Spel som var viktiga förut men som inte är det längre

It's not a lake, it's an ocean
Spel som var viktiga förut men som inte är det längre

Vi närmar oss med makliga steg lanseringen av Microsofts fjärde och Sonys femte stationära konsol. Vi har ännu inte sett vare sig pris eller en lineup av spel till endera maskin, men vi vet i alla fall att Halo Infinite ska släppas till Xbox Series X (och, ska sägas, även till Xbox One). Därmed blir Series X den första Xbox som lanseras ihop med ett Halo sedan 2001/2002. Jag minns lanseringen av den första Xbox i Sverige mycket väl. Den 14 mars vinglade jag hem till mitt inneboenderum med ett gigantiskt paket på cykeln. I kartongen låg Xbox, en fjärrkontroll och två spel för 6700 riksdaler. Jag minns denna ohemula summa för jag hittade nämligen kvittot för en tid sedan.

Halo var ett av spelen. Jag hade inget intresse för FPS vid den tiden men övertygades av de förtittar av spelet jag läst som visade ett storydrivet äventyr. Det visade sig vara ett bra köp, Halo levererade verkligen och trots att jag aldrig var en inbiten onlinespelare hade jag fantastiskt roligt med Halo.

Det höll till 2007 då Halo 3 kom, sågs och segrade. Sedan började mitt intresse för serien att svalna, och även om jag tycker att Halo: Reach var bra och egentligen hade få konkreta klagomål på Halo 4 kändes det som att storhetstiden var över. Halo hade fått konkurrens av många andra FPS på konsol och engagerade mig inte lika mycket längre. Visst, jag köpte även Halo 5 och spelade ut den kampanjen, men att jag aldrig återvände till vare sig Halo 4 eller 5 säger nog något.

En spelserie som jag förut tyckte var värd att köpa en ny spelkonsol för har plötsligt blivit lite blasé. Jag kommer köpa Halo Infinite. Kanske t.o.m. på lanseringsdagen. Men jag kan lika gärna tänka mig att vänta. Halo är inte vad det en gång var för mig, och en del av mig kan känna viss besvikelse över detta. Jag minns ju hur roligt det var att känna stor förväntan inför ett nytt Halo.

Vilken spelserie har gått från att vara jätteviktig till att bli en bland alla andra för er? Och varför?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Avstängd

Final Fantasy är väl serien som har en sådan tendens.
Den har ändrat en del riktning och fått en ny form.
Och jag tror det har hjälpt många att hoppa av Fantasy serien.

Kanske går inte visa serier i den riktning majoriteten elr minoriteten förväntar sig.
Kanske gör spelutvecklaren lite sämre ifrån sig längs vägen.
Kanske är det som du säger att spelet inte ger en något längre.

Men jag känner att Final Fantasy är ett väldigt bra exempel.
Även om jag gillar den så vet jag att många känner för Fantasy serien så som du känner för Halo.

Skribent

Helt klart Final Fantasy. Från att ha varit spelvärldens créme de la créme i mina ögon är jag idag i princip ointresserad av serien. Visst lirar jag (och gillar) titlar som Final Fantasy XV, men magin från spel som Final Fantasy VI, VII och IX är helt bortblåst.

Just Final Fantasy är helt klart en serie som jag hellre ser remakes och remasters av snarare än nya titlar.

Medlem

Street Fighter.

När The World Warrior släpptes till Super Nintendo så förändrades allt, kompisar man knappt umgicks med i vanliga fall skulle helt plötsligt få stryk av min Ryu.

Halva grannskapet samlades utmanade varandra och i skolan kaxade sig normies och trodde att dom hade en suck mot en inbiten nörd som mig som spelat hela mitt liv

Sedan blev det Turbo, The New challengers, Super, Alpha och allt vad dom hette. Street Fighter var religion under några år.

Men i och med playstation 2 erans intåg så började intresset för 2d fighters dö och allt handlade om 3D fighting, en genre som jag avfärdade som "button mashers" och jag slutade spela fighters helt och hållet.

På senare tid när man hade råd med barndomsdrömmen Neo Geo så upptäcktes många roliga fighters utanför Street Fighter, men numera finns det ingen som vill spela mot mig längre.

Har tittat lite på moderna Street Fighter, men gillar verkligen inte grafikstilen längre, det var bättre när det var pixlat.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Rainbow Six (och Ghost Recon) var spel som tog en för tiden brutalt realistisk approach. Oförlåtande och utan kompromisser gjordes spelen för att vara så realistiska och trovärdiga som möjligt.
Siege är inte ett dåligt spel, och jag har även uppskattat de senare Ghost recon, men de är väldigt långt ifrån sina ursprung. Originalspelen handlade inte om karaktärsutveckling, drama och personliga intriger, endast om kall kalkylerad precision.
Introt till Rogue Spear ger mig rysningar varje gång!

