Epic ritade om Unreal Engine med ssd:n i Playstation 5 i åtanke

Robot
Epic ritade om Unreal Engine med ssd:n i Playstation 5 i åtanke
Medlem

(Star Wars Episode 2 Attack of The Clones: Behind The Scenes)

Medlem

Vet inte det är sant men har hört att det finns ett ställe (eller kanske fler vet inte) i Ratchet and Clank där karaktären snubblar och det är för att ge spelet/konsolen mer tid att ladda nästa del av banan.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vet inte det är sant men har hört att det finns ett ställe (eller kanske fler vet inte) i Ratchet and Clank där karaktären snubblar och det är för att ge spelet/konsolen mer tid att ladda nästa del av banan.

Förmodligen är det så. De flesta sånna här scener i ff7 remake där man ska passera någon smal gång är för att disken i ps4 är för långsam. så att hinna ge texturer tid att ladda in.

Medlem

Sen får man komma ihåg att Sweeney todd sa samma sak om första PS4. Eller om det var PS3.

Medlem

....vad dom retas!!

VILL SE!

Medlem

Alltså jag är ingen pc master race boy utan älskar min ps4, switch och Google stadia. Men varför är ps5 så stort steg framåt, det är ju samma/sämre hårdvara än i tex en ny pc? Eller har jag missat nån ny ssd teknik som är nytt för ps5? Ssd har ju funnits en evighet nu. Laddar snabbare men det är ju inte nå Game breaking direkt. Min sambo kör ESO på ssd och jag kör på en Sshd, ibland laddar hon snabbare, ibland jag. Vad gör att ps5ans är så mycket bättre än en vanlig ssd?

Medlem
Skrivet av robbis:

Alltså jag är ingen pc master race boy utan älskar min ps4, switch och Google stadia. Men varför är ps5 så stort steg framåt, det är ju samma/sämre hårdvara än i tex en ny pc? Eller har jag missat nån ny ssd teknik som är nytt för ps5? Ssd har ju funnits en evighet nu. Laddar snabbare men det är ju inte nå Game breaking direkt. Min sambo kör ESO på ssd och jag kör på en Sshd, ibland laddar hon snabbare, ibland jag. Vad gör att ps5ans är så mycket bättre än en vanlig ssd?

Har inte heller någon aning om hur det fungerar och skulle vilja veta, jag tror dock det blir snabbare när spelen utvecklas direkt till en SSD vilket inte riktigt är fallet med PC. Får man slut på VRAM så börjar HD:n ta över vilket är väldigt långsam i det fallet, så jag antar att GPU:n belastas mycket mindre om en SSD kan ta hand om mycket, och då blir det mer prestanda för GPUn. Sen så säger dom att det är en SSD som inte finns att köpa, fast det stämmer inte, bara väldigt dyrt.

Medlem
Skrivet av robbis:

Alltså jag är ingen pc master race boy utan älskar min ps4, switch och Google stadia. Men varför är ps5 så stort steg framåt, det är ju samma/sämre hårdvara än i tex en ny pc? Eller har jag missat nån ny ssd teknik som är nytt för ps5? Ssd har ju funnits en evighet nu.

Den SSD-lösning Sony utvecklat är betydligt snabbare än vad som sitter i dagens datorer med SSD.

En annan stor skillnad är såklart att utvecklarna vet att alla som spelar deras spel på PS5 har denna snabba lagring och kan anpassa sina spel efter det istället för att behöva göra sina spel för en betydligt lägre "basnivå".

Medlem
Skrivet av nils45:

Sen så säger dom att det är en SSD som inte finns att köpa, fast det stämmer inte, bara väldigt dyrt.

Det är antagligen inte SSDn som inte finns att köpa utan "lagringsarkitekturen" som kommer finnas i PS5.

Att köra raid0 på 12st SSD med 500MB/s har man kunnat göra i minst 7 år, men att till exempel kunna köra en SSD med 6 prioritetsnivåer, med antagligen extremt låga latenser och skräddarsydda chip som Bl.A sköter kryptering och annat är nog betydligt ovanligare, om det ens finns.

Geeks Gaming

Det låter som man kommer köra någon sorts shadercache genom ram eller liknande (dedikerat ddr5/6/hbm?)

