Recension – Minecraft Dungeons

Robot
Recension – Minecraft Dungeons

Ett bra action-rpg för nybörjare, men veteraner har inte mycket att hämta.

#Double-eleven, #Minecraft-dungeons, #Mojang


Medlem

Jag och barnen kommer definitivt prova. De älskar Minecraft och jag älskar dungeon crawlers, så borde bli bra.

Skribent
Skrivet av Schluug:

Jag och barnen kommer definitivt prova. De älskar Minecraft och jag älskar dungeon crawlers, så borde bli bra.

Ni lär inte bli besvikna. Perfekt för att sitta och mysa i soffan tillsammans med barnen.

Medlem

Samma här! Blir perfekt att spela med barnen då de är för små för Diablo och liknande.

Medlem

Ska bli kul att köra med barnen! Ska bara få frugan att godkänna spelet då man dödar....


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Skribent

Bokat imorgon med barnen för att spela detta


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kul att det fick bra betyg. Hoppas att de bygger på det eftersom så att det om några år är väldigt ambitiöst med content. Trots att det ska vara riktat mot yngre.

Medlem

Känns som att det är lite överhypat, men eftersom man ändå får det med Game Pass så blir det helt att man testar det. Kan som sagt bli skoj att lira med barnen

Medlem

@Jonny Myrén: Något som jag inte hittar i artikeln är hur man köper spelet och vad det kostar?

Vi kommer nog lira på en PS4 Pro. Har en Switch också men PS4an är ju lite mer kraftfull..

Skribent
Skrivet av Schluug:

@Jonny Myrén: Något som jag inte hittar i artikeln är hur man köper spelet och vad det kostar?

Vi kommer nog lira på en PS4 Pro. Har en Switch också men PS4an är ju lite mer kraftfull..

Det släpps imorgon och verkar bli prissatt runt 200 kronor ($19.99) för standardutgåvan och 300 kronor ($29.99) för Hero-utgåvan, som inkluderar lite kosmetiskt krimskrams och två kommande DLC-paket.

Det verkar inte finnas på Playstation Network i skrivande stund eftersom det bara ska gå att förhandsboka på Xbox och PC, men såvitt jag vet ska det bli tillgängligt på PSN när spelet släpps imorgon.

Medlem

Jag och grabben har sett fram emot detta ett tag nu. så det blir till att spela när han kommer hem från skolan,
Ska bli kul att spela ett "riktigt" spel med honom.
annars vill han mest leka runt och spränga saker i minecraft eller nått av de femtioelva roblocks spelen han spelar.
hoppas att han blir lite utmanad så man kan gå vidare till andra spel sen.

Gnällkuk

Lite förvånad ändå att inte skägget skrev recensionen, känns ju ändå som att han är den perfekta målgruppen med småkids som spelat Minecraft. Inget ont om Jonny, recensionen här var både utförlig och bra!

Jag skrev ju en rätt gnällig tråd om spelet tidigare, men det var väl helt enkelt så att jag hade förhoppningar om att det skulle kunna finnas visst djup även för oss äldre, men så var ju inte fallet - och det behöver ju inte vara fel, kan jag tänka så här i efterhand.

Det är ju ändå inriktat till småkids och som vi alla vet så har de ju inga problem att se om barnfilm t ex för tredje gången samma dag, fastän de sett den minst två gånger varje dag senaste tiden. Nu passar det väl in mer kanske på än mindre barn, men jag kanske helt enkelt överskattar behovet av ett större djup, just eftersom jag inte har några egna barn.

Hade varit intressant om vår skägghövding kunde komma med en kompletterande recension sedan. Är spelet trist och repetitivt men ungarna gillar det? Trist för dig som farsa/morsa, men bara se glad ut och köra igenom kampanjen på lättaste nivån för åttonde gången


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Schluug:

@Jonny Myrén: Något som jag inte hittar i artikeln är hur man köper spelet och vad det kostar?

Vi kommer nog lira på en PS4 Pro. Har en Switch också men PS4an är ju lite mer kraftfull..

Skrivet av Jonny Myrén:

Det släpps imorgon och verkar bli prissatt runt 200 kronor ($19.99) för standardutgåvan och 300 kronor ($29.99) för Hero-utgåvan, som inkluderar lite kosmetiskt krimskrams och två kommande DLC-paket.

