Minnen från spelbutiker

Skribent
Minnen från spelbutiker

Det blir inte särskilt mycket häng i spelbutiker nuförtiden, åtminstone inte för mig. När jag var mindre var ju internet frånvarande och senare väldigt outvecklat, så ville man få spelnyheter var det tidningar eller att dra till just spelbutiker som gällde.

Även om det är skönt att kunna kolla upp allt online idag så var det ändå jäkligt speciellt att som parvel stryka runt bland hyllorna för att titta på alla fodral och komma underfund med vad man skulle köpa. Det finns ju fortfarande butiker, men det känns inte likadant längre.

Vad har ni själva för minnen från spelbutiker?

Mitt första är när jag för första gången fick höra om TV-spelsbörsen i Stockholm om att man kunde BYTA IN gamla spel för att köpa nya. Glad i hågen samlade jag därför ihop mina härliga, gigantiska PC-kartonger och väntade mig kunna få åtminstone två sprillans nya spel för mitt dussintal ädelstenar.

"Du får väl en 200 spänn för rubbet," tyckte den förvirrade herren bakom disken efter att jag släpat skiten på buss och pendeltåg. Så det var bara att vända hem igen. Gillade ändå TV-spelsbörsen och deras Solid Snake i naturlig storlek, och det blev en hel del besök eftersom vi inte hade någon lokal spelbutik på den tiden.

Medlem

Gjorde exakt samma sak. Sålde dom ändå, för 200 spänn kunde du ju få ett helt budgetspel.

Älskade spelbutiker också. Brukade hyra ett SNES på helgerna i ett stort svart läderfodral och var lika exhalterad varje gång. Glömmer heller aldrig när jag skulle hämta ut min Nintendo 64. Blev dock besviken att killen bakom disken inte va lika exhalterad som jag. Är dock glad att spelen idag är både billigare (med tanke på inflation) och längre och bättre än då. 699 kr för Krusty’s Fun House eller Turok är alldeles för mycket

Medlem

Minns att det låg en butik på Sveavägen i Stockholm där man kunde köpa hårdvara och hyra spelkassetter till Nintendo 64. Brukade gå dit med mina föräldrar och hyra spel över helgen att spela med kompisar. Väldigt mysigt att välja och vraka bland spel från spelhyllan vill jag minnas.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Moderator | Testpilot

Det tidigaste minnet jag har av en spelbutik var "Tradtion".

Minns inte mycket från det besöket annat än att det var så fantastiskt att se alla coola och nya spelkonsoler som Playstation och Nintendo 64. Jäkla skillnad från 8-bitars Nintendo som jag var van med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Är dock glad att spelen idag är både billigare (med tanke på inflation) och längre och bättre än då. 699 kr för Krusty’s Fun House eller Turok är alldeles för mycket

Fast då fanns inte så mycket expansionspaket eller uppgraderingar man fick betala med riktiga pengar för. Du köpte spelet, och hade sedan tillgång till allt det hade att erbjuda. Köpte du äventyrsspel som Zelda eller Final Fantasy fick du valuta för pengarna.

Jag har köpt fler spel från Preem-macken än vad jag har gjort i en spelbutik.

Men när jag var grabb så köpte jag eller mina kompisar inte spel på samma sätt som idag. Vi gick istället ner till filmuthyraren och hyrde ett eller två spel över helgen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Någon som handlade på Software Express? Dom hade många annonser i PC Gamer. Minns att jag var och hängde på låset samma dag som Grim Fandango släpptes.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det tidigaste minnet jag har av en spelbutik var "Tradtion".

Minns inte mycket från det besöket annat än att det var så fantastiskt att se alla coola och nya spelkonsoler som Playstation och Nintendo 64. Jäkla skillnad från 8-bitars Nintendo som jag var van med.

Jag har också minnen av att ha besökt en spelbutik vid namn Tradition, men i Farsta. Är inte helt hundra, men vill minnas att den hette Tradition och hade samma koncept som TV-spelsbörsen med att byta in spel.