Lite som en ramdisk man körde förr

Medlem
Skrivet av robbis:

Alltså jag är ingen pc master race boy utan älskar min ps4, switch och Google stadia. Men varför är ps5 så stort steg framåt, det är ju samma/sämre hårdvara än i tex en ny pc? Eller har jag missat nån ny ssd teknik som är nytt för ps5? Ssd har ju funnits en evighet nu. Laddar snabbare men det är ju inte nå Game breaking direkt. Min sambo kör ESO på ssd och jag kör på en Sshd, ibland laddar hon snabbare, ibland jag. Vad gör att ps5ans är så mycket bättre än en vanlig ssd?

Så man kan göra sådana här saker...

...fast i 30fps istället.

Medlem
Skrivet av robbis:

Alltså jag är ingen pc master race boy utan älskar min ps4, switch och Google stadia. Men varför är ps5 så stort steg framåt, det är ju samma/sämre hårdvara än i tex en ny pc? Eller har jag missat nån ny ssd teknik som är nytt för ps5? Ssd har ju funnits en evighet nu. Laddar snabbare men det är ju inte nå Game breaking direkt. Min sambo kör ESO på ssd och jag kör på en Sshd, ibland laddar hon snabbare, ibland jag. Vad gör att ps5ans är så mycket bättre än en vanlig ssd?

Är verkligen inget proffs på sånt här men det är ganska stor skillnad på en Sata SSD och en M.2 SSD också. En Sata SSD har läs- och skrivhastighet pårunt 550 MB/s medan M.2 ligger någonstans runt 3000 MB/s.
Så någon form av M.2 lösning kanske?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Är verkligen inget proffs på sånt här men det är ganska stor skillnad på en Sata SSD och en M.2 SSD också. En Sata SSD har läs- och skrivhastighet pårunt 550 MB/s medan M.2 ligger någonstans runt 3000 MB/s.
Så någon form av M.2 lösning kanske?

Verkar vara m.2, är iaf sådan slot om man vill utöka utrymme

Medlem
Skrivet av robbis:

Alltså jag är ingen pc master race boy utan älskar min ps4, switch och Google stadia. Men varför är ps5 så stort steg framåt, det är ju samma/sämre hårdvara än i tex en ny pc? Eller har jag missat nån ny ssd teknik som är nytt för ps5? Ssd har ju funnits en evighet nu. Laddar snabbare men det är ju inte nå Game breaking direkt. Min sambo kör ESO på ssd och jag kör på en Sshd, ibland laddar hon snabbare, ibland jag. Vad gör att ps5ans är så mycket bättre än en vanlig ssd?

Sony designar alla typer av hårdvara inklusive lagringsmedia so jag gissar att de har skräddarsytt hårdvara för lagring som är effektivare än en vanlig SSD. Till skillnad från en konsoll är PC ett ineffektivt system eftersom det är modulärt, vilket innebär att moderkort inte kan optimeras för en specifik disk utan måste passa för alla disktyper. Sony behöver bara designa SSD-chip och I/O som är optimerade för varandra för att bli bättre än något som finns till PC.

Med andra ord tror jag att de har specialtillverkade kretsar för lagring som inte finns i handeln.

Medlem

Bra att utvecklingen går framåt.
Det gynnar alla om spelen kan börja utvecklas för avancerade/bättre hårdvara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Är verkligen inget proffs på sånt här men det är ganska stor skillnad på en Sata SSD och en M.2 SSD också. En Sata SSD har läs- och skrivhastighet pårunt 550 MB/s medan M.2 ligger någonstans runt 3000 MB/s.
Så någon form av M.2 lösning kanske?

PS5:an kan läsa i 5.5GB/s raw och runt 8-9GB/sec compressed (det som menas med compressed är alltså att den kan läsa i 5.5GB/sec och packa upp datat samtidigt via någon hårdvarulösning och därav få tillgång till 8-9GB/sec data). Så det är rätt bra mycket bättre än en vanlig M.2 SSD som går att köpa idag till PC. Det kommer ta lång tid innan PC-spel kan utvecklas med det som minimum därav har PS5 en fördel i just den aspekten.

