Testpilot
Maneater (PC)

Som vi väntat och äntligen är det här.
Spelet där du är hajen som käkar människor!

Storyn går ut på att du skall växa upp till en stor och elak haj och hämnas på haj-jägaren som dödade din mamma. Det hela är ganska roligt och är filmat som en reality-show där man får se korta snuttar vad din nemesis håller på med.

Du börjar som liten och klen i en träsk area där du äter dig genom olika uppdrag för att sedan ta dig vidare till nästa area.

Hajar du läget?

Vissa uppdrag och samlarbonusar består i belöningar där du kan uppgradera din haj med olika egenskaper.
Du kan uppgradera ditt huvud / kropp / fenor / stjärt samt ett par bitar där du har med generella saker.

Det finns 3 fulltäckande set. Elektriskt , Shadow och ett av Ben som ger olika typer av bonusar i form av Stuns , Gift och skade-reducering samt lite annat godis man kan uppgradera. Var inte orolig. Du kommer ganska enkelt kunna uppgradera alla saker till maxnivå om du gör alla uppdrag.

De olika areorna du utforskar har en hel del gömslen och snår du får utforska för att samla tillräckligt med de olika material du behöver för dina uppgraderingar.
De olika uppdragen ger också bonusar till detta. Varje uppgradering du lyckas få har dessutom 5 nivåer av styrka. Uppgraderingarna gör du i din egen lilla grotta som det finns en av i varje area. Skulle man dö så återuppstår man där.

Det finns bonusuppdrag i form av att haj-jägare kommer att jaga dig då du dödar många människor i ett svep. Då kommer de fram. Efter man dödat tillräckligt många sådana jägare så kommer deras ”boss” fram. Varje sådan miniboss ger dig en fin uppgradering så det är värt att kötta loss med dessa.

I slutänden följer du ett antal uppdrag enligt storyn tills du klarat spelet.
Du kan givetvis fortsätta spelet efter du spelat klart själva storyn.
För mig så dammsög jag areorna. Vissa bonusar finns låsta bakom grindar man bara kan öppna som Vuxen eller Elder så det finns anledning att återkomma till areor senare i spelet.

Vissa samlarobjekt ligger också ganska svårt till och det kräver endera att man har bra koll på sin haj eller att man uppgraderat rätt delar innan man kan klara dessa hopp eller komma upp på land.

En liten summering:
Det är ganska enformiga uppdrag som endast består i att äta upp X antal av något. Eller att leta fatt på samlarobjekt. Det är tråkigt med en intro som ej går att hoppa över. Man kan fixa det genom att ta bort film-filerna som spelas upp.
Spelet blir tjatigt efter ett tag och en del snack som man får i bakgrunden repeteras på tok för mycket.

Det bästa består i att det är KUL o va en haj som käkar upp allt. Särskilt roligt är det då man blivit lite större och elakare.
Det är också kul att samla på sig alla mutationer och testa hur de funkar.

Miljöerna är också omväxlande och snygga. Spelet flyter på snabbt och smärtfritt på min dator. Jag hade bara en krasch och det var efter många timmars spelande i sträck.

Maneater
3
Bra
+
Det är superkul att vara en människoätande haj
+
Kul mutationer
+
Snyggt och flyter på fint
-
Repetetiva uppdrag
-
Intro-logos som inte kan hoppas över
-
Tjatig berättarröst i bakgrunden
Det här betyder betygen på FZ
Moderator | Testpilot

Spelet ser faktiskt ut som att det kan vara underhållande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kanske är detta spelet man ska köra om man i alla andra spel är ängslig för att simma - nu blir man ju själv största hotet under ytan istället

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Kanske är detta spelet man ska köra om man i alla andra spel är ängslig för att simma - nu blir man ju själv största hotet under ytan istället

Kan intyga att, det är helt klart spelet att spela om man som jag, är för ängslig! Hade väldigt skojj! Chris Parnell som narrator var klockrent.

Medlem

Bra recensionen.
Tror tyvärr att spelet inte riktigt är för mig.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

as tradigt spel tyvärr.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Hade den på min önskelista men blir inge köp efter att jag såg denna recension: https://youtu.be/6YbHglMjrKE

Lite för enformigt med uppdragen o så och verkar inte vara så jätte kul i längden. Får man tillräckligt roligt för att det ska vara prisvärt kan man fråga sig :/

Testpilot
Skrivet av noyart:

Hade den på min önskelista men blir inge köp efter att jag såg denna recension: https://youtu.be/6YbHglMjrKE

Lite för enformigt med uppdragen o så och verkar inte vara så jätte kul i längden. Får man tillräckligt roligt för att det ska vara prisvärt kan man fråga sig :/

Jag tyckte de ca 12 timmar jag spelade var värt de ca 300kr jag gav för spelet med rabattkupong på Epics rea.
Då gjorde jag 100% complete med alla uppdrag och alla samlarobjekt.

