"Stadia lovade för mycket" säger VD:n för Take-two

Robot
"Stadia lovade för mycket" säger VD:n för Take-two

Och tjänsten har inte expanderat marknaden så som man trodde.

#Google-stadia, #Take-two-interactive


Medlem

Inte för att vara sån, men trodde verkligen någon att det skulle skaka om hela marknaden?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv

Kan ju lugnt säga att Xcloud blåser stadia ur vattnet

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Kan ju lugnt säga att Xcloud blåser stadia ur vattnet

Har det kommit nu alltså. Nice.

Backloggens befriare

ORLY?


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av Najkan:

Har det kommit nu alltså. Nice.

Har ju varit I beta ett tag men funkar 100%. Sjukt bra tjänst

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_81726:

Har ju varit I beta ett tag men funkar 100%. Sjukt bra tjänst

Hur fungerar Xcloud? Är tyvärr inte så insatt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av Metroid:

Inte för att vara sån, men trodde verkligen någon att det skulle skaka om hela marknaden?

Man trodde att dem skulle få fotfäste så småningom.
Men gör man något halvhjärtat.
Så slutar det halvhjärtat.

Publiken är inte dumma.
Det är vad storföretagen missar ibland!

Medlem

Jag tror nya samarbetet mellan Steam och GeForce now blir svårt att slå.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur fungerar Xcloud? Är tyvärr inte så insatt.

För mig funkar det ganska halvbra. Det har blivit bättre, men jag märker ganska frekvent "artifacting", frysningar och input lag. Något jag numera inte alls märker i Geforce Now.

Medlem

Hade ju varit fint om de ville stödja Geforce Now också.. . Det är ju inget extra arbete involverat, inget som behöver portas.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kago1316:

För mig funkar det ganska halvbra. Det har blivit bättre, men jag märker ganska frekvent "artifacting", frysningar och input lag. Något jag numera inte alls märker i Geforce Now.

Nice! Jag tänkte mer tekniskt. Är det som Stadia fast för Xbox? Finns det PC-titlar också?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nice! Jag tänkte mer tekniskt. Är det som Stadia fast för Xbox? Finns det PC-titlar också?

Än så länge är det i beta och de som är med där får prova ett tjugotal olika titlar utan kostnad, de streamas då från en central server. Planen är väl sen att knyta det till Game Pass, så att det blir som "Netflix for games"; betala en fast summa i månaden och välj bland ett hundratal spel (som kommer och går).

De har också en Game Stream variant i beta där du streamar dina egna spel från din konsol.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur fungerar Xcloud? Är tyvärr inte så insatt.

Jag har testat Stadia, GFN och Xcloud. Stadia har helt klart minst input lag för mig när jag använder Stadia controller. Xcloud och GFN fungerar hyfsat vad gäller input lag men Stadia måste verkligen steppa upp vad gäller utbudet, där ligger Xcloud och GFN långt före och i slutändan är det det viktigaste.

Inaktiv

Intressant att FZ lägger upp en "negativ" nyhet om Stadia men när man har tipsat med flera positiva den senaste tiden som senast där Stadia erbjuder 6 spel i sin Pro-prenumeration för juni månad så lyser det med sin frånvaro.

Som Pro-prenumerant i Juni så kommer man att kunna lägga till:
- Get Packed
- Little Nightmares
- Power Rangers: Battle for the Grid
- SUPERHOT
- Panzer Dragoon: Remake
- Elders Scroll Online (kommer den 16e med PC crossplay)

Det betyder att man nu kan få tillgång till 19 spel totalt så länge man har en prenumeration då de inte plockar bort några spel denna månad heller.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Intressant att FZ lägger upp en "negativ" nyhet om Stadia men när man har tipsat med flera positiva den senaste tiden som senast där Stadia erbjuder 6 spel i sin Pro-prenumeration för juni månad så lyser det med sin frånvaro.

Som Pro-prenumerant i Juni så kommer man att kunna lägga till:
- Get Packed
- Little Nightmares
- Power Rangers: Battle for the Grid
- SUPERHOT
- Panzer Dragoon: Remake
- Elders Scroll Online (kommer den 16e med PC crossplay)

Det betyder att man nu kan få tillgång till 19 spel totalt så länge man har en prenumeration då de inte plockar bort några spel denna månad heller.

