Nytt The Last of Us II-gameplay visat - vad tyckte du?

Medlem
Skrivet av breahl:

Du är en av alla dessa som hatar spoilers? Jag kan njuta av ett spel även fast jag vet vad som händer. Du bör vara avis!

Jag hatar spoilers, hade ju spelat tlou 2 även om allt var spoilat men kan jag få det utan spoilers så tar jag det helst så 😝

Medlem

Nä. Ett filmspel där man liksom känner att en kameraman följer efter ens tungrodda karaktär, och ett filmteam redo att vid varje krök få det till att bli en liten "scen" av det hela. Nedsaktning av tid, bakifrån-itagtagningar med stealth kills, check check check.

Ge mig spel där gameplayet blir vad man själv gör det till.

Medlem
Skrivet av loerk:

Tror inte de har något med snöflingor att göra. Vore jag ett fan av den här serien skulle jag också tycka att det här var tradigt.
Gameplay såg sådär ut, AIn verkar vara trög som fan.

Vad jämför du med undrar jag då? Skulle gärna vilja sätta tänderna i det mästerverket...

I övrigt är det faktiskt så att Naughty Dog har rätt att göra vilket spel de vill. Och vill ni inte spela det är det upp till var och en, som de klargjorde med ett lite väl präktigt citat.
Tycker film och spel som medium skall få berätta vilka historier som helst, bra att de lyckas uppröra, det är ett bevis på att spelmediumet börjar lyftas upp...

Medlem
Skrivet av loerk:

Tror inte de har något med snöflingor att göra. Vore jag ett fan av den här serien skulle jag också tycka att det här var tradigt.
Gameplay såg sådär ut, AIn verkar vara trög som fan.

Vilka referensramar besitter du om du anser att AI'n verkar vara trög? Jag har aldrig sett fiender i något spel som verkar smartare än de i TLoU2. Och gameplayet så extremt följsamt och bra ut.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Nä. Ett filmspel där man liksom känner att en kameraman följer efter ens tungrodda karaktär, och ett filmteam redo att vid varje krök få det till att bli en liten "scen" av det hela. Nedsaktning av tid, bakifrån-itagtagningar med stealth kills, check check check.

Ge mig spel där gameplayet blir vad man själv gör det till.

Har du spelat det första spelet?

De flesta sektioner i det spelet är ganska öppna och går att "lösa" på många olika sätt och tvåan verkar ännu öppnare.

Medlem
Skrivet av Popski:

Eeh, va? Jag känner till ett otal antal mer eller mindre löst bekanta personer som har väldigt svårt för vissa folkgrupper, kvinnor och/eller homosexuella. En del p.g.a. reliösa skäl, en del p.g.a. ideologiskt politiska skäl och en del p.g.a. att de ogillar de flesta som inte är som de själva. Menar du alltså att du aldrig stött på dylika personer? I så fall undrar jag vad för slags bubbla du bor i?

Sen är jag själv trött på alkehanda identitetspolitik, men nog fan inser jag att jag själv tillhör en priviligierad grupp av människor och har inget emot att ta del av fiktion som handlar om helt andra typer av människor (ingen hade nog köpt ett spel som handlade om en medelålders kemist).

Lite kortfattat (ute o reser): jag talar inte om folk i allmänhet. Jag talar om folks reaktioner till spelet. Klart att man kan stöta på alla sorters fördomar ute i vida världen.

Medlem

Har ganska noll koll, men förstår jag rätt att meningen med spelet är att tjejen är homosexuell och går överbrutalt korståg mot homofober och deras stackars hundar?

Medlem
Skrivet av Popski:

(ingen hade nog köpt ett spel som handlade om en medelålders kemist).

Det funkade i Breaking Bad så varför inte i ett spel? 😁

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Tycker det är tråkigt att dom spoilade handlingen i 1:an för mig då jag inte spelat den än.
Med det sagt har jag sett alla(?) "läckorna" på det nya spelet och det är inget där som stör mig lika mycket som det ovannämnda...

