Underbara detaljer i spel vi hatar

Medlem
Underbara detaljer i spel vi hatar

Det blev en intressant tråd om irriterande detaljer i spel som vi älskar. Även solen har sina fläckar, brukade min farmor säga och lär ha pekat på bristen att kunna invertera kameran, osynliga väggar, störiga hjälpredor och dåliga röstskådespelare.

En annan sak hon brukade säga var att det kan finnas guldkorn i avföring (med viss reservation för felcitering). Vilka underbara detaljer/delar finns det i spelen vi inte gillar?

Jag kommer spontant att tänka på: kontrollen och grafiken i Metal Gear Solid 5. Så mycket potential i ett så trasigt spel. Det hade kunnat bli världens bästa spel, men blev till slut en axelryckning.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Jag har aldrig tyckt om Diablo, något av dem. Men herrejävlar vilka cinematics. Så snuskigt snygga. Det gäller förvisso alla Blizzard spel, men övriga tycker jag om att spela också

Edit: Vill också lyfta på hatten för alla kreativitet som frodas i Roblox. För egen del kan jag omöjligt spela det mer än några minuter (ens när dottern tigger och ber), men jag imponeras ändå av alla kreationer. Är väldigt glad att dottern fastnat där snarare än någon pay2öppnakista-lir på mobilen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag fullkomligt älskar musiken i Final Fantasy-serien, men jag tål inte de stela turordningsbaserade striderna. Final Fantasy X spelade jag ut, mycket tack vara musiken.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Original Halo spelen har bra musik och en del sandboxmoment jag gillar. Dock hatar jag slöheten och många konsolaspekter med spelen. De hade kunnat vara så mycket bättre om de var designade som PC lir, med UT/Quake/Tribes rörelse.

Medlem

Gillar settingen i Souls-liren och Bloodborne. Avskyr dock slöheten i spelen. Mycket av "svårigheten" i spelen kommer från ojämn och låg bilduppdatering som ger oacceptabelt hög input delay. Stabil 60fps borde varit minimum, precis som alla fightingspel. Designa nästa spel efter det istället.

Medlem

Story i många konsol/platform/TPS-spel.
Giter inte med handkontroll, och slö gameplay.

Löser detta medelst att på YouTube kolla igenom "story cuts" av spel - t.ex. Unchartered 1-3 xD


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Älskar den morbida humorn och friheten i GTA, Avskyr att de efter 20 år i branchen fortfarande kan få en karaktär att kännas lika smidig som en Tibia gubbe.

Medlem

Maffia 3. Hatar inte spelet, men med tanke på att spelet kändes ofärdigt och med en massa buggar och repetitiva uppdrag så ogillar jag det, men shoot-mekaniken är fantastisk, där Lincoln Clay mjukt och dynamiskt följer efter vad du än gör. Precis som MGSV, så hade Maffia 3 potential att bli väldigt bra.

Medlem

Jag gillar inte The Last of Us. Tycker det segt och tråkig gameplay. Däremot gillar jag dock storyn. The Last of Us är en bra film, men inget bra spel.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Final Fantasy 7 Remake.

Tycker de förstörde storyn och hatar att det finns massvis med ställen där du blir tvingad att gå långsamt, mellan väggar, under saker och att dina party medlemmar tvingar dig att gå den väg du ska.

Men samtidigt är spelet väldigt snyggt och har en bra strider. Även fast det är lite för mycket HacknSlash.


signatur

Den som vet vet.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Gillar settingen i Souls-liren och Bloodborne. Avskyr dock slöheten i spelen. Mycket av "svårigheten" i spelen kommer från ojämn och låg bilduppdatering som ger oacceptabelt hög input delay. Stabil 60fps borde varit minimum, precis som alla fightingspel. Designa nästa spel efter det istället.

Ett stabilt tips för alla noobs är att trycka stenhårt på hälsa (gärna upp till 40 direkt) så man har råd att kosta på sig misstagen som det bristande gameplayet innebär. Men jag håller med om att framerate i konsolspel överlag gör att jag inte står ut med dem.