Wow, hela 6 st spel? En Xbox One inköpt under Black Friday för 990 kr samt Xbox Gaming Pass...svårslaget.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Som Pro-prenumerant i Juni så kommer man att kunna lägga till:
- Get Packed
- Little Nightmares
- Power Rangers: Battle for the Grid
- SUPERHOT
- Panzer Dragoon: Remake
- Elders Scroll Online (kommer den 16e med PC crossplay)

Jag ska ha pengar för att spela dom spelen.

Gnällkuk
Skrivet av anon_646:

Intressant att FZ lägger upp en "negativ" nyhet om Stadia men när man har tipsat med flera positiva den senaste tiden som senast där Stadia erbjuder 6 spel i sin Pro-prenumeration för juni månad så lyser det med sin frånvaro.

Som Pro-prenumerant i Juni så kommer man att kunna lägga till:
- Get Packed
- Little Nightmares
- Power Rangers: Battle for the Grid
- SUPERHOT
- Panzer Dragoon: Remake
- Elders Scroll Online (kommer den 16e med PC crossplay)

Det betyder att man nu kan få tillgång till 19 spel totalt så länge man har en prenumeration då de inte plockar bort några spel denna månad heller.

Nej, det är inte så konstigt. Vi är en mängd skara folk som tipsar om saker som vi tycker har eventuellt nyhetsfaktor. Redaktionen ser sedan över det, bedömer om det känns som något som de flesta av FZ skulle var intresserade av, eller om det är ett hot topic.

Stadia har extremt svalt intresse för att det är en så svag plattform. Att Google då erbjuder spel till en prenumerationstjänst som känns tveksam redan från början ger inget större nyhetsvärde. Gillar du Stadia och är nöjd med vad du fått hitintills, kanon!

Den stora massan är relativt ointresserad dock eftersom den inte riktigt blev Netflix av spel. Jag tror stenhårt på denna typ av tjänst, men det känns otroligt märkligt att lansera detta idag när större delen av världen sitter på rätt kass uppkoppling, sett till svenska standarder och pris och även när du har riktigt bra uppkoppling så fungerar det fortfarande inte kanon.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Metroid:

Inte för att vara sån, men trodde verkligen någon att det skulle skaka om hela marknaden?

I början trodde alla det. Både Sony och Microsoft svarade dagen efter med ett "hallå vi har en egen tjänst, vi kommer också satsa på det"

Inaktiv
Skrivet av superapan:

Wow, hela 6 st spel? En Xbox One inköpt under Black Friday för 990 kr samt Xbox Gaming Pass...svårslaget.

Två olika tjänster så går liksom inte att jämföra, är som att jag skulle säga att jag kan få x-antal spel genom piratkopiering som är gratis. Men för att bemöta det så har jag också Game Pass och problemet jag stötte på var att jag spelade knappt något för att det tog sådan plats att ladda ner alla spel. Sedan har det tagit tid för Microsoft att nå dit de är idag med från när de började, så är det med alla nya plattformar och konkurrens är bara bra för oss för att producera bättre tjänster.

Skrivet av trickeh2k:

Nej, det är inte så konstigt. Vi är en mängd skara folk som tipsar om saker som vi tycker har eventuellt nyhetsfaktor. Redaktionen ser sedan över det, bedömer om det känns som något som de flesta av FZ skulle var intresserade av, eller om det är ett hot topic.

Stadia har extremt svalt intresse för att det är en så svag plattform. Att Google då erbjuder spel till en prenumerationstjänst som känns tveksam redan från början ger inget större nyhetsvärde. Gillar du Stadia och är nöjd med vad du fått hitintills, kanon!

Det förstår jag såklart men att då selektivt välja "dåliga" nyheter från en ny platform utan att även ta med det positiva de faktiskt gör är det jag reagerade på. Det spär bara på den "bild" som har spridits av att det är en dålig platform medan så inte alls är fallet och vi som använder den ser allt bra med den som aldrig kommer ut i andra kanaler.