Inaktiv

Har haft underbart roligt med det. Rekommenderar det stark till personer som gillar open world, humor och helt enkelt att slakta saker. Härlig kommentator med.

Medlem

Bra skrivet och låter definitivt som något man kan sitta med i någon timme eller så åt gången i alla fall. Tycker personligen att Jaws filmerna (de första 2 i vilket fall) är riktigt bra, så det här vill man ju lätt testa. Hur funkar det med kontroller o så och har du testat olika varianter? (har själv en xbox 360 pad till datorn, men bör väl funka bra antar jag)
Kan hålla med om att intro-videos är störande att inte kunna skippa men ja är ju många spel som är så dock, personligen hade jag nog inte satt det som ett minus då det ju inte påverkar gameplay i sig osv 😜


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Tycker det verkar härligt/gulligt att vara haj, och känns som att jag kan identifiera mig mer med en sån karaktär än med den sedvanlige brunhårsskäggige coolamerikanen

Testpilot
Skrivet av erazerswe:

Bra skrivet och låter definitivt som något man kan sitta med i någon timme eller så åt gången i alla fall. Tycker personligen att Jaws filmerna (de första 2 i vilket fall) är riktigt bra, så det här vill man ju lätt testa. Hur funkar det med kontroller o så och har du testat olika varianter? (har själv en xbox 360 pad till datorn, men bör väl funka bra antar jag)
Kan hålla med om att intro-videos är störande att inte kunna skippa men ja är ju många spel som är så dock, personligen hade jag nog inte satt det som ett minus då det ju inte påverkar gameplay i sig osv 😜

Kan tänka mig att man kan spara spelet och köra lite då o då när man känner att man vill härja runt som en haj

Jag har inte testat med nåt annat än tangentbord/mus men det finns möjligheter till inställningar för det mesta och det fanns specifikt stöd för handkontroll det såg jag. Bör inte vara några problem med en xbox 360 kontroll.

Jag brukar inte ha nåt speciellt emot logos och annat då man startar men det finns en gräns på hur många man står ut med och hur lång tid de tar upp. Särskilt om de inte går att skynda på/hoppa över utan att "hacka-filer".
Ibland gömmer det ju sig laddnings-tid bakom och då är det ju okej.

Medlem

@Harakiri: Aha ok, så de är lite jobbigare i detta då? I så fall kan jag förstå 😅 Har hänt att även jag tagit bort de filerna men i de flesta fall står jag ut. Men tack för svaret, bör ju funka fint med dosan jag har då tycker man


signatur

Nothing is power without Control

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av noyart:

Hade den på min önskelista men blir inge köp efter att jag såg denna recension: https://youtu.be/6YbHglMjrKE

Lite för enformigt med uppdragen o så och verkar inte vara så jätte kul i längden. Får man tillräckligt roligt för att det ska vara prisvärt kan man fråga sig :/

Haha, samma här. Min smak brukar stämma överens med Worth A Buy allt som oftast så när han sågar ett spel lär.det inte vara något jag uppskattar...

Å andra sidan sket han rätt hårt på Death Strandäng, och det spelet gillade jag, så vem vet.

Medlem

Varit otroligt intresserad av hajar sedan jag som liten pojk blev traumatiserad av JAWS.

Detta spel är det som fick mig att dra ner Epic Games.
Har inte känt att den plattformen haft något att erbjuda förrän nu och det är inte för att det är kinesisk spyware eller för att de muppar sig med exklusives.
Sånt bryr jag mig inte om.

Nu äntligen hade de ett spel som tilltalar mig.

Installerar det just nu och är övertygad om att det kommer vara värt kostnaden av 6 stora starka på krogen

Medlem

Jag kommer ihåg att jag spelade Jaws Unleashed litegrann till första Xbox. Där var man också en haj som simmade runt och åt människor.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Haha, samma här. Min smak brukar stämma överens med Worth A Buy allt som oftast så när han sågar ett spel lär.det inte vara något jag uppskattar...

Å andra sidan sket han rätt hårt på Death Strandäng, och det spelet gillade jag, så vem vet.

Hahaha precis så vare för mig med!

Medlem
Medlem

Jag hade haft ögonen på spelet länge så var glad när det äntligen kom. Hade kul med det och ångrar inte alls ett köp. Skaffade till och med en ny platinum trofé.

1
Skriv svar