Underbara detaljer i spel vi hatar

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av EYEtriforce:

The order 1887 eller vad det hette, älskade atmosfären och grafiken. Men spelet var skit

Det var ju knappt ens ett spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

"Spelutvecklare idag kanske ska git gud" menat mot Fromsoft företaget bakom återigen en av de mest framgångsrika och hyllade spelserier någonsin. Makes sense.

Du får tycka det är drygt men det är ingen delay i spelet med tanke på att det handlar om reaktion och timing som kan ligga på mikrosekunder. Du kan fråga vem som helst som faktiskt har spelat igenom spelen. Att det är frustrerande delay är bokstavligt talat inte sant om du nu inte har något problem från din sida.

Och Fromsofts har redan bevisat att de är mästare på att skapa spel. Är deras spel för alla? Absolut inte men att påstå att de behöver bli bättre på vad de gör låter bara skevt.

Note: The stuttering present in this video during the 120fps segments is the result of a video editing glitch and not an issue with the game.

3:20-4:10 tex pratar om skillnaden att gå från PC 60/120fps till Xbox One X ~30fps.

Spel med 60fps eller 120fps skulle kunnas designas med exempelvis snabbare och/eller fler motståndare, kanske även mer komplex AI och mer oberäkneligt beteende.

Tror inte folk riktigt förstår hur mycket extra fördröjning det blir med ostabil 30fps som typ alla Fromsoft lir har. Vi snackar en total input delay (button to screen) på runt 100-200ms, beroende på hur mycket animationswank som ska slutföras, hur spelet/motorn är kodat, samt vilken monitor/tv och kontroll man har.

Anledningen till att tex många NES spel var så omtyckta var deras tighta kontroll och smootha gameplay, där man sällan hade någon dryg delay att tala om, speciellt på en tjock-TV och dåtidens trådade kontroller. Megaman eller Super Mario hade varit vedervärdigt och nästan omöjligt att spela med liknande delay många utav dagens AAA-lir har. Visst det fanns skit även på den tiden, första TMNT-liret var ett drygt lir att spela igenom, med sina sega sladdriga hopp, för att inte tala om horribla lir som Dragon's Lair. Men de spelen vi minns hade oftast bra tighta responsiva kontroller.

Tyvärr är tighta responsiva kontroller mer undantag än regel i dagens storspel. Tror det även är därför Souls-liren och Bloodborne kommer undan med det, för standarden är så låg idag.

Men det är fortfarande ingen som tvingar utvecklare idag att välja grafik före bra gameplay och spelmekanik.

Naughty Dogs alla senare spel. För deras exceptionella talang att porträttera karaktärer, manus, mo-cap och presentation. Samt för att de narrativt, främst ur ett rent berättartekniskt perspektiv pushar gränsen för vad som är möjligt att åstadkomma och driver på utvecklingen i historieberättande. Däremot uppskattar jag inte att spela Naughty Dogs spel då den ludonarrativa disonansen helt tar mig ur upplevelsen. Om man eftersträvar realism ur vissa aspekter men rent ludologiskt totalt ignorerar samma grundvärdering, blir det en väldigt schizofren upplevelse som jag tyvärr inte kan ta på allvar eller relatera till för fem öre. Då blir till och med något otroligt abstrakt som kvadrater i Tomas was alone betydligt mer emotionellt relaterbara och mänskliga i sina strävanden, för att ta upp det första exempel som dyker i huvudet som jämförelse.

Medlem

All points bulletin.
Urselt i alla bemärkelser men karaktärsskaparen (eller vad det heter) är det få som slår.

Medlem

Kanske lite konstigt då detta är ett spel jag älskar NU!
Men på releasedagen 2016 när jag startade No mans sky. Taggad till tändern. Helt golvad av den enorma storleken av spelet. Lite "hur i hela har dom lyckats med detta?!" men för att sedan inse vad spelar det för roll att tekniken är häftig och världen enorm när det inte finns något att göra!

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Och Fromsofts har redan bevisat att de är mästare på att skapa spel. Är deras spel för alla? Absolut inte men att påstå att de behöver bli bättre på vad de gör låter bara skevt.

Typ som att såga Mcdonalds för att de inte erbjuder sushi.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Typ som att såga Mcdonalds för att de inte erbjuder sushi.

Wat jag fattar inte alls vad du menar haha Min poäng är att Fromsofts framgång är i sig bevis på att de vet vad de håller på med. Kanske lite arrogant av mig att antyda på att det inte går att bli bättre, var inte så jag mena. Går alltid att bli bättre så klart men From är garanterat en studio som är väldigt bra på att skapa spel.

Medlem

Att Nathan Drake hittar ammunition till sitt vapen i grottor som inte blivit utforskade på över 1000 år.

Medlem
Skrivet av snabbfakta:

Att Nathan Drake hittar ammunition till sitt vapen i grottor som inte blivit utforskade på över 1000 år.

Eller mördar 100-tals människor utan att bry sig. Men nej, han är en good guy.

Skrivet av snabbfakta:

Att Nathan Drake hittar ammunition till sitt vapen i grottor som inte blivit utforskade på över 1000 år.

Skrivet av piddau:

Eller mördar 100-tals människor utan att bry sig. Men nej, han är en good guy.

Så ni hatar Uncharted-serien, men gillar att man kan hitta ammunition i gamla grottor samt att man är en massmördare utan nån som helst påverkan på karaktären Drake?

Tror ni har missuppfattat tråden eller är det kanske jag om inte hänger med?

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Så ni hatar Uncharted-serien, men gillar att man kan hitta ammunition i gamla grottor samt att man är en massmördare utan nån som helst påverkan på karaktären Drake?