Medlem

Påminner om hur PS4 skulle krossa PC genom att använda GDDR5 till hela systemet. I slutändan är det GPU/CPU som flaskhalsar, inte hårddiskens läshastighet. Jag välkomnar dock tekniken och hoppas att jag har fel.

Medlem

Brain (console) > Brawn (PC)

Medlem
Skrivet av robbis:

Alltså jag är ingen pc master race boy utan älskar min ps4, switch och Google stadia. Men varför är ps5 så stort steg framåt, det är ju samma/sämre hårdvara än i tex en ny pc? Eller har jag missat nån ny ssd teknik som är nytt för ps5? Ssd har ju funnits en evighet nu. Laddar snabbare men det är ju inte nå Game breaking direkt. Min sambo kör ESO på ssd och jag kör på en Sshd, ibland laddar hon snabbare, ibland jag. Vad gör att ps5ans är så mycket bättre än en vanlig ssd?

På PC vet man inte vilka spelare som har SSD eller hur snabb SSD dom har, man kan inte göra en större bana än vad som får plats i RAM-minnet plus det som kan hinnas laddas från den långsammaste hårddisken. Har man en SSD vinner man därför oftast bara laddningstid, det är fortfarande laddningstider och avbrott mellan banor exempelvis.

Vet man att alla har en SSD med en viss hastighet kan man utforma banorna helt efter det och troligtvis komma undan synliga laddningstider helt. Man kan mer flexibelt ladda in nya delar av banan från SSD:n in i RAM och vet att alla spelare klarar av det.

Vore väldigt intressant att se ett faktiskt demo av vad SSD:n klarar av att åstakomma, en teknisk jämförelse med konkreta exempel på vad den ger för möjligheter och vilka begränsningar den tar bort.

Medlem
Skrivet av nils45:

Har inte heller någon aning om hur det fungerar och skulle vilja veta, jag tror dock det blir snabbare när spelen utvecklas direkt till en SSD vilket inte riktigt är fallet med PC. Får man slut på VRAM så börjar HD:n ta över vilket är väldigt långsam i det fallet, så jag antar att GPU:n belastas mycket mindre om en SSD kan ta hand om mycket, och då blir det mer prestanda för GPUn. Sen så säger dom att det är en SSD som inte finns att köpa, fast det stämmer inte, bara väldigt dyrt.

GPUn belastas inte av texturers storlek. Har du tillräckligt med VRAM så spelar det ingen roll vilken upplösning dina texturer har. Vilken upplösning du sen väljer till att renderera hela köret i, kräver en väldans mycket av din GPU.

GPUn kommer om något börja belastas mer framöver då den ska renderera mer avancerade grafiska tekniker.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Sony designar alla typer av hårdvara inklusive lagringsmedia so jag gissar att de har skräddarsytt hårdvara för lagring som är effektivare än en vanlig SSD. Till skillnad från en konsoll är PC ett ineffektivt system eftersom det är modulärt, vilket innebär att moderkort inte kan optimeras för en specifik disk utan måste passa för alla disktyper. Sony behöver bara designa SSD-chip och I/O som är optimerade för varandra för att bli bättre än något som finns till PC.

Med andra ord tror jag att de har specialtillverkade kretsar för lagring som inte finns i handeln.

Det där är ju direkt felaktigt, då alla följer en viss standard så vet de exakt vad som ska optimeras. De första PCI.E 4 diskarna kan redan flytta 5.5GB/S i okomprimerad data.
De kommer snabbt bli snabbare.
Det går ju redan att nå 28 GB/S på en PC, även om detta inte finns för oss konsumenter riktigt ännu. Det som finns på den professionella marknaden trillar alltid ner till oss.

Medlem
Skrivet av loerk:

Det där är ju direkt felaktigt, då alla följer en viss standard så vet de exakt vad som ska optimeras. De första PCI.E 4 diskarna kan redan flytta 5.5GB/S i okomprimerad data.
De kommer snabbt bli snabbare.
Det går ju redan att nå 28 GB/S på en PC, även om detta inte finns för oss konsumenter riktigt ännu. Det som finns på den professionella marknaden trillar alltid ner till oss.

