Diskutera – Hur bra ÄR egentligen Mafia-spelen?

Robot
Diskutera – Hur bra ÄR egentligen Mafia-spelen?

Berätta vad som gör denna gangstersaga bättre än andra.

#mafia, #mafia-2, #mafia-3


Medlem

Story och hur den levereras tycker jag är det som gör Mafia bättre än andra spel.

Medlem

Mafia 1 var det bästa spelet i sin tid 😊😊😊

Medlem

Första Mafia var typ det som fick mig att tänka att story/spel/SP var värt någonting.

Som jag minns det var det ungefär samtida med GTA 3, och att jag var klart på Mafia's sida där.

För mig var första Mafia -enormt- ... För den sakens skull säger jag inte att det behöver läsas/spelas speciellt bra idag

Före 'Mafia' var jag en Skejtare som försöke spela ishockey.. Efter 'Mafia' var det datorspel.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Skjutandet i första spelet är mycket bättre än i GTA. Första spelet är en hardcore tredjepersonsskjutare likt Max Payne, det är ingen open world sandlåda som GTA.
GTA 3:s skjutande är ju ett skämt i jämförelse och inte ens de senare GTA spelen har speciellt underhållande strider.
Tyvärr blev det generisk konsolskjutare av 2an och 3an då de var multiplattform från början.

Storyn är också mycket bättre berättad. Bästa gangsterstoryn i spel förmodligen?

Uppdragen var också mycket häftigare än GTA:s arkadiga uppdrag och kändes mer riktiga och hade atmosfär.
Som det hitmanliknande uppdraget där man ska lönnmörda någon på en ångbåt. Man klär ut sig till matros, städar toaletter för att inte väcka misstanke hos förmannen, hittar den planterade pistolen på toaletten, väntar tills bandet har slutat sjunga (denna sång
https://youtu.be/0WqmkSMpqvg ) vid scenen och det är dags för måltavlan att hålla tal. Sen dödar man honom och flyr.

Det var också bland de snyggaste spelen när det släpptes. Och utan tvekan det mest filmiska.

Medlem

Mafia 1 var innovativt på ett nytt sätt.

Medlem

Okej.. Ser inte så fräsigt ut nu kanske.. Men story spel på den här nivån var.. Ja.. Det fanns inte 2002.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Alltså första spelet var ju i en klass för sig, med stämningen, musiken, manuset och gameplayet! Det var ett banbrytande spel för mig, visst raceinguppdraget var svårt som fan, men det gick till slut.
Andra spelet var helt klart en förbättring på många håll och kanter, men precis som i ettan led det av en helt död värld ifall man inte var på uppdrag, vill jag minnas. Trean har jag inte spelat och tänker nog inte göra det efter allt dåligt jag hört om det.

Skulle vilja gilla Mafia men gameplay är inte alls lika tight och bra som tex GTA.

Medlem

Mafia 1 är ett av mina favoritspel. Tvåan var helt okej och kändes som en fin fortsättning på föregångaren. Trean känns nästan som ett helt annat spel och otroligt stelt och fysiken känns föråldrad.
Mafia var för sin tid hyfsat avancerat med dess deformationsmotor för bilar, realismen i körningen och atmosfären. Efterföljarna har inte lyckats med det, trots att de är avsevärt mycket nyare.
Det jag är rädd för är att nyversionen av Mafia 1 kommer att vara en stel version med lika dålig fysik och bilkänsla som i trean.

Medlem

Alltså Mafia 1 var det första riktiga gangster spelet. Det var utan konkurrens när det kom till att fånga det tidiga 1900-talet med allt vad det innebär. Musiken var suverän, storyn var riktigt bra och man brydde sig verkligen om Tommy. Grafiskt så var detaljrikedomen i Lost Heaven det som stack ut för mig.
Uppdragen var roliga och varierade, hatade som många andra racinguppdraget, det krävdes mängder med försök för att klara det. Det jag saknade var mer strategi. Det hade varit roligt om dom hade hämtat inspiration från Gangsters, ett strategispel som släpptes några år tidigare där man är bossen för ett gäng och ska expandera sina lagliga och olagliga affärer och samtidigt försöka hålla dom andra gängen på mattan. Men med tanke på hur Mafia 1 slutade så var det inget alternativ.
Oavsett vad så tillhör Mafia ett av mina absoluta favoriter genom tiderna.

Medlem
Skrivet av jbx:

Va?! Vad var det som var konstigt? Jag håller med han till viss del.

Det jag tror han blir irriterad på är att han jämför två spel som han antagligen inte spelat på 19 år, det ända som är likt dom två spelen är pretty much att båda är tredje person.
Vad exakt håller du med om?
Älskade mafia1 när det kom, var en dröm att dra igenom det tidigt 00-tal, testade för kanske 3 veckor sedan och det är ett sånt spel som man nog alltid kommer gilla om nostalgin finns kvar.

