Detaljer som skaver

Medlem

Voice acting , testa Metro Exodus för att återuppleva när man var 9 bast och lekte krig i skogen, så ostigt jävla dåliga karaktärer, synd då plotten,miljöer,grafik,ljud är grymt i övrigt.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Att inte kunna pausa i mellansekvenser.
Ännu värre är när man vill prova att pausa, men skippar istället mellansekvensen utan förvarning.

Eller mellansekvenser som inte går att skippa, som triggas mellan en checkpoint och en boss-fight. Det är hemskt att börja om från en checkpoint och tvingas se samma mellansekvens 12 gånger i rad.

Nej, nej, nej, påminn mig inte... (Riku II i Kingdom Hearts 1)


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Tidspress i spel är så jäkla stressande avskyr sånt

Medlem

GTA-spelen: Att man förlorar alla vapen efter en sjukhusvistelse

Ok, "realistiskt"? I så fall hade man ju hamnat på fängelset. Förstår verkligen inte grejen. Detta ledde till att jag behövde spara manuellt inför varje uppdrag vilket var jävligt jobbigt i tex San Andreas. Finns säkert moddar för detta dock.

Alla spel: Banor som utspelas i vatten

Amen.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Flera funktioner på samma tangent. Fy fan, lyckas ALLTID bli fel. T.ex Kingdom Come

Medlem

Nu är inte RDR2 något favoritspel på något sätt, men jag irriterar mig något enormt på kyrkan i den första staden. Jag vill så gärna gå in i den, men det är omöjligt. Ändå ser det ut som att det är folk där inne...


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Plattformande i spel som inte är gjorda för plattformande. Att i exempelvis Borderlands 3, ett lir som kan ståta med kanske modern tids sämsta jump mechanics behöva Assassins Creed-klättra i klumpigt renderade berg och precisionshoppa på små smala rör och lutande hustak i förstapersonsvy kan knäcka den starkaste av karlar. Allra helst när målet är beläget över ett instant death-stup.

Medlem
Skrivet av lampis:

Jag håller inte med. Jag tycker att det är ett otyg. Lyckligtvis kan man välja bort det när man spelar. 😁

Det är en bra lösning, valbarhet. Alla kan få som de vill


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Spel där utvecklaren fortfarande har spelförstörande buggar kvar i flera år efter release, tittar på er Bethesda.
När fiender respawnas i områden som du redan har rensat, senast i AC Odyssey.
När det är videosekvens som spelas innan boss fight som inte går att skippa vid andra eller efterföljande försök.
När du kan missa achievements pga att collectibles går att missa och inte kan hämtas senare.

Medlem

Osynliga väggar, jag kan acceptera det i spel som är Hack 'N Slash (Devil May Cry, God of War) för att undvika att spelaren faller utanför stridsarenan och liknande, men för FPS är det så oerhört störigt. Åtskilliga gånger kan jag försöka komma till en plats som har en "logistisk dissonans", dvs karaktären jag förflyttar vars en kant jag kan komma åt och klättra upp på många ställen men just "där" jag försöker kan jag inte, för att leveldesignern är för lat att höja stegen/kanten/ginden.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Vem har någonsin sagt att det är för mycket UI-trams i Dead Space??

Medlem
Skrivet av lampis:

Det blå skalet i Mario Kart som straffar den som leder, enbart för att personen i fråga spelar bäst, är en detalj som förstör spelet. När vi spelar multiplayer väljer vi alltid bort alla skal och enbart har med svampar. Skills ska löna sig.

Det går ju att skydda sig mot det blåa skalet Iaf i senaste Mario Kart. Minns inte om man kan det i tidigare MK-spel dock.


signatur
Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Det är verkligen bortom min förståelse för hur så många människor verkar missa poängen med den scenen.

Dem är uppenbarligen inte helt seriösa, dem skrattar sen helt normalt efteråt åt sig själva och sist men inte minst säger Wakka något i stil med "We thought you'd gone crazy".

Extremt uppenbart att Tidus fake skrattar med flit och att folk tar den scenen seriöst är bara skevt.

Jag tycker personligen om scenen eftersom det är en del i spelet som stärker Tidus och Yunas relation och som även handlar om att "Allt suger men vi försöker ändå vara positiva". Sen är det väldigt goofy så brukar alltid sitta och flina åt det men det är ju det som är poängen.

Vilket spel

Medlem

Är det bara jag som tycker att voice acting i Horizon Zero Dawn är pinsamt dålig?
Storyn i sig är en av de bättre, men dialogen (särskilt på sidouppdragen) känns otroligt stel.

Medlem
Skrivet av Zominator:

För mycket UI-element. Föredrar spel som har diegetisk UI, som till exempel hälsomätaren i Dead Space, Pip-boy i Fallout eller hur Ghost of Tsushima kommer använda sig av mer audiovisuella waypoints med mera!

