Sony: Next-gen-tekniken kan göra spelen dyrare

Medlem

Normalpriset för dom spel jag brukar köpa vid lansering är 599-699:- så jag tog det lite högre alterntivet, 700kr i omröstningen. Därefter så ska det vara ett komplett spel utan kommande DLC som behöver köpas, annars får det helt enkelt vara


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Köper nästan aldrig spel till fullpris längre, men jag lägger ändå mer pengar på spel än vad jag någonsin gjort innan. Ifall det blir dyrare så skulle jag nog lägga mindre pengar på spel, eftersom att tröskeln till köp blir högre.

Det är nog många spel som jag inte skulle ge en chans eftersom att det då blir för dyrt att chansa.

jbx
Medlem
Skrivet av Straniero:

Spel är ett idag ett billigt nöje. Nypris ligger idag på samma pris som slutet på 80 talet, vilken annan vara har inte haft någon ökning av priset de senaste 30+ åren?
Ser man till timpris är det också extremt billigt! Vad lägger du i snitt på ett spel? Lägger man 20 timmar i snitt på ett fullprisspel har du en timkostnad på 30 kr. Vad för annat nöje är så billigt?

Nja, beror ju på hur kräsen du är, jag spelar på en dator som med kringutrustning kostar över 50k. Har spelat runt 100 timmar på den. Så mitt timpris inkl spel är än så länge verkligen inte billigt.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Gen
Medlem

Konsol : 599 SEK
PC : 499 SEK

Medlem

Trodde det skulle bli billigare att göra spel nu? Så de vill alltså tjäna ännu mer pengar än vad de redan gör.
Vilket jävla skitsnack från Sony.

Redaktör
Skrivet av loerk:

Trodde det skulle bli billigare att göra spel nu? Så de vill alltså tjäna ännu mer pengar än vad de redan gör.
Vilket jävla skitsnack från Sony.

Det han säger är att snyggare spel blir dyrare att tillverka, det är väl inget skitsnack? Om de blir dyrare för oss att köpa vet vi inte än.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det han säger är att snyggare spel blir dyrare att tillverka, det är väl inget skitsnack? Om de blir dyrare för oss att köpa vet vi inte än.

Frågan är vad som blir dyrare.
Med nya unreal engine så blir det mycket lättare att skapa avancerade texturer. Med SSD så behöver inte utvecklare lägga ner lika mycket tid på att optimera laddningstider MM vilket innebär kortare och smidigare utveckling.

Men visst, spel som inte går att göra idag kanske blir mer avancerat att bygga så det kanske kommer att kosta mer. Vad det är som kommer kosta mer är som sagt svårt att föreställa sig i dagsläget.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Frågan är vad som blir dyrare.
Med nya unreal engine så blir det mycket lättare att skapa avancerade texturer. Med SSD så behöver inte utvecklare lägga ner lika mycket tid på att optimera laddningstider MM vilket innebär kortare och smidigare utveckling.

Men visst, spel som inte går att göra idag kanske blir mer avancerat att bygga så det kanske kommer att kosta mer. Vad det är som kommer kosta mer är som sagt svårt att föreställa sig i dagsläget.

Just den aspekten lär väl bli dyrare gissar jag, när det ska tas fram material att jobba med. Men jag är ju inte utvecklare, så jag kan ha fel.

Frågan är om det spelar nån roll. Spelen kostar ju det de gör för att det är vad vi är beredda att betala, inte för att det är vad de kostar att tillverka.


signatur
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Bara ännu ett till exempel på att försöka normalisera ett problem som branschen själva skapat på bekostnad av spelarna.

Ingen som tvingar dem att utveckla ytliga skräplir, där nästan all fokus ligger på grafiken, som resulterar i spel med mindre djup än PS2:era lir, och körs i 25-30fps i uppskalad 4K.

Gör något spännande med fysik, AI eller nytänk inom spelmekanik istället. Den här generationen är nu snart över, fulla med openworldlir och inte ett enda utav dessa uppsvällda turistsafaris har varit i närheten att försöka uppnå samma ambition som Stalker spelen, eller Daggerfall för den delen. Spel som i sig fick skalas ner pga dåtidens begränsade tekniska möjligheter.

Lol. Spendera miljarder på att revolutionera allt och sälj resultatet för 100 kronor. Daggerfall var en öken som med spelares fantasi som motor. Stalker fick väldigt mycket skit när det kom btw, det blev typ 5% av det utlovade.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

It's not a lake, it's an ocean

Jag kan tycka att 600 kronor är något slags gräns för de flesta AAA-spel. Det finns spel jag skulle kunna betala mer för, men de är rätt få.

För övrigt såg jag Anthem för 49 kr. Lite tragiskt på något sätt...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag valde 700:- bland alternativen men tror jag betalade 749:- digitalt för RDR2 på ps4 vid releasen. Kan va mitt sämsta spelköp ever.

Är det ett spel jag verkligen vill ha samtidigt som det inte finns något annat vid horisonten som släpps så kan jag absolut tänka mig att betala en slant även över 700:-.

Håller även med om att det är bättre att vänta nåt år innan man köper så spelet i fråga hinner patchas osv men jag gör det allt för sällan. Senast jag köpte ett spel ett år efter release var Days Gone och jädrars vilket spel jag fick!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det han säger är att snyggare spel blir dyrare att tillverka, det är väl inget skitsnack? Om de blir dyrare för oss att köpa vet vi inte än.

Att de skulle behöva öka kostnaden på spel när nya verktyg gör att de kan skära ner på arbetstimmar ganska markant låter som skitsnack om du frågar mig.

jbx
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

tror jag betalade 749:- digitalt för RDR2

Samma här, de är ett av få spel jag verkligen hade kunnat betala mer för. Skulle fortfarande vara nöjd även om jag betalat 999kr för de spelet. Men sen finns det inte så många fler på listan. 599 är min smärtgräns.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

de är ett av få spel jag verkligen hade kunnat betala mer för.

Oj, inte jag;).

Medlem
Skrivet av jbx:

Samma här, de är ett av få spel jag verkligen hade kunnat betala mer för. Skulle fortfarande vara nöjd även om jag betalat 999kr för de spelet. Men sen finns det inte så många fler på listan. 599 är min smärtgräns.

Om de någonsin uppdaterade sin Rockstar formula så kanske deras spel skulle bli intressanta.

12
Skriv svar