Spel som var viktiga förut men som inte är det längre

Skribent
Skrivet av FejkFejksson:

Halo, visst folk bryr sig, men inte på samma sätt.
Quake, ingen bryr sig. Jag och säkert hundratals fler gillade champions men det är verkligen irrelevant med ett nytt Quake.

Litet sidospår, men vi får se om DIabotical kan få några framgångar när det släpps. Spelade lite i den stängda betan och det var ganska roligt. Kanske är ett sådant här projekt som behövs för att få liv i arenashootergenren igen.

De har fått till en bra tagline i alla fall.
"A fast-paced multiplayer Arena FPS set in a colourful robotuniverse developed by former Quake and esport professionals."

Medlem
Skrivet av Shadee:

Litet sidospår, men vi får se om DIabotical kan få några framgångar när det släpps. Spelade lite i den stängda betan och det var ganska roligt. Kanske är ett sådant här projekt som behövs för att få liv i arenashootergenren igen.

De har fått till en bra tagline i alla fall.
"A fast-paced multiplayer Arena FPS set in a colourful robotuniverse developed by former Quake and esport professionals."

Fast det har ju kommit massvis med arena shooters dom senaste åren men inget tar fart. Geren är ganska död.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Instämmer om Rainbow Six.

-/-

Tyvärr känner jag att jag börjar tappa lite intresse för Total War-serien också, en serie som alltid legat mig väldigt varmt om hjärtat. Kunde inte riiiktigt fastna i Warhammer även om det var trevligt, Thrones of Britannia kändes mest som typ.. en minikampanj till Attila och varken Three Kingdoms eller det kommande Troy intresserar mig särskilt mycket.
Ska dock tilläggas att jag ofta går tillbaka och spelar de tidigare spelen, så helt död är inte serien för mig, och intresset kan nog vändas väldigt snabbt om nästa stora total war utspelar sig i en era jag är intresserad av (Medieval 3 tack) och framförallt om det har lite nya spelmekaniker.

Ställer mig i samma led när det gäller rainbow six/ghost recon

Och vi delar nästan exakt samma åsikt angående TW. Varken Rome 2, Warhammer, Britannia eller Three kingdoms lyckades suga in mig som dom äldre spelen. Detta började lite med Atilla, som jag ändå spelade rätt mycket. Warhammer är kul med lite nya "leksaker" men jag tappar intresset för en kampanj, Rome 2 var så buggigt (kanske ska ge det en ny chans) och Three kingdoms känns bara konstigt och förvirrat, säkert pga att jag egentligen har noll intresse för kinesisk historia, och är bara förvirrad av alla (för mig) helt random cheng och dong som typ alla factions heter och jag får liksom ingen klar bild av någonting, en enda röra. Dock så rangordnar jag ett eventuellt Empire 2 marginellt högre än Medieval 3, men det är hårfint!

Call of Duty, Gears of War, de flesta MMORPG ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Command & Conquer
Age of Empires

Kungar av RTS som är långt förbi sina glansdagar.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Rome 2 var så buggigt (kanske ska ge det en ny chans)

Tycker absolut att du ska ge det en ny chans! Körde det med Divide Et Impera-modden nyligen och hade väldigt roligt med det. Rekommenderas (om du vill ha det lite mer historiskt och realistiskt dvs. annars finns det nog andra bra moddar också). Med DEI-modden måste man tänka lite på supply lines och annat också, det är trevligt.

Avstängd

Crash bandicot serien dog också väl ut.
Jag ansåg det som en utmanare i vis mån till Super Mario.

Men spelet bara rann ut i sanden.

Geeks Gaming

Silent hill

Rainbow six

Swat (seriöst, vi behöver ett nytt swat/en remake!)

Fallout

Medlem

Hela RTS-genren egentligen. Sen är ju Battlefield heller inte vad det brukad och vara, det började tappa ordentligt efter BF3

Geeks Gaming

Call of duty sedan WaW
Battlefield sedan BF3
Mafia efter 2an
FEAR
Fallout med början på 4an
FarCry efter 3an
Medal of honor med början på 2010
Quake ever Arena
Ghost recon med början på Advanced Warfighter
Rainbow Six med början på Vegas
Heroes of might and magic efter 5an
Dawn of war efter 2an

De jag kommer på just nu

Medlem

QuakeWorld

När det kom ut så var det ett viktigt tillägg till hur man spelade tillsammans, online, tävlade. Med alla olika klaner i hundratals som fanns i Skandinavien och inte minst världen så var det ett viktigt spel för många.

