriors" och äger och bestämmer världen.

Lyckligtvis så finns det individer och sällskap som fostrar nya till det mer nyttiga beteendet som ni beskriver.

Men generellt, riskbeteende, aggressivitet och generellt bete sig donkey Kong vare sig i trafik, skola eller andra ställen är oftast kopplat upp till viss ålder. Detta har många försäkringsbolag statestik om. Likadant tror jag om detta

Medlem
Skrivet av Nomman:

Min erfarenhet är att spel med större tävlingsmoment drar till sig flera idioter. Sådana som tycker det är okej att vara en skitstövel mot allt och alla som kan vara ett hot mot nästa seger. Dota, CS, Overwatch är alla sådana spel.

På andra kanten finns MMO:n och andra spel där den sociala samvaron är halva (eller hela!) grejen. T.ex. när jag återvände till wow classic chockades jag över hur trevliga folk var. T.o.m. när man drog på sig aggro och failade i dungeons. Detsamma kan gälla "barnsligare" spel som Roblox och Minecraft där jag ofta förvånas över hur trevliga folk är mot dottern (jag förväntade mig minst 90% nätpedofiler när hon började spela online... 🙄)

Så det tror jag är grejen. Tävlande gör folk till arslen. Iaf. online.

Jag tror också att det är själva tävlingsaspekten som gör folk till svin. Spel där det handlar mer om samarbete tenderar att ha trevligare community. I alla fall enligt min erfarenhet.
Det gäller egentligen vanlig sport/lek också. En kompis skrek fittnylle i ansiktet på mig när jag sabbade för honom i svensk skitgubbe för många år sedan och han är annars väldigt snäll och lugn. Så jag tror att vinnarskalle kan ställa till det för en del männsikor.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

I World of Tanks har man sedan något år tillbaka tagit bort möjligheten att chatta med fiendelaget, vilket markant dragit ner elakheter fram och tillbaka - men också tyvärr positiva och skämtsamma konversationer.

Men, tyvärr upplever jag allt för mycket negativt i chatten under matcher, företrädesvis från östeuropeiska nationer.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Spelar och har spelat flera MMOn både med och utan kontrollerad pvp och open/free pvp och pve och allt där emellan samt även testat på diverse CS-liknande spel,

Ju mer öppen pvp och ju fler tävlingsmoment desto mer toxic blir den mesta kontakten med andra spelare. Ålder spelar in till viss del men jag har raidat med 30+ spelare som även de förvandlats till fradgatuggande rövhattar när det hettar till. Det gick så långt att jag, som älskar rollen som healer, numera drar mig för att rulla en sådan och istället hittar något enklare med mindre chans till "blame".

Med det sagt. Spelar nu mest FFXIV och WoW-classic med små inhopp i ESO och SWTOR.

FFXIV: Trevligaste communityn ever! "Novice Network" med mentorer och INGEN fråga är för dum. Går inte att kolla medspelarnas dps (jo det går men då bara med loggar och i efterhand) och om någon dör får man som healer höra "Oops, think I pulled to many there" och liknande. Free Companies (guilds) har jag bara varit med i två men de är super.
5:a för community

Wow Classic: Retail kan vara rätt toxic beroende på servertyp (alltid spelat på rp-server). Men i
classic på normal server. Trevligt, avslappnat och bara roligt. Om man questar blir man inbjuden till parties med andra som gör samma sak och 98 fall av hundra är det trevlig konversation och "I'm done, how many more do you need?" och sen hjälps man åt och skiljs med "TY, have a nice day" o s v. Ibland lite svårt att få svar på saker (saknar novice funktion) men annars trevligt. Även hittat guild som raidar men med den met kompetenta OCH trevliga ledning jag någonsin varit med om (då räknar jag med att jag ledde guild i vanilla )
4:a för community

ESO: Förvirrande först med att man kan vara med i flera guilds och en del är bara till för by&sell men sen...bara trevligt. Vissa guild kanske bygger på att du vet vad allting är och vad du ska göra men hittils har ingen varit otrevlig. Tvärtom.
3,5 för Community

SWTOR: Så far, bara trevliga upplevelser men som det funkar nu måste man nog vara med i ett guild om man vill uppleva alla. Dock inte hittat något otrevligt guild än...bara trevliga.
3 för Community (4 med ett bra guild)

GW2: Inte spelat på länge men har inget minne av någon toxicitet. Dock kan man ju spela 90% av spelet som solo. Som med en del andra sså hänger det nog mer ett bra guild.
3,4 för Community

WoW Retail: Gillar egentligen det mesta med det för att det utvecklats tekniskt, men dungeons och raids....Jag har gett upp. (Om någon har ett trevligt guild där man gör sådant så feel free invite. Dock bara RP eller ev Normal server).
2 för Community


signatur

Är ofta så tyst att man kan höra ett helt ton knappnålar falla.
Spelat spel sen Lode Runner var det nya heta...

Medlem
Skrivet av Nomman:

Min erfarenhet är att spel med större tävlingsmoment drar till sig flera idioter.

[...]

På andra kanten finns MMO:n och andra spel där den sociala samvaron är halva (eller hela!) grejen.

Jag driver ett litet MMO där det inte bara är ett tävlingsmoment utan även stora konsekvenser för den som förlorar. Bli slaktad av en PK och förlora allt du har på dig? Check. Ta över tronen, bli kung och sätt skyhöga skatter som påverkar alla spelare i hela spelet? Check. Så worst of both worlds. Med det sagt är spelet fortfarande så litet att även de värsta griefers har förstått att de själva förlorar på att inte bete sig när folk slutar spela p.g.a. dem.

Medlem

Ofta är det helt enkelt storleken, när man når en viss mäöngd är det ofta som att bägaren rinner över eller så, det blir för vanligt med snida kommentarer så det är som det sprider sig än mer bland de som inte normalt skulle blanda sig i det.

Andra faktorer är när det handlar om tävlan. En sak jag ofta inte förstår varför utvecklare ignorerar är saker som att ge + till någon på slutet av en match eller dungeon run eller så. Jag tänker lyfta fram FF14 vilket jag inte spelar för närvarande, men en av mina bestående intryck av spelet var att även PUG-dungeons var väldigt trevliga överlag, och på slutet kunde man ge en stjärna i kanten åt den man tyckte gjort väl ifrån sig på något sätt.

Medlem

Ett spel som jag upplever som väldigt toxic är rainbow 6, otrevligare community får man leta efter

Medlem

I Trackmania så har jag bara stött på trevliga spelare och kommentarer. Alltid skönt där folk kan bete sig

Medlem
Skrivet av mikkotahtinen:

Generellt i spel kan man koppla beteende med ålder. Upp till någonstans 0 till 25-30 års ålder så har den olyckliga fasen där vi får stå ut med beteende. Ovanför den så börjar den te sig annorlunda.

Det är väl precis som andra redan skrivit att folk som tex lirar star citizen oftast är trevliga, troligen för att det är den kategori som har råd att köpa ett eller flera skepp med spelpaket från 550kr+ , dvs majoriteten är över 30.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Nomman:

Sant! Jag har upplevt detsamma i både SC:BW och SC2 nu när du säger det. Kan det bero på att det är 1v1? Dvs. finns ingen anledning att klaga på en medspelare?

Eller så är det som Artosis säger, Starcraft-spelare är bättre än andra människor. 👌

Det sa han aldrig. Kan ju inte hitta på egna slutsatser

12
Skriv svar