Xbox Series X-bakåtkompatibilitet ska kunna ge gamla spel HDR

Robot
Xbox Series X-bakåtkompatibilitet ska kunna ge gamla spel HDR

Xbox fortsätter att satsa stort på att inte bara göra nästa Xbox så bakåtkompatibel som möjligt men också förbättra gamla spel.

#xbox, #xbox-360, #xbox-series-x


Medlem

Sker nog samtidigt som molnet anländer och gör Xbox One 20 gånger mer kraftfull än en modern PC.

Medlem

Dåligt applicerad HDR kan ju dock göra mer skada än nytta (finns väl ett par exempel på det från film/tv världen). Risken ökar väl troligen lite mer om det görs automagiskt, men får hoppas MS löser det på ett bra sätt.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Mass Effect Trilogy in HDR? Sign me Up.

Ambassadör
Xbox

Med tanke på hur bra bakåtkompatibiliteten redan fungerar med att snygga till och snabba upp gamla spel automagiskt på Xbox One X så kommer det här nog att bli riktigt bra. Och vansinnigt snyggt!


signatur

Jump in.

It's not a lake, it's an ocean

Spännande. Alan Wake med HDR...?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av kebbe:

Sker nog samtidigt som molnet anländer och gör Xbox One 20 gånger mer kraftfull än en modern PC.

Haha hahahaha, är det första april:)?


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Att äldre spel kommer få HDR är inte bara för Xbox eller Xbox 360 spel. Utan det gäller också Xbox One spel. Halo 5 till exempel. Men alla Xbox One spel som har utvecklats. Och allt görs automatiskt gratis av Xbox Series X mest troligt också Xbox Series S.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Sker nog samtidigt som molnet anländer och gör Xbox One 20 gånger mer kraftfull än en modern PC.

Yep, själv är man gammal nog som minns allt BS som spelföretagen gillar att utsätta oss för innan ett konsollsläpp. Helt ointresserad av att PS5 är 15% snabbare än Xbox eller vice versa, gör bra spel istället så säljer du system.

Ambassadör
Xbox

Missa inte att läsa källartikeln, bakåtkompatibiliteten på Series X ser ut att bli en sanslöst bra feature.

Några godbitar utöver automagisk HDR:

"Backwards compatible games run natively on the Xbox Series X hardware, running with the full power of the CPU, GPU and the SSD. No boost mode, no downclocking, the full power of the Xbox Series X for each and every backward compatible game."

"The compatibility team has invented brand new techniques that enable even more titles to run at higher resolutions and image quality while still respecting the artistic intent and vision of the original creators. We are also creating whole new classes of innovations including the ability to double the frame rate of a select set of titles from 30 fps to 60 fps or 60 fps to 120 fps."

"The team also continues to listen to feedback from the community on additional titles you would like to see added to the compatibility program. Resurrecting titles from history often presents a complex mix of technical and licensing challenges, but the team is committed to doing everything we can to continue to preserve our collective gaming legacy."

Så vi lär alltså få se ännu fler OG XBox och Xbox 360-titlar framöver!


signatur

Jump in.

Medlem

Kommer RDR 2 få HDR då äntligen 😋

Skrivet av Buster:

Kommer RDR 2 få HDR då äntligen 😋

Släpptes det till Xbox?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Släpptes det till Xbox?

Japp. Till Xbox One. Precis som Red Dead Redemtion.

Medlem

Hur brukar det vara, kan man köpa gamla Xbox spel o spela på den nya xboxen? Eller är det enbart gamla spel de släpper igen?

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Missa inte att läsa källartikeln, bakåtkompatibiliteten på Series X ser ut att bli en sanslöst bra feature.

Några godbitar utöver automagisk HDR:

"Backwards compatible games run natively on the Xbox Series X hardware, running with the full power of the CPU, GPU and the SSD. No boost mode, no downclocking, the full power of the Xbox Series X for each and every backward compatible game."

"The compatibility team has invented brand new techniques that enable even more titles to run at higher resolutions and image quality while still respecting the artistic intent and vision of the original creators. We are also creating whole new classes of innovations including the ability to double the frame rate of a select set of titles from 30 fps to 60 fps or 60 fps to 120 fps."

"The team also continues to listen to feedback from the community on additional titles you would like to see added to the compatibility program. Resurrecting titles from history often presents a complex mix of technical and licensing challenges, but the team is committed to doing everything we can to continue to preserve our collective gaming legacy."

Så vi lär alltså få se ännu fler OG XBox och Xbox 360-titlar framöver!

