Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, blir kanske att testa eleven table tennis då
Boneworks kan som sagt orsaka illamående om man inte är van, det är inte samma långsamma mjuka gameplay som half life.
Man både går fortare, kan springa, hoppa och klättrar och faller en del. Dessutom har man "hela kroppen" att hålla reda på så man kan ibland känna sig som nån gummifigur som trasslar in sig. Dock har det blivigt bättre i senaste uppdateringen.
Jag kan bara rekommendera att spela i mindre doser om man börjar känna sig dålig så till slut har man vant sig.

@perihelion74 jag håller med, Moss är ett spel som bevisade att även plattform/3e person funkar i VR.
Blue Giant finns till Quest och ska också vara bra om man gillar den här typen av spel. Det har tidigare varit PSVR exlusivt men kom till Quest för ett tag sen. Vet inte om det kommit till PC också?

Ghost Giant menar du nog. Såg riktigt mysigt ut.

Medlem
Skrivet av boneless:

Ghost Giant menar du nog. Såg riktigt mysigt ut.

Ja Ghost Giant, vet inte vad jag fick blue giant ifrån


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Open beta av Echo Arena finns sen igår gratis på Quest-storen.
Spelade några matcher ikväll och fullständigt livsfarligt när man är van att röra sig fritt. Man glömmer bort sin Guardian, vet inte hur många ggr jag slog i golvet, taket eller väggen.
Är det nån fler som spelat?
Man kan teama upp, så är det nån som nångng vill spela detta eller nåt annat spel kanske så adda mig på Oculus.
Mitt nick är Lagge82 och jag har samma avatar som här på FZ.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Open beta av Echo Arena finns sen igår gratis på Quest-storen.
Spelade några matcher ikväll och fullständigt livsfarligt när man är van att röra sig fritt. Man glömmer bort sin Guardian, vet inte hur många ggr jag slog i golvet, taket eller väggen.
Är det nån fler som spelat?
Man kan teama upp, så är det nån som nångng vill spela detta eller nåt annat spel kanske så adda mig på Oculus.
Mitt nick är Lagge82 och jag har samma avatar som här på FZ.

Hade varit kul, men låter som jag har för begränsat spelutrymme för det spelet hemma.

Men kanske lägger till dig som vän då jag inte har någon i den listan i mitt headset. 🙂
Mitt nick är alaboleif om någon vill ta en pingismatch nån gång.🙂

Medlem
Skrivet av Molotov:

Open beta av Echo Arena finns sen igår gratis på Quest-storen.
Spelade några matcher ikväll och fullständigt livsfarligt när man är van att röra sig fritt. Man glömmer bort sin Guardian, vet inte hur många ggr jag slog i golvet, taket eller väggen.
Är det nån fler som spelat?
Man kan teama upp, så är det nån som nångng vill spela detta eller nåt annat spel kanske så adda mig på Oculus.
Mitt nick är Lagge82 och jag har samma avatar som här på FZ.

Kollar upp nästa vr-session!

Medlem

Oculus Link ska tydligen fungera nu med USB2.
Ska räcka att använda laddkabeln bla.

https://www.roadtovr.com/oculus-link-usb-2-0-tether-quest-cha...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Oculus Link ska tydligen fungera nu med USB2.
Ska räcka att använda laddkabeln bla.

https://www.roadtovr.com/oculus-link-usb-2-0-tether-quest-cha...

Såg det på youtube https://www.youtube.com/watch?v=7Ab-d10CKcU

Verkade fungera bra, men hastigheten är sämre. Räckte till exempel inte till för att köra Half life alyx.

Medlem

Nu finns Deluxe audio strap tillgänglig hos Vive igen. Men 1299kr, vet inte om det är värt? Funderar lite till så kanske den blir slutsåld igen så jag slipper fundera. 🙂

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Nu finns Deluxe audio strap tillgänglig hos Vive igen. Men 1299kr, vet inte om det är värt? Funderar lite till så kanske den blir slutsåld igen så jag slipper fundera. 🙂

Har man problem med komforten hos Quest så har många som bytt till HTC DAS tyckte det varit en rejälv förbättring.
har själv inte provat då jag inte har några problem.
men det kostar en slant.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fattar inte hur man kan föredra Quest framför Rift eller VIVE eller Index? En kabel kommer aldrig vara nära samma kvalité som med riktigt anslutningar.