Skrivet av Henkeror:

Någon som handlade på Software Express? Dom hade många annonser i PC Gamer. Minns att jag var och hängde på låset samma dag som Grim Fandango släpptes.

Jag tycker jag känner igen namnet (kan ju iofs vara från annonserna). Var låg det?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag tycker jag känner igen namnet (kan ju iofs vara från annonserna). Var låg det?

Tror de hade flera butiker i Stockholm och även andra orter. Den jag besökte mest låg i Hötorgets station.

Medlem

Vi hade ett Tradition i Umeå också (om jag inte är helt väck) med dator, roll och figurspel! Låg vid busstationen så varje dag när man väntade på bussen hem efter gymnasiet blev det ett allt för långt besök där!
Det var tider!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

It's not a lake, it's an ocean

Vår lokala Gamestop stängde för någon månad sedan så nu är det tomt på spelbutiker som köper och säljer begagnade spel i närområdet. Jag stödde den lokala butiken mer än jag kanske borde ha gjort givet deras priser. Jag visste att hela Gamestop låg pyrt till och att butikens dagar förmodligen var räknade. Men det var ändå kul att slinka in på lunchen och bläddra bland spelen. Jag fick tag i ett antal Wii U-spel innan den backen plockades bort.

Ett gammalt minne är från tonåren mär jag gick in i en spelbutik i Östersund för att köpa spel till min Saturn som jag nyss inhandlat. (Det var rätt sent i livscykeln för jag betalade bara 1600 kr för konsolen.) "Den har vi inte", sa killen bakom disken. "Jaha, nu har du köpt fel!" sa min mor anklagande. Började genast köpa spel från det som då hette Nordic Games.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Swedengamer:

Fast då fanns inte så mycket expansionspaket eller uppgraderingar man fick betala med riktiga pengar för. Du köpte spelet, och hade sedan tillgång till allt det hade att erbjuda. Köpte du äventyrsspel som Zelda eller Final Fantasy fick du valuta för pengarna.

Det är sant. Köpte man Zelda eller Super Mario fick man sjukt mycket för pengarna.

Skribent

Minns butiken Takt & Ton i Kalmar! Musikaffär som även körde en hel del spel. In till stan en gång i månaden med månadspengen i näven, kolla skärmdumpar på kartongerna och välja spel efter det. Vill minnas att en av killarna i kassan var väldigt kunnig. Han gratulerade min goda spelsmak när jag köpte Starcraft.

Fanns även nån leksaksbutik som jag och klasskamraterna brukade gå till på lunchrasterna i gymnasiet. Där körde vi turneringar i Ready 2 Rumble till Dreamcast.

Många fina minnen från spel/leksaksbutikerna.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Game i Skövde. Ett ställe man ofta hängde på när man behövde vänta på tåget när man gick i gymnasiet och högskolan.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Tradition var mitt andra hem ett tag. Blir oerhört nostalgisk när den butiken diskuteras.

Medlem

Fanns en liten spelbutik i Knivsta där jag växte upp, över vägen från skolan bara. Minns att man gick dit då och då och törstade efter balla spel som man inte hade råd med, minns att jag hoppades på att Crusaders of might and magic skulle bli utreat nån gång för att jag hade testat demot och gillat det men fanskapet låg kvar på över 399kr hela tiden så det blev aldrig något. Framförallt var det väl någon slags spänning gällande spel på den tiden. Hade ingen bra internetuppkoppling och kunde inte titta på långa playthroughs av spel etc. utan det gällde att det kom demos på CD-gamer som man testade och att spelet ifråga fanns på spelbutiken och man hade sparat tillräckligt med veckopeng.

Har nog mer fina minnen från videobutiken däremot, hur man stod och tittade på Braindead-omslaget och önskade att man skulle få hyra den för föräldrarna (det fick man inte) och traumatiska minnen från när man råkade gå runt fel hörn och plötsligt hamnade i porr-avdelningen som ens stackars lilla psyke inte var det minsta beredd på.

