Eivor i Assassin's Creed Valhalla är inget blankt blad, utan en färdig person

Medlem
Skrivet av Harmond:

@Popski:

kommer faktiskt inte ihåg... men det vara bara ett namn så vitt han kunde komma på. kan fråga honom igen vid tillfälle! Det enda jag kommer ihåg var att det inte var nått speciellt fin namn iaf haha, det kanske var av den anledningen de inte ville ha det, eller så kände de inte till namnet bara.

Haha. Ulfgerd eller nåt liknande kanske? Fråga honom gärna.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Popski: Det vi har att utgå efter är väl (utöver någon slags parallell till valkyriorna) Saxo grammaticus, Hervarar saga och Völsunga saga. Dock kan det väl inte uteslutas ett kristet försök att dra någon poäng på att nordmännen lät kvinnor ta männens strid.

@denza: Enda anledningen att "krigargravar" med kvinnor överraskat de senaste 30 åren är för att gravarna tidigare könsbestämts av arkeologer och inte osteologer. "Stridsskador" eller "krigarskador" låter mer som populärvetenskapliga rubriker, det ska mycket till för att göra bedömningen att den döde dräpts i strid. Trots allt blir folk ihjälslagna utanför slagfält.

De sparar tusentals arbetstimmar på manus och röstskådespeleri?

Ja, eller så gjorde Saxo en poäng av att visa hur erbarmeligt usla hedningarna var. För de kristna medeltidsmänniskorna var kvinnliga krigare något som var otänkbart bland civiliserade människor. Om jag inte minns helt fel så ärvde de detta synsätt från romarna (som faktiskt stötte på krigarkvinnor). Saxos sagor kan alltså ha varit ett grepp för att ännu mer visa hur barbariska de asatroende hade varit. Dessutom levde väl gubben på 1200-talet och hade således varken sett en viking eller träffat någon som gjort det.

Medlem

Kassandra var en så mycket mer intressant karaktär än Alexios i Odyssey. Därför valde jag att spela som henne. Vi får se hur det blir i Valhalla, beror på karaktären i fråga.

Medlem
Skrivet av Acatoth:

Du har helt rätt. Är ute på färd nu så kan inte skriva för ingående, men den historiska bevisningen för att kvinnor stred med män är icke-existerande i annat än gravar, på det sätt som du beskrev (sannolikt rika och medlemmar utav högre stånd). Att kvinnor försvarade hembyar o gårdar när män var borta är mer hur det teoriserats. Till och med Ahmad ibn Fadlans försthandsskildring pekar på detta, samt Anglo-Saxon Chronicle. Inga kvinnor i strid observeras i något historiskt dokument. Speciellt mot kristna och mot muslimer (och handeln med islam) så hade detta varit en chock som de garanterat hade tagit notis om, då de ansåg kvinnan som underställd mannen, eller kunde använt detta som ett propaganda-vapen mot 'danerna'. Och det ser vi inte i historiska skildringar och ögonvittnesmål.

Edit: Kvinnor fanns säkert med i strid, men detta rör sig högst sannolikt om sällsynta undantag snarare än normativt. Och har man hållit på med vapenkonst och kampsport på högre nivåer, och med en hög nivå på egen fysik - så vet man att en kvinna som tränat lika länge som en själv springer man genom. De har bara inte samma ben-densitet, muskelmassa (protein-konverteringsgraden till muskler är löjligt mycket lägre, nästan det dubbla på män) och män har högre grader utav röda blodkroppar så vi blöder inte ut lika lätt. Du vill inte ha dem i din sköldmur när ditt och dina vänners liv hänger på att de svagaste länkarna är starka nog.

Håller med i det mesta men inte allt. Styrka är viktigt i kampsport men den blir betydligt mindre viktig om du adderar vapen till ekvationen. Dessutom är män betydligt starkare och snabbare än kvinnor i genomsnitt. Det betyder dock inte att alla män är starkare än alla kvinnor. Ett fåtal kvinnor skulle mycket väl kunnat ha haft fysiken för att stå med spjut i linjen under ett slag. Därmed inte sagt att det verkligen hände. Det fanns ju könsnormer även då.

Skrivet av Popski:

Ja, eller så gjorde Saxo en poäng av att visa hur erbarmeligt usla hedningarna var. För de kristna medeltidsmänniskorna var kvinnliga krigare något som var otänkbart bland civiliserade människor. Om jag inte minns helt fel så ärvde de detta synsätt från romarna (som faktiskt stötte på krigarkvinnor). Saxos sagor kan alltså ha varit ett grepp för att ännu mer visa hur barbariska de asatroende hade varit. Dessutom levde väl gubben på 1200-talet och hade således varken sett en viking eller träffat någon som gjort det.

Det är väl dessutom under sent 1100- och 1200-tal som den kristna organisationen i perifra områden på allvar börja trycka ner (och ut) kvinnor. Fram tills dess hade kvinnor byggt kyrkor, upprättat stenbroar och andra typiskt tidigkristna stordåd. Det upphörde bestämt vid denna tid och istället får vi in en "Guds ordning" som styr mannens resp. kvinnans sfär i samhället och vad de förväntas göra som goda kristna människor.

Personligen lutar jag mot att kvinnor deltagit i strider sedan urminnes tider. Det går att teoretisera hej vilt och prata om muskelmassa och fysiska skillnader, men i slutändan är det sannolikt att de flesta strider i Norden utkämpats av entusiastiska amatörer och inte professionella arméer. Till och med i den karolinska hären, den mest professionella armé vi haft (bortsett från dagens) fanns det kvinnor som stred. De vi känner till är de som blev påkomna och dömda. Dödsstraff har som bekant en förmåga att få folk att hålla käften om sina brott.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kommer absolut lira som manliga "Eivor". Lirade som Bayek i Origins och som Alexios i Odyssey. Lirar alltid som snubbe om valet ges. Visst låter kärring namnet Eivor knepigt på en kille men jag bryr mig inte så mycket.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

De kunde använda ett smeknamn på samma sätt som "Eagle Bearer" i odyssey. Blir ganska könsneutralt.

Medlem
Skrivet av Popski:

Vilket namn är det? Jag kan på rak arm inte komma på något sånt fornnordiskt eller forngermanskt namn.

Inge, används som kvinnligt namn i bland annat Danmark och Tyskland

Skrivet av rosski:

Inge, används som kvinnligt namn i bland annat Danmark och Tyskland

Valdis är också ett. För övrigt är Eivor ett mansnamn i Finland.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av rosski:

Inge, används som kvinnligt namn i bland annat Danmark och Tyskland

Tack för svaret. Hade ingen aning om att det även kunde användas för kvinnor.

Medlem

Cassandra var det i Oddessey, Får se vilken röstskådis som gör jobbet bäst i Valhalla innan jag bestämmer mig vem det blir i långa loppet.

Medlem

Blir garanterat inget köp efter Ubisofts nya ToS...


signatur

BF2,Starcraft,Diablo2,Quake3,Quake2Gloom...

Medlem

Min gammelmormor hette Eivor så det går inte att ta en man på allvar med det namnet. Eivor är så långt från könsneutralt i Skandinavien att det blir komiskt

Medlem

De kunde ju löst hela namnproblematiken genom att bara köra på Sigrid och Sigfrid. Ett litet f och allt vore lugnt. Det är ändå ganska vedertaget att Eivor är och alltid varit ett kvinnligt namn i skandinavien. Inte för att det nödvändigtvis gör så mycket, mest som att det känns aningen provocerande att de antagligen inte gjort vidare research utan landat i något som låter förhållandevis "tufft" på engelska.

12
Skriv svar