Vill man spela mobilspel antar jag Quest är att föredra, men annars är det ett uselt alternativ för den som vill ha kvalité.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Fattar inte hur man kan föredra Quest framför Rift eller VIVE eller Index? En kabel kommer aldrig vara nära samma kvalité som med riktigt anslutningar.

Vill man spela mobilspel antar jag Quest är att föredra, men annars är det ett uselt alternativ för den som vill ha kvalité.

Jag håller inte med dig.
Fördelen med Quest är att den är trådlös.
Du kan spela Quest spel vart du vill när du vill.
Du kan även spela PCVR trådlöst om du har en kapabel PC och en godkänd router.
Imo är det överlägsen allt, att spela trådlöst både Quest och PC är en så otroligt frihetskännsla jämfört att sitta fastkopplad med en kabel.
Det eliminerar dessutom ett hinder många har att man måste dra fram datorn och koppla in en massa sladdar.
Det är bara sätta på skallen och köra

Spelen på Quest är absolut inte "mobilspel kvalité" utan det är fullfjädrade spel.
Visst crossplattform spel jämfört med PC ser ju av förklarliga skäl inte lika snygga ut men inget som förstör inlevelsen.

Men ja vill man BARA spela pcvr så är en Quest + kabel ett sämre alternativ än att köpa ett renodlat pcvr headset.
Du går dock miste om mycket imo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Fattar inte hur man kan föredra Quest framför Rift eller VIVE eller Index? En kabel kommer aldrig vara nära samma kvalité som med riktigt anslutningar.

Vill man spela mobilspel antar jag Quest är att föredra, men annars är det ett uselt alternativ för den som vill ha kvalité.

Spelar pc-spel hälften av tiden med quest. Jag befinner mig inte ens i samma rum som datorn och det fungerar utmärkt. Har skaffat kabel men inte ens bryt mig om att prova den. För mig hade alla andra vr-lösningar säkerligen varit sämre.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Fattar inte hur man kan föredra Quest framför Rift eller VIVE eller Index? En kabel kommer aldrig vara nära samma kvalité som med riktigt anslutningar.

Vill man spela mobilspel antar jag Quest är att föredra, men annars är det ett uselt alternativ för den som vill ha kvalité.

Jag har inte provat Index, så kan inte uttala mej om skillnaderna. Men av vad jag läst och kollar reviews på Youtube (har nördat mycket) så har jag inte sett någon som säger att Quest är en sämre upplevelse.

Jag kan istället inte fatta varför någon vill ha en sladd som stör vr-upplevelsen. Tror Questen har satt en framtida standard där sladd inte hör till basutrustningen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag håller inte med dig.
Fördelen med Quest är att den är trådlös.
Du kan spela Quest spel vart du vill när du vill.
Du kan även spela PCVR trådlöst om du har en kapabel PC och en godkänd router.
Imo är det överlägsen allt, att spela trådlöst både Quest och PC är en så otroligt frihetskännsla jämfört att sitta fastkopplad med en kabel.
Det eliminerar dessutom ett hinder många har att man måste dra fram datorn och koppla in en massa sladdar.
Det är bara sätta på skallen och köra

Spelen på Quest är absolut inte "mobilspel kvalité" utan det är fullfjädrade spel.
Visst crossplattform spel jämfört med PC ser ju av förklarliga skäl inte lika snygga ut men inget som förstör inlevelsen.

Men ja vill man BARA spela pcvr så är en Quest + kabel ett sämre alternativ än att köpa ett renodlat pcvr headset.
Du går dock miste om mycket imo.

Försökte hitta bra videos angående just usb 3.0 kabel, men har lite svårt att hitta. Den som var länkad tidigare visar ju tester bara med 2.0 kabel, och det var ju ingenting att föredra. Quest hade ju varit fantastiskt om det fungerade med SteamVR utan sladd till vettig prestanda.

Skrivet av boneless:

Spelar pc-spel hälften av tiden med quest. Jag befinner mig inte ens i samma rum som datorn och det fungerar utmärkt. Har skaffat kabel men inte ens bryt mig om att prova den. För mig hade alla andra vr-lösningar säkerligen varit sämre.