Det verkar inte finnas på Playstation Network i skrivande stund eftersom det bara ska gå att förhandsboka på Xbox och PC, men såvitt jag vet ska det bli tillgängligt på PSN när spelet släpps imorgon.

Yes.

"Minecraft Dungeons is coming out May 26 on Nintendo Switch, PlayStation 4, Windows, Xbox One and Xbox Game Pass."

https://www.minecraft.net/en-us/article/minecraft-dungeons-la...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Ambassadör
Xbox

Härligt! Det här ska bli skojsefriskt.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Lite förvånad ändå att inte skägget skrev recensionen, känns ju ändå som att han är den perfekta målgruppen med småkids som spelat Minecraft. Inget ont om Jonny, recensionen här var både utförlig och bra!

Jag skrev ju en rätt gnällig tråd om spelet tidigare, men det var väl helt enkelt så att jag hade förhoppningar om att det skulle kunna finnas visst djup även för oss äldre, men så var ju inte fallet - och det behöver ju inte vara fel, kan jag tänka så här i efterhand.

Det är ju ändå inriktat till småkids och som vi alla vet så har de ju inga problem att se om barnfilm t ex för tredje gången samma dag, fastän de sett den minst två gånger varje dag senaste tiden. Nu passar det väl in mer kanske på än mindre barn, men jag kanske helt enkelt överskattar behovet av ett större djup, just eftersom jag inte har några egna barn.

Hade varit intressant om vår skägghövding kunde komma med en kompletterande recension sedan. Är spelet trist och repetitivt men ungarna gillar det? Trist för dig som farsa/morsa, men bara se glad ut och köra igenom kampanjen på lättaste nivån för åttonde gången

Vi taggar väl @Carl Johansson-Sundelius: så får vi hoppas han, skägget och ungarna ger oss en åsikt senare!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Lite förvånad ändå att inte skägget skrev recensionen, känns ju ändå som att han är den perfekta målgruppen med småkids som spelat Minecraft. Inget ont om Jonny, recensionen här var både utförlig och bra!

Jag skrev ju en rätt gnällig tråd om spelet tidigare, men det var väl helt enkelt så att jag hade förhoppningar om att det skulle kunna finnas visst djup även för oss äldre, men så var ju inte fallet - och det behöver ju inte vara fel, kan jag tänka så här i efterhand.

Det är ju ändå inriktat till småkids och som vi alla vet så har de ju inga problem att se om barnfilm t ex för tredje gången samma dag, fastän de sett den minst två gånger varje dag senaste tiden. Nu passar det väl in mer kanske på än mindre barn, men jag kanske helt enkelt överskattar behovet av ett större djup, just eftersom jag inte har några egna barn.

Hade varit intressant om vår skägghövding kunde komma med en kompletterande recension sedan. Är spelet trist och repetitivt men ungarna gillar det? Trist för dig som farsa/morsa, men bara se glad ut och köra igenom kampanjen på lättaste nivån för åttonde gången

Jag planerar att lira det med grabbarna, hade också tänkt recensera det men tiden räckte inte denna gång


signatur
Medlem

Nu är det den 26e.
Men kan ändå inte spela spelet!
hemma och vabbar med febersjuk 8 åring så tänkte att detta skulle vara ett perfekt sätt att tillbringa dagen. But nooooo.

Är jag bara för otålig eller är det nått fel?

Gnällkuk
Skrivet av Phyrino:

Nu är det den 26e.
Men kan ändå inte spela spelet!
hemma och vabbar med febersjuk 8 åring så tänkte att detta skulle vara ett perfekt sätt att tillbringa dagen. But nooooo.

Är jag bara för otålig eller är det nått fel?

Nope, det är inte släppt ännu. Klockan 10:00 går spelet live, håll ut och brygg kaffe


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nope, det är inte släppt ännu. Klockan 10:00 går spelet live, håll ut och brygg kaffe

Dricka, glass och snacks framme.
spelet startas och spänningen är på högsta nivå.
Nu åker vi!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Phyrino:

Dricka, glass och snacks framme.
spelet startas och spänningen är på högsta nivå.
Nu åker vi!