Är däremot en skillnad på de två. Där jag knappt orkar reagera om ett nytt Ghost Recon annonseras så skulle jag bli väldigt intresserad om det gällde ett nytt R6. Och då menar jag verkligen ett "nytt" och inte en uppföljare eller tillägg till Siege.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@SID 6.7: King of Fighters har SNK fortsatt släppa nya versioner av på nya konsolerna, kan helt klart rekommendera dig dem (bör vara någorlunda aktiva scener fortfarande), annars så släpptes en remake av Samurai Shodown förra året(eller detta år, osäker).

Håller med om Final Fantasy men slänger med Kingdom Hearts också. Aslång väntetid mellan två och tre, massor med konsolhoppande, massor med spinoffs och världens största skämt till handling. Den "efterlängtade" trean kom förra året och känns in princip bortglömd idag. Men så var spelet rätt mediokert också...

Metal Gear Solid är ju heldött idag, av självklara skäl.

Sen säger jag Pokemon också, en väldigt stagnant serie.

Nu har inte jag haft något Xbox men på tal om Halo, men är det inte likadant med Gears of War? Som sagt, jag har ju bara följt serierna på håll, men visst var väl GoW och Halo "de två stora" på Xbox 360?


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vilken spelserie har gått från att vara jätteviktig till att bli en bland alla andra för er? Och varför?

Vilka spelserier...

Varför? Jo för spelen skulle anpassas till...

Kontot avslutas

Metal Gear Solid var en spel serie som jag gillade väldigt mycket och en stor anledning till att jag köpte Playstation.
Men efter att Hideo Kojima fick sparken från Konami så är jag helt ointresserad av serien.
Det finns säkert mer än en anledning till varför han fick sparken och han kanske är rena rama skitstöveln privat, men jag tror inte att den serien skulle kunna bli något utan honom, titta bara på andra liknande spel så är de inte alls lika bra.

Det var hans serie som han skapade och därför förtjänar Metal Gear Solid 5 att vara det absolut sista kapitlet i den serien.

Så till den serien har jag idag noll intresse, kan spela något tidigare spel någon gång men det är väldigt sällan nu för tiden.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Soulless:

Rainbow Six (och Ghost Recon) var spel som tog en för tiden brutalt realistisk approach. Oförlåtande och utan kompromisser gjordes spelen för att vara så realistiska och trovärdiga som möjligt.
Siege är inte ett dåligt spel, och jag har även uppskattat de senare Ghost recon, men de är väldigt långt ifrån sina ursprung. Originalspelen handlade inte om karaktärsutveckling, drama och personliga intriger, endast om kall kalkylerad precision.
Introt till Rogue Spear ger mig rysningar varje gång!

Är däremot en skillnad på de två. Där jag knappt orkar reagera om ett nytt Ghost Recon annonseras så skulle jag bli väldigt intresserad om det gällde ett nytt R6. Och då menar jag verkligen ett "nytt" och inte en uppföljare eller tillägg till Siege.

Amen. Har lagt ner många speltimmar på Rainbow Six 1 & Rouge Spear. Fantastiska spel med sådan grym atmosfär!

Medlem

Instämmer om Rainbow Six.

Andra exempel kan nog vara Warcraft och Starcraft. Älskade Warcraft 2 när det kom, och första Starcraft (och även Warcraft 3), men blev aldrig intresserad av WoW och Starcraft 2 fastnade jag aldrig för. Dock var jag en sån som främst spelade singleplayerkampanjerna i spelen och inriktningen gick ju mer på MP så..

Tyvärr känner jag att jag börjar tappa lite intresse för Total War-serien också, en serie som alltid legat mig väldigt varmt om hjärtat. Kunde inte riiiktigt fastna i Warhammer även om det var trevligt, Thrones of Britannia kändes mest som typ.. en minikampanj till Attila och varken Three Kingdoms eller det kommande Troy intresserar mig särskilt mycket.
Ska dock tilläggas att jag ofta går tillbaka och spelar de tidigare spelen, så helt död är inte serien för mig, och intresset kan nog vändas väldigt snabbt om nästa stora total war utspelar sig i en era jag är intresserad av (Medieval 3 tack) och framförallt om det har lite nya spelmekaniker.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fader Konungen:

Nu har inte jag haft något Xbox men på tal om Halo, men är det inte likadant med Gears of War? Som sagt, jag har ju bara följt serierna på håll, men visst var väl GoW och Halo "de två stora" på Xbox 360?