Första tanken är Mafia 3. Gillar musiken i spelet. Ibland lyssnade jag klart på en låt innan jag klev ur bilen och fortsatte med uppdraget, haha. Synd bara att spelet annars inte levde upp till förväntningarna man hade. Dock så tycker jag inte det var så hemskt som vissa vill få det till, det hade trots allt sina stunder och jag hade hyffsat skoj då jag lirade det. Kanske var det musiken som gjorde det

Medlem

Gillar inte svårighetsgraden i Souls-serien (om jag hade haft möjligheten att spela i ett normal eller easy-läge hade jag varit nöjd). Men gillar lore och gameplay i övrigt.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Första tanken är Mafia 3. Gillar musiken i spelet. Ibland lyssnade jag klart på en låt innan jag klev ur bilen och fortsatte med uppdraget, haha. Synd bara att spelet annars inte levde upp till förväntningarna man hade. Dock så tycker jag inte det var så hemskt som vissa vill få det till, det hade trots allt sina stunder och jag hade hyffsat skoj då jag lirade det. Kanske var det musiken som gjorde det

Jag älskar Mafia 3. Men jag spelade det när de hade patchat och hade inga problem alls.

I övrigt tror jag att jag skulle kunna lägga till alla resident Evil green till 7an på listan. Gillar skräckspel men avskyr verkligen kontrollerna och kameran i de gamla spelen. Nog samma sak med Silent Hill serien.

It's not a lake, it's an ocean

Jag hatar inga spel. Typ. Men det finns ju spel som inte är för mig, såklart. Red Dead Redemption 2 är, som alla Rockstar-spel, inget för mig. För stort, för långt, för ofokuserat. Men jag häpnade över miljöerna och detaljrikedomen (skrev något som nästan liknar en hyllning här: http://www.frispel.net/2019/01/lagereldar-langesen/). RDR 2 är oerhört imponerande. Bara inte särskilt underhållande att spela.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tja RDR2 hör nog till det bästa och värsta spelet på senaste. Hög detaljnivån, fantastiska miljöer och stämning. Men spelmekaniken... vad tänkte de!? Hur kan man tycka 300-500ms input delay (mätt av Digital Foundry) är okej i en shooter!? Än mindre i vildavästern, kända för sina gunslingers... Men nope, animationswank går före bra gameplay. Idioti på högsta nivå som dessvärre totalsabba vad som annars hade kunnat bli ett grymt spel.

Medlem

Red Dead 2 kan nog vara bland de sämsta jag kört.
Älskade gta5 osv, men rdr2 var bara så uruselt i jämförelse.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ohGr:

Red Dead 2 kan nog vara bland de sämsta jag kört.
Älskade gta5 osv, men rdr2 var bara så uruselt i jämförelse.

Tror du har missuppfattat trådens syfte.

Medlem
Skrivet av nils45:

Maffia 3. Hatar inte spelet, men med tanke på att spelet kändes ofärdigt och med en massa buggar och repetitiva uppdrag så ogillar jag det, men shoot-mekaniken är fantastisk, där Lincoln Clay mjukt och dynamiskt följer efter vad du än gör. Precis som MGSV, så hade Maffia 3 potential att bli väldigt bra.

Det här fick mig att tänka på Mass Effect: Andromeda. Det skulle jag också beskriva som en repetitiv buggfest, men combat är väldigt tillfredsställande.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Ljudet och grafiken i senaste Battlefront spelen DICE gjorde. Sjukt snygga spel men ack så dåligt resten är. Bortkastad potential.

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Gillar settingen i Souls-liren och Bloodborne. Avskyr dock slöheten i spelen. Mycket av "svårigheten" i spelen kommer från ojämn och låg bilduppdatering som ger oacceptabelt hög input delay. Stabil 60fps borde varit minimum, precis som alla fightingspel. Designa nästa spel efter det istället.

Dark Souls 1-3 och Sekiro finns i 60 FPS versioner(på PC bland annat), de enda spelen som är låsta till 30 FPS är gamla Demon's Souls och Bloodborne.

Medlem

Now the flowers will grow!!

Medlem

Jag tänkte också skriva RDR2 som har är otroligt atmosfäriskt, men segt som sirap, men samtidigt har det många andra kvaliteter som gör det spelvärt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Gillar settingen i Souls-liren och Bloodborne. Avskyr dock slöheten i spelen. Mycket av "svårigheten" i spelen kommer från ojämn och låg bilduppdatering som ger oacceptabelt hög input delay. Stabil 60fps borde varit minimum, precis som alla fightingspel. Designa nästa spel efter det istället.

Git gud :////

Nä driver men tror inte Soulsborne är svårt pga ojämn och låg bilduppdatering och hög input delay lol. Eftersom det inte verkar vara något problem för de flesta som lirat igenom de spelen inklusive mig själv.