Skriv gärna en medlemsrecension om dina tankar senare!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tyvärr ett XGS släpp. Spelet ville först inte starta på Xbox. Starta på PC. Sedan starta spelet men kraschar i 2P spel. Men det är det jag nu förväntar mig av ett XGS spel.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Freeman79a:

Tyvärr ett XGS släpp. Spelet ville först inte starta på Xbox. Starta på PC. Sedan starta spelet men kraschar i 2P spel. Men det är det jag nu förväntar mig av ett XGS spel.

Tråkigt att du har sådan otur. Jag har spelat helt utan problem, fantastiskt mysigt spel ju! Flyter som smör på One X också.

Speltiden verkar ju vara underdriven som vanligt, med tanke på att det är gjort för att spela olika tiers och difficulties för att hitta bättre loot. Har sett en hel del fräna grejer från folk som spelat lite längre och djupare.


signatur

Jump in.

Medlem

@Freeman79a: Spelade på dagen med grabben på xboxen och spelet krachade en gång mellan uppdragen.
inga andra problem.
Spelade på kvällen med en polare på pc och det flöt på jättebra... tills de tydligen problem med servrarna i ca en halvtimma, men sedan funkade det utan problem igen.
tycker det är godkänt för ett onlinespel på releasedagen.

Medlem

Förvånansvärt bra svensk översättning på spelet, till och med berättarrösten! Jag fick först panik över språkvalet, och hittade inte hur man ändrade...men nu tänker jag köra vidare på svenska.

Moderator | Testpilot
Skrivet av superapan:

Förvånansvärt bra svensk översättning på spelet, till och med berättarrösten! Jag fick först panik över språkvalet, och hittade inte hur man ändrade...men nu tänker jag köra vidare på svenska.

Jag kände samma! Jag översatte faktiskt ett spel min vän jobbat med som heter "Caveblazers", och även om den aldrig sedan släpptes av olika skäl så är det kul att de och jag körde på liknande stuk när det kommer till "Snabbhetsbrygd" och annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Testade lite med barnen nyss. De hade jätteroligt men det hackade smärtsamt mycket på switch. Hoppas de fixar det för det var det värsta jag varit med om på konsol.

Medlem

Varning för det här spelet. Jag spelade skiten ur det i fyra dagar och blev level 172. Sen plötsligt när jag ska logga in så är min karaktär borta. Visar sig att fler har råkat ut för detta. Har krävt en refund av spelet för aldrig att jag börjar om från början igen.

Vidare kommer en negativ bedömning av spelet med fokus på klagomål, så gillar du inte negativitet så bör du inte läsa vidare, men funderar du på att skaffa spelet så bör du nog läsa igenom det först så att du vet vad du ger dig in på.

Utfärdar också en varning om du har en ultrabred skärm. Det saknas stöd för detta och spelet blir så inzoomat att du inte ser ett skit. Alternativet är att spela i ett mindre fönsterläge. Problemet hade enkelt kunnat lösas om utvecklarna tillåtit spelarna att zooma ut kameran, men så långt har dom inte tänkt. Lagom störande med tanke på att spelet zoomar ut automatiskt då och då, så det är ingen teknisk begränsning. Det handlar bara om ren ignorans från utvecklarna om du frågar mig.

Också varning om du ogillar screenshake. Vissa vapen gör så att skärmen skakar varje gång du slår. Vissa vapen gör att skärmen skakar vart tredje slag. Varje crit kan skaka skärmen. Spelet måste ju bli helt ospelbart om man spelar fyra om man inte tål att bilden studsar runt konstant, eftersom det inte spelar någon roll om det är du eller någon annan som slår. Och det går inte att stäng av! Vissa vapen förbjöds i vårt spelande eftersom jag blev illamående när de användes. Alltså ännu en grej man inte kan begripa vad spelutvecklarna tänker med.

FPS-limitern i spelet fungerar inte heller något vidare. Sätter man en begränsning på t.ex. 144 FPS så kommer spelet ändå att hoppa mellan t.ex. 130 till 160 FPS vilket kan leda till en del hackande ibland som man inte blir av med. Jag fick begränsa till 120 FPS med min skärm som klarar 144 hz så den inte överstiger. Dock får man konstiga hack ändå ibland som dock oftast kan lösas genom att man alt+tabbar fram och tillbaka.

Spelet kraschar mellan typ varannan karta om man spelar multiplayer. Hosten flyger till huvudmenyn och klienter fastnar då i en laddningsskärm och måste trycka ALT+F4 och starta om spelet varje gång. Kör man single player så blir man dock inte utkastad lika ofta, men det händer.

