Sony: Next-gen-tekniken kan göra spelen dyrare

Robot
Sony: Next-gen-tekniken kan göra spelen dyrare

Rösta - hur mycket får ett spel max kosta?

#playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

Jag tycker redan att 600:- SEK är ganska saftigt. Särskilt när man har ett väldigt brett intresse för spel och genres.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tittar man på priserna på PS store så har dom redan ökat. 599 var ju standard men nu kostar spelen 699 istället. Kommer det bli ännu en ökning på det?

Medlem

Alltså, bara inflation borde ju redan ha ökat priserna på spel och spelkonsoler betydligt mer än vad vi har sett. Kan tänka mig att upp till 800 vore rimligt för ett kvalitets-AAA.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Beror lite på betalningsmodellen. Ett AAA-spel där "allt" ingår kan jag nog dega 800:- för, men smyger de in en massa andra mer eller mindre diaboliska packs/game passes/lootboxes och liknande så minskar min betalningsvilja markant. MMO'n kan jag betala runt 500:- för, men så väljer jag också alltid prenumerationsmodellen när jag spelar dem.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Om de ska ha massa season-pass/battle-pass vid launch borde de inte få ta mer än 300:- för spelet.
600 kan jag betala om det är ett stort spel och de inte kommer 14 expansioner till det (Jag räknar inte MMO här utan mer typ Sims).
För stora AAA-spel kan jag sträcka mig till 700 om det är hela spelet...
Ska det vara masa IAP borde spelet vara gratis eller upp till 99 SEK om de bara har kosmetisk IAP.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Spel är ett idag ett billigt nöje. Nypris ligger idag på samma pris som slutet på 80 talet, vilken annan vara har inte haft någon ökning av priset de senaste 30+ åren?
Ser man till timpris är det också extremt billigt! Vad lägger du i snitt på ett spel? Lägger man 20 timmar i snitt på ett fullprisspel har du en timkostnad på 30 kr. Vad för annat nöje är så billigt?

Medlem

@Straniero: Jo men på 80-talet var spelen löjligt dyra.
Som att jämföra de första VHS och dvd- priserna. Dyrare då än nu för att filmer var löjligt dyra på 80- talet.

Medlem

Bara ännu ett till exempel på att försöka normalisera ett problem som branschen själva skapat på bekostnad av spelarna.

Ingen som tvingar dem att utveckla ytliga skräplir, där nästan all fokus ligger på grafiken, som resulterar i spel med mindre djup än PS2:era lir, och körs i 25-30fps i uppskalad 4K.

Gör något spännande med fysik, AI eller nytänk inom spelmekanik istället. Den här generationen är nu snart över, fulla med openworldlir och inte ett enda utav dessa uppsvällda turistsafaris har varit i närheten att försöka uppnå samma ambition som Stalker spelen, eller Daggerfall för den delen. Spel som i sig fick skalas ner pga dåtidens begränsade tekniska möjligheter.

Medlem

Bara man får det man betalar för så ser jag inget problem med dyrare upplevelser, är något intressant nog så kommer inte prislappen avgöra i första taget även om man såklart föredrar att betala mindre.

Sedan är det upp till utvecklarna att möta dessa förväntningar.

Medlem

Det beror väl på. Nuförtiden läggs ju alla AAA spel på runt 599-699 SEK oavsett hur bra spelet är. Kommer GTA VI kan jag förstå om det spelet skulle kosta 799 SEK vid start, men tex FIFA och NHL som kommer varje år utan några större förändringar vore ju löjligt om det ska kosta 799 SEK, det borde snarare kosta 399-449 SEK. Det säger jag som fotbollsintresserad.

Där är VR-spelen bra. De är generellt sätt billiga eftersom de inte är så stora spel, men de kan ligga på allt mellan 100-500 SEK beroende på hur stort eller populärt spelet är.

Medlem

Gav 550 kr för god of war, fick ett fullständigt och bra spel.

Det bästa är som vanligt att köpa spel 1-2 år efter release. Förutom väntan är det bara fördelar. Gissa vad god of war kostar nu? 150 kr, just det.

På senare tid har jag spenderat mest på rabatterade spel och indie, som dessutom brukar vara betydligt billigare.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

jag kan gå med på att dom ökar priset på fysiska utgåvor av spel om dom samtidigt sänker priset för digitala en aning.

tycker det är skitlarvigt att en nedladdning ska kosta precis lika mycket (ofta mer) som en fysisk kopia med skiva, förpackning, manual osv.

har för övrigt heller aldrig förstått varför nya spel kostar $59 på steam, ps store osv i USA och €59 i europa. det är ju en skillnad på runt 60 SEK, varför?

Ase
Medlem

En av anledningarna till att det aldrig blir en konsoll igen & det är priset på spel & tillbehör max 400 på ett nytt spel skrev jag som är vanligt pris för ett aaa pc spel (vilket borde vara ännu lägre vid digital hantering,en halvering vore vettigt så max 200-250 kanske ) Kraftigare grafikmotorer med mer hjälp borde dessutom göra spelen billigare också inte dyrare. man ritar inte in polygoner för hand längre som man gjorde från början

Medlem

400 kr för nytt spel, fysiskt. Där går smärtgränsen. Digitalt har jag nog aldrig betalat mer än 299 kr. Shoppar runt och handlar sällan dag 1.