Tror ni har missuppfattat tråden eller är det kanske jag om inte hänger med?

Hatar kanske är väl starkt, skulle inte lägga den känslan på något spel tror jag. Men ja jag hade missuppfattat, jag tar på mig idiot-hatten.

Försöker igen:

Ogillar Fortnite, men dom har gjort riktigt mycket bra från skins till speciella events som koncerter eller säsongsavslut. Mina barn är helt lyriska över allt som händer och gör upp teorier över vad som händer i slutet av säsongen och hur nästa säsong ser ut osv.

Skrivet av piddau:

Hatar kanske är väl starkt, skulle inte lägga den känslan på något spel tror jag. Men ja jag hade missuppfattat, jag tar på mig idiot-hatten.

Hehe, lätt hänt speciellt då den här tråden är baserad på en annan tråd " irriterande detaljer i spel som vi älskar " och där skulle jag nog placera just det du beskrev om Uncharted att man dödar hundratals utan att det påverkar Nathan överhuvudtaget

Medlem
Skrivet av Sapiens:

https://www.youtube.com/watch?v=RRahPd_JzsM

Note: The stuttering present in this video during the 120fps segments is the result of a video editing glitch and not an issue with the game.

3:20-4:10 tex pratar om skillnaden att gå från PC 60/120fps till Xbox One X ~30fps.

Spel med 60fps eller 120fps skulle kunnas designas med exempelvis snabbare och/eller fler motståndare, kanske även mer komplex AI och mer oberäkneligt beteende.

Tror inte folk riktigt förstår hur mycket extra fördröjning det blir med ostabil 30fps som typ alla Fromsoft lir har. Vi snackar en total input delay (button to screen) på runt 100-200ms, beroende på hur mycket animationswank som ska slutföras, hur spelet/motorn är kodat, samt vilken monitor/tv och kontroll man har.

Anledningen till att tex många NES spel var så omtyckta var deras tighta kontroll och smootha gameplay, där man sällan hade någon dryg delay att tala om, speciellt på en tjock-TV och dåtidens trådade kontroller. Megaman eller Super Mario hade varit vedervärdigt och nästan omöjligt att spela med liknande delay många utav dagens AAA-lir har. Visst det fanns skit även på den tiden, första TMNT-liret var ett drygt lir att spela igenom, med sina sega sladdriga hopp, för att inte tala om horribla lir som Dragon's Lair. Men de spelen vi minns hade oftast bra tighta responsiva kontroller.

Tyvärr är tighta responsiva kontroller mer undantag än regel i dagens storspel. Tror det även är därför Souls-liren och Bloodborne kommer undan med det, för standarden är så låg idag.

Men det är fortfarande ingen som tvingar utvecklare idag att välja grafik före bra gameplay och spelmekanik.

Du får helt enkelt köra med kontrollerna trådade och skaffa en gammal tjock-tv igen som inte har massa lull-lull inställningar som påverkar button-delay.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Wat jag fattar inte alls vad du menar haha Min poäng är att Fromsofts framgång är i sig bevis på att de vet vad de håller på med. Kanske lite arrogant av mig att antyda på att det inte går att bli bättre, var inte så jag mena. Går alltid att bli bättre så klart men From är garanterat en studio som är väldigt bra på att skapa spel.

Hehe. det vet knappt jag heller

Håller för övrigt med.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Du får helt enkelt köra med kontrollerna trådade och skaffa en gammal tjock-tv igen som inte har massa lull-lull inställningar som påverkar button-delay.

Var de gamla tv-apparaterna snabbare än de nya skärmarna?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Var de gamla tv-apparaterna snabbare än de nya skärmarna?

Utifrån mina killgisningar har en modern gaming-TV som allra bäst några ms extra fördröjning mot en bra CRT, men oftast blir det betydligt mer än så.

En modern spelmonitor har ca 2ms extra fördröjning, man kan delvis kompensera för detta med en 144hz-240hz monitor. Tror dock det är svårt att få samma respons som de bästa 120hz CRT hade.

CRT hade inte massa eftersläp och shadowing moderna skärmar kan ha, speciellt då IPS. På mindre skärmar och i högre frekvenser(>90hz) är behovet av V-sync inte lika nödvändigt, något som kan halvera den totala input latensen.

Utöver högre fps/hz, kan G/free-sync till stor del mitigera problemet med V-sync, men det blir ändå lite extra latens. (Nvidia ska ha någon gaming-g-sync nu, som typ ska fixa detta)

Fanns även olika kvalitet på CRT skärmar förr och Tjock-TVs hade oftast inte alls lika bra bildkvalitet som monitors. Kan möjligt funnits slöare CRTs också med extra input latens, men vet inte.

Hursom, generellt är CRT snabbare än plattskärmar ja... med bättre färger, skärpa, djup... suck...

Medlem

@Sapiens: Jag vill minnas att min gamla tjock-tv hade 50hz eller 60hz.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

@Sapiens: Jag vill minnas att min gamla tjock-tv hade 50hz eller 60hz.

Jo men om vi snackar 60hz vs 60hz blir det ca 8,3ms för CRT att komma till mitten av skärmen, medans de absolut bästa gaming-TVs idag verkar ligga på 13-14ms, men oftast är det som sagt mer än så. (+Ev eftersläp/ghosting)

Kan som sagt kompenseras med 120hz som tydligen ska finnas nu, men kör spelen inte i 120fps spelar det ingen roll.

Ett konsollir likt Bloodborne som kör med ojämn 30fps, blir fördröjningen brutal och svårt att förutse när ens knapptryckning ger effekt, då totala button-pixel fördröjningen kan ligga mellan 100-120ms (eller mer) på en bra gaming-TV, och det dubbla på en usel.

12
Skriv svar