Du kommer sannolikt inte uppleva hela The Last of Us 2-storyn under en genomspelning

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Det handlar inte om det, ingen vill få tvingad narrativ nedkörd i halsen, oavsett om du är v eller h

Vad är ens ett tvingat narrativ? En singleplayer story, oavsett spel brukar väl vara ganska tvingad? Oo

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Vad är ens ett tvingat narrativ? En singleplayer story, oavsett spel brukar väl vara ganska tvingad? Oo

För att inte tala om böcker och filmer - de måste vara svåra att ta sig igenom för vissa.

Medlem
Skrivet av Margy:

För att inte tala om böcker och filmer - de måste vara svåra att ta sig igenom för vissa.

De som gnäller på HBTQ-narrativ idag påminner inte så lite om kommunisterna som på 70-talet vägrade läsa Pippi Långstrump för sina barn p.g.a. att Pippi var någon slags kapitalist.

Själv har jag extremt svårt att sätta mig in i hur de tänker. Om man enbart skulle lägga tid på spel, filmer och böcker där huvudpersonerna har exakt samma ideologi som en själv så skulle man helt plötsligt få en väldig massa tid över till annat.

Avstängd
Skrivet av gorbatjov:

Vad är ens ett tvingat narrativ? En singleplayer story, oavsett spel brukar väl vara ganska tvingad? Oo

Det finns ju faktiskt många spel, filmer och serier där fokuset är te.x karaktärer och story och inte identitetspolitik.

Man kan ju i många fall ursäkta det genom att säga att det inte är politik utan att det bara råkade vara den story man ville göra. Men det blir svårt att komma runt det här då Druckman ju faktiskt sagt i en intervju att han har en politisk agenda i sitt spel och att han började så smått med detta i förra spelet (i expansionen, får man anta han menar). Så han säger det rakt ut (rätt bra gjort av honom ändå eftersom de flesta är smarta nog inte erkänna det så öppet!)

Jag tyckte expansionen var bra, har inga problem med att huvudkaraktären plötsligt blir lesbisk eller bisexuell, inget som var någon större grej. Men tvåan är något annat, det är drivet av politik i första hand, vilket vi även kan se i flertalet serier numera som man förstört med politik. Story och karaktärer kommer i andra hand, godhetssignalering och identitetspolitik kommer först, jag vet ingen serie som blivit bra av det.

Jag tycker det är tråkigt, för om jag vill engagera mig i politik så finns det bättre kanaler för det än spel. Forum te.x tycker jag är bra för då man kan uttrycka sig, vilket jag inte får göra i ett spel, det blir väldigt enkelriktat, det är dom som dikterar för mig vad jag ska tycka och tänka. Nej tack.

@Harmond: Fast vänta här nu... Det politiska målet är ju att verka för att göra det socialt accepterat att ha en sexuell läggning som skiljer sig från det heteronormativa. Då är det ju ingen som helst "godhetssignalering", vilket är den cyniska inkluderingen av karaktärer för att göra kunderna nöjda (där karaktären/karaktärernas sexualitet stundom måste förstärkas för kunderna ska varsebli dem).

Istället borde detta innebära att vi får genomtänkta och mer naturliga karaktärer, vars livsgärning inte är styrd av deras sexualitet utan av andra mål och händelser. Jag föredrar definitivt en välskriven karaktär framför publikfrieri.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

@hannes.theorell:

Det är socialt accepterat i väst sedan väldigt länge, eller menar du att du tror att spelet är riktat mot några få procent av tokkonservativa kristna eller islamister? Knappast deras målgrupp till att börja med. Tramsigt att tro att folk är nazister och fascister, vilket Druckman kallar de som inte vill ha politik i spel.

Det politiska målet tycks snarare vara att hata mot män / heterosexuella, vita, vilket vi tyvärr blivit en del av ultra-feminismen och Hollywood woke-kulturen. Nu vill jag inte gå in på varför i spelet eftersom det är en spoiler. Men det blir ganska tydligt att han vill trolla fans som han antagligen anser är dåliga människor eller behöver "läxas upp" pg.a kön osv.

På Insta eller Twitter lade han ut något citat av Nirvana där de sa att de "inte vill ha de som inte gillar homosexuella på sina spelningar för dessa är nazister och fascister". Han tar alltså på sig rockstjärna-rollen och påstår samtidigt att alla som inte vill ha politiska agendor i spel är mer eller mindre nazister och fascister. Oerhört lågt kan man tycka eftersom det inte handlar om det.