Det kanske är att jag inte förstår de termerna du använder helt men håller verkligen inte med om att mycket av vad som gör spelen svåra är tekniska brister :P.

Jag är säkerligen biased eftersom jag lirat alla spelen x antal gånger men enligt mig funkar alla spelen som de ska utan problem. Finns så klart frustrerande moment och jag säger inte att det är helt bugfritt men du får det att låta som några av de mest framgångsrika spelen någonsin är trasiga.

Att det är på oacceptabel nivå är utan tvekan en extrem överdrift och låter mer som en frustrationen över att "You Died" kom upp lite för ofta på skärmen.

Jag förstår att vissa inte klarar av under 60fps men alla människor är inte privilegierad nog att ha tillgång till det och 30fps är garanterat spelbart.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ljudet och grafiken i senaste Battlefront spelen DICE gjorde. Sjukt snygga spel men ack så dåligt resten är. Bortkastad potential.

Kan inte annat än hålla med.
Dice har en otrolig känsla för detaljer även i Battlefield spelen, olika ljud när tomhylsor faller på olika material,detaljer i animationerna när man laddar om vapen osv. Men sen tar man otroligt dumma beslut när det gäller i stort sett allt annat känns det som.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sapiens:

Tja RDR2 hör nog till det bästa och värsta spelet på senaste. Hög detaljnivån, fantastiska miljöer och stämning. Men spelmekaniken... vad tänkte de!? Hur kan man tycka 300-500ms input delay (mätt av Digital Foundry) är okej i en shooter!? Än mindre i vildavästern, kända för sina gunslingers... Men nope, animationswank går före bra gameplay. Idioti på högsta nivå som dessvärre totalsabba vad som annars hade kunnat bli ett grymt spel.

Kontrollen, menyerna... Det finns mycket att undra över hur de tänkte. Kanske förlorade de sig lite i att få alla detaljer rätt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

The order 1887 eller vad det hette, älskade atmosfären och grafiken. Men spelet var skit

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Git gud :////

Nä driver men tror inte Soulsborne är svårt pga ojämn och låg bilduppdatering och hög input delay lol. Eftersom det inte verkar vara något problem för de flesta som lirat igenom de spelen inklusive mig själv.

Det kanske är att jag inte förstår de termerna du använder helt men håller verkligen inte med om att mycket av vad som gör spelen svåra är tekniska brister :P.

Jag är säkerligen biased eftersom jag lirat alla spelen x antal gånger men enligt mig funkar alla spelen som de ska utan problem. Finns så klart frustrerande moment och jag säger inte att det är helt bugfritt men du får det att låta som några av de mest framgångsrika spelen någonsin är trasiga.

Att det är på oacceptabel nivå är utan tvekan en extrem överdrift och låter mer som en frustrationen över att "You Died" kom upp lite för ofta på skärmen.

Jag förstår att vissa inte klarar av under 60fps men alla människor är inte privilegierad nog att ha tillgång till det och 30fps är garanterat spelbart.

Spelutvecklare idag kansks ska "git gud". Många spel förr var bra mycket svårare men hade så mycket bättre gameplay och mekanik. Spel kan vara svåra utan att vara sega och dryga med frustrande delay.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Spelutvecklare idag kansks ska "git gud". Många spel förr var bra mycket svårare men hade så mycket bättre gameplay och mekanik. Spel kan vara svåra utan att vara sega och dryga med frustrande delay.

Aldrig upplevt någon delay alls i DS-serien iaf inte när man spelar SP. Serien är ju känd för att vara bedrövlig i MP och att invaders har en stor fördel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Spelutvecklare idag kansks ska "git gud". Många spel förr var bra mycket svårare men hade så mycket bättre gameplay och mekanik. Spel kan vara svåra utan att vara sega och dryga med frustrande delay.

"Spelutvecklare idag kanske ska git gud" menat mot Fromsoft företaget bakom återigen en av de mest framgångsrika och hyllade spelserier någonsin. Makes sense.

Du får tycka det är drygt men det är ingen delay i spelet med tanke på att det handlar om reaktion och timing som kan ligga på mikrosekunder. Du kan fråga vem som helst som faktiskt har spelat igenom spelen. Att det är frustrerande delay är bokstavligt talat inte sant om du nu inte har något problem från din sida.

Och Fromsofts har redan bevisat att de är mästare på att skapa spel. Är deras spel för alla? Absolut inte men att påstå att de behöver bli bättre på vad de gör låter bara skevt.

12
Skriv svar