Hur spelar du PCVR trådlöst?

Skrivet av Leffe76:

Jag har inte provat Index, så kan inte uttala mej om skillnaderna. Men av vad jag läst och kollar reviews på Youtube (har nördat mycket) så har jag inte sett någon som säger att Quest är en sämre upplevelse.

Jag kan istället inte fatta varför någon vill ha en sladd som stör vr-upplevelsen. Tror Questen har satt en framtida standard där sladd inte hör till basutrustningen.

Jag förstår ju charmen med trådlöst, det allra mesta hos mig är trådlöst, men jag hittar verkligen inte bra information att quest + usb 3.0 sladd skulle vara lika bra som en Rift S exempelvis?

Enbart en Quest intresserar inte mig.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Försökte hitta bra videos angående just usb 3.0 kabel, men har lite svårt att hitta. Den som var länkad tidigare visar ju tester bara med 2.0 kabel, och det var ju ingenting att föredra. Quest hade ju varit fantastiskt om det fungerade med SteamVR utan sladd till vettig prestanda.

Hur spelar du PCVR trådlöst?

Jag förstår ju charmen med trådlöst, det allra mesta hos mig är trådlöst, men jag hittar verkligen inte bra information att quest + usb 3.0 sladd skulle vara lika bra som en Rift S exempelvis?

Enbart en Quest intresserar inte mig.

Streama från pc via Virtual desktop. Molotov har delat guider tidigare i tråden.

Och ja! Det är fantastiskt men du behöver en vettig router.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Försökte hitta bra videos angående just usb 3.0 kabel, men har lite svårt att hitta. Den som var länkad tidigare visar ju tester bara med 2.0 kabel, och det var ju ingenting att föredra. Quest hade ju varit fantastiskt om det fungerade med SteamVR utan sladd till vettig prestanda.

Hur spelar du PCVR trådlöst?

Jag förstår ju charmen med trådlöst, det allra mesta hos mig är trådlöst, men jag hittar verkligen inte bra information att quest + usb 3.0 sladd skulle vara lika bra som en Rift S exempelvis?

Enbart en Quest intresserar inte mig.

Quest fungerar utmärkt med SteamVR antingen med Oculus Link (trådbunden) eller trådlöst med Virtual Desktop.
Finns även gratis alternativ för trådlöst som ALVR men det är inte alls lika bra, iaf inte senast jag provade.

Hela grejen tidigare har ju varit att man ska köra Oculus Link med Oculus egna kabel, den är dock dyr och det finns några bekräftade 3e partskablar som fungerar.
Men nu har det blivigt så det även fungerar med USB2 kablar, då kan man köra med Ladd-kabeln tom som följer med.
Det borde rimligtvis inte fungera lika bra men jag har inte testat själv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av boneless:

Streama från pc via Virtual desktop. Molotov har delat guider tidigare i tråden.

Och ja! Det är fantastiskt men du behöver en vettig router.

Jag har en Netgear ac1200 för 700kr som det fungerar jättebra att köra tex steam-vr med. Kör datorn med kabel till routern och Questen på 5,4 ghz.

Medlem

Ni har övertalat mig att Quest kan vara rätt väg att gå. Tack för ni tog er tid att förklara

Medlem

Det verkar som att det kom in en del Quests på Oculus.com igår, går fortfarande att beställa idag till och med. Bara en timme efter att jag hade beställt mitt exemplar på Amazon, såklart...

Kommer nog köra med min beställning på Amazon ändå. Blev 200 kronors skillnad, men jag passade på att beställa lite annat från Amazon också. Bland annat en headband + face cover från Eyglo:

https://www.amazon.de/gp/product/B084SC2CMM/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Jag svettas mycket och sambon har ett litet huvud så jag misstänkte att jag skulle behöva något sånt oavsett. Någon som har erfarenhet med liknande produkter?