Men försäljaren i databutiken sa ju att...

Medlem
Skrivet av loerk:

Det där är ju direkt felaktigt, då alla följer en viss standard så vet de exakt vad som ska optimeras. De första PCI.E 4 diskarna kan redan flytta 5.5GB/S i okomprimerad data.
De kommer snabbt bli snabbare.

Sony använder flera egenutvecklade lösningar i sitt SSD och I/O-system som inte finns på PC. Det är därför det behövs en SSD som klarar hela 7GB/s om man ska sätta in en expansions-SSD.

Citat:

The controller itself hooks up to the main processor via a four-lane PCI Express 4.0 interconnect, and contains a number of bespoke hardware blocks designed to eliminate SSD bottlenecks. The system has six priority levels, meaning that developers can literally prioritise the delivery of data according to the game's needs.

The controller supports hardware decompression for the industry-standard ZLIB, but also the new Kraken format from RAD Game Tools, which offers an additional 10 per cent of compression efficiency. The bottom line? 5.5GBs of bandwidth translates into an effective eight or nine gigabytes per second fed into the system. "By the way, in terms of performance, that custom decompressor equates to nine of our Zen 2 cores, that's what it would take to decompress the Kraken stream with a conventional CPU," Cerny reveals.

A dedicated DMA controller (equivalent to one or two Zen 2 cores in performance terms) directs data to where it needs to be, while two dedicated, custom processors handle I/O and memory mapping. On top of that, coherency engines operate as housekeepers of sorts.

"Coherency comes up in a lot of places, probably the biggest coherency issue is stale data in the GPU caches," explains Cerny in his presentation. "Flushing all the GPU caches whenever the SSD is read is an unattractive option - it could really hurt the GPU performance - so we've implemented a gentler way of doing things, where the coherency engines inform the GPU of the overwritten address ranges and custom scrubbers in several dozen GPU caches do pinpoint evictions of just those address ranges."

All of this is delivered to developers without them needing to do anything. Even the decompression is taken care of by the custom silicon. "You just indicate what data you'd like to read from your original, uncompressed file, and where you'd like to put it, and the whole process of loading it happens invisibly to you and at very high speed," Cerny explains.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-playst...

Medlem

Som vi alltid vet är teknik i praktiken inte samma som i teorin.
Återstår att se om Sonys "magiska SSD-lösning" kommer göra nån praktisk skillnad mot dom andra formaten.
Skulle ju vara kul om dom gjorde nått som pushade framåt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Flakmonkey

För den som är nyfiken på vad det här kan innebära för utvecklare på ett något mer lättförståligt sätt så kan jag varmt rekommendera de här filmerna. Snubbe som tidigare jobbat på bland annat EA med Frostbite men som nu utvecklar en egen motor. Har alltså ingen häst i racet men har praktiskt erfarenhet av utveckling av grafikmotorer. Det är rätt mycket att titta igenom med ca 90 minuters innehåll, men jag tyckte det var värt det flera gånger om.

Medlem

Nice ritar man grafik motor i paint eller för haaaaaand?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Som vi alltid vet är teknik i praktiken inte samma som i teorin.
Återstår att se om Sonys "magiska SSD-lösning" kommer göra nån praktisk skillnad mot dom andra formaten.
Skulle ju vara kul om dom gjorde nått som pushade framåt.

Tim Sweeney på Epic verkar ha en liknande åsikt.

"For PC enthusiasts, the exciting thing about the PS5 architecture is that it's an existence proof for high bandwidth SSD decompression straight to video memory.

Is this enough to get Microsoft, Intel, NVIDIA, Intel, and AMD to work together and do it? We'll see!"

Och
"There are articles talking about the possibility of Microsoft bringing DirectStorage to PC, with the potential to eliminate the GPU driver overhead in the future. And there's also Intel's Optane effort to put non-volatile memory directly on the DRAM with cache granularity."

(https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1268387034835623941...)

Medlem

Går ju inte ta något seriöst alls som Epic säger om playstation. Dom måste ju få betalt för marknadsföra playstation.

Medlem

PS5? Var det inte Xbox Series X (eller vad den nu heter) som skulle ha den snabbaste lagringen?

12
Skriv svar