Detaljer som skaver

Medlem

Plockade upp Luigi's Mansion 3 igen igår kväll och kom på en till:

Spel som inte låter dig invertera kameran eller ändra button mapping. Fyfan alltså. Att det ens är en grej fortfarande är skandal.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Ook
Bibliotekarie (UU)

Speldesignen i många spel med många störiga NPC karaktärer som i olika uppdrag gnäller på en av olika anledningar. Att man ska röra på sig/skynda sig, hjälpa till, göra det ena och det andra, medan de själva inte gör ett skit. Ett tydligt exempel var sonen Artreus i God of War där jag behövde stänga av ljudet under vissa försök med Valkyrie Queen.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Plockade upp Luigi's Mansion 3 igen igår kväll och kom på en till:

Spel som inte låter dig invertera kameran eller ändra button mapping. Fyfan alltså. Att det ens är en grej fortfarande är skandal.

Håller med! Nu vet jag inte om många spel som inte låter en invertera kameran/siktet, men det hade varit extremt störigt!


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Ook:

Ett tydligt exempel var sonen Artreus i God of War där jag behövde stänga av ljudet under vissa försök med Valkyrie Queen.

Jag kan fortfarande höra hans "No! Don't leave me alone here!" eka i huvudet.

Skrivet av lampis:

Håller med! Nu vet jag inte om många spel som inte låter en invertera kameran/siktet, men det hade varit extremt störigt!

Nej det är väl tack och lov ganska ovanligt nuförtiden. Next Level Games är väl inte direkt kända för att slänga ur sig tiopoängare (Federation Force, någon?) men jag kan tycka att Nintendo som publisher borde ställa högre krav.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Det är få enstaka saker som får mig att avstå att spela ett spel. Däremot stör jag mig lite på upplägg och koncept, även om jag samtidigt förstår varför det är som det är.

Ta bara RPG i stil med Diablo eller liknande: Du är hjälten som skall rädda världen, men du får ta mig fan grinda ihop till utrustningen och vapen att fixa biffen själv. Har rustningen gått sönder? Då får man sälja den shiny shit man hittat till den lokala smeden som står likt Rick i Pawn Stars "The best I can do is $ 20".

Eller spel där man låser upp det bästa spelet i typ sista uppdraget. Eller man får den bästa skillen på max-level. Jag menar, då har man ju redan klarat spelet så vad F skall man ha det vapnet eller den skillen till då? De bästa sakerna borde vara upplåsta till mid-game, så att man har användning av dem.

En annan sak som stör mig är snipers. Jag vet att en del tycker det är roligt att spela som, att det tillför en taktisk detail till spelet och flera kommer säkert bara tänka "git gud". Men för mig är det helt enkelt inte kul att spawna, springa 2 minuter bara för att bli träffad av en krypskytt som har funnit ett asbra ställe att ligga på. Sedan upprepas allt igen. Det är sjukt mycket roligare med en häftig eldstrid med olika vapen, granater och close combat som får mig att tänka på när man spelade typ kartan Berlin i BF1942.

Annars är det en del uppdrag som jag kan tycka är grymt frustrerande. Alla "skydda en NPC" eller "eskortera X till Y" som oftast blir 1000 ggr värre på grund av att NPC:n har så extremt kass AI så att dom ställer till det av den anledningen. Senaste spelet som jag avslutade utan att spela klart var Dawn of War III där man skulle just skydda en konvoj under en viss tid. Det var helt enkelt för frustrerande att se AI-styrda fordon som körde rakt mot en säker död när man är fullt upptagen med en annan dumskalle som har "kört fast" genom att en fiende står i vägen och föraren tydligen har glömt hur man svänger och kör runt.

Skrivet av Hipshot:

Press and hold to use.

Sjukt att så många verkar hålla med, men samtidigt säljer dessa konsolportar ändå. Det är ju precis som ett omständigt GUI en orsak som beror på handkontrolls-tänk i utformningen som sedan inte tas bort när spelet portas. Det brukar vara en deal breaker för mig, det finns så många andra spel att spela så om jag missar en och annan gör det mig inte. Jag spelar då hellre ett "sämre" spel bara för att slippa få högt blodtryck på grund av att alla menyer och kassa kontroller tar så mycket speltid så varje gång man skall in och ändra equipment så blir det ett avbrott i flytet i spelet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Ook:

Speldesignen i många spel med många störiga NPC karaktärer som i olika uppdrag gnäller på en av olika anledningar. Att man ska röra på sig/skynda sig, hjälpa till, göra det ena och det andra, medan de själva inte gör ett skit. Ett tydligt exempel var sonen Artreus i God of War där jag behövde stänga av ljudet under vissa försök med Valkyrie Queen.

