Eivor i Assassin's Creed Valhalla är inget blankt blad, utan en färdig person

Robot
Eivor i Assassin's Creed Valhalla är inget blankt blad, utan en färdig person
Medlem

Körde Bayek och sedan Cassandra, får se vem som lockar mest när detta väl är släppts!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Kommer störa mig något enormt på att spela en manlig karaktär som heter Eivor så det får bli kvinnlig denna gång.

Medlem
Skrivet av Rasmous:

Kommer störa mig något enormt på att spela en manlig karaktär som heter Eivor så det får bli kvinnlig denna gång.

Japp, samma med mig, går liksom inte bara
Förknippar också namnet med en gammal städ tant som var lokalvårdare i skolan. Men åtminstone känns det bättre att vara en kvinnlig Evior.

Medlem

Jag älskade Kassandra, så varför inte en sköldmö? (Kassandra är ju ändå i så fall mer fel som Spartansk krigare än vad en kvinnlig viking skulle vara.) Beror lite på, får nog vänta och se lite gameplay eller så. Just nu stör jag mig inte så att det är en kvinnlig "viking", men en manlig Eivor skaver...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Japp, samma med mig, går liksom inte bara
Förknippar också namnet med en gammal städ tant som var lokalvårdare i skolan. Men åtminstone känns det bättre att vara en kvinnlig Evior.

Om det blir manliga Eivor så är det enda jag kommer tänka på att kvinnliga Eivor bytt kön =D

Medlem

Brukar köra tjej så blir kille denna gången.


signatur

I drank what?

Medlem

Btw, lite fånigt ändå i och med att namnet borde vara det som är lättast att kunna ha helt custom. Såvida man inte skall ha med det i voice dialogue då, men då skulle man ju kunna välja mellan två i alla fall. Jag minns inte vad de sa för anledning till att man inte skulle kunna välja.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Ponny

@conthox: Vet att jag läste någonstans att namnet hade viss betydelse i storyn, att vi kommer "förstå när vi spelar", typ. Men har inte lyckats hitta det jag läste därefter.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Efter Kassandra i Odyssey blir det nog en manlig protagonist den här gången, trots namnet.

Jag kommer för alltid att förknippa namnet Eivor med Rockys fru (Siw Malmkvist) i Jönssonligan, men det får funka ändå.

Medlem

Jag väljer Tjejvor, för annars blir det total krock i huvudet.

Men det blir det ändå.

Eivor...det är min lite glada halv mjuka gamla kära faster.
Hon som är glad, kramar mig hårt och bjuder på för svag BOB-saft. Som saltar gräddsåsen för mycket för hon tappat smaksinnet av gula Blend. Som genuint frågar hur det är istället bara för bara en slentrian fras.

Det blir krock ändå..

Avstängd

Konstigt att man inte tog ett tidsenligt unisexnamn istället, finns ju tydligen (frågade min kompis som är historielärare, han nämnde ett). Eller att man inte gjort som förr, tagit två olika namn. Man får intrycket att det bara skulle vara ett kvinnonamn.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@conthox: Vet att jag läste någonstans att namnet hade viss betydelse i storyn, att vi kommer "förstå när vi spelar", typ. Men har inte lyckats hitta det jag läste därefter.

Känns ju ändå som att man hade kunnat klämma in ett Eivar utan att ändra storyn helt.

Medlem
Skrivet av Rasmous:

Kommer störa mig något enormt på att spela en manlig karaktär som heter Eivor så det får bli kvinnlig denna gång.

Haha. Samma här 😂

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag älskade Kassandra, så varför inte en sköldmö? (Kassandra är ju ändå i så fall mer fel som Spartansk krigare än vad en kvinnlig viking skulle vara.) Beror lite på, får nog vänta och se lite gameplay eller så. Just nu stör jag mig inte så att det är en kvinnlig "viking", men en manlig Eivor skaver...

Kvinnor slogs och plundrade också. Det vet man idag. Så det blir inget galet med att spela en kvinnlig karaktär. Jag kommer garanterat spela den kvinnliga just för att det var inte så värst länge sedan man hittade begravda kvinnliga krigare med krigar skador.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av bond12:

Om det blir manliga Eivor så är det enda jag kommer tänka på att kvinnliga Eivor bytt kön =D

En viking med könsdysfori, kanske?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag väljer alltid kvinnlig karaktär när det går, lite roligare att titta på.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@conthox: Vet att jag läste någonstans att namnet hade viss betydelse i storyn, att vi kommer "förstå när vi spelar", typ. Men har inte lyckats hitta det jag läste därefter.

Det enda logiska med det skulle vara om man på något sätt anknöt det till en verklig person med det namnet, annars så har det ju ingen betydelse för storyn vad man heter. Eller har jag missat något?

Skrivet av denza:

Kvinnor slogs och plundrade också. Det vet man idag. Så det blir inget galet med att spela en kvinnlig karaktär. Jag kommer garanterat spela den kvinnliga just för att det var inte så värst länge sedan man hittade begravda kvinnliga krigare med krigar skador.

Jomenvisst. Men den allmänna bilden av vikingar är ju sedan länge typ stora män med långt hår, stort skägg och ja typ allt stort. Även om det säkert fanns en och annan stor kvinna också så krockar det ju ändå med "ärkebilden" eller vad man skall kalla det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

FM-guru
F.d. Sisyr

Man kan ju alltid se den manliga Eivor som en "A Boy Named Sue"-karaktär.

Medlem

Spelar om Odyssey nu, kör som Kassandra. Mycket bättre än Alexios.

Med det sagt så tror jag ändå att jag kommer att köra som man i Valhalla. Det blonda och nordiska kan jag se mig själv i.

