Parkera rymdskeppet i Elite Dangerous-expansionen Odyssey

Robot
Parkera rymdskeppet i Elite Dangerous-expansionen Odyssey
Medlem
Obe
Medlem

Nu räcker det inte med sticka och gasreglage längre (HOTAS), det blir trångt på bordet framöver om tangentbord ska in med.

Medlem

När de inte ens kan visa riktigt gameplay kan man nog vänta sig att det blir skräp.

Inaktiv
Skrivet av loerk:

När de inte ens kan visa riktigt gameplay kan man nog vänta sig att det blir skräp.

Och årets mest positiva kommentar går till...

Medlem
Skrivet av loerk:

När de inte ens kan visa riktigt gameplay kan man nog vänta sig att det blir skräp.

Som jag förstod det så var det en läcka först sedan ett officiellt infosläpp så det var nog waaay tidigare än de ville content wise. Pre alpha liksom, vem vill visa det?

FAST, jag kommer vara hälsosamt skeptisk som en trogen Elite lirare så har man haft många besvikelser på olika släpp.

Medlem
Skrivet av Rhisk:

Space Legs!

Landningar på vissa planeter med atmosfär också.

Medlem

Och jag förmodar att det dlc:t kommer att kosta 200sek....för något som borde funnits med i spelet från början.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Ska bli spännande och se hur/om dom kommer lösa VR!

Medlem
Skrivet av bent toe:

Och jag förmodar att det dlc:t kommer att kosta 200sek....för något som borde funnits med i spelet från början.

Vad menar du med att det borde ha funnits med från början? Spelets fokus har alltid varit skeppen. Sedan är det inte någon liten förändring, det är helt ny grundläggande spelmekanik, så hur de ska finansiera utvecklingen utan att ta betalt förstår jag inte heller.

Medlem

Ja, stödjer det inte VR så är det en definitiv besvikelse och kommer inte att inhandlas.
Jag kör ED bara i VR. Att hålla på och ta av och sätta på headsetet hela tiden blir alldeles för bökigt.
Och köra ED på en skärm efter man vant sig i VR är inte att tänka på.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Och jag förmodar att det dlc:t kommer att kosta 200sek....för något som borde funnits med i spelet från början.

Av ren nyfikenhet; kan du nämna ett DLC till något spel som ger nånting som inte ”borde funnits med i början”. Jag undrar specifikt var den distinktionen går.

Skribent
Skrivet av bent toe:

Och jag förmodar att det dlc:t kommer att kosta 200sek....för något som borde funnits med i spelet från början.

Elite har aldrig handlat om att springa runt på planeter, det har alltid handlat om rymdskeppstrider, inte ens något de har lovat skulle byggas in. Jag förstår att man kan sätta ditt argument på många spel, men just Elite är inte ett av dem.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Biggles:

Av ren nyfikenhet; kan du nämna ett DLC till något spel som ger nånting som inte ”borde funnits med i början”. Jag undrar specifikt var den distinktionen går.

No mans sky.. så, där nämnde jag ett.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Spännande! Ska bli kul att se hur det här blir! Har spelat den här serien sen Frontier: Elite 2 på Amigan och det är alltid lika kul att se åt vilket håll utvecklingen har gått. Speciellt sedan Frontier: Elite 2 släpptes 1993... Fan va tiden går fort när man har roligt och spelar gejmz!


signatur

/MJ

Medlem
Skrivet av Obe:

Nu räcker det inte med sticka och gasreglage längre (HOTAS), det blir trångt på bordet framöver om tangentbord ska in med.

Hur pass svårstyrt är det? Alltså själva "rymdskeppsdelen"? Jag är lite sugen på att börja lira, men har inte ork, eller tid, att behöva sätta mig in i någonting på simulator-nivå. Nivån på de gamla Elite-spelen var tillräckligt avancerat för mig:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av bent toe:

No mans sky.. så, där nämnde jag ett.

Allt som kommit i dlc till det spelet borde varit med från början.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

@beersgarden:
Med mus och tangentbord, hyfsat svårt men man lär sig.
Har du tillgång till en HOTAS eller kan tänka dig att skaffa en blir det betydligt roligare och knapparna sätter sig rätt snabbt.
Har du utöver det tillgång till VR...
OH BOY vad du kommer njuta!
Jag har Asus Mixed Reality och även om bilden och så inte är den skarpaste så tog det ED till en helt ny nivå för mig. Iochmed att knapparna på HOTASen redan sitter så behövde jag sällan kika var knapparna fanns någonstans. Vill man göra det än mer enkelt, och samtidigt coolare, för sig kan man skaffa VoiceAttack och snacka med sitt skepp. Kostar en slant extra men det var det värt.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av bent toe:

Och jag förmodar att det dlc:t kommer att kosta 200sek....för något som borde funnits med i spelet från början.

Eh, elite dangerous dlc's har ju varit några utav dom matigaste dlc's på marknaden.
200 spänn för något som är mer som en expansion än dlc är rätt generöst ändå.
Och att kunna gå ur skeppet har aldrig ens varit på kartan.

Skribent
Skrivet av Ellakk:

Allt som kommit i dlc till det spelet borde varit med från början.

Nu har alla de uppdateringarna varit fria dock.


signatur

"Writer and Fighter"

Software wizard
Skrivet av Johlor:

Nu har alla de uppdateringarna varit fria dock.

Förutom Horizons då...