Medlem

Tv-spelsbörsen, Tv-spelskompaniet, Tradition och Game Zone i Göteborg. Jösses det var tider det!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Då jag växte upp i den södra änden av Norrlandskusten hade vi inga dedikerade spelbutiker. Det vi hade var Barnens Hus och en musikaffär som även hade lite SNES-spel och Gameboyspel på en "snurra" som om de vore solglasögon.

Mina starkaste minnen från att köpa spel fysiskt i butik från min barndom var när jag hade fått det lovat av mina föräldrar att efter skolan skulle vi åka till Barnens hus och köpa ett Gameboyspel! Vilket spel det blev sen också, Super Mario Land 2: 6 Golden Coins!

Fantastisk spel som jag än håller högt.

Det andra starka minnet är från den 3e maj 2002. Jag som snart tolvåring hade sparat ihop pengar för att för första gången någonsin, köpa en konsol på releasedagen. Det var inte heller vilken konsol som helst utan en svart gamecube med Luigi's Mansion och ett minneskort som jag hade förbeställt från Barnens hus. Gud förbjude att minneskort skulle vara bundlat med konsolen!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

vi hade en filmbutik som hyrde ut spel och sånt utöver film, där fick man tag i det mesta. gamla goda tiden


signatur

//monster

Medlem

Senestrade alltid i en stuga utan el. Att åka till Åhlens och spela deras prova på Nintendo var himmelriket.

Medlem

Ett minne är från 1987 - Dungeon Master skulle släppas och som så vanligt på den tiden var USA först ut och det dröjde oftast veckor eller månader innan Europa (jag bodde i Tyskland då) skulle få en release.
Under sommarsemestern i USA var jag i varenda jä#$%& butik i närheten men det fanns inte. Så det var snarare en negativ upplevelse.
Fär i slutändan beställde jag med farsans hjälp (dvs kreditkort) spelet från ett affär som hade reklam i en ameríkanskt speltidning. Slapp iaf mycket porto och importtull om jag hade beställt från Tyskland.

Än idag en av mina favoritspel

Medlem

Kommer ni ihåg när Embracer, tidigare Nordic Games som nu äger THQ och ett dussintals megastora IP:n och omsätter flera miljarder, bara var en liten tv-spelsbutik i Karlstad? Det kommer jag ihåg. Köpte Ultima IX där. Det var tider det.

Medlem

När jag var yngre brukade jag alltid besöka spelbutiker när familjen åkte till en galleria eller besökte innerstaden (bodde drygt 40 min från Stockholms centrala delar vid denna tiden) och ett tillfälle som stod ut för mig extra mycket var följande:

Jag gick in i Game, kollade runt som vanligt på de olika hyllorna med glittrande ögon och drömde mig bort i de olika spelvärldarna jag potentiellt kunde besöka. Tids nog föll mina ögon på ett spel som vid det tillfället var toppsäljande, dess beskrivning fångade direkt mitt intresse;
Det talades om att köra fordon, samarbeta som ett lag, lära känna de olika karaktärerna, prova på flera tiotal nya banor och till sist, men inte minst, skapa modifikationer.
Detta spel var något jag ville ha och behövde i mitt liv, men ung som jag var låg detta beslut inte i mina händer, även om spelet just då vilade i dessa. Jag vände mig mot mina föräldrar och utbrast "Snääällaaaaa" samt gjorde ett ansiktsuttryck som förhoppningsvis kunde smälta deras hjärtan (OBS: Det gjorde det inte).
Tiden gick och mina föräldrar kollade i ett par andra butiker medans jag spanade vidare i butiken, när de kom och hämtade mig var jag fortfarande fast besluten om att detta spel var något jag behövde i mitt liv men mina föräldrar var även de fast beslutna om att detta spel inte var något som passade en ung pojke som jag då var. I ett sista tappert försök tryckte jag upp spelets fodral mot butikens glas för att uppvisa till mina föräldrar, som stod på andra sidan, att jag var intresserad av detta spel, som om det var något de hade missat. Detta i sin tur hade oväntade effekter för bara några sekunder senare gick butikslarmet på grund av att jag hade "passerat" sensorerna (de var lite känsliga), än har ärren ej läkt och jag blir alltid orolig över att larm skall tjuta så fort jag går ut en butik oavsett hur oskyldig jag är.
Blott några månader senare införskaffade jag spelet och blev en lycklig pojke ty detta är fortfarande ett av mina favoritspel, nostalgiskt sett. Spelet i fråga var Unreal Tournament 2004 och antalet timmar jag spenderade på olika servrar med olika modifikationer är fler än vad jag kan minnas. Håller fortfarande tummarna för att jag ska få uppleva en tid likt den jag hade med detta spel.

Medlem
Medlem

@Jonny Myrén: TV-Spelbörsen hade vi i Helsingborg också. Jävla trevligt folk som drev den, blev en del hängande och skitsnack där, speciellt innan slutet. Saknar den butiken och personalen en hel del.

När TV-Spelbörsen dog hade vi bara kvar en butik som hette "Spel & Sånt". De sålde inte så mycket PC spel (detta var ju innan konsoll blev stort) utan var mest rollspelsbutik med en avdelning brädspel. De anordnade en BloodBowl liga där, och intresset var enormt. I en så liten håla som Helsingborg är hade vi ändå 2 ligor fyllda, med minst 10 lag i varje. Var helt otroliga tider.

Saknar båda butikerna en hel del.


signatur

I drank what?

Medlem

Kommer sakna att bråka med gamestop anställda att det är ett rån att sälja sina begagnade spel hos dom.
Hamnade också i en fight med en som tyckte att jag var korkad som spelade på PC för jag kunde inte sälja mina digitala spel som jag hade på gog och steam, och tyckte att jag skulle spela på konsoll istället
Troligen bara för att jag skulle kunna sälja mina gamla till dem


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skribent
Skrivet av Mirage:

@Jonny Myrén: TV-Spelbörsen hade vi i Helsingborg också. Jävla trevligt folk som drev den, blev en del hängande och skitsnack där, speciellt innan slutet. Saknar den butiken och personalen en hel del.

När TV-Spelbörsen dog hade vi bara kvar en butik som hette "Spel & Sånt". De sålde inte så mycket PC spel (detta var ju innan konsoll blev stort) utan var mest rollspelsbutik med en avdelning brädspel. De anordnade en BloodBowl liga där, och intresset var enormt. I en så liten håla som Helsingborg är hade vi ändå 2 ligor fyllda, med minst 10 lag i varje. Var helt otroliga tider.

Saknar båda butikerna en hel del.

Låter riktigt grymt! Det är synd att såna här samlingsplatser för TV-spel, brädspel och dylikt försvinner mer och mer.

Medlem

Vet inte om det räknas som spelbutik, men nallens leksaker hade under tidigt 90-tal spel både för sega och Nintendo. Hyrde också sega megadrive-spel från Liljehallen. Även stor och liten, men de var oftast dyrare... men de hade en sjyst monter där man kunde prova spelen (förutsatt att man kom dit tidigt på morgonen vid öppning då det annars blev fullt med folk där).

Minns att jag hyrde Jurassic park på Liljehallen, men det var alldeles för svårt. Vi ringde in till tv-spelssupporten, men de visste inte heller. Det var mycket man ville ha, fick välja ett spel när jag fyllde år. Resten fick man spara till eller få som julklapp (om man hade tur).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Här i Jönköping minns jag bara Hegedals (?) Tv-spel där man tittade in ibland på 90-talet och några år framåt. Senare fanns ju EB Games och dem men där var jag bara ibland.

Skriv svar