Också en knasig bugg som inträffar är att klienter kan få starta varje karta död och måste bli ressad av hosten innan man kan börja spela.

Gillar du att binda om knappar så kommer flertalet inte kunna användas eftersom de är hårdkodade till kommunikation. Spelet saknar ett chatfönster, och istället är vissa knappar bundna till diverse ord-kommandon på helt ologiska tangenter. T.ex. Q är reserverat för att säga "No" och N är reserverat för att säga "Ok."

Även drygt att man hör andra spelare som om man spelade dem själv. Med det menar jag att springer någon annan spelare i en helt annan del av kartan så kommer du ändå att höra allt de gör som om du själv spelade dem.

Pathfindingen är också kass på så sätt att om det finns en kant eller ett objekt som gubben stöter i så kommer den att fastna. Man måste själv se till att manövrera runt varenda liten kant och pryl eftersom det helt enkelt inte finns någon pathfinding, utan karaktären springer alltid rakt mot muspekaren och tar den i något så fastnar den. Det leder även till helt korkade grejer när man t.ex. springer på broar eller höjder och något monster står där nere så stannar gubben och springer in i kanten för att den försöker komma åt monstren nedanför. Man trycker alltså "igenom" broar och annat om det finns monster på muspekaren.

Angående gamepad på PC så försökte en kompis spela med gamepad, men sa att det var fullkomligt ospelbart om du inte har en X-Box-kontroller eftersom handkontrollen bara styrde muspekaren istället för att styra karaktären. Har ej testat detta själv dock. Microsoft som vill sälja sina egna kontrollers sedan de köpte Mojang?

Kan också rekommendera att undvika alla former av DOTs (damage over times). Dessa enchants är fullkomligt värdelösa. Man kan slå för flera tusen och dessa tickar för 60 eller nått. Helt meningslöst. De gör dessutom inte den skada det står att de ska göra. Använder man dubbla enchants av dessa så får du dessutom ut bara 50% av effekten på nästföljande trots att de redan är kassa från början. Inte ett ord nämns om att påföljande effekter bara får halv effekt.

Det finns heller inte mycket till endgame att tala om. Det handlar mer eller mindre bara om att springa samma kartor om och om igen på svåraste svårighetsgraden och försöka fixa bättre items, men när man redan kan slakta allt utan problem så finns det inte alltför mycket vits med det. Lite synd är det när det redan finns så många svårighetsgrader att väja på att vi som gillar utmaning ändå inte får något att välja på. Det är dock ganska standard att det är på det här sättet inom spelvärlden i dag. Tycker heller inte att det är mycket till procedural generation av kartorna då de ser ganska lika ut varje gång med bara mindre variationer.

Slutligen en sak som störde oss otroligt när vi spelade är sättet som looten skalar på. Items har ett visst power level. Låt säga att du hittar en skitbra uppsättning på power level 60 som du är jättenöjd med. Vapnet är kul att använda och har helt rätt enchants etc. Samma sak med din armor, båge och artifacts. Du har gubben precis där du vill ha den. Då inträffar problemet att när du kommer till svårare och svårare kartor så kommer inte looten att skala upp. Detta eftersom den verkar skala efter medelvärdet på det du har equippat. Så gång på gång fick vi helt enkelt skrota vår uppsättning och plocka på oss betydligt sämre och tråkigare grejer enbart för att de hade högre power level, så att vi kunde få looten att skala högre. Det slutade med att vi nästan helt fick skrota allt som hade med karaktärsbygge och valfrihet att göra och helt enkelt bara ta på oss det som hade högst power level. Fruktansvärt korkat system.

Finns en del annat småkrux med, men det värsta är ju att karaktärerna tydligen bara kan försvinna helt plötsligt. Det är som sagt fler som råkat ut för detta. Det är helt oförlåtligt i min bok och därför kräver jag pengarna tillbaka. Tydligen valde Mojang att istället för att ha en normal betatest så gav de spelet till diverse streamare. Alla borde förstå att streamare inte bryr sig om att hitta och rapportera buggar utan spelar endast för att få fler views. Det är då inte konstigt att så många problem kvarstår när spelet väl släpps. Mojang har alltså prioriterat PR över en bra upplevelse och sådant ska inte belönas.

1
Skriv svar