Sen vill jag passa på att tacka @Molotov för sitt engagemang i alla VR-trådar och nyheter, hade nog inte blivit lika sugen på VR om det inte vore för dina förklaringar och passionerade beskrivningar av Questen. Särskilt när det gäller att lira Half-Life: Alyx trådlöst

Medlem
Skrivet av Zulthar:

Det verkar som att det kom in en del Quests på Oculus.com igår, går fortfarande att beställa idag till och med. Bara en timme efter att jag hade beställt mitt exemplar på Amazon, såklart...

Kommer nog köra med min beställning på Amazon ändå. Blev 200 kronors skillnad, men jag passade på att beställa lite annat från Amazon också. Bland annat en headband + face cover från Eyglo:

https://www.amazon.de/gp/product/B084SC2CMM/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Jag svettas mycket och sambon har ett litet huvud så jag misstänkte att jag skulle behöva något sånt oavsett. Någon som har erfarenhet med liknande produkter?

Sen vill jag passa på att tacka @Molotov för sitt engagemang i alla VR-trådar och nyheter, hade nog inte blivit lika sugen på VR om det inte vore för dina förklaringar och passionerade beskrivningar av Questen. Särskilt när det gäller att lira Half-Life: Alyx trådlöst

Det där tillbehöret kommer göra susen, har ungefär samma själv och behöver för egen del inga andra comfortmoddar.
En grej kan vara med "flärparna" över nästan kan i början kännas lite tryckande mot näsan så man får hålla på böja upp dom, med tiden mjuknar dom.

Kul att höra att man bidragit till att fler fått upp ögonen och vill prova VR. Tidigare kändes det som man bara "försvara" mot alla negativa, beslutade mig för att ist inte bry sig om det och skriva det positiva ist
Men är väl medveten om att VR är inte för alla, men jag hoppas du kommer tycka om det, se bara upp för tidiga fallgropar som yrsel, illamående mm och ta det lugnt med spelandet till en början.
Börja med spel som Beat Saber osv (alla gillar Beat Saber) innan mer avancerat och ska du köra Alyx så kan det vara bra att känna på både Teleport, Dash innan man börjar spela seriöst med smooth locomotion

Om du vill kan du lägga till mig som vän i Oculus Quest
Lagge82 heter jag där
Jag har bara 1 på min vän-lista hitils, skulle gärna ha några fler att utmana resultat i tex beat saber eller pistol whip
eller spela nått spel med/mot varandra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

*** fel postat ****

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det där tillbehöret kommer göra susen, har ungefär samma själv och behöver för egen del inga andra comfortmoddar.
En grej kan vara med "flärparna" över nästan kan i början kännas lite tryckande mot näsan så man får hålla på böja upp dom, med tiden mjuknar dom.

Kul att höra att man bidragit till att fler fått upp ögonen och vill prova VR. Tidigare kändes det som man bara "försvara" mot alla negativa, beslutade mig för att ist inte bry sig om det och skriva det positiva ist
Men är väl medveten om att VR är inte för alla, men jag hoppas du kommer tycka om det, se bara upp för tidiga fallgropar som yrsel, illamående mm och ta det lugnt med spelandet till en början.
Börja med spel som Beat Saber osv (alla gillar Beat Saber) innan mer avancerat och ska du köra Alyx så kan det vara bra att känna på både Teleport, Dash innan man börjar spela seriöst med smooth locomotion

Om du vill kan du lägga till mig som vän i Oculus Quest
Lagge82 heter jag där
Jag har bara 1 på min vän-lista hitils, skulle gärna ha några fler att utmana resultat i tex beat saber eller pistol whip
eller spela nått spel med/mot varandra

Min dator är uråldrig vid det här laget, GTX 770 + i5 2500k. Så jag tror inte jag kan köra något via PC ännu. Därför tänkte jag börja med det som finns för Oculus Quest för att träna upp "VR-benen". Beat Saber först. Är väldigt sugen på Tetris Effect också, hoppas på att det får en liten prissänkning på ettårsrean som börjar imorgon. Om jag gillar upplevelsen så planerar jag att investera mer i min dator!

Lägger till dig så fort jag får den. Beräknad leverans 28/5-2/6, så jag håller tummarna för nästa fredag.

Medlem

Riktigt imponerad över Quest, har haft den en vecka nu. Har PSVR sen innan, så jag har rätt OK "VR-ben". Bilden är bra mycket bättre än PSVR, och kontrollerna och trackingen är på en helt annan nivå än den jag är van vid.