Idag är QuakeWorld ett kärt minne, spelvärlden utvecklades och gick vidare mot nya titlar, men en gång i tiden var QuakeWorld överlägset allt.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Heroes of Might and Magic peakade helt 1999 och har sedan dess förvandlats till en parodi på sig själv. Tror inte att det finns något positivt att säga om något av spelen från den här sidan millenieskiftet, och då är det väl ändå 4-5 st. till antalet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Tiden går

Tog del av det som skrivits i tråden. Rolig tråd som i stort sett radade upp samtliga spelserier som slagit igenom och sedan fortsatt. För min del tror seriernas betydelse för mitt spelande beror på två saker. Det främsta skälet till att en spelserie förlorar mitt intresse är att jag som person utvecklas och förändras över tid. Jag tycker inte om samma spel som jag tyckte om för 10 eller 20 år sedan. Det hänger ihop med det andra skälet. Spelutbudet utvecklas också över tid. Titlar som tidigare var banbrytande får konkurrens och utbudet förändras.

Jag hittar nya spel som passar mig just nu. Titlar som inte kräver samma insats, som passar mitt privata schema, som adresserar saker jag uppskattar nuförtiden men inte var intresserad av tidigare, som utmanar med ett annat djup och med andra känslor. Uppföljare som är bättre på alla plan än det spel jag älskade för något år sedan kan falla platt hos mig eftersom det inte var den sortens upplevelse jag efterfrågar längre.

Vi alla förändras lyckligtvis över tid och det vore konstigt om inte våra spelpreferenser förändras med det.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vilken spelserie har gått från att vara jätteviktig till att bli en bland alla andra för er? Och varför?

Delta force.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Några spel på rak arm:
World of Warcraft (Började spela under TBC och det är i praktiken ett helt nytt spel Anno 2020 på gott och ont, men spelet har varit på dekis några år nu).

Battlefront serien. Vissa spel ska man bara låta sova EA, nu gjorde Dice bara ett glorifierat skin av sin Battlefield serie.

KOTOR serien. SWTOR var okej storymässigt men gameplay var en sämre kopia av World of Warcraft.

Dawn of War. I mitt tycke gick det utför när 2:an inte hade basbyggning.

Age of Empires. Sedan III:an har utvecklingen av serien stagnerat totalt. Tror Age of Empires IV kan bli nya Half Life 3 när det kommer till väntan.

Far Cry. Sedan 3:an har spelen stagnerat gameplaymässigt och storyn når inte upp till 3:an.

Medlem

Tyvärr måste jag säga både castlevania och silent hill då det inte längre kommer ut några delar i dessa serier längre även om det ryktas om ett silent hill till ps5

Medlem

Battlefield 1942. Spelet man la tusentals timmar på. Dag ut och dag in nöta man för att prestera på topp i alla klanmatcher och inte minst Up-North laddern. Allt handlade om teamwork och skill.

Numer är det ett krig om vem som har mest kosmetiska tillägg. Spelen i serien har blivit sämre för varje år. BF3 var det sista som hade kvar den sanna BF känslan.

Medlem

Star Ocean.

De första tre spelen var fenomenala och anses väl fortfarande vara välrenommerade JRPGs. Särskilt ettan var ju, tillsammans med sitt äldre halvsyskon Tales of Phantasia, ett tekniskt underverk på SNES med sina 6 MB-kassetter och voice overs.

Med The Last Hope gick det utför och Integrity and Faithlessness är det sämsta JRPG:t jag någonsin har spelat. Sedan dess har tri-Ace bara släppt remasters av sina äldre spel så det känns rätt dött.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Medal of Honor spelen helt klart. De har haft en stor betydelse under sin storhettid, men efter att COD blev populär, kunde de inte hålla sig relevant och med att serien gick in modern krigsförning, förlorade spelet sin själ. Dödstöten var MOh warfighter kom ut och sög dasse.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hintos:

Jag hittar nya spel som passar mig just nu. Titlar som inte kräver samma insats, som passar mitt privata schema, som adresserar saker jag uppskattar nuförtiden men inte var intresserad av tidigare, som utmanar med ett annat djup och med andra känslor. Uppföljare som är bättre på alla plan än det spel jag älskade för något år sedan kan falla platt hos mig eftersom det inte var den sortens upplevelse jag efterfrågar längre.

Vi alla förändras lyckligtvis över tid och det vore konstigt om inte våra spelpreferenser förändras med det.

Visst är det så. Det behöver ju inte vara så att Halo är sämre i dag, jag kanske bara har tröttnat (fast jag tror att det i detta fall är en kombination av att serien inte är lika unik som 2001/2002 och att många nog helt enkelt har tröttnat lite och gått vidare). Jag har märkt hur jag inte tilltalas av FPS på samma sätt längre. Wolfenstein: The New Order och The New Colossus är objektivt sett bra spel, men jag tröttnade oväntat fort på dem. Och blev besviken på mig själv för att jag inte hittade drivet att spela vidare. Men så kan det vara. Bara att dyka in i något som känns roligare, lusten kanske kommer tillbaka.

Game Pass är ett bra ställe att upptäcka nya spel på, har jag märkt. Där kan jag hitta spel jag förmodligen inte skulle våga chansa på att köpa. Har hittat några bra spel den vägen samt återupptäckt gamla godingar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar