Daikatana 20 år.

Medlem
Daikatana 20 år.

För exakt 20 år sedan kom Daikatana ut.

Detta skulle kunna vara ett av dom bästa spelen som kommit till det dagens datum, men det blev bespottat och förödmjukat av en samstämmig kritikerkår och spelare som visste bättre. Det var buggigt och det ville vara mer än vad det lyckas leva upp till, helt klart för ambitiöst för sitt eget bästa. Spelet skulle behövt bättre ledning, bättre motor och mer effektiv användning av utvecklingstiden.

Jag gillar det dock mycket och det är egentligen ett väldigt bra spel, bakom allt som inte fungerade bra och inte fungerar idag heller, lite konstiga designval med skott som studsar på väggar, konstiga kollisioner på granater, trasiga, buggiga animationer och AI-medspelare som fastnar överallt etc.

Kanske är jag en av dom få som köpt spelet i sverige (det kan typ vara så), vilket inte var så lätt att göra, fick typ beställa det på något ställe för då fanns det inte att hitta här i butikerna i Stockholm - kanske tog man in ett ex som någon sedan kastade ett ägg på eller så låg det på någon grill under en denniskorv följande midsommar.

Med dagens teknologi har dock spelet fått ett upplyft med hjälp av fans som kodat och fixat ihop Daikatana 1,3. En massa fixar, den går att hitta och läsa om här: https://bitbucket.org/daikatana13/daikatana/src/master/. Den är ett måste om man skall spela idag skulle jag säga, ungefär som att man kör Doom med typ zDoom eller Theme Hospital med corsix.

Daikatana är fortfarande ett gammalt spel, gillar man inte gamla fps kommer man INTE gilla detta, för det är värre, patchen fixar inte skeva designval och vissa buggar är noterbart kvar - så man får leva med dessa. Men gillar man gamla fps så är speciellt episode 2 och 3 av detta spelet jäkligt sjyssta.

I morgon är det stor happening, då spelar vi det multiplayer, får se om john är med då. Spelet kostar bara typ 5kr nu eller något. Och det har mostly negative score, så helt klart värt det.

Spel: https://store.steampowered.com/app/242980/Daikatana/
Patch: https://bitbucket.org/daikatana13/daikatana/src/master/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

För er som är nyfikna eller inte orkar testa själv...

Medlem

Det var definitivt inte så dåligt som historien fått det att framstå.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skägg.
10 Chambers

Är det nu jag erkänner att jag aldrig lirat det, trots att jag är en Romero-fanboy? Jag försöker också hitta den superlånga artikeln utvecklingen som låg på.. Gamespy? Sjukt läsvärd.


signatur
Medlem

Gamespot.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

DAIKATNIA! Go into my ear, pants!

Jag känner mig lite fööör gammal när jag drar den här referensen...

Medlem

Värst vad födelsedagar jag läser om idag då. Daikatana fyller 20, MS Patiens fyller 30 och Pac-Man fyller 40. Något annat storspel som fyller 10? Och någon framtida klassiker som släpps idag?

Medlem

Går att få för 9 kr på gog, haha

https://www.gog.com/game/daikatana


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Gamespot.

Försökte hitta den, kan den ha försvunnit från Internetz?


signatur
Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av magma:

Går att få för 9 kr på gog, haha

https://www.gog.com/game/daikatana

Inte ens värt 9 kr.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Inte ens värt 9 kr.

Kollat klart på ovanstående video av civvie 11 och den var mer underhållande än själva spelet xD


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent

Om spelet släppts när det var tänkt att släppas hade nog historien sett lite annorlunda ut. Tanken var ju att bygga ett FPS med story och spelet hade det. Ett problem var dock att HL redan satt måttstocken. Plus att spelet blivit sjukt daterat på de flesta vis när det äntligen släpptes.

Spelet var inte helt ruttet, men inte speciellt bra heller. Måste nog ändå säga att om vi jämför det med det andra evighetsprojektet Duke Nukem Forever, så var Daikatana ett bättre spel utifrån kontexten när det äntligen släpptes. Men det kanske egentligen inte säger så mycket...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Lirade det multiplayer i LAN på jobbet runt 2000 med kollegorna. Tyckte det var ganska kul då. Singleplayer var det väl ingen hit dock.

ELF
Medlem

Menar du att det är något större community drivet event imorn där så många som möjligt försöker få in folk att lira mp?

Har haft det på GoG ett bra tag men tankade 1.3 patchen nu som först. Aldrig spelat dock, men hört mycket bra...... ehm, jag menar dåligt om det.
Det kommer ju från den bra fps eran och faller mig grafiskt i smaken, så är riktigt sugen på att veva igång det någon gång.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Typ...

Jag blev nog galen då jag spelade det när det äntligen släpptes. Typ.


signatur

autograph

Medlem

Har spelet fortfarande i min boxed samling. Provade den förra året igen - nej, det är fortfarande inte bra spel.

Dock likväl glad över att den finns i min ständigt växande fysiska samling.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Jag spelade det en timme när det kom ut, tyckte det var himla tråkigt direkt, har aldrig spelat om det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Första delen av spelet är horribelt. Efter det så blir det bättre. Speciellt om man använder svärdet hela tiden. Sista bossen är helt buggit också.

1
Skriv svar