Vilket fighting spel ska man köra, om man är nybörjare på fighting spel?

Medlem
Vilket fighting spel ska man köra, om man är nybörjare på fighting spel?

Som rubriken lyder helt enkelt, med tillägget att det ska finnas på PC.

Senaste fighting spelet jag spelade var Tekken 3 så är rätt ovan men kände suget av att spela något nyare fighting spel. Mest för att jag precis spelade lite Tekken 3 igen

Har hört att både Mortal Kombat och Street Fighter (de senaste) ska vara bra. Ska man hoppa in på något av de eller finns det några andra bra alternativ?

Medlem

Det finns massor av bra fightingspel. Några spel med mekaniker som gör det lite lättare att komma in i som nybörjare (men ändå är svåra att bemästra) är
* Dragon Ball FighterZ
* Blazblue Cross Tag Battle
* King of Fighters XIV

Några andra bra serier:
* Guilty Gear
* Under Night In-Birth
* Injustice
* Brawlhalla
* Soulcalibur
* Samurai Shodown (släpps 11 juni till PC)

Sedan finns ju Tekken 7 förstås. Ett väldigt bra och populärt spel, men knappast nybörjarvänligt med långa kombokedjor och den tredje dimensionen (sidesteps finns i mer moderna Tekken).

Har du tänkt att spela mest lokalt eller online? För det sistnämnda är det ju viktigt hur stor spelarbasen är och hur bra nätkod spelen har.

Är du priskänslig kan du vilja vänta in någon av de reor som spelen ofta hamnar i när de inte är alldeles rykande färska. DragonBall FighterZ är ofta på 75% rea på Steam, till exempel.

Medlem

Mortal Kombat är det överlägset coolaste fighting-spelet genom tiderna imo.
Kanske lite för våldsamt för vissa fast det borde inte vara en issue för någon som är ute efter just våldsamt nöje

Medlem
Skrivet av grimpe:

Det finns massor av bra fightingspel. Några spel med mekaniker som gör det lite lättare att komma in i som nybörjare (men ändå är svåra att bemästra) är
* Dragon Ball FighterZ
* Blazblue Cross Tag Battle
* King of Fighters XIV

Några andra bra serier:
* Guilty Gear
* Under Night In-Birth
* Injustice
* Brawlhalla
* Soulcalibur
* Samurai Shodown (släpps 11 juni till PC)

Sedan finns ju Tekken 7 förstås. Ett väldigt bra och populärt spel, men knappast nybörjarvänligt med långa kombokedjor och den tredje dimensionen (sidesteps finns i mer moderna Tekken).

Har du tänkt att spela mest lokalt eller online? För det sistnämnda är det ju viktigt hur stor spelarbasen är och hur bra nätkod spelen har.

Är du priskänslig kan du vilja vänta in någon av de reor som spelen ofta hamnar i när de inte är alldeles rykande färska. DragonBall FighterZ är ofta på 75% rea på Steam, till exempel.

Väldigt många alternativ där, vilket inte gör saken lättare
Ska man helt enkelt kolla in video på hur fightingen ser ut i alla spel och vilket som tilltalar en mest och köra på det?

Skrivet av Jiminy:

Mortal Kombat är det överlägset coolaste fighting-spelet genom tiderna imo.
Kanske lite för våldsamt för vissa fast det borde inte vara en issue för någon som är ute efter just våldsamt nöje

En fråga om Mortal Kombat, alla dessa finishers som är väldigt brutala osv, kan man skippa de eller visas de varje gång i slutet av en fight? Kan tycka att det drar ut på tiden en hel del att bara sitta och titta på de om och om igen

Medlem
Skrivet av Oddjob:

Väldigt många alternativ där, vilket inte gör saken lättare
Ska man helt enkelt kolla in video på hur fightingen ser ut i alla spel och vilket som tilltalar en mest och köra på det?

