Half-Life: Alyx utan VR blir bättre och bättre

Robot
Half-Life: Alyx utan VR blir bättre och bättre
Medlem

Sedär ja. Då behöver jag inte vänta på ett vettigt VR-kit för ok pris längre för att lira detta spelet


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Kommer vara tråkigt när folk som aldrig spelat VR spelar den här modden med mus och tangentbord och sedan inte riktigt förstår vad som gör spelet så speciellt (98% positiva reviews på steam).
Jag ska inte ens börja gå in på detaljerna om hur man kommer gå miste om all interaktion med spelvärlden som gör den så levande och uppslukande, där halva spelet är nästan som en walking simulator där man bara går runt, tittar och interagerar med spelvärlden.

Framförallt vet jag inte hur eller om de tänkt göra något åt svårighetsgraden.
Att spela i VR är betydligt mer utmanande på många sätt, vilket är precis vad som gör det roligt. Att ta sig an tre-fyra fiender i HL:A på hög svårighetsgrad i VR kan vara en utmaning när du själv måste ducka, luta, sikta med vapnet, ladda om och kasta granater manuellt.

Om man ska döma ifrån videon så flyger de runt i HL2 hastighet och pangar enkla HS på fiender, vilket får spelet att se barnsligt enkelt ut. Som att spela ett spel med speedhack och auto-aim, spelet är helt enkelt inte gjort för det.

Tempot i HL2 vs HL:A är nästan som att jämföra Escape from Tarkov med Doom. Du kan inte bara ta Doom mekaniken, trycka in in det i Escape from Tarkov och tro att det blir bra.

Men men, det är förstås upp till var och en om de vill spela modden eller inte. Tänkte bara att jag ska varna alla som inte testat VR vad det är ni kommer ge er in på.

Mitt råd är att om man nu tror att man eventuellt kommer att skaffa ett VR headset någon gång i framtiden så låt spelet ligga på hyllan tills man skaffat VR och kan spela det som det var menat.
Finns gott om spel att spela fram tills dess.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Det krävs en rejäl remake om half life alyx ska bli bra i pancake.
Precis som @Sergey skriver så går det inte att "översätta" hur spelet spelas och design rakt av.
Min rekommendation till er som inte spelat half life alyx är att köra som det ska köras, sitt inte och hoppas på en pancake version och att det kommer att komma till sin rätta om det inte görs om rejält.

@vbgbasse jag rekomenderar Oculus Quest.
Då kan du spela trådlöst och vart du vill när du vill.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

@vbgbasse jag rekomenderar Oculus Quest.
Då kan du spela trådlöst och vart du vill när du vill.

Håller med, Quest + trådlöst !


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Sedär ja. Då behöver jag inte vänta på ett vettigt VR-kit för ok pris längre för att lira detta spelet

Jag avråder starkt från att köra det platt, det förstör hela upplevelsen. Mycket av det som gör det bra är att inlevelsen blir mycket högre i VR.

Rift S och Quest kostar ca 4700kr och duger gott för att spela Alyx.

Undrar om det är för mycket att hoppas på att PSVR2 blir trådlöst samt att Alyx släpps till PS5.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Undrar om det är för mycket att hoppas på att PSVR2 blir trådlöst samt att Alyx släpps till PS5.

Valve har sagt att det är inte uteslutet att spelet släpps till ev framtida PSVR2 och Playstation 5


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Det krävs en rejäl remake om half life alyx ska bli bra i pancake.
Precis som @Sergey skriver så går det inte att "översätta" hur spelet spelas och design rakt av.
Min rekommendation till er som inte spelat half life alyx är att köra som det ska köras, sitt inte och hoppas på en pancake version och att det kommer att komma till sin rätta om det inte görs om rejält.

@vbgbasse jag rekomenderar Oculus Quest.
Då kan du spela trådlöst och vart du vill när du vill.

Men då ser man ju också vad spelet egentligen är?!

Jag tyckte de minuterna jag klarade i Alyx var coola och bra för VR men för oss som inte klarar VR så är detta ett alternativ att uppleva storyn och spelet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Tro mig, även en perfekt portning av Alyx kommer vara en begränsad upplevelse jämfört med att spela den på den sämsta VR-riggen.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Men då ser man ju också vad spelet egentligen är?!

Jag tyckte de minuterna jag klarade i Alyx var coola och bra för VR men för oss som inte klarar VR så är detta ett alternativ att uppleva storyn och spelet

Jag förstår inte vad du menar med hur egentligen är.