Jag hoppas verkligen att Max Payne 3 blir bc, får hålla tummarna.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Släpptes det till Xbox?

Jag menar mer att RDR 2 inte har riktig HDR i någon form.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av noyart:

Hur brukar det vara, kan man köpa gamla Xbox spel o spela på den nya xboxen? Eller är det enbart gamla spel de släpper igen?

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one/backward-compatibility?xr...


signatur

Jump in.

Medlem

Nästa generations största fokus upplevs att landa på QOL för både utvecklare och konsumenter.

Kortare laddningstider, stabil framerate, automagiska standarder som utvecklare inte behöver att tänka på, etc.

Jag gillart.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det är alltid 10% sant dvs 90% osant inför nya konsollsläpp.

Iafl till en början. Det är nog dock 90% sant att det kommer till några spel innan nyår 2030.

"Alla spel är bakåtkompatibla" har man hört från sony sedan ps2 tex.

Aja, hype är kul ändå.

Medlem

Kul att så många verkar tycka att det är för bra för att vara sant. Lite samma som när One X skulle släppas. Men vänta och se ni.

Medlem

Det här var ju ingen nyhet egentligen... Digital founďry visade ju upp detta i mars.
Eller är det något jag missar?
https://youtu.be/qcY4nRHapmE

Medlem

Nya Xbox verkar ljusår bättre än XBOne.

"Synd" att deras titlar blir mer och mer "play anywhere" så vi som har PC inte behöver köpa en xbox
Gött å spara de pluringen dock!

Med det sagt, nya Xbox verkar bli en riktigt bra maskin!


signatur

I drank what?

Medlem

En fundering, jag har inte HDR än på min skärm (men funderar på köpa en skärm med HDR), men det jag sett på vissa youtube klipp så är jag tveksam till HDR.

Ibland ser det bättre ut med HDR och ibland sämre i vissa titlar, det är typ 50/50 för mig. I filmer föredrar jag nog hellre SDR före HDR.

Vad tycker ni andra?

Medlem
Skrivet av xverminator:

En fundering, jag har inte HDR än på min skärm (men funderar på köpa en skärm med HDR), men det jag sett på vissa youtube klipp så är jag tveksam till HDR.

Ibland ser det bättre ut med HDR och ibland sämre i vissa titlar, det är typ 50/50 för mig. I filmer föredrar jag nog hellre SDR före HDR.

Vad tycker ni andra?

Har du jämfört HDR på en icke HDR-skärm menar du?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Har du jämfört HDR på en icke HDR-skärm menar du?

Nope! En HDR skärm vs en icke HDR.

Jag har bara kollat på youtubeklipp skev jag. HDR vs SDR

Medlem
Skrivet av xverminator:

Nope! En HDR skärm vs en icke HDR.

Jag har bara kollat på youtubeklipp skev jag. HDR vs SDR

Aha. Jag vet inte på youtube, men det beror väl också på hur väl det är utfört och vad du har för skärm. Men det ger stor skillnad i många spel, där du kan ha riktigt ljust i vissa delar av bilden och kolsvart i andra. Känns som att spel känns plattare utan det igång, där jag kan testa och stänga av det. Men beror på både skärm och kalibrering och vad du matar med då. Men för min del, riktigt bra grej.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Aha. Jag vet inte på youtube, men det beror väl också på hur väl det är utfört och vad du har för skärm. Men det ger stor skillnad i många spel, där du kan ha riktigt ljust i vissa delar av bilden och kolsvart i andra. Känns som att spel känns plattare utan det igång, där jag kan testa och stänga av det. Men beror på både skärm och kalibrering och vad du matar med då. Men för min del, riktigt bra grej.

Ja precis, det finns ju olika HDR också, tex HDR 400 och HDR 1000 är ganska stor skillnad hur de presterar på en budgetskärm vs en dyrare HDR skräm.

I vissa fall när jag kikat på youtubklipp när de visar filmer i HDR vs SDR så ser hudtoner helt crazy ut i HDR, ibland ser det ut som fägerna bara vridits upp väldigt mycke, kinder blir knallröda tex. Där föredrar jag hellre SDR och mer neutrala färgtoner.

Här i tex F1 2019, så ser alla gröna färger helt fel och överdrivna ut, de är för "pimpade".
https://youtu.be/6o_ewAZ0gYE?t=164

Men som sagt i vissa titlar ser det mycke bättre ut med HDR

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Japp. Till Xbox One. Precis som Red Dead Redemtion.

Sen har du ju föregångaren Red Dead Revolver till Orginal-Xboxen också


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

1
Skriv svar