Edit: Storyn är dock fortfarande lika grym som då.

Inaktiv
Skrivet av Lokander:

Det jag tror han blir irriterad på är att han jämför två spel som han antagligen inte spelat på 19 år, det ända som är likt dom två spelen är pretty much att båda är tredje person.
Vad exakt håller du med om?
Älskade mafia1 när det kom, var en dröm att dra igenom det tidigt 00-tal, testade för kanske 3 veckor sedan och det är ett sånt spel som man nog alltid kommer gilla om nostalgin finns kvar.

Edit: Storyn är dock fortfarande lika grym som då.

Du har fel, jag spelade igenom Mafia för ett par år sedan igen. Och GTA 3 minns jag väldigt väl då jag nötte sönder det spelet när det kom.
Spelen har mycket mer gemensamt än att de är i tredjeperson, de släpptes också inte långt från varandra och jämfördes ofta på den tiden. Dessutom är ju ämnet "varför är Mafia så bra", då måste man ju jämföra med motståndet för att visa vad spelet gjorde mycket bättre än andra spel.
Det står till och med i artikeln vi kommenterar att:

Citat:

Den står ju rätt mycket på egna ben, en bit från det långt våldsammare och arkadigare GTA 3 med efterföljare. Men vad är det som gör Mafia bättre?

Jag svarar endast på frågan.
Säg vad jag har fel i istället för dessa passiv-aggressiva kommentarer.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Du har fel, jag spelade igenom Mafia för ett par år sedan igen. Och GTA 3 minns jag väldigt väl då jag nötte sönder det spelet när det kom.
Spelen har mycket mer gemensamt än att de är i tredjeperson, de släpptes också inte långt från varandra och jämfördes ofta på den tiden. Dessutom är ju ämnet "varför är Mafia så bra", då måste man ju jämföra med motståndet för att visa vad spelet gjorde mycket bättre än andra spel.
Det står till och med i artikeln vi kommenterar att: Jag svarar endast på frågan.
Säg vad jag har fel i istället för dessa passiv-aggressiva kommentarer.

Jag har aldrig någonsin hört någon jämföra mafia med max payne, och jag förstår inte hur någon kan se något likt med dessa spel.
Jag tycker som sagt inte mafia är dåligt, men jag tror det har att göra med att jag älskade det som en 13 åring.
Att GTA 3 jämfördes ofta vet jag, men det var inte det du skrev, och det är där jag helt enkelt inte håller med.
Kanske att storyn är unik och bra? Är väl där jag drar gränsen.

Medlem

@anon_306295: Jag tror jag missuppfattade vad du skrev först, ber om ursäkt!

Inaktiv
Skrivet av Lokander:

Jag har aldrig någonsin hört någon jämföra mafia med max payne, och jag förstår inte hur någon kan se något likt med dessa spel.
Jag tycker som sagt inte mafia är dåligt, men jag tror det har att göra med att jag älskade det som en 13 åring.
Att GTA 3 jämfördes ofta vet jag, men det var inte det du skrev, och det är där jag helt enkelt inte håller med.
Kanske att storyn är unik och bra? Är väl där jag drar gränsen.

Jämförelsen med Max Payne gör jag för att båda har lite liknande gameplayloop i själva striderna enligt mig. Svåra strider i tredje person som man ofta får spela om flera gånger tills man kommer på bra taktiker eller bara har flyt.
Därför "hardcore tredjepersonsskjutare".

Skrivet av Lokander:

@Pecman: Jag tror jag missuppfattade vad du skrev först, ber om ursäkt!

Inga problem, skriver ofta på FZ när jag sitter på dass. Då blir det inte alltid att jag uttrycker mig så bra.

Medlem

Jag älskade Mafia 1, när det begav sig. Tyckte 2an var mycket sämre, när den kom. I dag gillar jag verkligen 2an. Fick remastern gratis, då jag ägde Classic. Så har nu börjat en ny spelgenomgång. Tycker det ser bra ut faktiskt. Funderar på att köpa 1an, alltså orginalet. Och köra igenom, igen. Men är lite klyven. Kanske bättre att man minns det, som det mästerverk det var då?


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Skribent
Skrivet av anon_306295:

Skjutandet i första spelet är mycket bättre än i GTA. Första spelet är en hardcore tredjepersonsskjutare likt Max Payne, det är ingen open world sandlåda som GTA.
GTA 3:s skjutande är ju ett skämt i jämförelse och inte ens de senare GTA spelen har speciellt underhållande strider.
Tyvärr blev det generisk konsolskjutare av 2an och 3an då de var multiplattform från början.

Storyn är också mycket bättre berättad. Bästa gangsterstoryn i spel förmodligen?

Uppdragen var också mycket häftigare än GTA:s arkadiga uppdrag och kändes mer riktiga och hade atmosfär.
Som det hitmanliknande uppdraget där man ska lönnmörda någon på en ångbåt. Man klär ut sig till matros, städar toaletter för att inte väcka misstanke hos förmannen, hittar den planterade pistolen på toaletten, väntar tills bandet har slutat sjunga (denna sång
https://youtu.be/0WqmkSMpqvg ) vid scenen och det är dags för måltavlan att hålla tal. Sen dödar man honom och flyr.

Det var också bland de snyggaste spelen när det släpptes. Och utan tvekan det mest filmiska.

Har för mig spelet använde samma 3D-motor som militärsimularorn Hidden & Dangeous så att skjutandet kändes bättre än GTA3 är inte så konstigt.

Men tror ett av problemen är att folk och recensenter jämförde spelet med GTA, även tvåan hamnade i det facket, trots att spelen inte var menade att vara öppna sandlådespel utan istället fokusera mer på story. Så skulle säga spelen är aningen missförstådda.

Själv älskade jag 1an och 2an, medan 3an föll tyvärr lite platt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

jag väntar på remaken. Har spelat ettan i en timme för längesen. Tyckte det var ganska kul. Jag tror ni vet mycket mer än mig i detta läge.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

mafia 1 var det bästa som fanns på sin tid, 2an okej men liiite sämre än 1an då allt redan hade setts vid det laget. 3an var en total fail enligt mig och behöver/bör ej ens testas då inte ens jag som största fan av mafia orkade med det mer än ett par timmar.

men mafia 1 minst är egentligen ett totalt måste, ett av dom bästa spelen någonsin. unikt. oavsett version förmodligen


signatur

//monster

Medlem

Jag har bara Mafia III men har bara testat runt lite, men det lilla jag kört så var det bra.

Medlem

Jag har ingen aning.

Det gör mig glad att jag får en chans att prova på vad som enligt många är ett mästerverk.

Ber till Gudarna att det inte blir samma flopp som FF7.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag minns Mafia 1 för storyn till en viss del... Men även det lite galna i spelet, där bilarna har så lite hästkrafter att det är viktigt att hålla koll på uppförsbackar och nedförsbackar. Navigera rätt för att komma undan från snuten och så vidare.
I inget annat spel så har uppförs/nedförsbackar sån betydelse some det hade i det spelet.

Inaktiv

Om någon får för sig att spela ettan på Steam så finns det en fix för musiken som annars saknas i Steamversionen:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=120769...

Tror att en del eller all musik spelades upp från CD-skivan.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

https://www.youtube.com/watch?v=b0lyjl27jFE

Okej.. Ser inte så fräsigt ut nu kanske.. Men story spel på den här nivån var.. Ja.. Det fanns inte 2002.

OJ vad grafiken inte såg bra ut längre.
Jag minns hur jäkla snyggt jag som 12åring tyckte att det var.
Kan minnas än idag hur jag ropade på farsgubben (som även han gillade att spela) när introt började och vi satt där båda två helt sålda på det grafiska.

Det var även första gången vi hade en riktigt bra dator som man inte behövde kompromissa med upplösningen på, så det gjorde väl kanske det hela ännu fascinerande just då.

Medlem

2:an är top 5 single player story och gameplay någonsin för mig.
Ser fram emot att kunna köra 1:an i augusti igen, det var trots allt typ 15 år sedan nu.

Medlem

Känslan av att ha en maxad Tommy Gun med massa extra ammo o orsaka Mayhem i centrum i både M1 och M2 var ju guld.

Medlem

Första spelet är del av min top 10 lista över de bästa spelen som har gjorts, tvåan är en ok efterföljare.
Trean störde jag mig för mycket på innan det släpptes så det har jag undvikit.

Medlem

Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Mafia 3 är mitt sämsta spelköp någonsin! Tråkigare spel får man leta efter. Gameplayloopen är identisk från första till sista uppdraget och det finns i stort sett noll Mafiakänsla i spelet. Att det är otroligt buggigt hjälper ju inte direkt heller.

Ettan var ett mästerverk när det släpptes och tvåan var otroligt kul även det.

Medlem
Skrivet av Prixm:

2:an är top 5 single player story och gameplay någonsin för mig.
Ser fram emot att kunna köra 1:an i augusti igen, det var trots allt typ 15 år sedan nu.

Oj. Hatade slutet, fy fan vad dåligt det var

1
Skriv svar