En fråga om Mortal Kombat, alla dessa finishers som är väldigt brutala osv, kan man skippa de eller visas de varje gång i slutet av en fight? Kan tycka att det drar ut på tiden en hel del att bara sitta och titta på de om och om igen

Du väljer själv om du vill göra en finisher eller inte.
Det är 100% valfritt att bara ta sista HPn med en vanlig attack

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Du väljer själv om du vill göra en finisher eller inte.
Det är 100% valfritt att bara ta sista HPn med en vanlig attack

Ah ok, låter lovande. Blir att titta på en hel del gameplay av massa spel men Mortal Kombat verkar ju lovande. Väldigt stor spelarbas också antar jag

Medlem

Nu finns ju inte detta på PC, men det finns ju ingen egentlig anledning till att spela något annat fighting-spel än super smash bros.

/tråd

Medlem

Tekken 7 är det mest populära fightingspelet på PC, men Mortal Kombat 11 ligger bra till också. Källa:
https://www.reddit.com/r/Fighters/comments/ejg68i/steamcharts...

Att kolla video är en bra början. Helst ska man förstås spela själv för att få en känsla. Om du vill kan vi försöka köra några av de spel jag har över Steam Remote Play Together? Skicka ett PM om du är intresserad av det. Tyvärr stöds inte Street Fighter V.

Edit: Apropå titeln på FZ:s framsida - Dessa spel är inte Beat 'em ups, utan fightingspel. Beat 'em ups är de spel där man ska slå ner vågor efter vågor av motståndare på vanligtvis sidscrollande banor, såsom Double Dragon, Golden Axe, Streets of Rage och Mother Russia Bleeds. Slagsmålsversionen av Shoot 'em up, kan man säga.

Medlem

Soul Calibur skulle jag rösta på, har dock inte spelat det sedan 2006 eller så på Dreamcast.

Medlem

Skulle rekommendera Tekken 7 eller Soulcalibur VI.

Medlem

Oj oj oj! Äntligen någon som frågar dom viktiga frågorna här inne! <3

Den första frågan är vart du bor, för hela syftet med fighters är att träffas offline och spela öga mot öga, för att få bästa upplevelsen av footsies och att lära sig fortare av dom som kan spelen.

Det finns flera stora föreningar i flera delar av landet, dom största är Lightdash i Sthlm, Coma FGC i Malmö/Köpenhamn och Negative Edge i Gbg där jag och många andra hänger. Det finns också i mindre städer eller på andra ställen.

De största spelen i Sverige är Street fighter 5, Tekken 7 och DBFZ. Dom spelen med bra nätkod är MK11 Killer Instinct och Skullgirls.

Har du mer frågor är det bara att hojta

Medlem

Jag skulle ställa mig följande fråga: Gillar du att utföra långa häftiga combos och ge tiden de krävs att lära sig dem. Eller vill du hellre ha något som du kan plocka upp och börja spela direkt.

Jag akulle säga att om du är mer inne på de första biten så skulle jag säga Killer Instinct eller MK. Men för att ge dig ett konkret råd gå på klassikern och börja med Street Fighter

Medlem

Killer Instinct och MK har robusta tutorials som lär dig deras system från grunden och upp. Att det sedan finns mycket spelare online gör det lättare att komma in i fort.

Dom två titlarna är nu en del av EVO (Världens största fightingturnering) online turnering och har fått en stor del nya spelare.

phi
Medlem
Avstängd

Jag lägger min röst på mk11.
Intressanta karaktärer.

Medlem

Soul Calibur är min favorit. Lirat alla spelen. Har dock inte spelat fler fighting än SC, Tekken och de senaste tre MK. SC är det enda jag lyckats bli rätt så bra på.

Medlem
Skrivet av Oddjob:

En fråga om Mortal Kombat, alla dessa finishers som är väldigt brutala osv, kan man skippa de eller visas de varje gång i slutet av en fight? Kan tycka att det drar ut på tiden en hel del att bara sitta och titta på de om och om igen

Nope. Se och njut
Mortal Kombat 11 är riktigt bra!

Medlem

Slänger in en joker i form av Fantasy Strike som har en väldigt intressant designfilosofi. Istället för komplicerade combos där man behöver nöta för att kunna få maximal utdelning av motståndarens misstag så bygger spelet på att man snabbt ska komma till kärnan och strategin i fightingspel - den sk Yomi’n som handlar om att läsa motståndarens beteendemönster och överlista honom/henne.

Det är så fightingspel på hög nivå spelas men då inlärningströskeln är så hög i de flesta titlar så kommer de flesta spelarna aldrig till den nivån utan fastnar i button mashing och lär sig aldrig schackspelet bakom.