Jo, det är nog riktigt. Jag var själv ingen Gears-spelare när serien var som störst, började spela det först till Xbox One. Men inte är det samma buzz om ett nytt Gears i dag som förr.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Sonic-spelen.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Amen. Har lagt ner många speltimmar på Rainbow Six 1 & Rouge Spear. Fantastiska spel med sådan grym atmosfär!

DX

Längesedan jag lyssnade på den här, hade glömt hur fantastisk den är!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Super Mario-spelen

Medlem

the elder scrolls

jag hade kul med skyrim när det begav sig, men när man ser tillbaka på det så känns upplägg, quests, dialog, karaktärer osv extremt platta och omoderna, och jag kan inte påstå att det blev mycket bättre i FO4 / 76. har tappat ganska mycket förtroende för bethesda som rollspelsutvecklare, och nu med cyberpunk, baldur's gate 3 osv runt hörnet så känner jag mig inte speciellt hypad inför ett nytt elder scrolls, såvida dom inte gör ett gäng ganska fundamentala ändringar.

Medlem

QUAKE så många timmar svett och pixelblod man köttat i denna serie. Men med ålder och tid så har quake champions och dylikt tappat mitt intresse. Hade en kort revival med quakelive some gick och köra via webbläsaren.

Medlem

Gears of War- Intresset svalnade efter trean
Halo- Som sagt i trådstarten
Assassins Creed - Efter att ha älskat Ezio-trilogin så dog all kärlek med AC3
Alla Konami-spel!

Medlem

Civilization - första 3-4 var magiska nu känns det meh när någon ny kommer, kör fortfarande på 3an

Medlem

Håller med flera ovanstående inlägg, speciellt angående Final Fantasy och Street Fighter.

En annan är Yakuza-serien. Blev helt frälst när jag spelade första spelet till PS2 och från den stunden tills 4an släpptes så var det utan tvekan min favoritserie, men sedan med 5 så kände jag ett växande ointresse och fick tvinga mig att spela igenom allt. Jag hade dock skoj med 0, men har efter det inte lyckats komma in i spelen igen. Det känns som om det helt enkelt blivit för mycket och jag har tröttnat.

Medlem

Command and Conquer (Förhoppningsvis börjar revanschen nu på fredag)
Battlefield
Fallout
Plants vs Zombies
Mass Effect

De flesta ovan har en gemensam nämnare..


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Tänker mycket på konsolkriget mellan Xbox 360 och Playstation 3. Där har ju flaggskeppen Killzone och Gears of War tapppat betydelse.

Medlem

Mega Man är en sådan serie.
Battlefield likaså.
Håller med om Halo, även fast jag inte varit ett inbitet fan.

Medlem

Cod, utan tvekan, men idag rullas maskineriet bara på, men gud vad man älskade cod1 och cod2. Cod1 bland det första spelet där du inte var ensam hjälte i SP och fick uppleva flera perspektiv, och det hadde även ett magnifikt skicklighetsbaserat MP.

Bf1942 såklart också, damn när man rullade Wake Island & Tobrukt demot, kunde fan knappt fatta. Känslan var så jävla wow!

Medlem

Får också säga Civilization.

Det sista bra (i mitt tycke) var fyran.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Assassins Creed - Guldet blev till sand kan man säga.
Battlefront, Battlefield, COD - Den disktrasan har man kramat ut för många gånger

GTA - Även fast jag fullkomligen älskar GTA så kan jag känna att spelserien börjar tappa sin status när det tar för lång tid att skapa en uppföljare. Troligtvis kommer det ligga på 8-10 år nu. Visst kommer jag och 100 miljoner andra köpa det ändå men lite trist är det

Medlem

Jag slår mitt slag för Resident Evil 1-3. Efter det gick serien utför.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Waliant:

Command and Conquer (Förhoppningsvis börjar revanschen nu på fredag)
Battlefield
Fallout
Plants vs Zombies
Mass Effect

De flesta ovan har en gemensam nämnare..

Att deras bästa/alla versioner finansierades av EA menar du va?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Halo, visst folk bryr sig, men inte på samma sätt.
Quake, ingen bryr sig. Jag och säkert hundratals fler gillade champions men det är verkligen irrelevant med ett nytt Quake.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skribent

Ratchet and Clank.

Spelen till PS2 var bra men toppen är enligt mig "Tools of Destruction" till PS3. Helt magiskt. Efter det kom "A Crack in Time" som visserligen var sämre men ändå bra och efter det är det bara skit egentligen. Senaste spelet som är en remake på första spelet visar bara att Insomniac och Sony har gett upp serien.

Hoppas jag har fel och Ratchet and Clank får ett releasespel till PS5an och en hejdundrande comeback under nästa generation. 🙄

12
Skriv svar