Synd. Men förväntar du dig att kunna se trailer för en uppföljare (spel eller film) utan att det finns några referenser till vad som har hänt tidigare? Känns lite konstigt.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Sammanfattningsvis:

ND säger själva att man har en politisk agenda med spelet (i intervju med Druckman från ND). Läckorna bekräftar det (har själv inte sett dem, bara läst).
Svinrika, unga och oerhört naiva speldesigners är kanske inte rätt personer att stoltsera med sina politiska "kunskaper" eller agendor i spel, tycker nog de flesta.

ND kallar de som inte vill ha politik i spel för homofober och rasister genom ett citat (där Nirvana säger att de inte vill ha sådana på sina konserter).

Youtubers som pratade om hur missnöjda de var (utan att läcka exakt vad som händer i spelet) fick Copyright strikes från ett skalbolag som jobbar på uppdrag av Sony/ND. Varvid deras videos tas ner, kanalerna i sig riskeras även att tas bort m.m. Så Sony/ND missbrukar sin makt genom att låta ett skalbolag förstöra för de som motsätter sig att ha politik i spel. Skalbolag är något kriminella i princip alltid använder för att skydda sig själva mot att bli stämda eller för att försöka dölja sin aktivitet.

De har skickat ut så mycket copyright strikes att de nyligen gjorde det mot sig själva..
Det perfekta exemplet på hur dessa aktivister alltid "äter sig själva" tillslut.

https://www.youtube.com/watch?v=2YIyma8YbG8

Tack för sammanfattningen.
Personligen har jag inget problem med att man kan ha en politisk agenda i ett spel bara det är tydligt.
Då kan man ta ställning till om man vill spela eller inte.

Däremot gillar jag inte det du skriver om hur Sony/ND verkar ha behandlat kritiker.
Det känns som en anledning till att bojkotta om något.
Sticker man ut näsan och har en politisk åsikt/agenda får man vara beredd på mothugg också, så länge som de är saklig kritik och inte går över till personliga påhopp.

Riktigt fail dessutom att gå ut så hårt att man biter sig själv i svansen.

Men är så förbaskat nyfiken på uppföljaren så kommer köpa det ändå, sen visar det sig om jag joinar den arga skaran kritiker eller inte.

Medlem

@Sisyr: fick en ganska bra sammanfattning utav Harmond utan att han spoila något om handlingen.

Medlem
Skrivet av Acatoth:

Lite kortfattat (ute o reser): jag talar inte om folk i allmänhet. Jag talar om folks reaktioner till spelet. Klart att man kan stöta på alla sorters fördomar ute i vida världen.

Ok. Då fattar jag. Jag har dock sett en hel del rejält misogyna och homofoba inlägg av arga pojkar på t.ex. youtube gällande detta.

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Det funkade i Breaking Bad så varför inte i ett spel? 😁

Hahaha.

Medlem
Skrivet av Buster:

Vad jämför du med undrar jag då? Skulle gärna vilja sätta tänderna i det mästerverket...

I övrigt är det faktiskt så att Naughty Dog har rätt att göra vilket spel de vill. Och vill ni inte spela det är det upp till var och en, som de klargjorde med ett lite väl präktigt citat.
Tycker film och spel som medium skall få berätta vilka historier som helst, bra att de lyckas uppröra, det är ett bevis på att spelmediumet börjar lyftas upp...

Har inte sagt att de inte får göra vilket spel de vill.
Det gör inte fans som är upprörda till "snöflingor" för det.

Skrivet av lampis:

Vilka referensramar besitter du om du anser att AI'n verkar vara trög? Jag har aldrig sett fiender i något spel som verkar smartare än de i TLoU2. Och gameplayet så extremt följsamt och bra ut.

Vad har du sett som vi andra inte har?
Fanns inget i det här gameplayklippet som skrek smart AI direkt. T.ex. fiender som lämnar skydd för att skjuta någon som står helt i det öppna med ryggen vänd.
Allt AIn gör i detta klipp gjorde AI fiender redan 2005.

Avstängd
Skrivet av matt76:

Snacka om att vrida och vända på ett citats innebörd och få det att låta som om det handlar om ”alla de som Inte vill ha politik i spel” :).

” At this point I have a request for our fans. If any of you hate, in some way, homosexuals, people of different color or women, please let us a favor, don’t come to our shows and don’t buy our records – Kurt Cobain”

Har själv inget hat mot dessa, men uppenbarligen har en del personer det (med tanke på reaktionen över citatet ifråga).

Fast det är ju så ND valt att använda citatet, några håller inte med, några vill inte köpa spelet nu, och då postar man ett citat om rasism och homofobi och ställer sig på en pedestal bredvid Nirvana, "vi behöver inte er spelare, för ni är rasister/homofober!"

Jag tycker det säger allt vad gäller huruvida vi kan förvänta oss något slags nytt, innovativt, spännande politiskt ställningstagande i spelet. Det är på precis samma argumentationsnivå som en 12-åring, och jag tror inte jag vill bli uppläxad politiskt av vare sig 12-åringar eller privilegierade rika män på ND.

Både rasism och homofobi är saker som existerar på riktigt och ska inte användas som ett slags "fuck you", det enda man gör om man håller på så är att man tillslut gör begreppen helt betydelselösa, då har rasister och homofober vunnit på riktigt. Har du argument för att dessa spelare som är upprörda är homofober och rasister så kan du ju f.ö ge en källa (lycka till med det).

Medlem

Svårighetsgrad påverkar i många fall hur ofta fienden använder skydd. I exempelvis första spelet använde de mänskliga fienderna mer skydd vid högre svårighetsgrad och vi kan nog anta att så blir fallet här med. För övrigt har vi sett ca 10min gameplay och att dra några slutsatser kring AI är väl i stort sett meninglöst, särskilt då vi som sagt inte vet något om vilken svårighetsgrad de kör på.

Såg för övrigt inte några katastrofala AI missar i de 10min som visades, särskilt inte till den grad att man kan kalla AI:n "trög som fan" eller jämföra den med hur den var 2005. Finns en hel del moderna spel släppta senaste åren där AI:n är bra mycket värre


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Svårighetsgrad påverkar i många fall hur ofta fienden använder skydd. I exempelvis första spelet använde de mänskliga fienderna mer skydd vid högre svårighetsgrad och vi kan nog anta att så blir fallet här med. För övrigt har vi sett ca 10min gameplay och att dra några slutsatser kring AI är väl i stort sett meninglöst, särskilt då vi som sagt inte vet något om vilken svårighetsgrad de kör på.

Såg för övrigt inte några katastrofala AI missar i de 10min som visades, särskilt inte till den grad att man kan kalla AI:n "trög som fan" eller jämföra den med hur den var 2005. Finns en hel del moderna spel släppta senaste åren där AI:n är bra mycket värre

Jag gav ett rätt bra exempel.
Och jag drog inga slutgiltiga slutsatser, jag tyckte till om det jag såg. Och det var inget märkvärdigt.
Att de sen visar ett klipp där A.In inte får arbeta direkt skulle jag säga är mer oroande.
Och jo, F.E.A.R är fortfarande i princip oöverträffat när det gäller A.I i strider, så ett spel från 2005 klår i princip allt på dagens marknad.

Du behöver inte gå in i defense mode bara för att någon tycker till om ett spel.

Medlem

@Harmond - Enligt diskussioner på vissa engelsktalande forum skrev Druckmann citatet som enda svar efter att ett fåtal personer attackerat honom personligen på sociala medier med en hel del otrevligheter, hat, hot och vulgariteter (inklusive homofobiska kommentarer). Homofobiska kommentarer kring TLOU2 har vad jag förstått varit ett återkommande tema sedan spelets första trailer visades för ett par år sedan. Denna typ av argumentationsteknik med personliga angrepp tycker nog inte de flesta är OK.

För övrigt känns det som spel kan bli rätt så trista om de inte innehåller någon form av identitetspolitik, då begreppet enligt Wikipedia innefattar ras, etnicitet, kön, könsidentitet, sexuell läggning, ålder, ekonomisk klass, funktionshinder, utbildning, religion, språk och geografisk plats"..


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

@loerk - Ibland blir man illa tvungen att gå in i defense mode när någon aktiverat attack mode


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av matt76:

@Harmond - Enligt diskussioner på vissa engelsktalande forum skrev Druckmann citatet som enda svar efter att ett fåtal personer attackerat honom personligen på sociala medier med en hel del otrevligheter, hat, hot och vulgariteter (inklusive homofobiska kommentarer). Homofobiska kommentarer kring TLOU2 har vad jag förstått varit ett återkommande tema sedan spelets första trailer visades för ett par år sedan. Denna typ av argumentationsteknik med personliga angrepp tycker nog inte de flesta är OK.

För övrigt känns det som spel kan bli rätt så trista om de inte innehåller någon form av identitetspolitik, då begreppet enligt Wikipedia innefattar ras, etnicitet, kön, könsidentitet, sexuell läggning, ålder, ekonomisk klass, funktionshinder, utbildning, religion, språk och geografisk plats"..

Han påstår kanske det, jag skulle ändå vilja ha någon form av källa på att det är rasister och homofober som attackerat honom. Speciellt då jag har följt diskussionerna ganska nära på te.x Twitter och har då inte sett någon uttrycka sig så (har såklart inte läst allt och tvivlar mycket starkt på att Druckman har tid att gå igenom tusentals kommentarer där). Han blir inte mer trovärdig med tanke på hur han bettet sig tidigare heller.

Man kan absolut ha med homosexuella och vilka hudfärger man vill och ändå inte blanda in politik eller ha någon speciell agenda. Vi har haft det i film, spel, tv-serier, tidningar sedan urminnes tider, och utan att göra det politiskt och utan att brunsmeta, sprida hat mot te.x män eller någon annan grupp. Saken är den att när det blir väldigt tydligt vilka politiska poänger man vill göra så går det ju ut över karaktärer och story och vi ser detta mer och mer, speciellt i TV-serier och vissa filmer som man numera totalförstört med identitetspolitik (star wars och star trek är väl de största här).

Medlem
Skrivet av matt76:

@Harmond - Enligt diskussioner på vissa engelsktalande forum skrev Druckmann citatet som enda svar efter att ett fåtal personer attackerat honom personligen på sociala medier med en hel del otrevligheter, hat, hot och vulgariteter (inklusive homofobiska kommentarer). Homofobiska kommentarer kring TLOU2 har vad jag förstått varit ett återkommande tema sedan spelets första trailer visades för ett par år sedan. Denna typ av argumentationsteknik med personliga angrepp tycker nog inte de flesta är OK.

För övrigt känns det som spel kan bli rätt så trista om de inte innehåller någon form av identitetspolitik, då begreppet enligt Wikipedia innefattar ras, etnicitet, kön, könsidentitet, sexuell läggning, ålder, ekonomisk klass, funktionshinder, utbildning, religion, språk och geografisk plats"..

Identitetspolitisk äger inte dessa ämnen, representerar inte dessa ämnen och har ingen exklusivitet på något utav dessa ämnen. Identitetspolitik är pseudovetenskapliga idéer sprunget ur bl a post-modern filosofi, post-truth (där känslor och egna upplevelser väger mer än vetenskaplig och objektiv sanning) och hypoteser om hur världen bygger på maktstrukturer (där vita män är de hemskaste och desto mörkare din hy, desto mer sällsynt din sexualitet, desto mer udda du är och desto sällsyntare ditt könsidentitet - desto mer kvalificerad och godare är du).

Den bygger även oerhört på feministisk intersektionell modell utav offerskap, där man som största offret i samhället också ska då besitta någon slags kunskap om hur man löser de problem man är utsatt för. Vilket är ett tämligen vansinnigt och farligt antagande.

Genom denna grundläggande lins så bedriver denna ideologi sitt rekryterande genom alla ämnen som den kan injicera sin ideologi in i. Man behöver inte lyssna på intellektuella, man ska bara lyssna och rangordna samhället efter offerskapspoäng.

De söker kulturell segregation genom att skamlägga allt kulturellt utbyte genom termer som "cultural appropriation", vilket är ett hemskt brott näst intill endast om du är en vit människa. Ännu värre om du är en vit man. Så här har du några små, små exempel på identitetspolitik som en ideologi. Det är inte dessa ämnen som du nämner som är identitetspolitiska, utan det identitetspolitiska i detta är kravet från dem att vara den enda linsen man får använda för att se på dessa ämnen.

Bara ett förtydligande. Ämnena är intressanta i sig, men att bli tvingad att se dem genom en ideologisk lins som denna är fruktansvärt ohederligt.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Han påstår kanske det, jag skulle ändå vilja ha någon form av källa på att det är rasister och homofober som attackerat honom. Speciellt då jag har följt diskussionerna ganska nära på te.x Twitter och har då inte sett någon uttrycka sig så (har såklart inte läst allt och tvivlar mycket starkt på att Druckman har tid att gå igenom tusentals kommentarer där). Han blir inte mer trovärdig med tanke på hur han bettet sig tidigare heller.

Man kan absolut ha med homosexuella och vilka hudfärger man vill och ändå inte blanda in politik eller ha någon speciell agenda. Vi har haft det i film, spel, tv-serier, tidningar sedan urminnes tider, och utan att göra det politiskt och utan att brunsmeta, sprida hat mot te.x män eller någon annan grupp. Saken är den att när det blir väldigt tydligt vilka politiska poänger man vill göra så går det ju ut över karaktärer och story och vi ser detta mer och mer, speciellt i TV-serier och vissa filmer som man numera totalförstört med identitetspolitik (star wars och star trek är väl de största här).

Du har helt rätt. Se vad jag skrev. Vi är inne på samma tankebana här, men ur lite olika infallsvinklar

Medlem

Nu skrev jag visserligen inte att "han påstår det", utan det var en observation från min sida utifrån information insamlad från engelsktalande forum där liknande diskussioner förs av personer som nämnde att den typen av kommentarer fällts i sociala medier.

För övrigt känns diskussionen ifråga relativt tröttsam vid det här laget. Bättre att skrinlägga den tills spelet släppts och recensionerna trillat in. Förhoppningsvis leder det till en mer konstruktiv diskussion kring ämnet än vad det hittills varit, utan att folk försöker övertyga oliktänkande (via olika svepskäl) att inte inhandla spelet.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd

Då så, en ännu sämre källa än från ND själva alltså.

Tyvärr har jag läst så mycket av läckorna att jag inte har några förhoppningar kvar direkt. Sen har vi hela beteendet från ND/Sony som gjort mig extremt avtänd. Kommer te.x inte köpa PS5 pg.a detta.

Druckman har låtit sig förföras av hur Hollywoodstjärnor och filmmakare beter sig just nu vad gäller signalpolitik, en trend som såklart kommer dö ut (och redan börjar krackelera då människor helt enkelt tröttnat). Det kommer bli skämshatten på för dessa inom kort när det inte anses trendigt längre.

Medlem

Exempel på tröttsamt argument är att efterfråga personer om källor kring exakt varje påstående utan att själv producera pålitliga källor som bevisar motsatsen. Pålitlig källa = neutral källa utan bias


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ny video:

Medlem

Väldigt många(inklusive jag själv) bryr sig inte om politiska statement i detta spel, det är gameplayet och atmosfären som är det viktiga, jag skiter t.om i spoilers. All uppståndelse runt spelet kommer sannolikt gynna försäljningen tror jag, det har fått en jävla spridning på nätet, det har snarare skapat ett intresse än avståndstagande hos dem som inte vart bekant med spelet tidigare.

Medlem
Skrivet av matt76:

@loerk - Ibland blir man illa tvungen att gå in i defense mode när någon aktiverat attack mode

Frågan är varför man känner att man behöver försvara några som beter sig lika illa som ND och Sony.

Medlem

Frågan är varför man känner att man behöver attackera spelserier som man själv tidigare inte spelat och kallat överhypat (som ettan). Därefter komma med påståenden att det är urkass spelmekanik och AI efter 10min visat gameplay.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

@matt76: Det här är ett forum för att diskutera spel och en tråd för att diskutera denna trailer. Jag tycker att spel är intressant, därför väljer jag att diskutera det.
Och jag har inte attackerat det i ett enda inlägg.
Att säga att AIn ser aningen trög är inte att attackera något.

Men fortsätt att försvara industrijättarna när de beter sig som svin och förstör människors leverne du.

Skriv svar