Medlem

"Currently, Elite Dangerous: Odyssey will not be VR-compatible at launch. We’re big fans of VR and we are truly proud of the amazing experience that we currently offer in Elite Dangerous. However, the new gameplay, mechanics and features that will be introduced with Elite Dangerous: Odyssey means that we had to re-examine if we could deliver that same experience without compromise, which, for launch, means Odyssey will not be VR-compatible. "

Fan, nu måste man försöka pilla ihop nån slags homebrew-lösning för att kunna vinkla upp VR headset så man inte behöver ta av/ta på medans man lirar.

Medlem

Är Elite Dangerous värt att börja spela efter alla dessa år? Tänkte om man skulle ta och köra det i VR. Kört en del No Mans Sky men tröttnat lite.

Inaktiv
Skrivet av Ellakk:

Allt som kommit i dlc till det spelet borde varit med från början.

Eeeeh nej. Och vad menar du ens med borde varit med från början? Visst, i många fall kan man tycka det som t ex fyrhjulingarna i The Hunter: CotW men i de flesta fall är det material som börjat utvecklats efter grundspelet var klart som extra kartor och sånt. Jag förstår inte varför man förväntar sig att allt ska vara gratis efter man köpt ett spel som att utvecklarnas tid därefter inte är värt en krona

Medlem
Skrivet av Biggles:

Av ren nyfikenhet; kan du nämna ett DLC till något spel som ger nånting som inte ”borde funnits med i början”. Jag undrar specifikt var den distinktionen går.

Ganska säker på att det mesta de släppte som DLC fanns med på deras kickstarter roadmap.
Sen släppte de allt som DLC istället.

Obe
Medlem

@beersgarden:

Det är helt ok, jag lirade med mus och tangenter i ca 3 månader och man får en bra känsla för det tillslut. Lite keybinds som behöver ädras pga mina flottiga korvfingrar men jag skulle säga att det fungerar bra.

Med HOTAS så får du en helt ny känsla, jag saknar dock -Yaw- på min sticka, dvs den axel som inte täcker X och Y axeln, men detta kan man komma runt i settings.

Jag anser att man får en god upplevelse med bara mus och tangentbord, då får du även en bra feeling för alla funktioner på skeppet

Medlem
Skrivet av Bussovic:

@beersgarden:
Med mus och tangentbord, hyfsat svårt men man lär sig.
Har du tillgång till en HOTAS eller kan tänka dig att skaffa en blir det betydligt roligare och knapparna sätter sig rätt snabbt.
Har du utöver det tillgång till VR...
OH BOY vad du kommer njuta!
Jag har Asus Mixed Reality och även om bilden och så inte är den skarpaste så tog det ED till en helt ny nivå för mig. Iochmed att knapparna på HOTASen redan sitter så behövde jag sällan kika var knapparna fanns någonstans. Vill man göra det än mer enkelt, och samtidigt coolare, för sig kan man skaffa VoiceAttack och snacka med sitt skepp. Kostar en slant extra men det var det värt.

Skrivet av Obe:

@beersgarden:

Det är helt ok, jag lirade med mus och tangenter i ca 3 månader och man får en bra känsla för det tillslut. Lite keybinds som behöver ädras pga mina flottiga korvfingrar men jag skulle säga att det fungerar bra.

Med HOTAS så får du en helt ny känsla, jag saknar dock -Yaw- på min sticka, dvs den axel som inte täcker X och Y axeln, men detta kan man komma runt i settings.

Jag anser att man får en god upplevelse med bara mus och tangentbord, då får du även en bra feeling för alla funktioner på skeppet

Stort tack för återkopplingen!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Pumpa:

Är Elite Dangerous värt att börja spela efter alla dessa år? Tänkte om man skulle ta och köra det i VR. Kört en del No Mans Sky men tröttnat lite.

Ja det tycker jag nog. Det är en av de häftigaste VR-upplevelserna som finns, men en enorm känsla för skalan (allt är jättejättestort, verkligen stooort) jämfört med "2D"-upplevelsen. Det är dessutom "postcard"-snyggt så det skriker om det. Det är väl bara EVE Online som kommer direkt i närheten. Sedan är det jäkligt grindy (orsaken till att jag inte spelar på PC, spelat mycket på PS4 och orkar inte göra samma grinds igen en gång till).

Är du inte "rätt typ" så kommer du snabbt att tycka det är enformigt och långtråkigt eftersom "riktiga" uppdrag saknas och rymden är rätt... um... tom... Även om det finns flera miljoner system med ännu fler miljoner planeter som är um, rätt lika varandra.

Space legs är verkligen inget jag önskar, men tyvärr gör många andra det. Själv hade jag hellre sett att de utvecklade en helt ny "modul" för uppdrag så att de blir kul, mer "episka". Hade varit häftigt om de vågade satsa på en riktig marknad, men ekonomin i spelet fungerar inte riktigt för det tyvärr. De som ha lifetime pass får givetvis det här tillägget gratis också, bekräftat. För oss andra, särskilt de som köper "allt" nytt, är det ändå väldigt prisvärt om de kan leverera. Det går i krypfart jämfört med utvecklingen av NMS och konkurrenterna.

Är det någon som har ett gäng på PC eller PS4 som spelar? Är lite sugen på att komma igång igen. På PC är det en "nästan från början" grind för mig som jag inte är säker att jag orkar en gång till. Rätt bra utrustning och pengahög på PS4.

1
Skriv svar