Spelet har väldigt simpla combos och kontroller men behåller de klassiska spelens strategi och djup helt enkelt.

Finns för billig peng på pc, ps4, Xbox och Switch.

https://store.steampowered.com/app/390560/Fantasy_Strike/

Medlem

Tycker Street Fighter 5 fortfarande är det bästa, nätkoden lämnar dock en del att önska.

Software wizard
Medlem

Tekken 7 är verkligen det trevligaste fighting-spelet jag spelat på PC. Det finns en hel uppsjö av titlar, visst, men just Tekken 7 har utvecklats så väl och flyter så bra på en dator och är en sån enormt etablerad spelserie. Vissa karaktärer är helt snorsvåra att spela som. Man får akta sig lite för dem, om inte annat. Annars kan man bli äckligt duktig med dem efter ett tag. Det är helt enkelt himla roligt, det finns både ett enormt djup och en ganska låg tröskel. Det är ganska lätt att komma in i.

Kika här för lite tips om karaktärerna:


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Fragtjuv

Jag började med Street Fighter en gång i tiden och har inte spelat något annat fighting-spel sedan dess.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Wrestling till super nes 😊😊😊

Medlem

Jag själv gillar Dead or Alive. Tycker det är enkelt att lära sig. Fast det kan lätt bli dyrt om man börjar köpa skins.

Medlem

Låter som att flest röster tipsar om Tekken och Mortal Kombat, och efter att ha kollat en del videor på bägge så verkar Tekken mer vara min stil.
Mortal Kombat såg lite mer rörigt ut och hade lite onödiga Sniper Elite liknande inslag xD

Så det blir att köpa Tekken och testa och se hur det känns, tack för alla svar!

Medlem

Jag är långt ifrån proffs, men har spelat en hel del MK11 så vill slå ett slag för det även om du redan bestämt dig.
Det är hyfsat enkelt att komma in i och många av karaktärerna har inte så himla många olika combo's och specialattacker vilket underlättar för en nybörjare att lära sig och komma ihåg saker. Det finns även bra med tutorials i spelet som förklarar i princip allt man behöver veta vilket jag upplever saknas i många fightingspel. Saker som frames, block advantage och allt sånt går att läsa för varje attack. Det kanske är way above en nybörjare, men när man börjat lära sig lite saker så undrar man till slut varför man aldrig sätter en combo tills man inser att den är för långsam kontra motståndarens attack.

Medlem

Dead or Alive, seriously... iaf några av de äldre spelen så mycket djup och inte för mycket knappkombinationer. Dead or Alive 4 spelades mycket för länge sedan, vet inte hur de spelen är nu. Om de behållt samma mekaniker så är de förhoppningsvis skitbra fortfarande. Inga laserstrålar ur händerna ska det vara... Jag tror inte tutt-fysiken är en lika stor pull-factor på spelarna idag dock.

https://www.youtube.com/watch?v=crOxA-Mq3wo

Medlem
Skrivet av Korken:

Dead or Alive, seriously... iaf några av de äldre spelen så mycket djup och inte för mycket knappkombinationer. Dead or Alive 4 spelades mycket för länge sedan, vet inte hur de spelen är nu. Om de behållt samma mekaniker så är de förhoppningsvis skitbra fortfarande. Inga laserstrålar ur händerna ska det vara... Jag tror inte tutt-fysiken är en lika stor pull-factor på spelarna idag dock.

https://www.youtube.com/watch?v=crOxA-Mq3wo

Ja iofs, Dead or Alive spelade jag för massa år sen och gillade det.
Men väldans dyrt på steam, får vänta på en rea på det

Medlem

Fundera på vad som är viktigt för dig.
Själv tycker jag långa combos snabbt blir väldigt tröttsamt och långtråkigt. Jag gillar spel med high risk/high reward istället..(Senaste Samurai Shodown är ett bra exempel.)
Om Tekken 3 passade dig så tycker jag du ska kolla in senaste Tekken och även Soul Calibur.

Medlem

Vill slå ett slag för Power Rangers: Battle for the Grid, som är väldigt kul och lätt att komma igång med. Inga svåra knappkombinationer, bra nätkod, full crossplay och mycket roligt!

1
Skriv svar