Funkar riktigt bra med Virtual Desktop också. Svårigheten nu är om man ska köpa VR spelen på PC eller på Questen

La till dig Molotov som vän. Piddau heter jag.

Medlem

@Molotov Försöker lägga till dig som vän på Questen, men lyckas inte då jag inte har ett FB-konto. Är det ett måste att ha för att lägga till vänner?

Medlem
Skrivet av Leffe76:

@Molotov Försöker lägga till dig som vän på Questen, men lyckas inte då jag inte har ett FB-konto. Är det ett måste att ha för att lägga till vänner?

Ja tyvärr det är det som är det negativa med Oculus.
Det ägs av Facebook och vill man ha tillgång till sociala funktioner måste man ha ett Facebook konto.
Men Oculus kontot och Facebook kontot är inte samma utan separata enda, så gillar man inte Facebook är det bara att efter man skapat det göra sig helt anonym, ej sökbar, lägg ej in några vänner på Facebook, gå inte med i nån grupp.

Ditt Oculus konto kommer fortsätta att fungera som vanligt och du kan lägga till Oculus-vänner.

Edit: jag tror det är så för Facebook håller på jobba med ett social spel som ska vara likt VRChat/Recroom där man ska använda sitt Facebook konto.
Facebook har nyligen rullat ut att man kan skapa avatarer till sitt konto som ser väldigt lika dom som är med i trailerna för spelet Facebook Horizon


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: tack för tipset. då ska jag nog göra mej ett anonymt fb-konto helt enkelt.

Medlem

Nu är rean igång som ska fira 1år.
Men det var inte så imponerande rea men är man ny användare kan man passa på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu är rean igång som ska fira 1år.
Men det var inte så imponerande rea men är man ny användare kan man passa på

Dagliga deals dock

Medlem

Superhot VR har 50% rea för Rift. Men om jag har förstått det rätt så är det inte crossbuy? Lite förvirrande att det mesta, men inte allt är det...

Någon som har tips för rean?

Funderar på att skaffa Space Pirate Trainer samt "Starter Pack" som innehåller Pistol Whip, I Expect You To die och Eleven Table Tennis. Blir 600kr för en skaplig mängd varierade spel jag kan lira när jag väl får maskinen.

Virtual Desktop har också 20% rea, ska man kanske slå till nu eller avvakta tills man har en VR-ready dator?

Robo Recall ser riktigt bra ut men funderar på att spara det till när jag eventuellt kör PCVR istället, ser ut som ett spel som gynnas av det.

Medlem
Skrivet av Zulthar:

Superhot VR har 50% rea för Rift. Men om jag har förstått det rätt så är det inte crossbuy? Lite förvirrande att det mesta, men inte allt är det...

Någon som har tips för rean?

Funderar på att skaffa Space Pirate Trainer samt "Starter Pack" som innehåller Pistol Whip, I Expect You To die och Eleven Table Tennis. Blir 600kr för en skaplig mängd varierade spel jag kan lira när jag väl får maskinen.

Virtual Desktop har också 20% rea, ska man kanske slå till nu eller avvakta tills man har en VR-ready dator?

Robo Recall ser riktigt bra ut men funderar på att spara det till när jag eventuellt kör PCVR istället, ser ut som ett spel som gynnas av det.

Nej SuperHot är inte cross-buy.
Starter packet.
Space pirater trainer.
Har spelet på Steam.
Det är lite av ett "defender" i VR med dunka dunka musik och skjut som en galning på alien-drönare typ, kul men kanske lite väl "enkelt" och då menar i enformigt.
Föredrar hellre pistol whip om man vill skjuta och samla poäng.
I expect you to die är ett roligt "escape room" spel och såna här spel har jag överraskande insett att jag gillar.
Det är lite komedi så det känns nästan lite "No One lives Forever" i det
Nackdelen med såna här spel att återspelningsvärdet sjunker rejält när man löst alla uppdrag. Finns lite variation att man kan låsa upp lite "achievements" och försöka klara uppdragen snabbt eller på ett annat sätt.
Eleven table tennis är ett spel som är hyllat av alla som spelar. Har det inte själv men är sugen på att köpa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar