Detaljer som skaver

Medlem
Detaljer som skaver

Alla har vi våra favoritspel, de spelen som har betytt något extra för oss. I mitt fall handlar det ofta om att storyn griper tag och vägrar släppa mig ens när eftertexterna har rullat färdigt. I bland kan det finnas detaljer som lyfter spelet och gör det till något alldeles extra. Det kan handla om hästpungar som krymper i kyla, finurliga påskägg, humoristiska dialoger eller något annat.

Men även i dessa spel kan det finnas detaljer som skaver, något som bryter illusionen av att man är där. Det kan handla om en osynlig vägg, att man ser igenom ett objekt, dåligt castade röstskådespelare, fjösigt vapenljud, opassande musik, en fult designad huvudkaraktär, en störande bugg, orealistiska vattenfall eller något annat som gör att spelet ändå skaver lite. Ofta kan man ha överseende med det, men spelet hade varit bättre om detaljen hade försvunnit.

Så, vilken detalj skaver i något spel som ni gillar?

Detaljer jag stör mig på i grymma spel:

1. Att man inte kan uppgradera alla vapen till max i The Last of Us under en genomspelning.

2. QTE under mellansekvenser.

3. Att man inte kan skjuta sina "kompisar" i storydrivna spel.

4. Att man inte kan klättra på allt i Horizon: Zero Dawn.

5. Kommentatorerna i så gott som alla sportspel.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Press and hold to use.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

För mycket UI-element. Föredrar spel som har diegetisk UI, som till exempel hälsomätaren i Dead Space, Pip-boy i Fallout eller hur Ghost of Tsushima kommer använda sig av mer audiovisuella waypoints med mera!

Medlem

Att inte kunna pausa i mellansekvenser.
Ännu värre är när man vill prova att pausa, men skippar istället mellansekvensen utan förvarning.

Eller mellansekvenser som inte går att skippa, som triggas mellan en checkpoint och en boss-fight. Det är hemskt att börja om från en checkpoint och tvingas se samma mellansekvens 12 gånger i rad.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Kass voice acting.

Detta är ett ganska generellt problem men det värsta jag har varit med om är nog Lymle i Star Ocean 4.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag fullkomligt hatar spel där man har alternativ i konversationerna, som inte motsvarar vad det står. Dvs. Man gör ett val och det karaktären säger eller gör rimmar inte alls med det som alternativet fick det att framstå som.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Att inte kunna pausa i mellansekvenser.
Ännu värre är när man vill prova att pausa, men skippar istället mellansekvensen utan förvarning.

Eller mellansekvenser som inte går att skippa, som triggas mellan en checkpoint och en boss-fight. Det är hemskt att börja om från en checkpoint och tvingas se samma mellansekvens 12 gånger i rad.

Det håller jag verkligen med om. Riktigt irriterande.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag fullkomligt hatar spel där man har alternativ i konversationerna, som inte motsvarar vad det står. Dvs. Man gör ett val och det karaktären säger eller gör rimmar inte alls med det som alternativet fick det att framstå som.

Intressant. Har du något exempel?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av lampis:

Intressant. Har du något exempel?

Fallout 4.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Squads i Half Life 2. Alltid i vägen och healar en alldeles för mycket.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Fallout 4.

*Sarcastic Option*

Medlem
Skrivet av Arzei:

Kass voice acting.

Detta är ett ganska generellt problem men det värsta jag har varit med om är nog Lymle i Star Ocean 4.

Fy helvete för henne! Hon fick mig att sluta spela det spelet. Den karaktären drev mig till vansinne.

"Kaaaaay"

Usch!


signatur

Headshots som inte dödar

5 skott i magen som inte ger effekt alls för fienden dör på typ 6:e skottet


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

- Weight limit och vapen/rustning som går sönder. Gäller alla spel som har sådant. Resulterar enbart i onödigt spring men inget nöje.

- Mass Effect of The Last of Us är två av mina favoritspel. De båda har också en egenhet som jag avskyr - nämligen att man alltid kan se på kartan när det är dags för eldstrid. Perfekt placerade lådor och liknande att huka sig bakom.

- Horizon: Zero Dawn är ett annat favoritspel. Där ogillar jag att man i DLC:n tar bort möjligheten att override:a maskiner. Nog för att det finns en storymässig poäng med det, men tråkigt värre! Jag slåss bäst när jag inte slåss alls (dvs. maskinerna gör det åt mig). Därför avslutad alltid varje genomspelning med lite bitter eftersmak. Synd, då det annars är mitt favoritspel i modern tid.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Animal Crossing New Horizons alla onödiga och långsamma text-bubblor.

Måste verkligen en textbubbla komma upp varenda gång man gräver upp en fossil?!! Eller fångar en fjäril?!!! Eller får en fisk?!!!
Måste man verkligen dubbelt bekräfta allting hela tiden??? Ja jag vill använda arbetsbänken. Annars hade jag inte klickat på den!!!
Och ugglan Blathers kan dra åt skogen så dryg han är. Behöva klicka vidare på hundra textbubblor varje gång man vill lämna något till museet.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Press and hold to use.

Detta! Hur kan nån utvecklare tro att nån gillar det? Jag fattar inte.. Vissa saker verkar sällan utvecklare fatta.

Medlem
Skrivet av lampis:

Intressant. Har du något exempel?

Mass effect led av detta

FM-guru
F.d. Sisyr

Menlös grind som bara finns där för att göra spelet längre...

Skrivet av MrStrange:

Fy helvete för henne! Hon fick mig att sluta spela det spelet. Den karaktären drev mig till vansinne.

"Kaaaaay"

Usch!

Aldrig hört talas om spelet men ditt inlägg fick mig att youtuba denne Lymle - tack för underhållningen, haha. Så fruktansvärt uselt.

Medlem

Att den man skjuter på i Battlefield/Cod /Pubg m.fl kan hoppa runt och springa som en atlet efter att första kulan träffat. Ok att man inte dör efter ett skott, men du ska inte kunna springa och hoppa högre än Carl Lewis efter att jag sköt dig i benet och magen.

Medlem

Loot spel där endgame är bara att få bättre gear.. Varför då? när du fått bättre gear vad ska du göra med den? jaga ny gear? man ser rakt igenom mekaniken och man känner direkt att man kastar bort ens liv.

Dialog och story. Vill bara springa runt i Witcher 3 och bocka av alla frågetecken på kartan. Klickar bara "skip" på alla dialoger och cutscenes.

Fråga mig inte vad som hände, men sen några år tillbaka har jag inte kunnat involvera mig varken film, serie eller spelmanus. Tänker allt är endå bara påhittat strunt med skapta karaktärer och världar jag inte lär mig nått av att lära mig av, så att säga.

Någon annan som känner såhär? Kollar jag på TV är det bara dokumentärer och spelar jag är det antingen e-sport eller spel som har med mina dokumentärer att göra (Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV, War Thunder etc)

Medlem

Avskyr tid i platformsspel och har ogillat det sen första mario bros.

Alla press X button snabbt och länge för att flytta objekt eller något annat dumt.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Dialog och story. Vill bara springa runt i Witcher 3 och bocka av alla frågetecken på kartan. Klickar bara "skip" på alla dialoger och cutscenes.

Fråga mig inte vad som hände, men sen några år tillbaka har jag inte kunnat involvera mig varken film, serie eller spelmanus. Tänker allt är endå bara påhittat strunt med skapta karaktärer och världar jag inte lär mig nått av att lära mig av, så att säga.

Någon annan som känner såhär? Kollar jag på TV är det bara dokumentärer och spelar jag är det antingen e-sport eller spel som har med mina dokumentärer att göra (Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV, War Thunder etc)

Jag är nog din raka motsats. Tycker mycket bättre om att nörda ned mig i spellore eller påhittade karaktärer än att höra om sådant som händer i verkligheten. Verkligheten överraskar aldrig som fantasin


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

GTA V och Red Dead 2.

Att gubben rör sig segt...eller hur jag ska beskriva det. Förstår att det är för att skapa en tyngre känsla men jag gillar det inte alls. Det gör det tex. skitsvårt att gå balans på smala vägar.

Tyvärr blir det väldigt dåligt när man kör first person på dessa spelen. Passar inte alls där.

ELF
Medlem

Inget manuellt sparsystem så man måste hålla koll på när spelet sparar.

Press and hold som Hipshot nämnde.
Förstår att det är en konsolskada. Men att inte göra något åt det när man portar över till pc är bara ren lathet.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Last of us, gameplay messigt skulle jag säga att det är ganska meh, det var inte jätte intressant att spela i det stora hela, men storyn lyfte spelet.

Medlem

att inte kunna skippa sekvenser när man vill, pausa när man vill, och speciellt ui som kostar massa tid i form av lagg lr osmidighet, och allra värst den idiotiska hålla knappen flera sekunder ist för att bara behöva trycka på den en gång. när man väl spelat klart har man spenderat timmar bara på att hålla in en knapp, till vilken nytta.

och till mindre grad men i nästan alla spel där det behövs, att man kan öka hastigheten på spelet, men inte hur mkt man vill utan oftast ett eller två steg för lite. max är sällan snabbt nog då hela syftet är att man ska slippa vänta.

och nu när jag tänker efter, stores och traders i spel, oftast måste man lyssna igenom nån mening eller ett par, lr på annat sätt vänta innan man kan börja köpa/sälja skit, bara slöseri med tid. spec om man som mig samlar på sig allt överallt och måste in och sälja hela tiden, i ett 100 timmar långt spel blir det 5+ timmar vänta på att dom ska prata klart för att man ska kunna göra det enda man vill och behöver göra på den platsen


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Dialog och story. Vill bara springa runt i Witcher 3 och bocka av alla frågetecken på kartan. Klickar bara "skip" på alla dialoger och cutscenes.

Fråga mig inte vad som hände, men sen några år tillbaka har jag inte kunnat involvera mig varken film, serie eller spelmanus. Tänker allt är endå bara påhittat strunt med skapta karaktärer och världar jag inte lär mig nått av att lära mig av, så att säga.

Någon annan som känner såhär? Kollar jag på TV är det bara dokumentärer och spelar jag är det antingen e-sport eller spel som har med mina dokumentärer att göra (Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV, War Thunder etc)

skippar inte allt, men när jag kollar film tex, om det inte är en riktigt konstant bra film, så scrollar jag alla sega eller onödiga stycken. och kan på så vis se det nödvändigaste av 3 filmer på samma tid som att utan scrollande se 1 film normalt. men jag är också rätt rastlös och glad i att få skit gjort på optimal tid


signatur

//monster

Dec
Medlem

Trasig fysik (och/eller andra sidoeffekter) om man överstiger 30/60 fps;

Fallout 3/NV, Mass Effect (2/3?), GTA VC/SA m.m.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

Tidus "skratt"...
Haaaaaa haaaaaa haaaaaaaaaaaaaaa haaaaaaaaaaaaaaa... Fy fan

Skriv svar