Veckans snabba fråga - Har du testat modern VR?

Robot
Veckans snabba fråga - Har du testat modern VR?

Virtual reality fortsätter att vara en nischprodukt.

#htc-vive, #oculus-rift, #valve-index


Medlem

Japp, haft en Oculus Rift CV1 sedan slutet av 2016 och har mycket kul med den. Användandet går dock i vågor en hel del, ibland används den dagligen i flera veckor och ibland ligger den orörd i nån månad.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Arzei:

Japp, haft en Oculus Rift CV1 sedan slutet av 2016 och har mycket kul med den. Användandet går dock i vågor en hel del, ibland används den dagligen i flera veckor och ibland ligger den orörd i nån månad.

CV1 alltså, har hänt en del sedan dess. Då kör du med gamepad?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

CV1 alltså, har hänt en del sedan dess. Då kör du med gamepad?

Nejdå, köpte till Touch under 2017 och en tredje sensor några månader senare. Fungerar utmärkt även idag, det enda man kanske kan klaga på jämfört med Rift S/Quest är upplösningen och mängden kabeldragning man får med tre sensorer...


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag accepterar donationer så även jag kan prova VR. 😉


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Vad är det för något? Något special vr? Sämst på vr

Inaktiv
Skrivet av denza:

Vad är det för något? Något special vr? Sämst på vr

Som artikeln säger menas det vi använder idag och inte grejerna på 80/90-tal.

Gnällkuk

Aha, svarade nej. Fattade inte vad som menades med modern VR och har bara testat PlayStation VR, eftersom det är budget-vr så visste jag inte om det skulle räknas med och gissade på nnej.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Aha, svarade nej. Fattade inte vad som menades med modern VR och har bara testat PlayStation VR, eftersom det är budget-vr så visste jag inte om det skulle räknas med och gissade på nnej.

Definitionen står ju i artikeln;
” Därför är vi nyfikna på hur många som faktiskt haft ett par moderna teknikbrillor, alltså inte 80- och 90-talets försök att skapa virtuella verkligheter.”

Gnällkuk
Skrivet av anon_119148:

Definitionen står ju i artikeln;
” Därför är vi nyfikna på hur många som faktiskt haft ett par moderna teknikbrillor, alltså inte 80- och 90-talets försök att skapa virtuella verkligheter.”

Jo, men man var tvungen att klicka på rubriken för att komma dit. Jag visste inte ens att det fanns en artikel kopplad till frågan. Förstod det i efterhand när folk pratade om artikeln.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jo, men man var tvungen att klicka på rubriken för att komma dit. Jag visste inte ens att det fanns en artikel kopplad till frågan. Förstod det i efterhand när folk pratade om artikeln.

Jag förstod inte heller det.

Medlem

Japp, bonuspojken ville ha VR och för ett tag sen köpte vi ett rift s.
Varit skeptisk till VR, men efter att kört lite Alyx är jag övertygad


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Jag vann ett par ASUS Mixed Reality vilka det blivit några timmar med.
Inte det bästa VR-headsetet som finns men en bra introduktion till den världen för mig.
Bildkvalitén går att diskutera och att det blir äckligt varmt samt att det är en sladd till gör att jag längtar efter något kallare och trådlöst i framtiden. Handkontrollernas kvalitet går att diskutera. De kopplas ofta bort eller kopplas inte alls ihop med headsetet...

Det har främst blivit Elite Dangerous med dessa för mig. Blir som ett helt nytt spel med VR. Rekommenderar VoiceAttack för att underlätta så man inte behöver trycka runt på tangentbordet för diverse menyer och absolut en HOTAS till.

Har dessutom PSVR. Helt okej och smidigt.


signatur

Halo kompis!

ELF
Medlem

Inte äns testat omodern vr, så nej. Men blir definitivt ett köp efter datoruppgradering.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Trodde först ni menade ett Call Of Duty VR med Modern VR

Men yes, var med och kickstartade Oculus. Har DK1 och CV1...har tusentals timmar i VR älskar det!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Testade VR för första gången sommaren 1994 i Trocadero i London, det var skräp. Köpte ett PSVR för 2000kr för 1,5 år sedan som är rätt okej även om jag inte använder den ofta. En bekant köpte en Oculus någongting runt samma tid som är bättre.

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Jo, men man var tvungen att klicka på rubriken för att komma dit. Jag visste inte ens att det fanns en artikel kopplad till frågan. Förstod det i efterhand när folk pratade om artikeln.

Aaah nu såg jag att man kunde svara på frågan redan på framsidan utan att gå in i artikeln. Då var det betydligt mycket otydligare.

Medlem

Räknas tv-piraternas röd/gröna brillor som VR så är jag där?

Medlem

Med modern VR antar jag allt oculus kickstarter och senare? Till skillnad från typ 90-tals-VR som var ganska kass.

Har inte provat room scale modern vr än, vore skoj dock.

Medlem

PSVR, Vive, Index och Quest. Ja det kanske jag har. 😅

Medlem

Var med i Oculus Kickstarter och har alla deras headset i dagsläget. Köpte också ett Index förra året. I jobbet har jag kört det mesta, även sådant som inte finns på konsumentmarknaden.

Har ett dedikerat VR rum hemma och efter flytt utökar jag det till 40 kvm. Jag har nog några tusen timmar loggat i VR och spelar knappt pankakespel längre. Det händer men jag får aldrig samma inlevelse som jag får i VR. Stora skillnaden är Quake Champions

Medlem

Det enda jag har testat är Playstation VR och Samsung Gear VR Minns att jag blev jävligt såld på Samsung Gear VR när jag testade på Media Markt hahaha men skulle aldrig ha råd med en Samsung-telefon dock.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Testa t flera olika modeller.
Ser dubbelt på alla modeller, även 3d bio.
Så VR är absolut inget för mig.
Sedan så gillar jag inte att stänga in sig helt, kan ha och göra med att jag har barn som ka ske vill påkalla min uppmärksamhet.
Skulle gärna testa hololens dock.

Medlem

Enda jag kört är Star Trek Bridge Crew med en DK1 och gamepad.. riktigt kul ibland


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Mycket färre än jag hade förväntat mig. Detta är ju ändå en spelsida.

Jag köpte en Vive något år efter den kom ut och sen dess har jag haft en ganska stor samling VR-headsets. I början av den moderna VR eran var det väl inte så vidare bra. Fruktansvärt pixelerat och inte så stort spelutbud, men jag kände ändå att det fanns en stor potential.

Nu har jag en HP Reverb som har nästan 6 gånger högre pixeldensitet jämfört med original Rift och Vive, är mycket bekvämare och det har börjat komma några bra spel. Half Life Alyx har verkligen bevisat för mig att VR har en ljus framtid. Det är verkligen en extraordinär upplevelse.

Även om jag tror få av mina vänner kommer köpa egna VR-setups så har alla som jag låtit pröva varit imponerade över VR. Och då får man ändå begränsa upplevelsen till något ganska stilla för att de inte sak bli åksjuka.

Jag kommer fortsätta spela platta spel men det känns som ett tiotal nästan identiska Assassin's creed eller Far Crys är så fattigta jämfört med upplevelser som Alyx. Och då är jag inte ens så förtjust i sådana postapocalyptiska bruna skjutspel. Jag längtar till det första fantasy RPGet till VR med Half Life kvalitet. Tänk att utforska något dvärgfort högt uppe på ett snöigt berg eller vandra under kilometerhöga träd i någon alv-skog.

Pröva bra VR. Svårt att rekommendera gemene man att köpa det just nu, men om utvecklingen fortsätter så kommer det vara helt fantastiskt om bara ett par år.

Medlem

Räknas Virtual Boy? 😁

Medlem
Skrivet av anarfox:

PSVR, Vive, Index och Quest. Ja det kanske jag har. 😅

Oj! Vilken föredrar du att använda?

Medlem

Börjar bli sugen på VR mest pågrund av DCS.

1
Skriv svar