Skrivet av trickeh2k:

Den stora massan är relativt ointresserad dock eftersom den inte riktigt blev Netflix av spel. Jag tror stenhårt på denna typ av tjänst, men det känns otroligt märkligt att lansera detta idag när större delen av världen sitter på rätt kass uppkoppling, sett till svenska standarder och pris och även när du har riktigt bra uppkoppling så fungerar det fortfarande inte kanon.

Den var aldrig menad heller att bli "Netflix av spel" utan en ny plattform där man kan köpa spel som vilken platform som helst. Dock kunde såklart Google vara tydligare med detta och varit tydligare med hur plattformen faktiskt fungerar.

Fast det är ju en märklig argument att det inte går att använda pga uppkopplingen då det minsta rekommenderade är 10Mbit/sekund och det gör att 67 länder har det snittet eller mer. Snarare har det med att folk generellt inte gillar förändring och utan att ens testa dömt ut det och FZ rider med på det tåget för att det ger läsare just nu.

Medlem
Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Jag ska ha pengar för att spela dom spelen.

Eso är jäkligt bra men antar att det bara är grundspelet man får

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Eso är jäkligt bra men antar att det bara är grundspelet man får

Ja Eso är det enda jag kan tänka mig spela av de spelen, men helt riktigt det är standard edition man får. Alltså inte senaste expansion greymoor.
Ett 6 år gammalt spel och en 3 år gammal expansion är ju inte direkt wow!

https://help.elderscrollsonline.com/app/answers/detail/a_id/4...

Avstängd
Skrivet av anon_646:

Två olika tjänster så går liksom inte att jämföra, är som att jag skulle säga att jag kan få x-antal spel genom piratkopiering som är gratis. Men för att bemöta det så har jag också Game Pass och problemet jag stötte på var att jag spelade knappt något för att det tog sådan plats att ladda ner alla spel. Sedan har det tagit tid för Microsoft att nå dit de är idag med från när de började, så är det med alla nya plattformar och konkurrens är bara bra för oss för att producera bättre tjänster.

Det förstår jag såklart men att då selektivt välja "dåliga" nyheter från en ny platform utan att även ta med det positiva de faktiskt gör är det jag reagerade på. Det spär bara på den "bild" som har spridits av att det är en dålig platform medan så inte alls är fallet och vi som använder den ser allt bra med den som aldrig kommer ut i andra kanaler.

Den var aldrig menad heller att bli "Netflix av spel" utan en ny plattform där man kan köpa spel som vilken platform som helst. Dock kunde såklart Google vara tydligare med detta och varit tydligare med hur plattformen faktiskt fungerar.

Fast det är ju en märklig argument att det inte går att använda pga uppkopplingen då det minsta rekommenderade är 10Mbit/sekund och det gör att 67 länder har det snittet eller mer. Snarare har det med att folk generellt inte gillar förändring och utan att ens testa dömt ut det och FZ rider med på det tåget för att det ger läsare just nu.

Du har svårt för att förstå att Stadia är kommersiellt flopp.
Ingen säger här att man fördömt tjänsten.

Många tyder på att det hade kunnat bli något intressant.
Men såsom Stadia bemötte spel publiken var långtifrån rätt vägg att gå.

Många trodde på Stadia.
Men man insåg att det var skit med tiden.
Utbudet är en viktig faktor i det hela.

Och för att dra till sig publik så måste du ha vapen eller juveler som glimmar.
Som jag sa innan publiken vet vad dem vill ha.

Medlem

Själva plattformen Stadia är ju klockren och funkar prima i ett land som Sverige. Men däremot kan man ju inte förneka att det dras med en hel del problem så som svalt spelutbud (det blir ju bättre och bättre, men det tar lååååång tid), hög prissättning på spel, mängder av funktioner som saknas, mediokert UI, crossplay i alla mp-spel (upp till utgivarna av respektive spel antar jag, men ändå en viktig funktion), dålig marknadsföring, 4K etc... Listan kan säkert göras mycket längre.
Allt går säkert att försvara för en som är frälst, men det är ju såna här saker som gör att det inte tilltalar en större publik.

Oavsett vad så har iaf en dryg tusenlapp och några månaders pro skänkt mig och barnen en jäkla massa timmars spelglädje.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Intressant att FZ lägger upp en "negativ" nyhet om Stadia men när man har tipsat med flera positiva den senaste tiden som senast där Stadia erbjuder 6 spel i sin Pro-prenumeration för juni månad så lyser det med sin frånvaro.