Gamer sedan, ja, 80-talet. Kommer ihåg löftena om hur det skulle bli så mycket billigare med digitala nerladdningar. Slippa tillverkning av CD/DVD, frakt, manual, förpackning, lager etc.

Idag betalar ni gladeligen 699 kr för ett spel på PS Store. Ägarna skrattar på vägen till banken. Det man inte vet, eller inte minns, har man inte ont av. 🙂

Medlem

Tycker det är lite märkligt om konsol spelarna skall behöva betala mer än för ett spel än vad PC gör. Visst grafik kostar, men det är hårdvara.

Medlem

Jag betalade 500:- prick för Morrowind när det släpptes. Så ja spelen bör vara dyrare idag med tanke på inflation

Medlem
Skrivet av Arzei:

Alltså, bara inflation borde ju redan ha ökat priserna på spel och spelkonsoler betydligt mer än vad vi har sett. Kan tänka mig att upp till 800 vore rimligt för ett kvalitets-AAA.

Då ska det vara både SP och MP.
Aldrig att jag pungar ut 800kr för ett SP, inte en chans.
Menar...på Xbox får man ju nästan ett år med Live + Xbox Game Pass för det priset och då INKLUDERAR det alla 1st partyspel.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Geber:

@Straniero: Jo men på 80-talet var spelen löjligt dyra.
Som att jämföra de första VHS och dvd- priserna. Dyrare då än nu för att filmer var löjligt dyra på 80- talet.

Som ett barn med en C64 åren 1989-1992 så hade jag råd att åka spårvagn 2 stationer och köpa ett kasett med runt 20-50 spel för min månads peng som jag fick av morsan som jobbade som kassörska på ett lunch ställe.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag kan gå med på att dom ökar priset på fysiska utgåvor av spel om dom samtidigt sänker priset för digitala en aning.

tycker det är skitlarvigt att en nedladdning ska kosta precis lika mycket (ofta mer) som en fysisk kopia med skiva, förpackning, manual osv.

har för övrigt heller aldrig förstått varför nya spel kostar $59 på steam, ps store osv i USA och €59 i europa. det är ju en skillnad på runt 60 SEK, varför?

Det kallas moms, i USA är priserna alltid utan moms i Europa med moms.

Medlem
Skrivet av rosski:

Det kallas moms, i USA är priserna alltid utan moms i Europa med moms.

Ambassadör
Xbox

Xbox Game Pass.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag kan absolut tänka mig betala för kvalité. Spel från Rockstar, Naugty Dog eller CD Project.
Jag kan absolut vänta på ett nedsatt pris innan jag köper ett spel. Från EA.

Medlem

bara något monsterstort skulle få upp mig i summan 800kr, annars är det max 600, och då bara för det bästa av det bästa. annars alltid rea senare


signatur

//monster

Alltså, 600 spänn för ett spel kan jag tycka är grisigt billigt idag. När jag köpte spel till Mega-Driven och PS1 på 90-talet låg de i stort på samma pris som dom gör idag. Märkligt kan tyckas. Hade de legat på 800-900 istället så hade man ju inte lipat direkt.

Medlem

betalar inte ett spänn mer än 599. Nä då går man tillbaka till andra metoder för att skaffa spel


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

en fråga ? varför ? de ska ju göra jobben lättare ju för devs me nya unreal

Medlem
Skrivet av magma:

Gav 550 kr för god of war, fick ett fullständigt och bra spel.

Det bästa är som vanligt att köpa spel 1-2 år efter release. Förutom väntan är det bara fördelar. Gissa vad god of war kostar nu? 150 kr, just det.

På senare tid har jag spenderat mest på rabatterade spel och indie, som dessutom brukar vara betydligt billigare.

Håller helt med, då är dessutom spelen ofta färdig patchade också. Är dock noga med att stötta små spelstudios genom köp till fullpris om jag verkligen gillar spelet.

Medlem

De kommer höja och höja och plötsligt så slår streamingen igenom ordentligt och då är det ingen som betalar en jäkla massa annat än för de enstaka spel man verkligen vill äga. Precis som med både musik och film tidigare. Samma diskussioner om musik CD, samma diskussion om köpfilmer. Nu lyckades industrin slå undan fötterna på Nvidia, men jag tror att de var på rätt väg med sin ide och jag är relativt säker på att i framtiden kommer marknaden ha konkurrerat sig själv fram och tillbaka till att vi åtminstone har ett par stora streamingtjänster där alla spel en utvecklare har, ingår. Så tror i alla fall jag


signatur

K9
:.:

Medlem

Men "next gen" känns tidigt 2010 tal fast det är väl bra för dom även om dom bara är publisher I spelväg men det skulle bli bra om vi fick se konsolen in action. Det lär ju dröja ett tag innan dess, dock så har vi ju dualsense (haptisk feedback,den kan känna av vädret som finns in game) å jag tycker iaf den ser helt okej ut

12
Skriv svar