Kommer dock att avvakta recensionerna och välja den som anses ha bäst röstskådespelare. Det är viktigast i slutändan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Oavsett vilken social konstruktion du väljer kommer du i slutet bli Eivor (konstruktionen du inte valde) i slutet... hört från teve.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Konstigt att man inte tog ett tidsenligt unisexnamn istället, finns ju tydligen (frågade min kompis som är historielärare, han nämnde ett). Eller att man inte gjort som förr, tagit två olika namn. Man får intrycket att det bara skulle vara ett kvinnonamn.

Vilket namn är det? Jag kan på rak arm inte komma på något sånt fornnordiskt eller forngermanskt namn.

Medlem
Skrivet av denza:

Kvinnor slogs och plundrade också. Det vet man idag. Så det blir inget galet med att spela en kvinnlig karaktär. Jag kommer garanterat spela den kvinnliga just för att det var inte så värst länge sedan man hittade begravda kvinnliga krigare med krigar skador.

Jag skulle nog säga att man inte alls vet. Än idag så är forskarna oense i frågan. Begravda kvinnor med stridsskador känner jag inte till. Däremot finns det rätt många skandinaviska gravar från yngre järnålder där kvinnor begravts med vapen. Detta faktum betyder dock inte nödvändigtvis att kvinnan i fråga var en krigare. Vapen (speciellt svärd och spjut) sågs på den tiden som symboler för makt och kvinnliga makthavare (för såna fanns) kunde begravas med dessa symboler även om de aldrig brukat dem.

Avstängd

@Popski:

kommer faktiskt inte ihåg... men det vara bara ett namn så vitt han kunde komma på. kan fråga honom igen vid tillfälle! Det enda jag kommer ihåg var att det inte var nått speciellt fin namn iaf haha, det kanske var av den anledningen de inte ville ha det, eller så kände de inte till namnet bara.

Varför kunde dom inte bara ordna det som Eivor och Eivar???

@Popski: Det vi har att utgå efter är väl (utöver någon slags parallell till valkyriorna) Saxo grammaticus, Hervarar saga och Völsunga saga. Dock kan det väl inte uteslutas ett kristet försök att dra någon poäng på att nordmännen lät kvinnor ta männens strid.

@denza: Enda anledningen att "krigargravar" med kvinnor överraskat de senaste 30 åren är för att gravarna tidigare könsbestämts av arkeologer och inte osteologer. "Stridsskador" eller "krigarskador" låter mer som populärvetenskapliga rubriker, det ska mycket till för att göra bedömningen att den döde dräpts i strid. Trots allt blir folk ihjälslagna utanför slagfält.

Skrivet av PsykoFnask1985:

Varför kunde dom inte bara ordna det som Eivor och Eivar???

De sparar tusentals arbetstimmar på manus och röstskådespeleri?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag skulle nog säga att man inte alls vet. Än idag så är forskarna oense i frågan. Begravda kvinnor med stridsskador känner jag inte till. Däremot finns det rätt många skandinaviska gravar från yngre järnålder där kvinnor begravts med vapen. Detta faktum betyder dock inte nödvändigtvis att kvinnan i fråga var en krigare. Vapen (speciellt svärd och spjut) sågs på den tiden som symboler för makt och kvinnliga makthavare (för såna fanns) kunde begravas med dessa symboler även om de aldrig brukat dem.

Du har helt rätt. Är ute på färd nu så kan inte skriva för ingående, men den historiska bevisningen för att kvinnor stred med män är icke-existerande i annat än gravar, på det sätt som du beskrev (sannolikt rika och medlemmar utav högre stånd). Att kvinnor försvarade hembyar o gårdar när män var borta är mer hur det teoriserats. Till och med Ahmad ibn Fadlans försthandsskildring pekar på detta, samt Anglo-Saxon Chronicle. Inga kvinnor i strid observeras i något historiskt dokument. Speciellt mot kristna och mot muslimer (och handeln med islam) så hade detta varit en chock som de garanterat hade tagit notis om, då de ansåg kvinnan som underställd mannen, eller kunde använt detta som ett propaganda-vapen mot 'danerna'. Och det ser vi inte i historiska skildringar och ögonvittnesmål.

Edit: Kvinnor fanns säkert med i strid, men detta rör sig högst sannolikt om sällsynta undantag snarare än normativt. Och har man hållit på med vapenkonst och kampsport på högre nivåer, och med en hög nivå på egen fysik - så vet man att en kvinna som tränat lika länge som en själv springer man genom. De har bara inte samma ben-densitet, muskelmassa (protein-konverteringsgraden till muskler är löjligt mycket lägre, nästan det dubbla på män) och män har högre grader utav röda blodkroppar så vi blöder inte ut lika lätt. Du vill inte ha dem i din sköldmur när ditt och dina vänners liv hänger på att de svagaste länkarna är starka nog.

Medlem
Skrivet av denza:

Kvinnor slogs och plundrade också. Det vet man idag. Så det blir inget galet med att spela en kvinnlig karaktär. Jag kommer garanterat spela den kvinnliga just för att det var inte så värst länge sedan man hittade begravda kvinnliga krigare med krigar skador.

Se mitt ovanstående svar

Medlem
Skrivet av xdrive:

Japp, samma med mig, går liksom inte bara
Förknippar också namnet med en gammal städ tant som var lokalvårdare i skolan. Men åtminstone känns det bättre att vara en kvinnlig Evior.

Förknippar Eivor med Jönssonligan jag

Medlem
Skrivet av totte1015:

Förknippar Eivor med Jönssonligan jag

Hahah, henne hade jag fanken helt glömt bort! Gud vilka flashbacks jag får xD

12
Skriv svar