Som Pro-prenumerant i Juni så kommer man att kunna lägga till:
- Get Packed
- Little Nightmares
- Power Rangers: Battle for the Grid
- SUPERHOT
- Panzer Dragoon: Remake
- Elders Scroll Online (kommer den 16e med PC crossplay)

Det betyder att man nu kan få tillgång till 19 spel totalt så länge man har en prenumeration då de inte plockar bort några spel denna månad heller.

Här har vi Stadias problem; spelen. Det finns inga unika/exklusiva spel, hade det funnits ETT spel som var riktigt bra och endast gick att spela på Stadia så jag och många fler hoppat på, även om tjänsten är kass och krånglig, jag hade haft överseende med mycket om det bara fanns ETT exklusivt grymt spel. Nu finns det inte det. Google har verkligen misslyckats med sin lansering av Stadia, 95% av det vi läser är negativt, jag vettefan vart det här ska sluta. Jag hörde senast igår att det inte går att hitta mot/medspelare på nätet, det finns ingen som spelar helt enkelt.

Medlem

Jag tror att ett av problemen för Stadia gällande utbudet är att utvecklarna måste göra en speciell Stadia-version. De flesta utgivare skulle nog annars inte ha något emot att erbjuda sina spel där.

Om till exempel Sony hör av sig och vill ha ett spel med i PS Now mot en ersättning så är det enda utgivaren behöver göra att svara ja eller nej. Samma sak med GeForce Now även om deras affärsmodell skiljer sig och utgivare snarare måste säga att de inte vill vara med.

Sedan skulle de såklart startat studior som gör exklusiva spel direkt man började fundera på denna tjänst. Nu verkar det som om de insåg detta i samband med lanseringen och började rekrytera folk då vilket är på tok för sent. Dessa spel är år bort.

Man undrar lite vad man faktiskt pratade om på planeringsmötena inför denna tjänst? Bara en sådan sak som att man erbjöd spel till försäljning vid lanseringen som ett par veckor senare ingick bland "gratisspelen". Det känns som att de inte tänkt längre än att "vi ska lansera en tjänst så sköter resten sig självt".

Medlem

Jag använder flitigt stadia och har bara bra saker att säga om det. Senaste för en vecka sedan bytte jag ut min ps4 version av RDR2 för att kunna köra det på stadia och det är en bättre upplevelse än vad en vanlig PS4 klarar av. Är sjukt nöjd med det jag sett utav stadia än så länge och kommer definitivt stötta plattformen. Nästa spel som jag vet jag kommer köpa på den är AC:Valhalla men förhoppningsvis kommer det massa spel innan dess.

Medlem

Tycker tyvärr Stadia faller på att det inte kan konkurrera särskilt väl. Jag är inte sugen på att investera i spel på en platform som Stadia som är så begränsad då det innebär att jag måste betala en månadskonstnad för att ens komma åt dom.

Microsoft har fördelen att cloud kompleterar vanlig hårdvara samt en fantastisk prenumerationstjänst. Hårdvara är än sålänge fortfarande att föredra över cloud (lägre latens, bättre grafik, inga uppkopplingsproblem) och med Xbox kan man med andra ord spela valfritt spel för att sedan växla över till cloud när det passar. Spelen är alltså alltid tillgängliga på den platform man främst föredrar för valt tillfälle. Stadia saknar helt detta.

Xbox skulle till och med kunna göra så att när man väntar på att ett spel installeras / laddas ner kan xCloud starta upp och användaren börjar spela där för att sedan gå över till lokal hårdvara när tillfälles ger.

Medlem

problemet jag tror är att stadia inte blir testat for gamers by gamers kan man säga. känns som när dom tittar på hur folk spelar så tittar dom bara på casual gamers många fler av dom visserligen men personer som sitter å mer eller mindre lever för gaming det är dom som kommer backa upp försäljningen över många år. Dom som lirar bara för tidsfördriv och så dom sätter sig hellre och bara tar fram sin mobil och spelar på istället.

12
Skriv svar