Håller helt med. Hade gärna sett fler spel där de verkligen jobbar på att få bort UI så mycket som möjligt. Möjligheten att typ hålla in en knapp för att få fram UI tillfälligt lite sådär mjukt och fint funkar också. Helst har jag noll UI på skärmen när man bara går runt och utforskar.

hade gärna sett fler spel göra det som t.ex. Far Cry 2 gjorde också, att kartan man har faktiskt är en "fysisk" karta i spelet etc. Gillar inlevelse.
Och OM man nu ändå ska ha menyer och annat så gör för bövelen menyerna snabba och stilrena och inte med en jäkla massa animationer och skit. Slutade spela Shadow of War för att det skulle swoosha och woosha så fort man bara ville in och typ byta ut ett vapen. Fytusan.

HSB
Avstängd

Att man i de flesta Battlefield-spel kan flyga utanför kartan utan problem, men att man inte ser vart gränsen går, så det blir en chansning så fort man måste hoppa ur planet. Vips så är man utanför kartan som en desertör och dör efter 10 sekunder.

Medlem
Skrivet av e3henri:

Är det bara jag som tycker att voice acting i Horizon Zero Dawn är pinsamt dålig?
Storyn i sig är en av de bättre, men dialogen (särskilt på sidouppdragen) känns otroligt stel.

Jag har hört flera andra säga samma sak, men aldrig reagerat på det själv. Men verkar vara många som håller det som spelets största brist.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Osynliga väggar är verkligen det värsta. Borderlands 3 hade en hel del.

Ogillar även när fiender respawnar åt helvete märkligt, som i Mafia 3. Jag utforskar ett område och hittar massa snubbar och pengar och vapen och bara äger alla och plockar på mig lite stålar. Några minuter senare ska man in via ett uppdrag på samma ställe och alla fiender är tillbaks. Vafan?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Stör mig oändligt på alla spel där kroppar från fiender försvinner, förstår varför vissa väljer att göra så men fattar inte att ingen kommit på någon nytt sätt som inte är lika hårt på hårdvaran.

Sedan ologiska avskärmningar på kartor, typ som i battlefield spelen. otroligt störande.

Medlem

När det inte går att justera/stänga av HUD i spel. En funktion som tar max en kvart att implementera programmeringsmässigt.

Extra påtagligt när man har en dyr OLED TV (jag vill inte starta ett fanboykrig här och jag vet att inbränningsrisken är minimal så snälla låt bli).


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Det faktum att en helt vanlig person utan bekymmer blir en massmördare ala Nathan Drake och Lara Croft sen efter dom slaktat ca 20 pers så är det öl och skratt. Rena rama psykopaterna om du frågar mig.

Jag hörde ett uttryck för det där förra veckan: "Ludonarrativ dissonans".

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Inaktiv

Eve-Online: utvecklarna....
EA: I stort sett allt dom fingrar på blir förstört.

Sen alla mmorpg's med rng-loot....
Och även alla pc-spel som helt tydligt är gjorda för handkontroller.

Medlem

Bättre och mer balanserat på senare år..men...

Patchar som förändrar spelmekaniken för mycket. Ex. I CS barndom på betatiden så hade man grindat in vapen till perfektion. Sen kom en hemsk patch och nerfade eller ändrade träffbilden radikalt och det vara bara att anpassa sig. Så, patchar som "förstör" spelet... don´t like.

HSB
Avstängd

Vad säger ni om när man i spel tvingas göra en så kallad "manual override", dvs missilen kan inte avföras för att luckan inte öppnas till följd av strömavbrott eller nått. Så tvingas man själv skjuta sig fram till en jävla ratt som man måste stå och vrida på.

Medlem

När uppföljare förstör framtida uppföljare. (Host Dead Space 3 host)

Spel som går på tid *Dead Rising* fy fasiken vad jag hatar sådant.

När det ser ut som det går att gå på ett visst ställe men allt jag träffar är en osynlig vägg.

Att spel inte har någon slags "Recap" funktion när man inte spelat på ett bra tag så att man glömt vart man var i spelet.

Urusel designad UI och funktioner, dåliga beskrivningar quest-logs.

NPC's som går saktare än dig när du springer men snabbare än dig när du går (samt tvärsom).

När kameran i FPS spel sitter så lågt att alla andra känns som jättar (har för mig att Killzone gjorde detta), stör mig sjukt mycket speciellt när man ser att karaktären är lika lång som alla andra i cutscene eller något.

Samt dialog val där valet inte stämmer överens med det karaktären sen säger.

Stadsbyggar/strategispel där man bara kan bygga i "grids" istället för att göra det mer levande.

Finns mer men orkar inte skriva.

Skrivet av lampis:

4. Att man inte kan klättra på allt i Horizon: Zero Dawn.

Spela HZD för inte så länge sen och håller med, den funktionen saknas verkligen i spelet.

När vi ändå är inne på HZD, jag finner det konstigt att i ett spel som handlar om att loota (från så väl maskin som natur) så får man inte bygga och uppgradera sina egna vapen, utan du byter dig till dom med pengar och bestämda resurser. Här hade jag velat se en ambiöst crafting-metod i stället.

En annan nitpick är att faunan, som är samma över hela spelet. Visst, det har sin förklaring i storyn men jag hade velat ett mer varierat djurliv för de klimaten man rör sig mellan.

Lite andra saker jag stör mig på.

När spelet tvingar mig att spela som en annan karaktär (oftast kraftigt nergraderad eller helt olik huvudkaraktären). Som i till exempel Spiderman (Mary-Jane) eller Assassins Creed Origin(Aya) På tal om Assassins Creed: Desmond och Layla.

När man spelar något med RPG-element och spelet begränsar ens tillväxt. Kommer inte i håg vilket spel jag körde men det var något spel som hade en maxlevel per kapitel, vilket var korkat. Ett annat exempel är Dragon Quest VII (och antagligen fler) där jobb-systemet låses upp långt in spelet. Då vill jag ju inte slösa tid innan på att träna/spela om jag ändå träna upp jobben sen också.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Dialog och story. Vill bara springa runt i Witcher 3 och bocka av alla frågetecken på kartan. Klickar bara "skip" på alla dialoger och cutscenes.

Fråga mig inte vad som hände, men sen några år tillbaka har jag inte kunnat involvera mig varken film, serie eller spelmanus. Tänker allt är endå bara påhittat strunt med skapta karaktärer och världar jag inte lär mig nått av att lära mig av, så att säga.

Någon annan som känner såhär? Kollar jag på TV är det bara dokumentärer och spelar jag är det antingen e-sport eller spel som har med mina dokumentärer att göra (Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV, War Thunder etc)

Ja, jag känner igen det där exakt!
Har helt tappat intresset för handlingen i spel.
Enda undantaget är om det är en mind-fuck handling. Till exempel Portal spelen och Fran Bow för att nämna några på rak arm.
Annars söker jag mig nu mera mot spel med skön spelkänsla som man bara kan "plocka upp" och lira för en stund.

Det blåa skalet i Mario kart, uppfyller ingen funktion för den som har den


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Ush. Det finns ett par bra open-world spel, men många av dom lider ut av problemet där protagonisten själv gör de saker som han anklagar andra för att göra. Ett exempel är Assassins Creed Origins där Bayek dödar alligatorer hit och dit, men i en sidequest ska han själv hjälpa att stoppa tjuvjägare, där han uttrycker sin avsky, samtidigt som det finns sidequests där han ska döda alligatorer. Samma sak gäller för grav-plundrare som Bayek avskyr, men själv är nog den största grav-plundraren i stan :). Red Dead Redemeption 2 faller för liknande saker också, och Odessey. Små saker som i RDR2 där Arthur Morgan har en tjockplånbok på flera tusen, men ändå säger Arthur att det behövs pengar :).

Ja ni vet, där storyn inte riktigt funkar med vad spelaren gör, men ändå något som man tycker utvecklarna kunde ha haft i åtanke.

Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Dialog och story. Vill bara springa runt i Witcher 3 och bocka av alla frågetecken på kartan. Klickar bara "skip" på alla dialoger och cutscenes.

Fråga mig inte vad som hände, men sen några år tillbaka har jag inte kunnat involvera mig varken film, serie eller spelmanus. Tänker allt är endå bara påhittat strunt med skapta karaktärer och världar jag inte lär mig nått av att lära mig av, så att säga.

Någon annan som känner såhär? Kollar jag på TV är det bara dokumentärer och spelar jag är det antingen e-sport eller spel som har med mina dokumentärer att göra (Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV, War Thunder etc)

Trodde jag var den enda. Kan absolut känna igen mig. Det måste vara något innovativt med spel för att mitt intresse ska fångas eftersom spel idag är så likadana och meningslösa. Komiskt nog var det just Witcher 3 som var det senaste spelet för mig som lyckades fånga mitt intresse. Sekiro överraskade också. Filmer tittar jag aldrig på, bara dokumentärer. Jag har dock starkt funderat på att sluta spela spel då allt bara känns meningslöst. Som John Carmack sa hos Joe Rogan, spel-utvecklare idag vågar inte ge sig på så mycket nytänkande då det står så mycket pengar på spel.

Medlem

Mass Effect: Hissar! Herreguuuud vad segt! Ge mig en loading screen istället.

FPS spel: Som någon nämnt tidigare, hoppande och zig-zagande fiender efter de fått en kula i sig... yeee,naaah. Fick mig och sluta med Call of Duty.

Typ alla RTS spel: "Zerg rush" När jag spelar RTS så föredrar jag och bygga upp mina arméer och ha stora slag. Men just folk som rushar har förstört RTS spel för mig. Tack och lov kan jag spela CoH i lugn och ro

Skriv svar