Tyckte Atreus funkade bra genom hela spelet och störde mig inte alls, eller förstod kritiken för den delen tills jag hade varvat spelet och tacklade Niflheim. Helt plötsligt kändes det så tydligt att han bara repeterade random dialogsträngar på ett sätt som kändes väldigt onaturligt. Under storyn blev det ändå mer naturligt när man ständigt stötte på nya områden och problem, men just när man grindade samma område om och om igen kunde han gärna bara fått vara tyst.

inte tillräckligt för att jag skulle stänga av ljudet, men det blev väl extra tydligt då spelet var så löjligt bra och välpolerat i övrigt.

Medlem

RDR2: Att endgame INTE innehåller Arthur....

Rockstar: Att Onlinedelen i RDR2 och GTAV är roligare än SP-delen. Framför allt i GTAV! Här har man spenderat massor av tid och energi på att i slutändan bli miljardär men likförbannat kan man inte göra något med pengarna i Endgame. Köpa hus, garage, bilar osv osv....

Medlem

Det jag ogillar mest är orealismen i dödandet i actionspel. Det är ju hundratals "människor" man mejar med i väldigt många spel. Skulle vilja ha actionspel med mycket färre men klurigare fiender eller lösningar. I ett krigsspel köper jag det men alla spel måste inte vara John wick style.

Ook
Bibliotekarie (UU)

@Lidodido: Absolut, han passar väldigt bra in för de moment när storyn flyter på i spelet. Vid en del svårare strider där man behöver fokusera och man kommer misslyckas ett antal gånger, blev han ett stort irritationsmoment. Hans felplacerad dialog när man nötte Niflheim har jag också ett vagt minne om, var lite småbisarrt. Det blev nog ett par hundra försök med Valkyrie Queen på högsta svårighetsnivån så hans ständiga tjat och peppande blev väldigt tröttsamt.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Eve-Online: utvecklarna....
EA: I stort sett allt dom fingrar på blir förstört.

Sen alla mmorpg's med rng-loot....
Och även alla pc-spel som helt tydligt är gjorda för handkontroller.

Ja t om deras origin är förstörd

Medlem
Skrivet av Ook:

@Lidodido: Absolut, han passar väldigt bra in för de moment när storyn flyter på i spelet. Vid en del svårare strider där man behöver fokusera och man kommer misslyckas ett antal gånger, blev han ett stort irritationsmoment. Hans felplacerad dialog när man nötte Niflheim har jag också ett vagt minne om, var lite småbisarrt. Det blev nog ett par hundra försök med Valkyrie Queen på högsta svårighetsnivån så hans ständiga tjat och peppande blev väldigt tröttsamt.

Att det ens finns folk som kan klara den sista valkyrien på den högsta svårighetsgraden är för mig ofattbart... Jag tyckte att den var relativt svår på Easy...


signatur

Kunskapsförmedlare.

Skägg.
10 Chambers

Jag älskar många Nintendo-spel men herregud vad jag ogillar Nintendo-stilen på menyer etc, där det ofta ska babblas och tråkas i åratal innan man får komma åt den göttiga gameplayen. Wii Fit måste varit rekordet. Det gick inte att få ut mer än 15 minuter träning ur en halvtimme, på grund av allt sånt tjafs.

Annat konkret exempel: att vapen förstördes i Breath of the Wild. Kill it with fire.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag älskar många Nintendo-spel men herregud vad jag ogillar Nintendo-stilen på menyer etc, där det ofta ska babblas och tråkas i åratal innan man får komma åt den göttiga gameplayen. Wii Fit måste varit rekordet. Det gick inte att få ut mer än 15 minuter träning ur en halvtimme, på grund av allt sånt tjafs.

Annat konkret exempel: att vapen förstördes i Breath of the Wild. Kill it with fire.

Det där var det som fick mig att lägga ner Super Mario Party efter bara en helg. Spelet har ont om content, ja, men det lilla som finns förstörs av Toads ändlösa avbrott fyllda med info jag redan fått femton gånger.

Och ja, durability sög i BotW. En bättre metod hade varit om man alltid har ett svärd (som dessutom kan uppgraderas några steg under spelets gång) men kan plocka upp vapen från besegrade fiender och göra en specialmove med dem. Typ att fiendevapen blir mer som consumables istället för stresselement.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag älskar många Nintendo-spel men herregud vad jag ogillar Nintendo-stilen på menyer etc, där det ofta ska babblas och tråkas i åratal innan man får komma åt den göttiga gameplayen. Wii Fit måste varit rekordet. Det gick inte att få ut mer än 15 minuter träning ur en halvtimme, på grund av allt sånt tjafs.

Annat konkret exempel: att vapen förstördes i Breath of the Wild. Kill it with fire.

Jag tycker också att Breath of the Wild saknade fokus, och grafiken var värdelös (fast det kanske beror på att man spelade Horizon under samma period).


signatur

Kunskapsförmedlare.

Skriv svar