CD Projekt är nu Europas högst värderade spelföretag

Robot
CD Projekt är nu Europas högst värderade spelföretag

Passerade Ubisoft tidigare i veckan.

#cd-projekt, #ubisoft


Medlem

Visar att man kan vara ett företag som bryr sig och ändå printa pengar.

Medlem

Välförtjänt!

Testpilot

Visar att det går att göra pengar på DRM-fria spel. Underbart!

Medlem

Image och goodwill kan i längden ge betydligt mer avkastning, än de hundratals miljoner $$$ många andra utgivare lägger på reklam och hype varje år.

Geeks Gaming

Hoppla, som det kan gå när inte drm-et är på

Skämt åsido så känns det lite som att CDPR tittat lite på EA och sen bestämt sig för att göra tvärt emot.
Sen hade det såklart varit intressant att se hur det hela är fördelat över GOG vs CDPR

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hoppla, som det kan gå när inte drm-et är på

Skämt åsido så känns det lite som att CDPR tittat lite på EA och sen bestämt sig för att göra tvärt emot.
Sen hade det såklart varit intressant att se hur det hela är fördelat över GOG vs CDPR

Det är mycket tack vara att grundarna från cdpr fortfarande sitter på förhållandevis stora röstandelar trots att bolaget är börsnoterat. Marcin Iwiński, Michał Kiciński, Piotr Nielubowicz, och Adam Kiciński, sitter tillsammans på 33,39 % av rösterna, vilket i sammanhanget är väldigt mycket när bolaget har en freefloat på drygt 66 %. I perspektiv så ägs EA till 90,71 % av diverse fonder och investmentbolag.

Jag hoppas verkligen cdpr fortsätter på samma bana och inte ballar ur i någon form av girighet som så många andra spelbolag har gjort genom åren.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Geeks Gaming
Skrivet av Belfry:

Det är mycket tack vara att grundarna från cdpr fortfarande sitter på förhållandevis stora röstandelar trots att bolaget är börsnoterat. Marcin Iwiński, Michał Kiciński, Piotr Nielubowicz, och Adam Kiciński, sitter tillsammans på 33,39 % av rösterna, vilket i sammanhanget är väldigt mycket när bolaget har en freefloat på drygt 66 %. I perspektiv så ägs EA till 90,71 % av diverse fonder och investmentbolag.

Jag hoppas verkligen cdpr fortsätter på samma bana och inte ballar ur i någon form av girighet som så många andra spelbolag har gjort genom åren.

En frisk fläkt att man fortfarande bibehåller den strukturen!
Jag hoppas på samma sak och jag tror det kan vara viktigt för hela AAA-segmentet

Medlem

Länge leve Witcher och frihet från DRM!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

I princip alla Ubisoft spel jag spelat de senaste 10? åren är ju samma spel förutom lite annorlunda story och setting. Alla deras open world spel känns exakt likadana tycker jag, inget nytänk överhuvudtaget i något av dom. Deras senaste Ghost Recon verkar ju dessutom ha gått bakåt i tiden med physics och gameplay.....och deras jävla timesavers.....herrejävlar deras microtransactions är de värsta ever. Och att de dessutom har dessa i deras AAA superduper mega awesome ultimate l33t editions är en skam. Det är min åsikt iallafall, spelade Wildlands vilket är ett helt ok spel, testade nu förra veckan Far Cry 5, kändes i princip exakt samma som Wildlands fast annan story....


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

Det är synd att CDPR har massive crunch kultur.....

Medlem

Var väl över ett decennium sen Ubisoft släppte ett bra spel, så inte jätteförvånande direkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Pansarknekt

Crunchkultur också känt som att jobba hårt på ett jobb du inte tagit av egen vilja under eget ansvar.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

Crunchkultur också känt som att jobba hårt på ett jobb du inte tagit av egen vilja under eget ansvar.

Vad menar du med det? Även om klockan är 13 så är jag fortfarande lite morgondum 😅

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad menar du med det? Även om klockan är 13 så är jag fortfarande lite morgondum 😅

Crunch time innebär att du under enorm prestationspress tvingas jobba övertid och oftast utan lön för övertiden. Ett väldigt vanligt problem i spelbranschen som uppdagats allt mer de senaste åren.

Kul att det går bra för CDPR! Man skulle köpt lite aktier för ett decennium sedan!
Någon som har några stalltips på vilka man bör investera i nu för hämta hem vinsten om 5-10 år?

Offtopic: Angående hela politiska diskussionen, skippa den plz. Finns andra forum för sådant.
For the record hade jag självklart valt polens regering framför nuvarande svenska värdegrundsregering - 100% säkert.

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Kul att det går bra för CDPR! Man skulle köpt lite aktier för ett decennium sedan!
Någon som har några stalltips på vilka man bör investera i nu för hämta hem vinsten om 5-10 år?

Offtopic: Angående hela politiska diskussionen, skippa den plz. Finns andra forum för sådant.
For the record hade jag självklart valt polens regering framför nuvarande svenska värdegrundsregering - 100% säkert.

Du kan nog investera i cdpr bara för att dom stigit flera 1000% sen 10 tillbaka räknat har ingen betydelse.
Det brukar ofta vara att visar sig ett spel bli välmottaget så blir det en skjuts upp i dessa bolag, sen när det visar sig sälja bra ytterligare en och nöt väl resultatet om det varit bra ytterligare en
Du har ju Embracer group (tidigare THQ Nordic) på Stockholmsbörsen annars att investera i


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot

Jag har rensat en del inlägg i tråden. Vill ni snacka om politik och vad Polen pysslar med som land kan ni göra det i ett annat forum


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Geeks Gaming
Skrivet av aT1C:

Det är synd att CDPR har massive crunch kultur.....

Har man? Det har jag helt missat.

Är inte begreppet ”crunch” lite väl missbrukat nu för tiden? Lite som ”fake news”?
Det var väl i princip slavförhållande från början och nu känns det mer som att det betyder ”jobba extra hårt”?

Jag trodde dessutom det faktum att man sköt upp releasen är ett bra tecken på att man inte crunchar så hårt?

HSB
Avstängd

@Jag tar livet med ett lol: Verkar inte gå att köpa aktien via Stockholmsbörsen. Men att bara titta på historisk kursuppgång och förvänta sig att det kommer fortsätta uppåt är vad man brukar kalla för att spekulera, och det ska man vara försiktig med, annars kan man förlora pengar. Ska du köpa aktier så köp Investor till att börja med, efter du läst på lite om dom d.v.s

HSB
Avstängd

@Molotov: Embracer värderas till 150 ggr årsvinsten på börsen. Skulle inte rekommendera något att köpa något till det priset.

Medlem
Skrivet av HSB:

@Molotov: Embracer värderas till 150 ggr årsvinsten på börsen. Skulle inte rekommendera något att köpa något till det priset.

Varför rekomenderar du inte det?
Jag är ingen trader som går på snabba pengar taktiken när jag investerar utan alltid gjort långsiktigt.
Det är ju som sagt bara att ta cdpr som exempel här.
Det kanske gått flera % plus sen en viss tidpunkt tillbaka.
Det finns många tillfällen under denna period då aktien störtdykt.
Så jag köpte man på toppen då och sen sålde för att det gick ner då förlorar man.
En investering gör man i nått man tror på.
Finns många exempel.
Apple, amazon, Tesla


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

HSB
Avstängd

@Molotov: Pris har betydelse. Ett p/e på 150 är tokdyrt. Då får man helt enkelt leta vidare. Sen rasade Embracer på börsen idag då deras rörelseresultat minskat.

Medlem
Skrivet av HSB:

@Molotov: Pris har betydelse. Ett p/e på 150 är tokdyrt. Då får man helt enkelt leta vidare. Sen rasade Embracer på börsen idag då deras rörelseresultat minskat.

Ja men det säger inget om hur det kommer vara långsiktigt.
Han frågade ju vad han skulle kunna investera i 10år.
Din analys av p/e talet idag visar inget om det
Tror man på Embracer, att det är ett företag som kommer leverera och växa kan man mycket väl investera, ett "ras" idag kan ses som ett "köptillfälle".
Bolaget delar dock inte ut nått men när/om dom börjar göra det så får du ju även lite ränta på dina investeringar.

Jag tror mig förstå i hur du talar är mer kortsiktiga investeringar? Det området rör jag mig inte inom så där har du nog poäng helt klart.

Jag är dock nöjd med min strategi eftersom det har betalat mig mitt hus till stor del bla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

HSB
Avstängd

@Molotov: Mitt förslag är Investor, med Atlas Copco, ABB, SEB, SAAB, ..., i jämförelse med Embracer med Saits Row, Dead Island,..., Goat Simulator och minskande omsättning.

Medlem
Skrivet av HSB:

@Molotov: Mitt förslag är Investor, med Atlas Copco, ABB, SEB, SAAB, ..., i jämförelse med Embracer med Saits Row, Dead Island,..., Goat Simulator och minskande omsättning.

Bra förslag jag har investerat i samtliga genom åren 👍👍
Ger dock inga "snabba pengar" det heller


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Farornas Konung

Whaaaatttttt??
Hmm.. Allt annat hade väl känts som tjänstefel!!

Medlem

saaatan vilka summor. men det förtjänar dom fan bara för witcherserien och förmodligen cyberpunk. håller dom samma kvalitet är dom efter cyberpunk bästa spelutvecklarna i världen


signatur

//monster

Medlem

Vänta bara tills EA lägger vartarna på dom som dom gjorde med Dice.

Men jag är glad för CD project även im witcher 1 och 2 inte är så jävla bra som folk säger visst 3an är skit bra men 1 av 3 spel är inget att hurra över.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Crunch time innebär att du under enorm prestationspress tvingas jobba övertid och oftast utan lön för övertiden. Ett väldigt vanligt problem i spelbranschen som uppdagats allt mer de senaste åren.

Jo, alltså jag vet vad crunch är, har ju själv jobbat som spelutvecklare och tyvärr månadsvis upplevt det helvetet, men det såg ut som du skrev att folk tvingades arbeta någonstans mot sin vilja, ungefär som de var slavarbetare någonstans, det var det som förvirrade mig

12
Skriv svar