Det som hänt i så många serier (Dr. Who, Batwoman mfl) och filmer (nya Star Wars te.x) nu är att vi får oerhört ogenomtänkta karaktärer som bara är med för att man ska vara s.k "inkluderande", karaktärer som inte tycks ha någon annan poäng alls. Dessa blir alltid otroligt onaturliga. Vi får s.k Marry Sue-karaktärer som har superkrafter bara p.ga kön eller hudfärg, det är enda förklaringen som ska ges och ifrågasätter man så är man någon form av -ist.

Det man kan göra är istället välskrivna karaktärer och story samt att inte hålla på och kalla folk för nazister eller säga att man har politiska agendor, DÅ kan man absolut göra bra spel eller serier med te.x homosexuella eller starka kvinnor, och det är ju inget nytt, vi har haft det sedan 70-tal och ingen har någonsin gnällt om te.x en stark kvinnlig huvudroll eller att någon i en serie är homosexuell. Detta är något helt annat och bara dåligt på alla sätt.

Sen kan man fråga sig hur naturligt det känns att ett apokalyptiskt zombiespel plötsligt måste ha ett HBTQ-tema / drama.. Det känns lika naturligt som ifall Call of Duty plötsligt skulle känna att de behöver informera oss om att plastpåsar i haven är oerhört dåligt och skadar djurlivet m.m. Även om jag håller med så kanske jag inte vill ha det i spelet?

Edit: oj, blev långt. men intressant ämne och jag går mer än gärna in på djupet

Medlem

Bättre du går in på djupet kring ämnet hos flashback istället, lär vara fler likasinnade där som uppskattar det synsättet.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Folk är så jäkla känsliga nu för tiden. Eller är det så att folk i högre utsträckning är sekteristiska och att de därför känner att annorlunda perspektiv försöker "omvända" dem? För det går ju att uppskatta en story, som innehåller perspektiv och åsikter en personligen inte håller med om. En story kan också innehålla detta utan att det görs något som helst försök att "få tvingad narrativ nedkörd i halsen".

Nåväl, vi får väl se efter att vi kört igenom spelet (en eller flera gånger) hur bra eller dåligt det faktiskt var.

En story kan vara politisk, men det måste ju fortfarande vara en bra story, och det är väl där det som många utvecklare inte verkar begripa. Att vara progressiva innebär inte per automatik att folk kommer gilla produkten.


signatur

Metal is best served heavy.

Avstängd

@matt76:
Vad menar du med "det synsättet"? Att jag vill ha välskrivna karaktärer och story? Jag tror du är väldigt ensam i att vilja ha politiska agendor i spel. Man behöver bara kolla in user ratings för serier så som senaste Dr. Who och Batwoman, eller det faktum att man i princip lyckats döda Star Wars, som under alla år varit en av de, om inte DEN största filmserien någonsin.

Det är enkelt, folk vill inte ha skiten. Det finns en del gapiga extremister på Twitter som tycker det är bra, men dom är inte en majoritet av befolkningen.

Medlem

Personer som går runt och slänger ur sig fraser som ”feminazi”, ”woke” och alltid går igång med att agendan är hat mot alla ”vita” heteromän så fort det är en kvinnlig karaktär som är huvudpersonen och göra ”dumma” saker mot män. Hatet verkar än mer påtryckande om denna person är homosexuell. Personer som oftast aldrig går igång på alla cylindrar när situationen är omvänd. Svårt att tänka mig att majoriteten av samhället, som du säger, delar det synsättet.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Personer som går runt och slänger ur sig fraser som ”feminazi”, ”woke” och alltid går igång med att agendan är hat mot alla ”vita” heteromän så fort det är en kvinnlig karaktär som är huvudpersonen och göra ”dumma” saker mot män. Hatet verkar än mer påtryckande om denna person är homosexuell. Personer som oftast aldrig går igång på alla cylindrar när situationen är omvänd. Svårt att tänka mig att majoriteten av samhället, som du säger, delar det synsättet.

Termen "woke" kommer ju från den Amerikanska vänstern.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Har själv inte funderat något vidare på ordets ursprung eller vad det handlar om egentligen, men vissa personer återger ordet med en negativ klang, där syftet verkar vara att håna eller svartmåla något som upplevs negativt. Därav anledningen till att jag nämnde det i föregående inlägg. För övrigt verkar ursprunget dock vara från afro-amerikanska rörelser som under 40-50 talet använde den som politisk term.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

12
Skriv svar