Sony inte intresserade av att göra PS5-spel kompatibla med PS4

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag körde det på PS3. Och nog fanns Nemesis systemet väl med där med, eller?
Blev dödad av X antal orker, och de blev fetare när de dödade mig

Googlade lite. Nemesis finns visst med, men det är karftigt förenklat med färre sorters orcher, färre för- och nackdelar och färre inspelade kommentarer från orcherna.
Jag spelade aldrig på PS3, såg bara ett gäng recensioner på Youtube och dom nämnde bristen på Nemesis systemet, så jag antog att det inte fanns med. Fel av mig.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Det här är ett bra val av Sony. PS5 är nästan sex gånger snabbare än PS4 i beräkningskapacitet, och ännu snabbare när man väger in SSD:n. Ska man behöva anpassa next-gen efter föregående generation så blir det inte så mycket next-gen i slutändan.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Håller självklart med dig om spelen. Det gör nog till och med Phil Spencer, men även exklusiva spel är omodernt och tillhör gamla affärsstrategier. Från nu och framåt kommer vi mer troligt spela på fler enheter/skärmar än tidigare och då får varje enskild hårdvara mindre betydelse. Därför borde bolagen se till hela ekosystemet (alla produkter och tjänster) snarare än att låsa vissa upplevelser bakom trösklar. Som sagt, vi är inte riktigt där än och jag förstår de som känner att en ny generation är det häftigaste som finns just nu, men när det gäller att planera för nästa stora steg är det just nu bara Microsoft som tänker rätt enligt mig.

Jag tror att vi spelare gynnas av "konsolkrig" och exklusiva spel då konkurrensen mellan olika aktörer leder till att spelstudios får mer pengar att lägga på spelutveckling och spelen därmed blir bättre. Ett exempel är Death Stranding som förmodligen aldrig hade blivit den produkten det blev utan Sonys ekonomiska hjälp, och Sony hade aldrig gett några pengar till Kojima av ren välgörenhet. Därför gillar jag att vi nu står inför en ny generation där framför allt Sony (med största sannolikhet) kommer bjuda på extremt påkostade spelupplevelser.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Det här är ett bra val av Sony. PS5 är nästan sex gånger snabbare än PS4 i beräkningskapacitet, och ännu snabbare när man väger in SSD:n. Ska man behöva anpassa next-gen efter föregående generation så blir det inte så mycket next-gen i slutändan.

Bägge företagen har nästan samma upplägg.
Sony får det se ut som om dem inte går på samma bana.

I varje generationsskifte så sker samma saker.
För att hålla mig kort.
Ghost of tushima eller hur det nu stavas.
Samt last of us 2 släpps på ps4:a.

Så redan i och med detta har Sony försäkrat ps4:ans överlevnad.
Och Microsoft försäkrar sig xone’s överlevnad genom att garantera minst två år in i x series x livscykel så kommer xone följa med.

Medlem

Blir faktiskt glatt överraskad över hur många som är positiva till detta. Hade förväntat mig att många skulle vara bittra och irriterade över detta beskedet.

Ibland är det allt kul att ha fel!

Medlem

Utgivarna jublar. Nu kan de sälja samma spel som remaster till PS5. Samtidigt kan man spela gamla xbone spel på series x med 4k eller 120fps och helt gratis. Men alla jublar över Sony. Strange

Medlem
Skrivet av aholman:

Utgivarna jublar. Nu kan de sälja samma spel som remaster till PS5. Samtidigt kan man spela gamla xbone spel på series x med 4k eller 120fps och helt gratis. Men alla jublar över Sony. Strange

Tror du missuppfattat nyheten.
Handlar ju om att utvecklarna inte behöver ta hänsyn till gammal hårdvara när de utvecklar spel till ps5. Alltså motsatsen till bakåtkompatibelitet utan snarare att ps4 inte blir "framåtkompatibel".

Backloggens befriare

Hmmm...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det här är ett bra val av Sony. PS5 är nästan sex gånger snabbare än PS4 i beräkningskapacitet, och ännu snabbare när man väger in SSD:n. Ska man behöva anpassa next-gen efter föregående generation så blir det inte så mycket next-gen i slutändan.

Fast troligtvis kommer det komma spel som gjorts till både PS4 och PS5, i alla fall i början. Så vad är då skillnaden, förutom att man kan köpa ett spel till Xbox One och sen uppgradera konsolen och få ett mycket snyggare spel?

Medlem
Skrivet av lampis:

Jag tror att vi spelare gynnas av "konsolkrig" och exklusiva spel då konkurrensen mellan olika aktörer leder till att spelstudios får mer pengar att lägga på spelutveckling och spelen därmed blir bättre. Ett exempel är Death Stranding som förmodligen aldrig hade blivit den produkten det blev utan Sonys ekonomiska hjälp, och Sony hade aldrig gett några pengar till Kojima av ren välgörenhet. Därför gillar jag att vi nu står inför en ny generation där framför allt Sony (med största sannolikhet) kommer bjuda på extremt påkostade spelupplevelser.

Njae. Vi spelare gynnas av kreativ frihet. En studio som släpper sitt spel till samtliga format må bli tekniskt begränsad i vissa fall, men får skapa det spel de vill skapa, inte det spel som en nervös styrelse tror att vi spelare vill ha. Men ja, ekonomin kommer alltid vara en avgörande faktor.

Skribent

Det känns som en generation där alla aktörer gör sin grej och inte direkt konkurrerar. Blir intressant och se utvecklingen på detta.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Vamp:

Njae. Vi spelare gynnas av kreativ frihet. En studio som släpper sitt spel till samtliga format må bli tekniskt begränsad i vissa fall, men får skapa det spel de vill skapa, inte det spel som en nervös styrelse tror att vi spelare vill ha. Men ja, ekonomin kommer alltid vara en avgörande faktor.

Den kreativa friheten kommer av att någon är villig att betala en summa pengar och ta risken att spelet floppar, om vi snackar om svindyra AAA-spel. Sony har många gånger valt att riskera stora summor för att en studio ska få göra det spel de själva vill göra. Därför är nya IP betydligt vanligare hos Sonys studios än Microsofts, så i det fallet verkar Sonys styrelse vara ganska lugna.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Avstängd
Skrivet av lampis:

Den kreativa friheten kommer av att någon är villig att betala en summa pengar och ta risken att spelet floppar, om vi snackar om svindyra AAA-spel. Sony har många gånger valt att riskera stora summor för att en studio ska få göra det spel de själva vill göra. Därför är nya IP betydligt vanligare hos Sonys studios än Microsofts, så i det fallet verkar Sonys styrelse vara ganska lugna.

Vill inte nicka skallen till att Sony tar enorma ekonomiska risker då dem låter en studio få visa tyglar att leka med.
Företag som Sony kalkylerar förmodligen en del innan dem ger en studio chansen.

Medlem

Jag spelar bara på Japanska konsoler. Men tycker det är perfekt att Ms finns dom med. Allt blir så mycket bättre med den balans som finns idag. Tänk vad tråkigt om bara pc och Nintendo fanns. Då skulle iaf jag varit lite ledsen i ögat.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Vill inte nicka skallen till att Sony tar enorma ekonomiska risker då dem låter en studio få visa tyglar att leka med.
Företag som Sony kalkylerar förmodligen en del innan dem ger en studio chansen.

Självklart gör de riskanalyser o.s.v, men oavsett innebär alltid nya IP's i AAA-klassen stora risker.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Väldigt anti-konsument agerande. Tänk er. Tom Clancy's The Division 3. Funkar på Xbox Series X och Xbox One X. Men bara PS5 och skulle du vilja spela det på PS4 köp ett till ex.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Väldigt anti-konsument agerande. Tänk er. Tom Clancy's The Division 3. Funkar på Xbox Series X och Xbox One X. Men bara PS5 och skulle du vilja spela det på PS4 köp ett till ex.

Det är det väl ändå ingen som har sagt? Oo

Medlem

@dex20: Fast så är det inte alls.
Allt det betyder är att de kommer utveckla spel främst för Series X för att sedan leverera en nerskalad version till One X osv.
Det betyder inte att de behöver skimpa en uns på "next gen" grejor.
Detta är bara mer tomt PR snack från Sony. Och deras inbitna fan bois sväljer det med hull och hår.
Aldrig förstått mig på hur någon kan vara en sån drönare.

Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

@dex20: Fast så är det inte alls.
Allt det betyder är att de kommer utveckla spel främst för Series X för att sedan leverera en nerskalad version till One X osv.
Det betyder inte att de behöver skimpa en uns på "next gen" grejor.
Detta är bara mer tomt PR snack från Sony. Och deras inbitna fan bois sväljer det med hull och hår.
Aldrig förstått mig på hur någon kan vara en sån drönare.

Va? Det är väl klart att dom måste göra spelet så att det funkar med båda generationerna då ju? Dom måste designa så att spelen kan ta nytta av den nya hårddisk teknologin och dom nya snabba grafikkorten och processorerna. Tror du verkligen att det är så enkelt att bara "skala ner" det så fungerar det på dom äldre generationerna också?

Med tanke på att många spelutvecklare har gått ut och hyllat PS5:an och hur bra den är att utveckla spel till så skulle jag nog påstå att du har fel att vi bara är drönare och att det är tomt pr snack.

Det är ju klart att det blir mindre jobb för spelutvecklare när dom bara behöver utveckla ett spel för en typ av hårdvara....

Sen att det är mycket PR snack, det är det ju alltid. Det gäller även Microsoft och alla andra företag. Dom försöker ju sälja sina enheter.....

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Väldigt anti-konsument agerande. Tänk er. Tom Clancy's The Division 3. Funkar på Xbox Series X och Xbox One X. Men bara PS5 och skulle du vilja spela det på PS4 köp ett till ex.

Ja Microsofts lösning är helt klart med konsument vänlig då spelen kommer funka på flera olika platformer, men varför skulle någon köpa Division 3 till PS5:an och sen vilja köpa det till PS4:an också? Även om folk vill det så innebär det att alla nya spel som görs måste utvecklas så att dom funkar på gammal hårdvara också då ju. Det är klart att det då ställer väldigt stora krav på utvecklarna och tror ärligt talat att det i så fall också kommer hålla tillbaka spelutvecklingen i så fall.

Men nu kan man få det bästa av båda världarna om man har en PC och ett PS5 så för min del ser jag verkligen bara detta som win-win.

Medlem
Skrivet av dex20:

Va? Det är väl klart att dom måste göra spelet så att det funkar med båda generationerna då ju? Dom måste designa så att spelen kan ta nytta av den nya hårddisk teknologin och dom nya snabba grafikkorten och processorerna. Tror du verkligen att det är så enkelt att bara "skala ner" det så fungerar det på dom äldre generationerna också?

Med tanke på att många spelutvecklare har gått ut och hyllat PS5:an och hur bra den är att utveckla spel till så skulle jag nog påstå att du har fel att vi bara är drönare och att det är tomt pr snack.

Det är ju klart att det blir mindre jobb för spelutvecklare när dom bara behöver utveckla ett spel för en typ av hårdvara....

Sen att det är mycket PR snack, det är det ju alltid. Det gäller även Microsoft och alla andra företag. Dom försöker ju sälja sina enheter.....

Sa aldrig att det var lätt, men med tanke på storleken hos dessa studios skulle det inte finnas några problem med att ha ett litet team som jobbar med att optimera en nedgraderad version av spelet. Det är inte som att de måste göra två spel, det räcker med att ta bort effekter och sätta dit passande laddningstider för att det ska fungera för äldre konsoller.

Och tror inte ett ord på vad utvecklare säger, speciellt när det kommer från EPIC som har hyllat allt Sony har släppt, även när det har varit skit. De gjorde ju i princip all bullshot marketing åt PS3an eller om det var PS4an.

Nya generationen är ett stort steg i rätt riktning, men många förväntar sig alldeles för mycket från Sonys bullshit marknadsföring.

Medlem

Folk verkar tro att alla titlar kommer stödja smart delivery men det är ju upp till utvecklarna och utgivarna. Smart delivery är inget krav från Microsofts sida.
https://news.xbox.com/en-us/2020/06/15/what-is-smart-delivery...

12
Skriv svar