Ja klarar man inte VR så får man nog sätta hoppet till en pancake version.
Alternativt vänta tills det kommer nå VR som man klarar av. Om det är av teknisk orsak man inte klarar av det. Half life alyx är nog bland det mest skonsamma "VR FPS" jag spelat annars.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Valve har sagt att det är inte uteslutet att spelet släpps till ev framtida PSVR2 och Playstation 5

Då får jag hålla hoppet uppe

Medlem
Skrivet av NuZ:

Men då ser man ju också vad spelet egentligen är?!

Jag tyckte de minuterna jag klarade i Alyx var coola och bra för VR men för oss som inte klarar VR så är detta ett alternativ att uppleva storyn och spelet

Om man tar bort alla specialeffekter från filmen Avatar så ser man vad filmen egentligen är!

Om spelet var skapat för att upplevas i VR så är det vad "spelet egentligen är".

Det som gör HL:A i VR så speciellt är att du får uppleva något du aldrig fått uppleva i något annat spel förut, lite av samma känsla vi fick med HL2 när det släpptes.

Ett av målen när man skapar spel och film är att göra dem fängslande/uppslukande, en värld du kan leva dig in i.
Skärm med mus + tangentbord och handkontroller är gammal och extremt begränsad teknik jämfört med VR (för specifika ändamål/spel).

Att vi inte har särskilt interaktiva världar i spel idag är just på grund av att du inte kan göra så mycket med mus/handkontroll, det är helt enkelt klumpigt och tråkigt, så man jobbar runt det genom att förenkla det och "dumma ner världen".

Det är en helt annan känsla att bara klicka på "E" för att plocka upp något, se det sväva i luften, flytta musen och trycka på "E" för att släppa ner föremålet, jämfört med att plocka upp föremålen med egna händer, kasta iväg det, lägga ner det själv i ryggsäcken osv.

Men visst passar vissa spel absolut bättre att spelas på skärm, som t.ex valfri plattformare och många TPS.
Det handlar om att använda rätt verktyg för rätt ändamål för att maximera upplevelsen. I det här fallet är HL:A skräddarsytt för att spelas i VR, du får interagera med världen på ett sätt du aldrig kunnat göra förut. Det är alla dessa små detaljer som gjort upplevelsen till vad det är och därmed ett perfekt exempel på potentialen VR har.

Nu har jag i stort sätt bara pratat om kontrollerna. På det får man inte glömma att det även är en stor skillnad mellan att kolla på en platt fyrkant där du är fullt medveten om att du sitter i ditt vardagsrum och att ta på sig ett par brillor som kastar in dig i en helt annan värld i äkta 3D med djup, där du känner att du befinner dig i en helt annan miljö/lokal och kollar naturligt runt med ditt eget huvud, inte med händerna.

Skrivet av NuZ:

Men då ser man ju också vad spelet egentligen är?!

Jag tyckte de minuterna jag klarade i Alyx var coola och bra för VR men för oss som inte klarar VR så är detta ett alternativ att uppleva storyn och spelet

Om man nu däremot inte klarar av VR så har man kanske inget annat val och då förstår jag att man gör det man kan.

Tror däremot att man kan vänja sig vid VR genom att spela lite mindre intensiva spel. Har sett folk som blivit illamående och svettiga efter 5 minuter i VR lära sig spela utan problem efter att ha spelat VR ett par sessioner.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Ser redan bättre ut än VR-versionen. Inte minst för att de inkluderat spelmekaniskt roligare vapen.

Medlem

Jag hoppas Half Life 3 släpps i VR. <3

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ser redan bättre ut än VR-versionen. Inte minst för att de inkluderat spelmekaniskt roligare vapen.

Jag tycker inte det ser bättre ut (så klart hl:a är en goty kandidat) men modden ser absolut inte dåligt ut.
Däremot har man spelat genom HL:a så vet man att scenerna dom spelar in är endast action momenten.
Som det är sagt tidigare, Skulle det här översättas rakt av så skulle det bli typ Walking simulator. Med enkel Combat där det är sinta, skjut, gå vidare.
Men jag håller med om vapnens, det var lite snålt i hl:a + avsaknaden av melee men man förstår också varför. Hoppas på nästa HL(3) ist


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sergey:

Blir man tvingad till att använda viss teknik så kommer man hitta vägar för att inte använda den. Speciellt inte när VR kostar vad det kostar.

Ser inte heller anledningen att skippa ett spel pga av att man saknar utrustning. Skulle aldrig skippa en bra flygsimulator bara för att jag inte har en joystick eller ett grymt racing spel för att jag inte har en ratt med pedaler och säte.

1
Skriv svar